Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و کاربردهای عرق گیاهی قاصدک برای سلامتی

عرق گیاهی قاصدک یکی از عرقیات بسیار مفید برای سلامتی است. قاصدک یک علف هرز شناخته شده از خانواده گل های مروارید است که با گل های بزرگ و زرد روشن مشخص می شود. ریشه و برگ های قاصدک خشک شده برای تهیه چای قاصدک مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند برای سلامتی شما از هزاران فایده داشته باشد. همچنین عرق گیاهی آن نیز سرشار از ویتامین A ،C و D است و حاوی مقادیر زیادی روی، آهن و منیزیم است که همگی برای حفظ سلامت عمومی مفید هستند.

طبق اصول طب سنتی قاصدک تعادل مایعات را در بدن بهبود می بخشد و عملکرد و جریان سیستم ادراری را تحریک می کند. همچنین معمولاً برای آرامش معده و تحریک اشتها استفاده می شود. مطالعات حیوانی نشان می دهد که عرق گیاهی قاصدک می تواند به کاهش التهاب کمک کند و از سطح طبیعی قند خون پشتیبانی می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ارزش غذایی گیاه قاصدک

برگ قاصدک حاوی مواد مغذی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم عملکرد طبیعی کبد را پشتیبانی می کند. در مطالعات حیوانی مشخص شده است که برگ قاصدک باعث سرکوب تجمع چربی در کبد می شود. این ماده حاوی آنتی اکسیدان هایی است که پروفایل های طبیعی چربی و قند خون را تقویت می کنند. آنتی اکسیدان ها مانند آنچه در برگ قاصدک یافت می شود ، ممکن است یکی از بهترین روش های درمانی طبیعی برای محافظت از کبد در برابر استرس اکسیداتیو باشد.

کربوهیدرات

چای قاصدک تازه فقط ۵ گرم کربوهیدرات در هر فنجان با حدود ۲ گرم فیبر را تأمین می کنند و به طور طبیعی قند بسیار کمی دارند.

چربی ها

قاصدک به خودی خود منبع قابل توجهی از چربی نیست اما ممکن است هنگام استفاده در غذاها چربی به آن اضافه شود.

پروتئین

یک فنجان سبزی قاصدک تازه دارای ۱.۵ گرم پروتئین است. مانند اکثر گیاهان قاصدک نیز تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن را تأمین نمی کنند ، بنابراین مصرف انواع غذاهای پروتئینی برای تأمین نیازهای غذایی بسیار مهم است.

ویتامین ها و مواد معدنی

قاصدک سرشار از ویتامین های A ،C و K است و همچنین ماده معدنی کلسیم را تأمین می کند. این گیاه همچنین مقداری از پتاسیم، آهن، فولات و منیزیم مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

فواید و کاربردهای عرق گیاهی قاصدک برای سلامتی
فواید و کاربردهای عرق گیاهی قاصدک برای سلامتی

فواید سلامتی عرق گیاهی قاصدک

قاصدک یک سبزی مغذی و پر از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی است. عرق گیاهی، دمنوش و گیاه تازه قاصدک را می توانید به طرق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید و از منافع آن بهره مند شوید. در ادامه خواص عرق گیاهی قاصدک شرح داده می شود:

به محافظت از بینایی کمک می کند

قاصدک حاوی رتینوئید است که از سلامت بینایی محافظت می کند. مقدار خوراکی توصیه شده برای اکثر بزرگسالان ۷۰۰ تا ۹۰۰ میکروگرم است. قاصدک حاوی لوتئین و زاگزانتین است که در شبکیه تجمع می یابند و به ویژه در جلوگیری از تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن مفید است.

به تنظیم قند خون کمک می کند

عرق ریشه قاصدک دارای چندین ترکیب فعال زیستی است که به طور جمعی علیه علائم دیابت نوع ۲ کار می کنند. به عنوان مثال ، قاصدک سرشار از اینولین است نوعی فیبر که ثابت شده است سطح قند خون را تثبیت می کند. آنها همچنین حاوی اسید کلروژنیک هستند که هم بر ترشح انسولین و هم بر حساسیت آن تأثیر می گذارد. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قاصدک ممکن است در برابر عوارض طولانی مدت دیابت نوع ۲ (مانند بیماری قلبی) از بدن محافظت کند.

بهبود زخم را تقویت می کند

ویتامین C و ویتامین K موجود در قاصدک هر دو برای آسیب دیدگی ها مفید هستند. ویتامین K برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوان ، از دست دادن بیش از حد خون مفید است و لخته شدن خون را تقویت می کند. ویتامین C پیش ماده کلاژن است که به بدن کمک می کند تا پوست را برای ترمیم زخم بازسازی کند. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

در مطالعات روی خرگوش ها مشخص شده است قاصدک در حالی که سطح کلسترول خوب (HDL)) را افزایش می دهد در کاهش تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) موثر است. اگرچه برای اثبات این مسئله مطالعات انسانی بیشتری لازم است، اما مواد مغذی موجود در قاصدک نویدبخش سلامتی قلب انسان هستند.

قاصدک حاوی پتاسیم است که برای کاهش فشار خون مفید است. قاصدک به طور طبیعی دارای چربی و قند کم و فیبر زیادی است. این عرق گیاهی همچنین منبع خوبی از ویتامین های مفید برای قلب مانند فولات و ویتامین C است.

به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند

در تحقیقات محدود in vitro (لوله آزمایش) نشان داده شده است که عرق ریشه قاصدک باعث از بین رفتن سلول های سرطانی روده بزرگ می شود بدون اینکه به سلول های سالم اطراف آسیب برساند. سلول های سرطانی که در برابر درمان دارویی مقاوم شده اند با مصرف این عرق گیاهی از بین می روند. از آنجا که ریشه قاصدک به طور کلی غیر سمی است، ممکن است یک مداخله کمکی خوب برای حمایت از سرطان درمانی معمولی باشد.

فواید و کاربردهای عرق گیاهی قاصدک برای سلامتی
فواید و کاربردهای عرق گیاهی قاصدک برای سلامتی

ممکن است به هضم غذا کمک کند

مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ بیان می کند که اینولین که نوعی کربوهیدرات موجود در عرق قاصدک است می تواند برای حفظ سلامت روده بسیار مفید باشد. به نظر می رسد که قاصدک ها مقدار زیادی انسولین دارند، بنابراین افزودن آنها به رژیم غذایی می تواند به بهبود فلور باکتریایی روده کمک کند.

قاصدک ممکن است به جریان مناسب صفرا کمک کند، در عین حال می تواند کبد را تحریک کرده و باعث هضم غذا شود. قاصدک غنی از فیبر است بنابراین ممکن است به کاهش خطر سوء هاضمه، دیورتیکولوز و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز کمک کنند. قاصدک معمولاً برای کودکانی که یبوست دارند تجویز می شود زیرا می تواند نسبتاً تسکین دهنده معده باشد.

ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

یک مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در The Review of Diabetic Studies نشان داد که قاصدک خواص امیدوار کننده ضد دیابت از خود نشان می دهد. عرق قاصدک ممکن است با تحریک تولید انسولین از پانکراس ، به افراد دیابتی کمک کرده و در نتیجه سطح قند خون را تنظیم کند. تنظیم قند خون و حفظ سطح انسولین ممکن است به جلوگیری از افت قند خون در افراد دیابتی کمک کند.

کمک به مراقبت از پوست

شیره قاصدک ممکن است برای درمان بیماری های پوستی که ناشی از عفونت های میکروبی و قارچی است ، مفید باشد. این درمان از آنجا ناشی می شود که این شیره بسیار قلیایی است و دارای خواص میکروب کش، حشره کش و قارچ کش است.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۵، عصاره قاصدک پتانسیل محافظت از پوست در برابر آسیب UV را نشان می دهد. این تحقیق می گوید قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش اشعه ماورا بنفش ممکن است باعث پیری زودرس پوست شود و عصاره های برگ و گل قاصدک می تواند شما را در برابر آن محافظت کند. علاوه بر این، عصاره قاصدک دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به جلوگیری از آکنه کمک کند. همچنین به مرطوب سازی پوست کمک می کند.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

مطالعات در مورد داروهای گیاهی برای کاهش وزن نشان می دهد که قاصدک ممکن است مفید باشد. یک تحقیق نشان می دهد که گیاهان تلخ مانند قاصدک ، وقتی به صورت چای یا دم کرده یا عرق گیاهی مصرف شوند ، می توانند به تجزیه چربی کمک کنند. در حالی که بسیاری از افراد برای کنترل وزن قاصدک را در رژیم غذایی خود گنجانده اند، هنوز هم انتظار می رود تحقیقات زیادی برای سنجش تأثیر آن بر چاقی انجام شود.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

از قاصدک ممکن است به طور سنتی برای تسکین علائم هپاتیت استفاده می شود. طبق یک تحقیق مکمل های قاصدک ممکن است در درمان هپاتیت مفید باشند. مطالعه دیگر نشان می دهد که قاصدک می تواند به محافظت از سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های مختلف با امکان ایجاد درمان برای بیماری های خاص با کاهش عوارض جانبی کمک کند. خاصیت ضد میکروبی این گیاه ممکن است به جلوگیری از عفونت های باکتریایی کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد قاصدک ها دارای خواص ضد باکتری هستند که با باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه می کنند.

کم خونی را برطرف می کند

قاصدک حاوی سطح خوبی از آهن، ویتامین ها و پروتئین است. در حالی که آهن بخشی جدایی ناپذیر از هموگلوبین در خون است، ویتامین B و پروتئین برای تشکیل سلول های قرمز خون (RBC) و برخی دیگر از اجزای خون ضروری است.

فواید و کاربردهای عرق گیاهی قاصدک برای سلامتی
فواید و کاربردهای عرق گیاهی قاصدک برای سلامتی

سلامت استخوان را بهبود می بخشد

فواید ریشه قاصدک ممکن است شامل استخوان های سالم نیز باشد. تحقیقات نشان می دهد که اینولین (نوعی فیبر محلول) موجود در ریشه قاصدک ممکن است به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

مصرف عرق گیاهی قاصدک در دوران بارداری و شیردهی

قاصدک هنگام مصرف در مقادیری که معمولاً در غذا وجود دارد، برای بیشتر افراد بی خطر است. با این حال مشخص نیست که عرق قاصدک برای مصرف در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است یا خیر.

برخی از تحقیقات نشان داده است که عرق قاصدک ممکن است به مراقبت های دوران بارداری کمک کند. ویتامین A ، کلسیم و آهن که در قاصدک یافت می شود ، مواد مغذی بسیار خوبی برای مادران آینده هستند. انجمن حاملگی آمریکا پیشنهاد می کند که این عرق گیاهی ممکن است به رفع ادم خفیف دوران بارداری و تغذیه کبد کمک کند. همچنین ممکن است در سه ماهه سوم زنان باردار را از شب کوری محافظت کند.

عوارض جانبی عرق گیاهی قاصدک

طبق آکادمی آلرژی ، آسم و ایمونولوژی آمریکا اگر نسبت به سایر اعضای خانواده Compositae مانند کنگر فرنگی ، گل محمدی یا بابونه حساسیت دارید ، ممکن است نسبت به قاصدک واکنش آلرژیک نشان دهید. علائم این حساسیت می تواند شامل ناراحتی معده، اسهال یا سوزش معده باشد. گاهی دیده شده استفاده از گیاه قاصدک در کودکان درماتیت تماسی ایجاد می کند.

قاصدک ها فعالیت استروژنی را نشان می دهند که می تواند رشد سلول های سرطانی حساس به هورمون را افزایش دهد. اثر رقیق کننده های خون همچنین می تواند تحت تأثیر ویتامین K در قاصدک قرار گیرد. به دلیل اثرات ادرار آور، قاصدک ممکن است با قرص های لیتیوم یا آب تداخل ایجاد کنند. افرادی که از داروهای دیابت، عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی یا داروهای سوبسترا P450 سیتوکروم استفاده می کنند، باید قبل از مصرف عرق گیاهی قاصدک با پزشک خود صحبت کنند.

هر کسی که رژیم غذایی FODMAP پایین را برای مدیریت سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دنبال می کند ، باید توجه داشته باشد که قاصدک حاوی اینولین است یک فروکتوالیگوساکارید که ممکن است باعث شعله ور شدن بیماری افرادی شود که به آن حساس هستند.

آلرژی به لاتکس همچنین می تواند توسط شیره قاصدک ایجاد شود. اگر به آلرژی نسبت به این گیاه مشکوک هستید، برای بررسی کامل با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض قاصدک

گیاه قاصدک و عرق آن فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف این عرق گیاهی در بعضی مواقع، ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی در پی داشته باشد. عرق قاصدک در برخی از افراد، ممکن است واکنش های آلرژیک را ایجاد کند و باعث خارش و تورم پوست شود. اگر این عرق گیاهی به مقدار زیادی مصرف شود، ممکن عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه و کاهش فشار خون را بوجود آورد. بنابراین توصیه می شود در مصرف عرقیات گیاهی بسیار دقت داشته باشید.

نحوه مصرف عرق قاصدک

شما می توانید عرق گیاهی قاصدک را به میزان یک استکان روزانه بعد از صرف وعده های غذایی مصرف کنید.

عرق قاصدک برای چی خوبه

عرق گیاهی قاصدک به دلیل داشتن ترکیبات مفید، برای درمان بسیاری از بیماری های استفاده می شود. مصرف این عرق گیاهی در طب سنتی بسیار توصیه می شود. شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود سلامت استخوان، درمان و بهبود بیماری دیابت، کاهش سطح قند خون، بهبود مشکلات کبدی، درمان مشکلات گوارشی، کمک به کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

عرق قاصدک به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، برای بهبود سلامت کلی بدن بسیار مفید است. اما توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید. زیرا ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد.

 طبع عرق قاصدک

عرق گیاهی قاصدک دارای طبع سرد است. افراد سرد مزاج باید در مصرف این عرق گیاهی دقت داشته باشند و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.

عرق قاصدک برای سنگ کلیه

یکی از خواص عرق گیاهی قاصدک، جلوگیری از بروز سنگ کلیه است. این عرق گیاهی در طب سنتی برای درمان مشکلات کلیوی بسیار توصیه می شود. عرق قاصدک دارای خاصیت ادرارآوری است. بنابراین سموم بدن را دفع می کند و عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی، دفع سنگ کلیه را نیز آسان تر می کند.

عوارض کپسول ریشه قاصدک

ریشه قاصدک دارای ترکیبات مغذی بسیار زیادی است. عصاره ریشه قاصدک، برای راحتی بیشتر مصرف کننده به صورت کپسول نیز در بازار یافت می شود. مصرف بیش از حد این کپسول گیاهی، ممکن است عوارض جانبی را برای سلامتی به وجود آورد. برخی از این عوارض جانبی شامل مشکلات گوارشی مانند اسهال و معده در است.

مصرف این کپسول گیاهی، در برخی از افراد نیز ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند خارش پوست شود. توصیه می شود در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این کپسول گیاهی، به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد اثرات آن اجتناب شود.

خواص و مضرات ریشه قاصدک

ریشه قاصدک خواص بسیار زیادی دارد. تحقیقات نشان داده است، ریشه این گیاه منبع غنی از فیبر گیاهی، ویتامین و ترکیبات مفید است. ریشه قاصدک به دلیل داشتن کلسیم، برای حفظ سلامتی استخوان ها بسیار مفید است. همچنین به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از فرد در مقابل حملات بیماری های ویروسی محافظت می کند.

در طب سنتی مصرف ریشه قاصدک، برای بیماران دیابتی بسیار توصیه می شود. این ریشه خاصیت کاهش قند خون و کنترل آن را دارد. ریشه قاصدک خواص بسیار زیادی دارد اما باید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مصرف بیش از حد ریشه قاصدک ممکن مضراتی را برای فرد بوجود آورد. برخی از این مضرات شامل بروز مشکلات گوارشی، واکنش های آلرژیک، کاهش قند خون و تداخلات دارویی است. توصیه می شود از مصرف بیش از حد ریشه قاصدک اجتناب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا