Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با عرقیات گیاهی درمان یبوست

عرقیات گیاهی درمان یبوست کارایی بسیاری زیادی در طب سنتی برای درمان این بیماری در دوران باستان تا به امروز داشته اند .

امروزه عرقیات گیاهی ، انواع گوناگونی دارند وحتی افراد زیادی از خواص دارویی آنها باخبر هستند و از عرقیات گیاهی برای درمان بیماری های خود استفاده می کنند و از همه مهمتر اینکه نتایج مثبتی از مصرف آنها گرفته اند.

درحال حاضر بیش از ۵۰ گیاه دارویی در جهان وجود دارند ، که می توان آنها را به صورت عرق گیاهی تولید و مصرف کرد. روش عرق گرفتن از گیاهان دارویی به این صورت می باشد که گیاه مورد نظر را به همراه مقداری آب درون دستگاه تقطیر قرار می دهید و طی فرایندهایی که بر روی گیاه در دستگاه رخ می دهد ، عرق گیاه مربوطه جمع آوری می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و حتی ممکن است در درمان بیماری ها از خود گیاه نیز مفید تر باشد.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک برای شما عرقیات گیاهانی که در درمان بیماری یبوست مفید واقع می شوند ، را دسته بندی کرده ایم . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در این مقاله تا پایان همراه باشد.

بیماری یبوست چیست؟

زمانی که فعالیت و حرکت روده ها کم شود ، فرد دچار بیماری یبوست می شود فعالیت روده ها در افراد طبیعی باید روزی سه بار یا یک مرتبه در سه روز اتفاق بیافتد و اگر بیشتر از این مقدار طول بکشد و طولانی مدت شود ، یبوست رخ می دهد. در زمان ایجاد بیماری یبوست به دلیل اینکه مدفوع خشک و سخت می شود دفع مشکلاتی برای فرد بوجود می آید ، این مشکلات عبارتند از :

نفخ ، کاهش اشتها ، دل درد ، حالت تهوع و عوامل دیگر که می تواند نشان دهنده ، بروز بیماری یبوست باشند و اینها عوارض خارج نشدن مدفوع از بدن می باشند. ایجاد بیماری یبوست می تواند به چند دلیل بستگی داشته باشد ، برخی از این دلایل عبارتند از :

مصرف غذاهایی با فیبر بسیار کم

فیبر موجود در غذاها جذب روده ها نمی شود و باعث می شود که مقدار زیادی آب را به خود جذب کند و برای فرد دفع را راحت تر می کند. امروزه به دلیل مصرف غذاهای فست فودی و غذاهایی با فیبر کم ، این سبک زندگی باعث بروز این بیماری برای بسیاری از افراد شده است.عرقیات گیاهی درمان یبوست می تواند به اصلاح این سبک کمک کند.

عدم پاسخگویی به دفع و نرفتن به دستشویی در صورت نیاز

زمانی که مواد دفعی در روده بزرگ بیش از حد جمع شوند ، احساس دفع به فرد دست می دهد و این زمان بهترین حالت برای دفع می باشد و اگر در این زمان به هر دلیلی ، به تاخیر بیفتد مایع داخل این مواد نیز جذب روده می شوند و باعث ایجاد یبوست در فرد می شود .

عدم تحرک

در دنیای امروز فعالیت های افراد به هر دلیلی بسیار کم شده است و این کاهش فعالیت و بی تحرکی یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری به حساب می آید .عرقیات گیاهی درمان یبوست می توانند کمک کننده باشند.

آشنایی با عرقیات گیاهی درمان یبوست
آشنایی با عرقیات گیاهی درمان یبوست

انواع عرقیات گیاهی درمان یبوست

 

عرق گیاهی رازیانه

رازیانه گیاهی است که خود به تنهایی می تواند برای زنان شیرده برای افزایش شیردهی و دل درد و درمان برخی دیگر از بیماری ها بکار برود و عرق این گیاه نیز در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و باعث کاهش و بهبود بیماری یبوست می شود. همچنین عرق رازیانه می تواند به عنوان مکملی برای پاکسازی روده عمل کند و حتی در درمان بسیاری از بیماری ها ، مانند نفخ ، مشکلات گوارشی و روده ای نیز بهترین عملکرد را دارد.

عرق گیاهی گزنه

از گذشته تا به امروزه عرق گیاه دارویی گزنه به عنوان درمانی برای بیماری یبوست شناخته می شود. طریقه مصرف این گیاه به روش های متنوعی صورت می گیرد. یکی از این روش ها به صورت نوشیدن عرق این گیاه می باشد. عرق این گیاه به صورت یک ملین عمل می کند و به دفع مواد زائد از روده ها و بر طرف کردن مشکلات گوارشی کمک می کند.

عرق گیاهی آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مختلف برای بدن می باشد. برای گرفتن عرق این گیاه ، باید در ابتدا عصاره یا آب غلیظ گیاه آلوئه ورا را جمع آوری کنید و بوسیله دستگاه تقطیر ، عرق عصاره گیاه آلوئه ورا را بدست آورید. بسیاری از پزشکان سنتی طبع این گیاه را گرم می دانند و از عرق این گیاه برای درمان بیماری های همچون یبوست ، عفونت ، ترمیم و بازسازی قسمت های سوخته و زخم ها استفاده می کنند. مصرف عرق آلوئه ورا کمک می کند که آب بیشتری در روده ها به جریان در بیایند و دفع مواد زائد روده ای راحت تر باشد و مشکلات یبوستی نیز کاهش و حتی درمان شوند.

برای اینکه هرچه زودتر از شر بیماری یبوست رهایی پیدا کنید ، بهتر است که مصرف عرق این گیاه را به صورت روزانه ادامه دهید. میزان مصرف این عرق گیاهی می تواند به صورت نصف استکان در دو نوبت صبح و عصر قبل از وعده های غذایی صورت گیرد و باید توجه داشته باشید که از این عرق گیاهی بیش از حد استفاده نکنید زیرا می تواند باعث ایجاد اسهال خونی در مصرف کننده شود .

عرق گیاهی نعناع

گیاه نعناع ، گیاه دارویی با برگ هایی سبز رنگ است که به صورت خودرو می باشد و از گذشته های دور از گیاه نعناع برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. از این گیاه به خاطر طبیعت گرمش در طب سنتی برای درمان و تقویت معده ، مشکلات روده و درمان بیماری یبوست استفاده می شود . خواص درمانی این گیاه بسیار زیاد است و حتی برای گرما زدگی و مشکلات دیگری نیز کاربرد بسزایی دارد.

عرق گیاهی بیدمشک

یکی از عرقیات دارویی که برای بهبود بیماری دیابت بسیار مفید است ، عرق بیدمشک می باشد و همچنین می تواند نقش ملین را نیز داشته باشد . از این عرق گیاهی ، حتی می توانید برای رفع تشنگی و تقویت سیستم ایمنی بدن ، نیز استفاده کنید .

عرق گیاهی شنبلیله

شنبلیله گیاهی است ، سرشار از مواد مغذی و ویتامین های مختلف که برای سلامتی بدن بسیار لازم می باشند . عرق گیاه دارویی شنبلیه نیز همانند عرق های گیاهان دارویی دیگر ، برای درمان بیماری یبوست کاربرد بسیار زیادی دارد . همچنین این عرق گیاهی برای بهبود ، ناراحتی های معده و سیستم گوارش نیز می تواند مفید باشد.

آشنایی با عرقیات گیاهی درمان یبوست
آشنایی با عرقیات گیاهی درمان یبوست

عرق گیاهی کاسنی

عرق گیاه کاسنی طبع خنکی دارد ، اما در درمان یبوست می تواند مفید باشد و نقش ملین را برای بدن ایفا کند . علاوه بر این عرق گیاه کاسنی در درمان بیماری های کبدی و تقویت معده و حتی برای بهبود بیماری های پوستی می تواند تاثیرات مثبتی ایجاد کند . بهتر است هر روز صبح دو فنجان از این عرق را بنوشید تا متوجه تاثیر چشمگیر این عرق در سلامتی بدن خود شوید.

عرق گیاهی شیرین بیان

برای گرفتن عرق این گیاه باید ریشه های گیاه شیرین بیان را به همراه مقدار کمی آب در دستگاه تقطیر قرار دهیم و با عملیات تقطیر، عرق حاصله را جمع آوری کنیم. از دوران گذشته تا به امروزه ، از عرق این گیاه برای رفع مشکلات دستگاه گوارش استفاده می شده است. موادی که در این گیاه و عرق آن وجود دارد ، خاصیت ضد التهابی دارند و به هضم بهتر غذا کمک می کند. برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از این عرق گیاهی دریافت کنید ، بهتر است بعد از هر وعده غذایی ، یک فنجان از این عرق را میل نمایید.

عرق گیاهی زنجبیل

طبیب های سنتی ، در دوران گذشته از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها مختلف استفاده می کردند و حال با گرفتن عرق از این گیاه این مزایا و فواید آن را بیشتر کرده اند. طبع این گیاه گرم است و قادر است ، سوخت و ساز بدن و فعالیت دستگاه گوارش را بالا ببرد. یکی از فواید این عرق گیاهی بی نظیر ، بهبود بیماری یبوست می باشد و با مصرف به اندازه از این عرق گیاهی می توان این مشکل را رفع نمایید.

عرق گیاهی جعفری

جعفری گیاهی است با برگ های سبز رنگ و خوش عطر  که هم برگ های آن به صورت خام مصرف می شود و هم می توان از برگ های این گیاه عرق تهیه کرد. عرق حاصله از این گیاه دارویی به رفع و درمان اختلالات سوء هاضمه و یبوست های خفیف بسیار کمک می کند.

عرق گیاهی بابونه

گیاه بابونه خواص های بسیاری زیادی همچون تسکین‌ دهندگی و عطر و طعم منحصر به فردی دارد. حال عرق بدست آمده از گیاه بابونه این تاثیرات و خواص را بیشتر کرده است و همچنین در درمان بیماری های بسیار زیادی در طب سنتی مفید واقع شده است. افرادی که از بیماری یبوست رنج می برند با مصرف مستمر و مداوم از این عرق ، توانستند که این مشکل را تا حدودی رفع کنند. عرق این گیاه علاوه بر تمام مزایایی که برای سلامتی دارد ، می تواند ماهیچه های روده را نیز تقویت کند.

عرق گیاهی بادرنجویه

گیاه بادرنجبویه ، گیاهی است با خواص درمانی متعدد و در طب سنتی این گیاه دارای طبعی گرم و خشک می باشد. عرق این گیاه نیز همانند عرق های ذکر شده در بالا برای درمان یبوست ، رفع دل درد و دل پیچه ، درمان زخم ها در ناحیه معده و روده  ، بسیار کارآمد و مفید می باشد.

قوی ترین گیاه ضد یبوست

برای تسکین یبوست مصرف فیبر و مایعات بیشتر مفید هستند. مطالعات نشان داده اند که منیزیم، نشاسته و چربی ها نیز ممکن است کمک کنند اما گیاهان به دلیل داشتن فیبر بسیار مفید هستند.

نخود سبز

نخود سبز منبع خوبی از مواد مغذی است که به رفع یبوست کمک می کند، اما تنها سبزیجاتی نیستند که می توانند به مدفوع شما کمک کنند. نخود سبز را به دلیل داشتن منیزیم، فیبر نامحلول، مایع و نشاسته به عنوان بهترین گیاه برای کمک به مدفوع توصیه می کنیم.

کلم بروکلی

همه کارشناسان کلم بروکلی را برای یبوست توصیه می کنند، زیرا سرشار از فیبر است – تقریباً ۵ گرم در هر فنجان پخته شده، به ازای USDA – و حاوی مقداری منیزیم است.

اسفناج

اسفناج پخته شده سرشار از منیزیم است. به ازای USDA، ۳۷ درصد DV در یک فنجان را دارد. فیبر آن به اندازه کلم بروکلی یا نخود سبز نیست، اما مقداری فیبر دارد که حدود ۷۰ درصد آن فیبر نامحلول است که به نرم شدن مدفوع کمک می کند.

مارچوبه

مارچوبه یکی دیگر از سبزیجات پر از مایع و فیبری است که می تواند یبوست را تسکین دهد. مارچوبه در هر فنجان پخته شده ۳.۶ گرم فیبر دارد که بیشتر آن نامحلول است و به افزایش زمان انتقال دستگاه گوارش کمک می کند. مارچوبه حاوی فیبر پری بیوتیک به شکل اینولین است که می تواند به هضم سالم کمک کند.

کنگر فرنگی

درست مانند مارچوبه، کنگر فرنگی نیز منابع خوبی از اینولین است که میکروبیوم روده را تغذیه می کند و برای جلوگیری از یبوست در کوتاه مدت و بلند مدت کار می کند.

بطور کلی افزایش فیبر و مایعات راه های شناخته شده ای برای پیشگیری و درمان یبوست است. اگر با یبوست دست و پنجه نرم می کنید، این دو مورد را در رژیم غذایی خود در اولویت قرار دهید.  کمتر از ۵ درصد افراد ها به اندازه کافی فیبر دریافت می کنند، اکثر آنها کمتر از ۱۵ گرم در روز دریافت می کنند، در حالی که حداقل توصیه شده ۲۵ گرم در روز برای زنان و ۳۸ گرم در روز برای مردان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا