Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی نیلوفر چیست و از خواص آن چه می دانید؟

عرق گیاهی نیلوفر یکی از عرقیات گیاهی با طبع سرد است این عرق گیاهی خواص درمانی بسیار زیادی برای بدن دارد. گیاه نیلوفر یکی از مهمترین گیاهان دارویی می باشد ، که قرن ها در طب سنتی و غذاهای سنتی در شرق و جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار می گرفته است . گل نیلوفر ، عنوان گل ملی هند را دارد و در سنت های هندو و بودایی نماد پاکی است. گل های نیلوفر آبی نشانگر تولد دوباره در زندگی پس از مرگ در مصر و د هند است که گلبرگ های آنها نمایانگر عناصر زمین است.

یک نیلوفر آبی می تواند ۱۰۰۰ سال عمر کند و توانایی نادر احیا مجدد فعالیت پس از سکون کامل را دارد. گل نیلوفر آبی چند ساله ، کاسه ای شکل است و حدود ۱۰۰ گونه دارد. عرق این گیاه مشکلات ناشی از گرما ، تشنگی ، سموم و تمام ناخالصی های موجود در خون را از بین می برد و بلغم بدن را تنظیم می کند.

گیاه نیلوفر آبی مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. از قسمت های مختلف این گیاه زیبا می توان برای سلامتی و تغذیه استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این گیاه و عرق آن تا انتهای این مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گل نیلوفر آبی چیست

شما ممکن است گل نیلوفر آبی را به خوبی بشناسید. این یک گیاه آبزی ، چند ساله با برگ های شگفت انگیز پهن و گل های رنگی متنوع (نیلوفر صورتی ، نیلوفر آبی و نیلوفر سفید) می باشد. نام علمی گل نیلوفر Nelumbo nucifera است و همچنین به عنوان نیلوفر آبی نیز شناخته می شود. این گیاه ، گل ملی هند و ویتنام است ، همچنین در مصر باستان نیلوفر آبی نماد خورشید و تولد دوباره است. گیاهان نیلوفر آبی حاوی مواد شیمیایی مفیدی هستند که دارای مزایای سلامتی ، مراقبت از پوست و مراقبت از مو هستند.

فواید عرق گیاهی نیلوفر برای سلامتی

عرق این گیاه دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد و از آن می توان برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. تمام قسمت های گیاه نیلوفر خوراکی است و فواید بی شماری برای سلامتی به همراه دارد. از ریشه گیاه نیلوفر آبی برای درمان بیماری های مختلف سلامتی و افزودن چاشنی به غذا استفاده می شود. به دلیل غنی بودن از نظر ویتامین C ، از طرق مختلف برای بدن مفید است. مقدار کافی پتاسیم به کاهش خستگی ، مشکلات قلبی ، تحریک پذیری و فشار خون بالا کمک می کند و مواد معدنی موجود در این گیاه مانند آهن به تولید گلبول های قرمز خون در بدن کمک می کنند.

عرق گیاهی نیلوفر چیست و از خواص آن چه می دانید؟
عرق گیاهی نیلوفر چیست و از خواص آن چه می دانید؟

منبع غنی از آنتی اکسیدان می باشد

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به مقدار زیاد در عرق گیاهی نیلوفر یافت می شود و برای تشکیل کلاژن در بدن بسیار حیاتی می باشد. کلاژن قدرت و یکپارچگی را در اندام های بدن، رگ ها و پوست حفظ می کند و عملکردهای ایمنی بدن را افزایش می دهد. علاوه بر این، ویتامین C رادیکال های آزاد موجود در بدن را که منجر به ایجاد مشکلات سلامتی، مانند بیماری های قلبی و سرطان می شوند، را از بین می برد.

برای پوست مفید می باشد

مواد موثر موجود در عرق گیاهی نیلوفر، مزایای گسترده ای در مراقبت از پوست دارد. عصاره این گیاه را می توان در هر نوع ملزومات پوستی با عملکرد خاص در جوان سازی پوست استفاده کرد. فلاونوئیدهای موجود در گل این گیاه، به دلیل دارا بودن آنتی باکتریال بسیار قوی و فعالیت های آنتی اکسیدانی، در فرمول های مراقبت از پوست بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

فعالیت بازسازی سلول ها را افزایش می دهد

این فعالیت بسیار مفید، توسط کربوهیدرات قوی موجود در این عرق گیاهی مانند کربوهیدارت الیگوساکارید به وجود می آید .این ترکیبات برای تحریک سلول های پوستی، بسیار مفید می باشد و به بازسازی سلول ها بسیار کمک می کند و تولید سیتوکین را در بدن بهبود می بخشد. تولید سیتوکین در حد متعادل به حفظ عملکرد طبیعی سلول های بدن و سنتز کلاژن و الاستین کمک می کند.

در نتیجه، بازسازی سلول و از این رو تحریک این سیستم، در اثر مصرف این عرق گیاهی اتفاق می افتد، بنابراین نتیجه آن یک اقدام ضد پیری است. به دلیل چنین خواص بازسازی سلولی، از این گیاه برای ساخت انواع کرم های ضد آکنه، ضد پیری و درمان های ضد تحریک استفاده می شود .

تحریک گردش خون

فلاونوئیدهای موجود در این عرق گیاهی، باعث کاهش نفوذ پذیری و بهبود مقاومت مویرگ های خون به عنوان عوامل فعال در رگ های بدن می شود. این ترکیبات شیمیایی موجود در این عرق گیاهی، تمایل زیادی به پروتئین هایی مانند الاستین و کلاژن دارند. به همین دلیل است که این عرق گیاهی آبرسانی، رطوبت، کشش پوست، کلاژن پوست، گردش خون را بهبود می بخشد و چین و چروک و خطوط ریز موجود در پوست را کاهش می دهد .

بهبود خواب در فرد

عرق گیاهی نیلوفر به لطف وجود ترکیباتی از جمله نوسیفرین و آپورفین موجود در خود، به ایجاد یک خواب موثر کمک می کند. این ترکیبات اثرات ضد اسپاسم و احساس آرامشی را ایجاد می کنند که ممکن است به ایجاد خواب آرام تر در فرد کمک کند. اثرات ضد اسپاسم ممکن است به کاهش مشکلات دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه نیز کمک کند.

عرق گیاهی نیلوفر چیست و از خواص آن چه می دانید؟
عرق گیاهی نیلوفر چیست و از خواص آن چه می دانید؟

خون را تصفیه می کند

عرق گیاهی نیلوفر به تصفیه خون در بدن کمک می کند و همچنین بیماری هایی را که به دلیل خون مسموم ایجاد می شوند، تسکین می دهد. بیماری هایی مانند اسهال خونی آمیبی، منوراژی، بواسیر، تبخال، جوش، آلرژی پوستی و احساس سوزش در پوست به دلیل وجود سموم در خون ایجاد می شوند.

برای سلامتی دستگاه ادراری مفید است

از آنجا که این عرق گیاهی به عنوان یک خنک کننده عمل می کند، به تسکین لایه های داخلی مثانه کمک کرده و همچنین احساس سوزش هنگام دفع ادرار را کاهش می دهد. از این رو استفاده از این عرق گیاهی در طب سنتی، برای بهبود ورم مثانه و عفونت ادراری بسیار توصیه می شود.

یبوست را کاهش می دهد

عرق گیاهی نیلوفر دارای فیبر غذایی بسیار زیادی می باشد که دفع مدفوع و حرکات روده را آسان می کند. این عرق گیاهی یبوست را کاهش می دهد، جذب مواد مغذی را از طریق ترشح مایعات گوارشی و معده افزایش دهد، حرکت پریستالتیک را در عضلات روده تحریک کرده و حرکات روده را آسان کند.

مشکلات قاعدگی را برطرف می کند

عرق گیاهی نیلوفر به دلیل داشتن ترکیبات مفید و ضد التهابی، می تواند به رفع و بهبود مشکلات قاعدگی دردناک در بانوان کمک کند. این عرق گیاهی می تواند یک درمان طبیعی موثر برای رفع اینگونه از مشکلات در بدن باشد و همچنین می تواند، چرخه قاعدگی را تثبیت کند.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی عرق گیاهی نیلوفر

این عرق گیاهی هیچ گونه عارضه ای برای بدن ندارد، مگر اینکه در مقدار زیادی مصرف شود که در این صورت منجر به افزایش ضربان قلب و گرگرفتگی می شود. اگر این عرق گیاهی را همراه با برخی از داروهای مسکن مصرف کنید، ممکن است منجر به ایجاد سرگیجه و حالت تهوع در شما شود.

مصرف عرق گیاهی نیلوفر در دروان بارداری و شیردهی

زنان باردار نباید از این عرق گیاهی، به مقدار زیاد و به طور منظم استفاده کنند، زیرا ممکن است عوارض جانبی برای آنها داشته باشد.

انواع گل نیلوفر

نیلوفر جزء گیاهان خودرو یک ساله است که انواع آن در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می کند. در این خانواده ۳ نوع نیلوفر وجود دارد که در ادامه شرح داده می شود.

دایکوندرا (Dichondra repens)

رشد و نمو نیلوفر دایکوندرا بسیار شبیه به چمن است و در برخی از شهرهای شمالی رشد می کند. این گیاه به عنوان چمن شبدری نیز کشت داده می شود و در نقاط سایه و مرطوب رشد بهتری دارد.

پیچک (Convolvulus Tricolor – Royal English)

پیچک یک گل‌ نیلوفر آبی است که حتما شما هم آن را روی تنه درختان دیده اید. گل های پیچک در طول روز باز است و شب ها در تاریکی کاملا بسته می شود. بذر آن در خرداد و تیرماه کاشته می شود و ارتفاع گیاهان  به ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می‌ رسد

نیلوفر (Ipomoea ticolor “praecox”)

این نوع نیلوفر گل هایی به رنگ آبی دارد و به صورت خودرو در باغ ها و در نواحی کوهستانی می ‌روید. گل ها معمولا صبح‌ زود باز شده و شب ها بسته می شوند. رشد این گل بسیار زیاد است و  طی یک ماه به ارتفاع ۳ متر می ‌رسد و مناسب پرچین و اطراف آلاچیق ‌ها است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا