Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی رزماری چیست و چه فواید و خواصی دارد؟

عرق گیاهی رزماری به طور بالقوه می تواند به بهبود سلامت روده، تقویت حافظه و بهبود روحیه در شما کمک کند. همچنین به کاهش التهابات، تسکین درد و محافظت از سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند. علاوه بر این،عرق گیاهی رزماری می تواند در برابر بیماری دژنراسیون ماکولا از چشم ها محافظت کند، گردش خون را تحریک کرده و بدن را سم زدایی کند و بسیاری از بیماری های پوستی را التیام بخشد .

گیاه رزماری از نظر رومیان قدیم، یونانیان، مصری ها و عبری ها بسیار مقدس بوده و استفاده از این گیاه در تهیه غذاها، به ویژه در غذاهای فرهنگی ایتالیایی بسیار رایج است. گیاه رزماری همچنین به عنوان “شبنم دریا” یا “پیرمرد” شناخته می شود. رزماری از زمان یونانیان باستان به عنوان دارو استفاده می شده است. برخی از متخصصان سنتی معتقدند که این گیاه می تواند حافظه را بهبود بخشد و موها را دوباره رشد دهد، اما شواهد علمی اغلب اندک یا متناقض هستند و ممکن است اثرات نامطلوب بیش از حد را ایجاد کنند. برای آگاهی از فواید و محدودیت های احتمالی مصرف گیاه و عرق رزماری ادامه مطلب را در نشریه جهان شیمی فیزیک مطالعه کنید.

گیاه رزماری چیست

رزماری یک گیاه معطر و چوبی بومی منطقه مدیترانه است. نام علمی آن Rosmarinus officinalis است و متعلق به خانواده Lamiaceae با سایر گیاهان مانند آویشن، پونه کوهی، اسطوخودوس و ریحان است . این گیاه دارای برگ های سوزنی ظریف با رگه های نقره ای و گل های صورتی، بنفش، سفید یا آبی است. رزماری طعم گرم، تلخ و قابضی دارد. بر خلاف بسیاری از گیاهان دیگر که در صورت خشک شدن قدرت خود را از دست می دهند، رزماری حتی در حالت خشک شده طعم خود را حفظ می کند و طعم و عطر فوق العاده ای به سوپ ها، سس ها و خورش ها می بخشد .

گیاه رزماری یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی در جهان است و همچنین یک گیاه شفابخش با سابقه بسیار طولانی در استفاده برای خواص درمانی در مکان هایی از جمله ایتالیا و یونان می باشد که قدمت آن به حداقل ۵۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.

نام گیاه رزماری به طور سنتی با یادآوری، عشق و وفاداری همراه بوده است. برای قرن ها، این گیاه جزء داروهای محلی با ادعاهای مرتبط برای تسکین و بهبود بیماری های همچون دیسمنوره، مشکلات روانی، صرع، تسکین درد و ناباروری بوده است. تحقیقات اخیر نشان داده است که این گیاه، چه به عنوان عرق گیاهی، چای یا چاشنی مصرف شود، فواید بسیار زیادی از جمله ارتقاء سلامت گوارش، شفافیت ذهنی، سلامت مو و پوست، آرامش بخشی و موارد دیگر را برای بدن دارد.

رزماری گیاهی است هزاران سال است که در آشپزی و داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه این گیاه را در سراسر آسیا ، آمریکا و اروپا رشد می دهند . بیشتر اوقات از گیاه رزماری، برای اهداف آشپزی استفاده می شود اما ممکن است برای کاربردهای درمانی و خانگی دیگر نیز از جمله تهیه عرق گیاهی، چای گیاهی، شمع، عطر، محصولات مراقبت از مو و موارد دیگر استفاده شود. این گیاه دارای بو و طعم بسیار قوی می باشد و همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها، روغن های فرار و سایر ترکیبات محافظ برای بدن است .

عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟
عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟

خواص و مزایای عرق گیاهی رزماری

از این عرق گیاهی بیشتر برای تسکین و بهبود بیماری های مختلفی از جمله درد، التهاب، دردهای دستگاه گوارش، اضطراب و مشکلات تنفسی استفاده می شود. مشخص شده است که عرق این گیاه، حاوی بسیاری از ترکیبات محافظ است، برخی از این ترکیبات عبارتند از:

  • سینول
  • کافور
  • α-pinene
  • بورنئول
  • رزمارینیک اسید
  • رزمانول
  • کارنوزول
  • اسید کارنوسیک

این عرق گیاهی علاوه بر داشتن رایحه و طعم دلپذیر، منبع خوبی از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی و همچنین مواد مغذی ضروری از جمله آهن، کلسیم و ویتامین های A ،C و B6 برای بدن است.

فواید عرق رزماری برای سلامتی

 

آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را فراهم می کند

مصرف این عرق گیاهی، به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی فعال زیستی (از جمله فنل های دیترپن مانند کارنوزول و کافئویل) می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کند. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مقوی باعث بهتر شدن گردش خون و بهبود التهابات در بدن می شود.

راه دیگری که آنتی اکسیدان های این عرق گیاهی می تواند برای بدن مفید باشد، به دلیل توانایی ارتقاء سلامت پوست و با مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد در بدن است که می تواند منجر به علائم پیری زودرس در فرد شود.

ممکن است به حفظ سلامت روده ها کمک کند

یک مطالعه نشان داده است که در افراد مبتلا به کولیت، درمان با عرق گیاهی رزماری برای کاهش ضایعات بافتی روده و کولیت بسیار موثر بوده است. این عرق گیاهی، به نوبه خود به حفظ سلامت روده ها و مبارزه با بیماری های روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS ) و کولیت کمک می کند.

این عرق گیاهی به طور سنتی به عنوان یک درمان کننده طبیعی برای ناراحتی معده، یبوست، گاز، نفخ استفاده می شود، زیرا به آرامش ماهیچه های روده کمک می کند. اضافه کردن آن را به رژیم غذایی خود، می تواند به شما در تنظیم حرکات روده و بهبود سیستم گوارشی کمک کند .

به افزایش روحیه و افزایش هوشیاری کمک می کند

بوی رزماری مانند برخی گیاهان دیگر در خانواده گیاهان نعناع، “محرک شناختی” در نظر گرفته می شود و می تواند به شما در بیداری و تمرکز بیشتر کمک کند. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که ترکیبات موجود در عرق این گیاه، دارای اثرات محافظتی عصبی و توانایی بهبود حافظه و عملکرد شناختی با جلوگیری از تجزیه استیل کولین است- یک ماده شیمیایی در مغز است که به تمرکز و حافظه کمک می کند.

علاوه بر این، عطر این عرق گیاهی نشاط آور بوده و باعث بهتر شدن خلق و خو، کاهش خواب آلودگی و کاهش سطح استرس، به دلیل توانایی این عرق در کاهش ترشح “هورمون استرس” کورتیزول در بدن می باشد. به همین دلیل است که در برخی شمع ها، اسپری های خانگی، روغن های معطر درمانی و غیره از گیاه رزماری استفاده می شود.

ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد

عرق گیاهی رزماری دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی برای بدن است. کارنوزیل و اسید کارنوسیک دو ترکیب قوی هستند که در رزماری یافت می شوند. این ترکیبات با کاهش التهاب ماهیچه ها، عروق خونی و مفاصل ارتباط دارند و ممکن است آن را به یک درمان موثر و یک اقدام پیشگیرانه برای بسیاری از بیماری ها از جمله نقرس، آرتریت و آسیب های ناشی از اعمال بدنی یا جراحی تبدیل کند. این عرق گیاهی حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان از جمله رزمارینیک اسید، کافئیک اسید و اسید بتولین است و این آنتی اکسیدان ها به تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار کمک می کنند.

عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟
عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟

ممکن است به تحریک رشد مو کمک کند

گیاه رزماری در برخی از محصولات مراقبت از مو ، یافت می شود که به رشد مو و سلامت پوست سر بسیار کمک می کند، زیرا می تواند با شوره سر و سوزش پوست که باعث خشکی می شود، مبارزه کند. همچنین ممکن است اثرات تستوسترون بر فولیکول های مو را کاهش دهد که می تواند منجر به ریزش مو و طاسی و نازک شدن مو در فرد شود.

به رفع سوء هاضمه کمک می کند

عرق گیاهی رزماری، مدتهاست که یک درمان کننده طبیعی برای مشکلات گوارشی از جمله کاهش اشتها، سوزش سر دل و رفلاکس اسید، گاز، نفخ و دردهای شکمی می باشد. به نظر می رسد، این عرق گیاهی می تواند باعث ترشح مایعات گوارشی از جمله صفرا در بدن شود که به هضم غذا کمک کرده و می تواند از جذب طبیعی مواد مغذی در بدن پشتیبانی کند.

دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است

در عرق گیاهی رزماری ترکیباتی وجود دارد که می تواند در برابر تکثیر انواع خاصی از باکتری های مضر، از جمله آنهایی که باعث عفونت می شوند از بدن محافظت کند. این عرق گیاهی حتی در برخی موارد به عنوان نگهدارنده غذا نیز استفاده می شود، زیرا می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کند .

بوی گیاه رزماری همچنین به عنوان یک دافع طبیعی حشرات عمل می کند و ممکن است به جلوگیری از نیش حشرات خاص از جمله کنه ها و سایر حشرات که می توانند بیماری ها و ویروس ها را منتقل کنند، کمک کند.

ممکن است آسیب کبدی را کاهش دهد

عرق گیاهی رزماری به دلیل اثر محافظتی روی کبد در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. یک مطالعه روی حیوانات در سال ۲۰۱۵ که در مجله علوم زیستی عربستان منتشر شد نشان داده است عصاره برگ های رزماری و زیتون به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بالقوه در کاهش سیروز کبدی بسیار موثر هستند.

ممکن است استرس را از بین ببرد

عرق رزماری ممکن است برای افرادی که از اضطراب و افسردگی رنج می برند، تأثیرات آرام بخشی داشته باشد. یک مطالعه روی حیوانات در مورد اثرات ضد افسردگی گیاه رزماری، به این نتیجه رسید که این گیاه در بهبود علائم افسردگی موثر است. علاوه بر این، ممکن است سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد که به کاهش تنش در بدن بسیار کمک می کند.

ممکن است هورمون ها را متعادل کند

کارنوزول موجود در عرق گیاهی رزماری گیرنده های آندروژن را کاهش می دهد و همچنین گیرنده های استروژن در برخی سلول ها را مختل می کند. همچنین باعث کاهش ترشح هورمونDHT ( دی هیدروتستوسترون) در بدن می شود که به بهبود سلامت پروستات و افزایش رشد مو کمک می کند .

عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟
عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟

ممکن است به لاغری کمک کند

عرق گیاهی رزماری دارای اثرات احتمالی ضد التهابی و ضد قند می باشند که ممکن است باعث کاهش وزن شود . تحقیقات نشان می دهد که درمان با این عرق گیاهی، منجر به کاهش وزن قابل توجه و افزایش دفع لیپیدها از طریق مدفوع می شود. طبق مطالعه دیگر این عرق گیاهی غنی از اسید کارنوسیک است که می تواند به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای اختلالات متابولیک مورد استفاده قرار گیرد.

می تواند به ارتقاء سلامت متابولیک بدن کمک کند

عرق گیاهی رزماری با مزایای متابولیک برای بدن، از جمله کمک به درمان قند خون بالا و حساسیت ضعیف به انسولین مرتبط است. اگرچه به احتمال زیاد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت کافی نخواهد بود، اما برای افرادی که مایل به کاهش سطح قند خون خود هستند، در طب سنتی توصیه می شود .

خطرات و عوارض جانبی عرق گیاهی رزماری

به گفته اداره غذا و داروی ایالات متحده، هنگامی که رزماری و عرق آن در مقادیر معمول در آشپزی یا به عنوان نوشیدنی مصرف می شود، به طور کلی بی خطر تلقی می شود. هنگامی که به مقدار زیاد، به ویژه به عنوان عرق گیاهی مصرف شود، می تواند به طور بالقوه عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، استفراغ، اسپاسم یا تغییرات فشار خون را در فرد مصرف کننده ایجاد کند، اگرچه این واکنش ها نادر هستند. همچنین باید توجه داشته باشید، مصرف طولانی مدت این عرق گیاهی ممکن است منجر به کاهش تعداد، تراکم و تحرک اسپرم در مردان شود و در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین شود .

عرق گیاهی رزماری بیش از ۲۰ سال است که در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده استفاده می شود، اما ممکن است در موارد نادر، در برخی از افراد واکنش های آلرژیک به رزماری را ایجاد کند. اگر به گیاهان از خانواده گیاهان نعنا حساسیت دارید، از مصرف این عرق گیاهی خودداری کنید و در مورد استفاده از محصولاتی که حاوی اسانس رزماری هستند، دقت داشته باشید.

تداخلات دارویی عرق رزماری

این عرق گیاهی می تواند میزان ادرار، لخته شدن خون و سطح فشار خون را تغییر دهد، به این معنی که می تواند به طور بالقوه با داروهای خاصی تداخل داشته باشد و در این موارد باید از مصرف آن اجتناب کرد. در صورت مصرف این داروها قبل از مصرف عرق گیاهی رزماری با پزشک خود مشورت کنید :

  • داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده خون
  • مهار کننده های ACE برای فشار خون بالا
  • داروهای ادرار آور
  • لیتیوم برای اختلالات سلامت روان
عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟
عرق گیاهی رزماری چیست و چه خواصی دارد؟

سایر مزایای احتمالی گیاه و عرق رزماری

سلامت دهان و دندان

یک مطالعه نشان داد که دهانشویه گیاهی حاوی رزماری و سایر گیاهان به اندازه کلرهگزیدین در درمان التهاب لثه موثر است. برای این کار می توانید عرق گیاهی رزماری را با آب مخلوط کرده و سپس آن در دهان خود غرغره کنید یا بچرخانید تا باکتری ها را از بین ببرد .

تحریک جریان خون

تحقیقات نشان می دهد که رزماری ممکن است به عنوان یک محرک برای بدن عمل کرده و تولید گلبول های قرمز خون و جریان خون را افزایش دهد. رزماری همچنین دارای اثر ضد ترومبوتیک است و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

تسکین درد

به عنوان یک ماده ضد درد، اسانس رزماری را می توان به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده برای تسکین درد استفاده کرد.

بدن را سم زدایی می کند

رزماری ماهیت کمی ادرارآور دارد به این معنی که می تواند در دفع ادرار به طور موثر سموم را از بدن دفع کند.

محرک بدن

طبق یک مطالعه، سینول موجود در روغن رزماری، به صورت خوراکی یا از طریق استنشاق، با افزایش تحرک و فعالیت های بدن همراه است.

دژنراسیون ماکولا

وجود اسید کارنوسیک در رزماری به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که بر شبکیه چشم تأثیر می گذارد، کمک می کند.

عرق رزماری برای چیست

عرق گیاهی رزماری از گیاه رزماری که بومی مناطق مدیترانه ای است، تهیه می شود. گیاه رزماری در گذشته به عنوان ادویه برای آشپزی استفاده می شده است. تحقیقات نشان داده است، این گیاه علاوه بر طعم و عطر بسیار مطلوب، حاوی ترکیبات بسیار مفیدی است. عرق رزماری غنی از ترکیبات مفید و مغذی است، بنابراین شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان و بهبودی بسیاری از مشکلات و بیماری های خود استفاده کنید.

شما از عرق رزماری می توانید برای درمان و بهبود مشکلاتی مانند مشکلات گوارشی، بیماری نقرس، بیماری آرتروز، بهبود حافظه، کاهش دردهای مفاصل، بهبود گردش خون، بهبود سلامت مو و درمان مشکلات قاعدگی استفاده کنید. توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

عرق رزماری برای قاعدگی

عرق رزماری به دلیل داشتن ترکیبات مفید و خاصیت ضد درد، برای بهبود دردهای دوران قاعدگی بسیار مناسب است. مصرف منظم این عرق گیاهی برای تنظیم قاعدگی نیز بسیار مفید است. شما می توانید روزانه از این عرق گیاهی مصرف کنید و از فواید آن برای تقویت سلامت خود استفاده کنید.

طریقه مصرف عرق رزماری

در طب سنتی توصیه می شود عرق گیاهی رزماری را برای بهره مندی از فواید آن، روزانه به میزان یک استکان قبل از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. استفاده بیش از سه استکان از این عرق گیاهی توصیه نمی شود. زیرا مصرف بیش از حد عرق رزماری، ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

قیمت عرق رزماری

قیمت عرق رزماری در بازار حدود ۵۰ هزار تومان است. این قیمت ممکن است براساس حجم و کیفیت عرق گیاهی متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت عرق رزماری، می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل مراجعه کنید.

عرق رزماری برای ریزش مو

یکی از فواید عرق رزماری، جلوگیری از ریزش مو و تقویت سلامت مو است. این عرق گیاهی حاوی چندین آنتی اکسیدان قوی است، که از بدن در قابل اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی، از التهابات پوست سر جلوگیری می کند و با تقویت فولیکول های مو، باعث تقویت و رشد بهتر مو می شود. شما می توانید برای جلوگیری از ریزش مو، عرق گیاهی رزماری را روزانه مصرف کنید.

طرز تهیه عرق رزماری

شما می توانید به راحتی عرق رزماری را برای خود تهیه کنید. شما به مقداری گیاه خشک شده رزماری، مقداری آب و یک دستگاه عرق گیر خانگی نیاز دارید. ابتدا مقداری از گیاه رزماری را درون مخزن دستگاه ریخته و مقداری آب به آن اضافه می کنید. سپس درب دستگاه را به خوبی بسته و مخزن دستگاه را در معرض حرارت قرار می دهیم. بخارات حاصله را سرد کرده و مایع به دست آمده را درون یک بطری شیشه ای ذخیره می کنیم. عرق گیاهی رزماری خواص بسیار زیادی دارد و شما می توانید با مصرف در حد اعتدال آن، از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوید.

عکس رزماری

عکس رزماری
عکس رزماری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا