Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی برگ زیتون چه خواصی و کاربردی برای سلامتی دارد؟

برگ درخت زیتون مانند خود میوه زیتون دارای خواص بی نظیری برای سلامتی است. ازاین برگ درزمان باستان به منظور مقاصد طبی و پزشکی استفاده می شد. بر اساس تحقیقات انجام شده برروی خواص برگ زیتون مشخص شده است که این برگ دارای خواص آنتی باکتریالی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است.

خرید و فروش عرق گیاهی برگ زیتون هرروز به دلیل خواص دارویی قدرتمندی که دارد، افزایش می یابد. با مصرف این عرق فدرت سیستم ایمنی و سطح انرژی عمومی بدن افزایش می یابد . در ادامه مطلب از مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم به خواص عرق برگ زیتون بطور کلی بپردازیم.

گیاه شناسی زیتون

عرق گیاهی برگ زیتون چه خواصی و کاربردی برای سلامتی دارد؟

زیتون با نام علمی olea europea از خانواده اولیاسه است . زیتون درخت همیشه سبز است که در نواحی گرم یا نیمه گرم رشد می کند و ارتفاع آن به ۱۰ متر می رسد. برگ های آن متقابل و باریک و سر نیزه ای و تخم مرغ شکل است. از لحاظ ظاهری این گیاهان تفاوت های زیادی باهم دارند. ازدرختچه تا درخت بین آنها دیده می شود. این گیاه تقریباً از ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح استفاده می شد.

یتون میوه مقدس میوه و روغن زیتون تاریخچه زیتون گیاه‌ بومی آسیای صغیر است که از ۶۰۰۰ سال پیش از طریق سوریه و فلسطین به سایر نواحی مدیترانه گسترش یافت. زیتون از قدیمی‌ترین درختان شناخته شده در جهان است.

خاستگاه درخت زیتون

موطن اصلی درخت زیتون سوریه و جنوب ترکیه است. این گیاه از ۶۰۰۰ سال پیش از طریق سوریه و فلسطین به مناطق مدیترانه انتقال یافت.

عرق برگ زیتون چیست

عرق گیاهی برگ زیتون چه خواصی و کاربردی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی برگ زیتون چه خواصی و کاربردی برای سلامتی دارد؟

عرق برگ زیتون دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است . رادیکال های آزاد از سلول های بدن دربربر عوامل بیماری زا کمک می کنند. عرق برگ زیتون، از برگ درخت زیتون حاصل می شود. برگ زیتون دارای آنتی اکسیدان قوی مانندهیدروکسی تیروسول، اولئوروپین و دیگر فلاونوئیدها و پلی فنول ها است. این ترکیب های شیمیایی علت مزه تلخ و تند برگ های این گیاه هستند.

مزایای دارویی عرق برگ زیتون از خواص روغن زیتون کمتر نیست. درحقیقت استفاده از برگ زیتون از سال ۱۰۰۰ قبل از میلاد برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت، یعنی مردمان آن زمان پی به خواص آن برده اند. طبق پژوهش های آزمایشگاهی عصاره برگ زیتون حاوی خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است.

میزان و نحوه ی مصرف عرق برگ زیتون 

برای مصرف عصاره ی برگ زیتون، حکمای طب سنتی توصیه می کنن این عرق رو قبل از هر وعده ی غذایی به میزان یک استکان میل کنین. اگه می خواین این عرق رو به صورت موضعی استفاده کنین، میتونین ۱۰ الی ۱۵ قطره عرق برگ زیتون رو به کرم دست و صورت خودتون اضافه کرده و صورت و دستتون رو باهاش مرطوب کنید.

خواص عرق برگ زیتون

  • ضد ویروس
  • مبارزه با چاقی
  • بهبود دهنده قلب و عروق
  • تنظیم قند خون
  • ضد سرطان
  • استخوان سازی
  • ضد باکتری
  • ضد سرماخوردگی
  • بهبود اختلال حرکتی
  • بهبود عملکرد جنسی
  • درمان روماتیسم
  • درمان نقرس
  • درمان ارتریوسکلروز
  • ضد تب

خواص عرق گیاهی برگ زیتون برای سلامتی پوست

پوست صورت یکی از قسمت های بدن است که در معرض آسیب های محیطی مانند گرما و سرما و یانور و آفتاب قرار می گیرد. از آن جایی که پوست بسیار لطیف و آسیب پذیر است و نوجه به سلامت آن بسیار اهمیت دارد.

برای این منظور ۱۰ الی ۱۵ قطره عرق برک زیتون را در نیم لیوان آب رقیق کنید و بعد از تمیز کردن کامل صورت آن را با پنبه به پوست خود بمالید و حداقل نیم ساعت صبر کنید.

 استفاده از عرق برگ زیتون براي سلامت دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در سلامتی بدن دارد و بارسیدگی به دندان ها باید ازپوسیدگی آن ها جلو گیری کرد. عرق برگ زیتون می تواند برای رفع بسیاری از مشکلات دهان و دندان مفید باشد. برای این منظور کافی است حدود ۵ قطره از این عرق را بر روی خمیر دندان خود بچکانید و مسواک بزنید .

 عصاره برگ زیتون و کنترل فشار خون

بیماری فشارخون، بسیاری از افراد را در سراسر جهان درگیر کرده است. برای کنترل فشار خون باید روش زندگی و رژیم های غذایی خود را تغییر دهید . اکثر افراد برای کنترل بیماری فشار خون مجبور هستند دارو مصرف کنند تا از عوارض این بیماری جلوگیری کنند. خوشبختانه در طبیعت گیاهانی وجود دارد که به بهبود فشارخون کمک می کند.

برگ زیتون از بهترین گیاهانی است که به کاهش فشار خون کمک می کند.برگ زیتون دارای ماده ای مؤثر در کاهش فشار خون دارد. این ماده به طور اختصاصی اثر کاهندگی در مورد فشار خون دارد. با توجه به نقش فشار خون در افزایش مشکلات سایر بیماران ، عصاره برگ زیتون خطر پیشرفت عوارض قلبی و عروقی در بیماران قلبی و عروقی را در بیماران فشار خون بالا ، کاهش دهد.

تحقیقات نشان می دهد که برگ زیتون دارای خواصی است که باعث کنترل قند خون کلسترول خون، چاقی می شود. این اختلالات از عوامل زمینه ای ابتلا به فشار خون می باشد.

برگ زیتون برای مقابله با چاقی

از عوارض عدم توازن بین جذب کالری در بدن با سوخت و ساز آن چاقی و اضافه وزن ایجاد می شود. اگر به درمان چاقی و اضافه وزن توجه نشود مانند سایر بیماری ها در دراز مدت ممکن است که بر سلامت جسمی و روحی افراد تأثیرمخرب می گذارد و آن ها را با مشکلات بسیار رو به رو می کند.

امروزه گیاهان دارویی کمک مؤثری بر کاهش وزن دارند. برگ زیتون دارای ترکیباتی است که می تواند چربی های بدن را بسوزاند. به گزارش مرکز بیماری های کبدی خاورمیانه ، محققان اعلام کردند که برگ زیتون دارای خواص ضد چاقی است. این گیاه هم چنین دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که در کاهش وزن نقش مؤثری دارد.

کاربرد عرق گیاهی برگ زیتون در درمان دیابت

بیماری دیابت ، بیماری است که در آن بدن فرد مبتلا توانایی مصرف قند خون را ندارد به عبارت دیگر غده لوزالمعده ( پانکراس ) نمی تواند انسولین تولید کند. اگر به بیماری دیابت توجه نشود ممکن است به سایر اندام های بدن آسیب برساند. تاثیر عرقیات گیاهی بر درمان دیابت بسیار زیاد است. عرق گیاهی برگ زیتون می تواند یک درمان گیاهی مؤثر جهت بهبود بیماری دیابت باشد.

محققان دانشگاه اوکلند براساس تحقیقاتی که انجا م داده اند به این نتیجه رسیده اند که عصاره خالص گیاهی برگ زیتون باعث کاهش مقاومت انسولینی و افزایش تحریک ترشح انسولین توسط لوزالمعده می شود.

تأثیر خواص عرق گیاهی برگ زیتون بر سیستم ایمنی

برگ های زیتون قرن هاست که برای پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می شود. این برگ ها باعث افزایش سیستم ایمنی و حفظ سلامت عمومی بدن می شود. این برگ ها تقریباً ۵ برابر نسبت به همان مقدار مصرف ویتامین C دارای قدرت آنتی اکسیدانی هستند. این برگ هم چنین خواص ضد ویروسی دارد و باعث کاهش علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه استفاده می شود. ترکیبات قدرتمند برگ زیتون می توانند ارگانیسم های مهاجم را از بین ببرند و به عوامل بیماری زام انند باکتری ها و ویروس ها اجازه تکثیر شدن و ایجاد عفونت را ندهد.

خواص ضد قارچی عرق گیاهی برگ زیتون 

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ برروی خواص ضد میکروبی و ضد قارچی عصاره گیاهی برگ زیتون توسط D Markin و همکارانش انجام شد دریافتند که این عصاره می تواند تمام باکتری های مورد آزمایش را از بین ببرد.

این عصاره باکتری های پوستی که از عوامل عفونت پوست، مو و ناخن هستند و کاندیدا آلبیکنس که باعث ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی و دهان می شود و با کتری اشرشیاکلی (E coli) ر ا نابود می کند. برگ زیتون دارای خواص ضد قارچی نیز هست که برای درمان قارچ پای ورزشکاران استفاده می شود.

عرق برگ زیتون و سلامت استخوان

سلامت استخوان بسیار اهمیت دارد و در تمام مراحل رشد باید از آنها مراقبت کرد. داروهای گیاهی زیادی وجود دارند که در این امر کمک مؤثری کنند. برگ های زیتون با داشتن ترکیباتی مانند اولئوروپئین و هیدروکسی تیروزول نقش مؤثری در کاهش التهاب های استخوانی دارد. برگ های این گیاه از پوکی استخوان و بیماری های مزمن که مربوط به استخوان است، جلوگیری می کند.

مضرات استفاده ی زیاد عرق گیاهی برگ زیتون

عرق گیاهی برگ زیتون چه خواصی و کاربردی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی برگ زیتون چه خواصی و کاربردی برای سلامتی دارد؟
  • مصرف صحیح و در دوز مناسب عرق برگ زیتون هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی کند.
  • مصرف بیش از حد این عرق باعث می شود ، فرد گاهی دچار دردهای عضلانی، سردرد، علایمی مانند سرماخوردگی یا اسهال ، دردهای بدنی، مواجه شود.
  • زنان باردار و مادران شیرده تحت نظر و مشورت پزشک استفاده کنند.
  • افرادی که مبتلا به فشار خون پایین و قند خون پایین هستند، توصیه می کنیم از مصرف این عرق خودداری کنند.

تداخل دارویی عرق برگ زیتون

اگر این عرق را با برخی از داروها استفاده شود ممکن است تداخل ایجاد کند و موجب پیدایش عوارض جانبی شود. جهت جلوگیری از تداخلات و عوارض جانبی، باید فبل از شروع مصرف عرق گیاهی برگ زیتون با پزشک معالج خود مشورت کنید. این عرق با داروهای زیر ایجاد تداخل می کند.

  • داروهای کاهش فشار خون مثل کاپتوپریل و آتنولول
  • داروهای کاهش قند خون مثل متفورمین
  • داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین، آسپرین، پلاویکس و …

نحوه نگهداری عرق برگ زیتون

عرقیات گیاهی که ازتقطیر بخار حاصل از جوشاندن برگ گیاه حاصل می شود، دارای ظاهر شفاف و بی رنگ هستند. مدت زمان ماندگاری این عرق به مدت دو سال است. در زمان مصرف آن به عرق گیاهی برگ زیتون توجه کنید.این عرق را در مکان خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.

خرید عرق گیاهی برگ زیتون

برای خرید عرق برگ زیتون که مطمئن و خالص باشد ، دو راه وجود دارد: یکی اینکه مستقیم به کارگاه های عرق گیری مراجعه کنید و آن را خریداری کنید و یا به مراکز فروش معتبر و مجاز بروید و خرید خود را انجام دهید. برای خرید عرق گیاهی برگ زیتون ممکن است با اختلاف قیمت های مختلفی در بازار برخورد کنید. از دلایل این اختلاف قیمت ها می توان به درصد خلوص عرق، کیفیت و شیوه عرق گیری، حجم عرق خریداری شده و در آخر اینکه محصول مورد نظر خود را به طور مستقیم از تولید کننده خریداری کردید یا واسطه.

نکات خرید و فروش عرق گیاهی برگ زیتون

  • هنگام خرید عرق گیاهی برگ زیتون حتما به تاریخ، علامت و مجوز سازمان غذا و دارو توجه کنید.
  • از فروش گاهی خرید کنید که محصولات گیاهی مخصوصاً عرقیات را به دور از نورخورشید نگهداری می کنند.
  • ظاهر عرقیاتی که از تقطیر بخار گیاهانی که در آب می جوشند، بدست می آید، بی رنگ و شفاف است.
  • بسته بندی ها و ظاهر محصول نشان دهنده کیفیت و اصالت محصول نیست.

نحوه گرفتن عرق برگ زیتون

طریقه تهیه عرق برگ زیتون بسیار آسان است. برای تهیه این عرق گیاهی شما به مقداری برگ درخت زیتون، مقداری آب و یک دستگاه عرق گیر خانگی نیاز دارید. ابتدا مقداری برگ خشک شده درخت زیتون را درون مخزن دستگاه عرق گیری ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. درب مخزن را به خوبی بسته و مخزن دستگاه را در معرض حرارت قرار می دهیم.

در نهایت بخارات حاصله را سرد کرده و مایع بدست آمده را درون یک شیشه جمع آوری می کنیم. مایع به دست آمده عرق گیاهی برگ زیتون است. شما می توانید برای استفاده از فواید این عرق گیاهی روزانه مقداری از آن را مصرف کنید.

عرق برگ زیتون و لاغری

یکی از مهمترین خواص عرق برگ زیتون کمک به کاهش وزن است. افرادی که به دنبال تناسب اندام و لاغری هستند، می توانند از این عرق گیاهی استفاده کنند. عرق گیاهی برگ زیتون به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث چربی سوزی و کاهش اشتها می شود. توصیه می شود برای کاهش وزن، علاوه بر مصرف عرق برگ زیتون، یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم نیز داشته باشید.

قیمت عرق برگ زیتون

قیمت عرق برگ زیتون در بازار حدود ۲۰ هزارتومان است. قیمت این محصول ممکن است براساس کیفیت آن متغیر باشد. بنابراین برای اطلاع از قیمت عرق برگ زیتون، می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی و یا عطاری های محل خود مراجعه کنید.

عرق برگ زیتون و دیابت

در طب سنتی مصرف عرق برگ زیتون برای افراد دیابتی بسیار توصیه می شود. تحقیقات نشان داده است عرق برگ زیتون به دلیل داشتن ترکیبات مفید و فیبر گیاهی بسیار زیاد، میزان قند خون را کاهش می دهد. همچنین مصرف این عرق گیاهی، باعث کاهش مقاومت به انسولین و افزایش ترشح انسولین در بدن می شود.

نحوه مصرف عرق برگ زیتون

شما می توانید عرق برگ زیتون را روزانه قبل از صرف وعده های غدایی به میزان یک استکان مصرف کنید. توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

عوارض عرق برگ زیتون

عرق برگ زیتون فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما زیاده روی در مصرف عرقیات گیاهی، ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی در پی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این عرق گیاهی شامل بروز مشکلات گوارشی، کاهش فشار خون، دردهای عضلانی و سردرد است. توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، خودداری کنید. همچنین توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی، بیماران مبتلا به بیمار دیابت قبل از استفاده از عرق برگ زیتون با پزشک خود مشورت کنند.

عرق برگ زیتون در بارداری

به دلیل نبودن اطلاعات کافی در مورد اثرات عرق گیاهی برگ زیتون در دوران بارداری، توصیه می شود زنان باردار از مصرف این عرق گیاهی اجتناب کنند. بهتر است قبل از مصرف هرگونه عرقیات گیاهی در دروان بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا