Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی خیار چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

عرق گیاهی خیار دارای طبع سرد و خنک بوده و دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد. عرق گیاهی خیار برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است به ویژه در ماه های گرم تابستان با توجه به اینکه، بدن به آب بسیار زیادی نیاز دارد. این عرق گیاهی، همچنین حاوی مواد مغذی بسیار مهم و آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن است.

از مزایای سلامتی خیار و عرق گیاهی آن می توان به بهبود فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان، ضد التهابی بودن آن، بهبود سلامت استخوان و سلامت مغز اشاره کرد. عرق گیاهی خیار، مملو از آنتی اکسیدان ضروری برای بدن می باشد و به مراقبت از پوست بسیار کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که عرق گیاهی خیار می تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد. از زمان های بسیار قدیم از خیار و عرق آن در طب سنتی برای کمک به درمان انواع مختلف بیماری ها بسیار استفاده می شده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات بیشتری راجع به این عرق گیاهی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید خیار برای سلامتی

خیار میوه ای از خانواده Cucurbitaceae است. با نام علمی Cucumis sativus، از همان خانواده کدو سبز، هندوانه، کدو تنبل و انواع دیگر کدو حلوایی تابستانی است. خیارها به طور معمول تازه مصرف می شوند ولی انواه مخصوص تهیه ترشی (که به آن خیار ترشی نیز گفته می شود) موجود هستند و اندازه آنها خیلی کوچک تر از انواع خیار معمولی است. بوته خیار مانند درخت انگور خزنده است. انواع مختلفی از خیار در مناطق مختلف جهان کشت می شود.

منشأ خیار تقریباً ۱۰ هزار سال پیش در هند بوده است، اما اکنون در بسیاری از کشورها کشت می شود. انواع مختلف خیار در بازار بین المللی معامله می شود و ممکن است در تمام طول سال آنها را به وفور پیدا کنید. در تمدن های باستان مصر، یونان و روم، خیار بسیار معروف بوده و کاربردهای آن فقط به غذا بودن محدود نمی شده است. همچنین به دلیل اثرات مفید آن بر روی پوست مورد ستایش قرار می گرفته است . لوئی چهاردهم خیارها را بسیار گرامی می داشت و روند پرورش آنها در گلخانه ها در زمان وی اختراع شد تا اطمینان حاصل شود که او می تواند در هر فصلی به طور مداوم از این میوه لذت بخشی استفاده کند.

اطلاعات تغذیه ای خیار و عرق گیاهی آن

خیار و عرق آن منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مختلف دیگر برای بدن از جمله، ویتامین ها، مواد معدنی، انرژی و آب است. طبق بانک اطلاعات ملی مواد مغذی USDA، خیار و عرق آن ممکن است منبع خوبی از پتاسیم، فسفر، ویتامین C و ویتامین K باشد .همچنین ممکن است مقادیر کمی آهن، سدیم و ویتامین های گروه B ( ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین B6) را فراهم کند.

عرق گیاهی خیار چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی خیار چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

فواید و مزایایی عرق گیاهی خیار برای سلامتی

عرق گیاهی خیار ممکن است در بهبود سلامت پوست، سیستم گوارشی و موارد دیگر برای بدن بسیار مفید باشد. بیایید نگاهی به مزایای سلامتی این عرق گیاهی بیندازیم.

غنی از آنتی اکسیدان است

عرق گیاهی خیار سرشار از آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای بدن می باشد و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. یکی از مهمترین مزایای عرق گیاهی خیار برای سلامتی، میزان آنتی اکسیدان بسیار زیاد موجود در آن است .این عرق گیاهی ریز مغذی های بسیار زیادی از جمله، کاروتنوئیدها، ویتامین C ( به عنوان مثال، زاگزانتین و لوتئین) در خود جای داده است .

طبق مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه سلامت و پیری، مصرف یک ماهه عرق گیاهی خیار، ممکن است باعث بهبودی در فعالیت های آنتی اکسیدانی در بدن شود . این عرق گیاهی همچنین می تواند در مبارزه با آسیب اکسیداتیو در بدن بسیار کمک کرده و سلامت عمومی را بهبود ببخشد. باید به یاد داشته باشید که سطح استرس اکسیداتیو بیش از حد در بدن، شما را مستعد ابتلا به بیماری های مختلف روحی و جسمی مزمن، از جمله سرطان و پیری سالم می کند.

به مراقبت از پوست شما کمک کند

عرق گیاهی خیار سرشار از عنصر سیلیس است که یک جز اساسی برای رشد بافت های پیوندی قوی و سالم در عضلات، رباط ها، تاندون ها، غضروف ها و استخوان ها می باشد. پزشکان طب سنتی، غالباً عرق گیاهی خیار را به دلیل محتوای غنی از سیلیس برای داشتن پوستی سالم و روشن توصیه می کنند. علاوه بر این، تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrition Review اهمیت مایعات و آبرسانی برای سلامت پوست را برجسته می کند.

عرق گیاهی خیار ممکن است به صورت موضعی نیز استفاده شود و برای درمان انواع مختلفی از بیماری های پوستی مانند آفتاب سوختگی و تورم زیر چشم، به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی غنی آن بسیار مفید باشد . همچنین ممکن است برای کمک به درمان سایر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه نیز توصیه شود.

ممکن است از یبوست جلوگیری کند

عرق گیاهی خیار ترکیبی کامل از فیبر و آب است همچنین لذت بردن از یک سالاد غنی از خیار به طور منظم می تواند راهی عالی برای افزایش دریافت فیبر باشد که می تواند به دفع راحت شما کمک کند. همچنین مشخص شده است که دانه های خیار اثرات خنک کنندگی بر روی بدن دارند ، در نتیجه می توانند خطر ابتلا به بیماری یبوست را کاهش دهند .

ممکن است فشار خون را کنترل کند

مطالعات انجام شده در رژیم غذایی DASH ( رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون ) بر اساس تحقیق از موسسه ملی بهداشت ایالات متحده نشان داده است که عرق گیاهی خیار به کاهش فشار خون کمک کند . این تحقیق نشان داده است که مصرف غذاهای سرشار از منیزیم ، پتاسیم و فیبر می تواند کلید اصلی در کاهش فشار خون باشد. در همین تحقیق همچنین عرق گیاهی خیار به عنوان بخشی از گروه غذایی پتاسیم ذکر شده است که به دلیل ترکیبات بسیار مقوی می تواند باعث کاهش فشار خون شود.

ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

مطالعه ای که در ژورنال Bioimpacts در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تأثیرات ضد قند خونی عرق گیاهی خیار را به خوبی نشان داده است .این عرق گیاهی ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری دیابت بسیار مفید باشد و در کنترل بیماری دیابت به آنها بسیار کمک کند.

وجود کربوهیدرات ها و تأثیر آنها بر بدن با شاخص گلیسمی (GI) اندازه گیری می شود. شاخص گلیسمی چگونگی تاثیر کربوهیدرات ها بر افزایش سطح گلوکز (یا قند خون) را اندازه گیری می کند. هر ماده غذایی حاوی مواد مغذی ضروری با درصدهای مختلف است. شاخص گلیسمی (GI) عرق گیاهی خیار صفر می باشد، به این معنی که ممکن است انتخاب خوبی برای بیماران دیابتی باشد و بنابراین می تواند به کنترل سطح گلوکز در افراد بسیار کمک می کند.

عرق گیاهی خیار چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی خیار چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

از سلامت استخوان شما پشتیبانی می کند

مطالعات علمی نشان می دهد که ویتامین K موجود در عرق گیاهی خیار به لخته شدن خون، بسیار کمک می کند و همچنین باعث بهبود سلامت استخوان می شود. همانطور که مطالعات نشان می دهد، این عرق گیاهی حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین K می باشد .

علاوه بر این، عرق گیاهی خیار حاوی ۱۹.۹ میلی گرم کلسیم است. کلسیم موجود در این عرق گیاهی، برای سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار ضروری می باشد. در حالی که ویتامین K موجود در این عرق گیاهی، به بدن در جذب کلسیم کمک می کند، مصرف منظم این عرق گیاهی برای سلامتی استخوان های بدن بسیار مفید است.

شرایط التهابی را بهبود می بخشد

سطح استرس اکسیداتیو در بدن ما بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد. علاوه بر این، یک سیستم ایمنی بیش از حد فعال ممکن است منجر به بیماری های مختلف و دردهای التهابی مزمن شود، به همین دلیل عرق گیاهی خیار در بهبود این مشکلات بسیار مفید می باشد. مقدار بسیار زیاد آنتی اکسیدان های موجود در این عرق گیاهی، می توانند با کاهش استرس اکسیداتیو و سایر مواد شیمیایی مضر بدن مبارزه کرده و از چنین شرایط مزمن التهابی بکاهند.

سلامت مغز را ارتقا می دهد

علاوه بر این، مطالعات علمی نشان می دهد که عرق گیاهی خیار، علاوه بر آنتی اکسیدان ها، دارای ترکیبات شیمیایی فیستین نیز می باشد . فیستین یک فلاونول ضد التهاب است که مغز شما را سالم نگه می دارد و علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که مزایای بالقوه پزشکی این عرق گیاهی، برای بهبود بیماران آلزایمری نیز مفید می باشد.

از سرطان جلوگیری می کند

در حالی که یک بیماری مزمن مانند سرطان هنوز غیرقابل درمان است، امروزه بیش از چندین گزینه درمانی برای کند کردن پیشرفت این بیماری وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که عرق گیاهی خیار، با جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، می تواند از بروز سرطان در انسان جلوگیری کند. این تحقیق حاکی از آن است که این عرق گیاهی حاوی کوکوربیتاسین است، ترکیبی شامل گروهی از مواد مغذی مختلف مزه تلخ مانند لیگنان می باشد. مقدار کافی لیگنان ممکن است در جلوگیری از بروز علائم سرطان به فرد کمک کند .

مصرف عرق گیاهی در دوران بارداری و شیردهی

برای مصرف عرق گیاهی در دوران بارداری و شیردهی بهتر است با پزشک خودتان مشورت کنید تا از عوارض احتمالی آن در امان باشید.

مضرات و عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی خیار

  • کسانی که دچار بیماری اسهال هستند، باید از خوردن این عرق گیاهی خودداری کنند.
  • بهتر است کودکان کم سن و سال از این عرق گیاهی استفاده نکنند.
  • این عرق گیاهی برای معده‌های ضعیف و افراد مبتلا به سوء هاضمه ضرر دارد و نباید مصرف شود
  • اشخاصی که ناراحتی معده دارند، نباید در مصرف این عرق گیاهی زیاده روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش آنها شود .
  • کسانی که مبتلا به بیماری کولیت هستند نباید از این عرق گیاهی استفاده کنند.

طرز تهیه عرق خیار

عرق خیار دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. شما می توانید این عرق گیاهی را در منزل خود نیز تهیه کنید. برای تهیه عرق خیار شما نیاز به مقداری خیار، مقداری آب و یک دستگاه عرق گیری خانگی نیاز دارید. ابتدا خیارها را به خوبی شسته و سپس آنها را خرد کرده و درون مخزن دستگاه می ریزیم.

سپس به مقدار لازم آب اضافه می کنیم و درب مخزن را به خوبی بسته و در معرض حرارت قرار می دهیم. در انتها بخارات حاصله را سرد کرده و مایع بدست آمده را درون یک شیشه جمع آوری می کنیم. شما می توانید عرق خیار را به صورت روزانه استفاده کنید و از فواید بی نظیر آن بهرمند شوید.

عرق برای گرمی

عرقیات گیاهی دارای طبع گرم و سرد هستند. عرقیات دارای طبع گرم خواص به خصوص خود را دارند و افراد سرد مزاج می توانند از این عرقیات به تنهایی استفاده کنند. اما افراد گرم مزاج هنگام مصرف عرقیات گیاهی دارای طبع گرم، باید از مصلح طبع استفاده کنند. برخی از عرقیات دارای طبع گرم عبارتند از:

  • عرق آویشن
  • عرق آلاله
  • عرق اسطوخودوس
  • عرق اکالیپتوس
  • عرق بابونه
  • عرق بادرنجبویه
  • عرق توت سیاه
  • عرق برگ گردو
  • عرق بهار نارنج

توصیه می شود قبل از مصرف عرقیات گیاهی، از طبع آنها مطلع شوید. همچنین لازم است از طبع بدن خود نیز مطلع باشید. شما می توانید از یک متخصص گیاهان دارویی نیز در مورد طبع عرقیات سوال کنید.

چهار عرق سرد چیست

چهار عرق سرد یک عرق گیاهی با طبع سرد است که فواید و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. چهار عرق سرد شامل عرق شاتره، عرق خارشتر،عرق کاسنی و عرق بید است. مخلوط عرقیات گیاهی باعث افزایش خواص آنها می شود و در طب سنتی چهار عرق سرد برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود.

برخی از خواص چهار عرق سرد، شامل تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت عملکرد کبد، بهبود عملکرد کلیه، بهبود سلامت پوست، تصفیه خون، بهبود مشکلات گوارشی، کاهنده چربی و بسیاری دیگر از خواص است. شما می توانید روزانه از این عرق گیاهی استفاده کنید. توصیه می شود افراد سرد مزاج از مصرف چهار عرق سرد اجتناب کنند.

عرقیات برای سردی معده

سردی معده نوعی مشکل گوارشی در برخی از افراد است که با خوردن مواد غذایی با طبع سرد دچار مشکل می شوند. در صورت درمان نکردن سردی معده، مشکلات گوارشی شما بسیار بیشتر خواهد شد. بنابراین توصیه می شود سریعا به فکر درمان باشید. علائم بیماری سردی معده شامل نفخ، ترش کردن، یبوست، اسهال و دل درد خواهد بود.

برای درمان سردی معده می توانید از عرقیات گیاهی استفاده کنید. برخی از عرقیات گیاهی داری طبع گرم برای درمان سردی معده بسیار مفید هستند. در طب سنتی مصرف عرقیات گیاهی مانند عرق بابونه، عرق نعنا، عرق رازیانه، عرق بادیان، عرق زنیان و عرق آویشن برای درمان سردی معده توصیه می شود. شما می توانید با مصرف این عرقیات در حد اعتدال، سردی معده خود را درمان کنید. بهتر است قبل از مصرف این عرقیات گیاهی برای درمان سردی معده با یک متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید.

خواص عرق مفتح

برای آشنایی با خواص عرق مفتح و فواید استفاده از آن بهتر است از یک متخصص طب سنتی مشورت بگیرید تا در صورت لزوم آنها را برای شما تجویز کند

عرق بید سرد است یا گرم

طبع عرق بید سرد و تر است. افراد سرد مزاج باید در هنگام مصرف این عرق گیاهی، حتما از مصلح استفاده کنید. همچنین توصیه می شود افراد دارای طبع سرد؛ عرق بید را به میزان زیاد مصرف نکنند.

گیاهان طبع سرد و خشک

گیاهان دارویی در طب سنتی دارای طبع های متفاوتی هستند. گیاهان دارای طبع سرد و خشک؛ فواید خاص خود را دارند. این گیاهان در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شوند. مصرف گیاهان دارویی باید بر اساس طبع بدن شما باشد، تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود.

برخی از گیاهان داری طبع سرد و خشک شامل برگ درخت بید، گیاه کاسنی، گیاه بیدمشک؛ گیاه شاهتره، گیاه خارشتر، برگ چنار، برگ درخت زیتون، گیاه ریواس، گیاه گشنیز و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر است. توصیه می شود برای اطلاع از طبع گیاه دارویی مورد استفاده از یک متخصص گیاهان دارویی سوال کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا