Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات

کود فسفر یکی از کودهای مورد استفاده در زراعت و کشاورزی است که به دو شکل ارگانیک و تجاری در دسترس است. فسفر یازدهمین عنصر فراوان روی زمین است. در صورت کمبود فسفر خاک ، تولید غذا محدود می شود ، مگر اینکه مواد مغذی به شکل کود به خاک اضافه شود. بنابراین ، برای افزایش تولید مواد غذایی ، مقدار کافی فسفر مورد نیاز است.

فسفر یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است. این ترکیب به رشد ریشه ، بلوغ گیاه و رشد بذر کمک می کند. در کنار نیتروژن و پتاسیم ، فسفر یکی از مهمترین عناصر برای زندگی گیاهان است. فسفر خاک به دلایل مختلفی از جمله شستشو توسط باران از بین می رود. بنابراین ، کشاورزی مدرن متکی به استفاده از کودهای حاوی فسفر است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع کود فسفر

کودهای فسفاته تجاری با استفاده از سنگ فسفات تولید می شوند. تقریباً دو سوم منابع فسفات جهان از ذخایر سنگ فسفات رسوبی و دریایی به دست می آید. سنگ فسفات در گذشته به عنوان منبع فسفر برای خاک ها مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال ، به دلیل غلظت پایین فسفر در این ماده بومی ، هزینه های حمل و نقل بالا و پاسخ های کم محصولات به آن  ، استفاده از سنگ فسفات به میزان قابل توجهی در کشاورزی کاهش یافته است.

از سوی دیگر ، استفاده از کودهای حاوی فسفر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. رایج ترین کودهای فسفاته عبارتند از دی آمونیوم فسفات (DAP) ، منو آمونیوم فسفات (MAP) ، NPKs و SSP.

پرکاربردترین کود فسفر در جهان DAP است  و به دلیل محتوای نسبتاً بالای مواد مغذی و خواص فیزیکی عالی ، محبوبیت زیادی دارد.  DAP  منبع عالی فسفر (P) و نیتروژن (N) برای تغذیه گیاهان است. این کود نسبت مناسب فسفر و نیتروژن را برای کشت غلات مانند گندم ، جو ، میوه ها و سبزیجات فراهم می کند. تقاضای جهانی برای DAP حدود ۳۰ میلیون تن در سال است.

NPK ها  که کودهای مرکب نیز نامیده می شوند ، کودهایی هستند که حاوی هر سه ماده مغذی ، نیتروژن ، فسفر و پتاسیم در نسبت های مختلف هستند. انواع زیادی از محصولات NPK در جهان بر اساس دستور العمل های مختلف مواد مغذی وجود دارد و اغلب آنها به گونه ای سفارشی می شوند که به بهترین نحو با نیازهای یک محصول یا یک قطعه زمین مطابقت داشته باشند. تقاضای جهانی برای NPK ها حدود ۲۰ میلیون تن در سال تخمین زده می شود.

قیمت خرید و فروش کود فسفر

قیمت خرید و فروش کود فسفر بر اساس وزن ، نوع ترکیب و ایرانی یا خارجی بودن متفاوت است. قیمت این کود با نوسانات قیمت دلار نیز تغییر می کند. برای خرید کود فسفر می توانید به فروشگاه های کشاورزی مراجعه کنید یا به صورت آنلاین از طریق سایت های معتبر اقدام به خریداری کنید.

قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات
قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات

انتخاب بهترین کود فسفر

عملکرد فسفر در گیاهان بسیار مهم است. این ترکیب به گیاه کمک می کند تا سایر مواد مغذی را به اجزای سازنده قابل استفاده تبدیل کند تا با آنها رشد کند. فسفر یکی از سه ماده مغذی اصلی است که بیشتر در کودها یافت می شود و برای رشد گیاه ضروری است.

کودهای تجاری P معدنی در چند دهه گذشته به یک محصول تصفیه شده و قابل پیش بینی تبدیل شده اند. بعلاوه ، منابع فسفر ارگانيك وجود دارد که می توانید از آنها برای مزارع خود استفاده کنید.

در واقع نباید هیچ تفاوتی در منابع کود P وجود داشته باشد. در حالی که شرایط خاصی وجود دارد که در آن یک محصول عملکرد بهتری دارد با اینحال کودهای فسفر بدون توجه به منبع کود فسفات مزایای یکسانی دارند.

پیش بینی نیاز به کود فسفر در محصولات

آزمایشات خاک توانایی خاک در تأمین P برای استفاده گیاه را اندازه گیری می کند ، اما مقدار کل P موجود را اندازه گیری نمی کند. این آزمایشات شاخص در دسترس بودن P در خاک ها را نشان می دهد که مربوط به توانایی کود فسفاته برای ارائه محصولات مطلوب و مزایای اقتصادی است. رابطه بین P تعیین شده توسط آزمایش خاک و کود مورد نیاز کاملا قابل اندازه گیری است.

از آنجا که P در خاک ها متحرک نیست استفاده از کودهای فسفاته یک تصمیم مهم مدیریتی در سیستم های تولید محصول است. هیچ مکان خاصی وجود ندارد که برای همه محصولات ایده آل باشد. تصمیمات مربوط به استفاده از کودهای فسفاته عمدتاً تحت تأثیر محصول مورد نظر و سطح آزمایش خاک P قرار می گیرد.

اهمیت کود فسفر برای رشد محصولات

فسفر (P) در کنار نیتروژن و پتاسیم در بین سه درشت مغذی اصلی ضروری برای رشد موفق گیاه جایگاه خاص خود را دارد. بدون فسفر فتوسنتز امکان پذیر نیست. فسفر به عنوان یک عنصر اصلی در ATP (آدنوزین تری فسفات) نقش مهمی در تبدیل انرژی دارد که برای تمام زندگی ضروری است . همچنین جزء اصلی DNA و RNA است و برای ساخت پروتئین و سایر ترکیبات ضروری است.

فسفر عنصر مورد نیاز گیاه از مرحله نهال تا بلوغ است و تأثیر قابل اندازه گیری بر کیفیت و عملکرد محصول دارد. این عنصر به ده روش به رشد و سلامت گیاه کمک می کند:

  • فعال سازی فتوسنتز (تبدیل انرژی)
  • اسیدهای نوکلئیک ، پروتئین ها و آنزیم ها را می سازد
  • رشد ریشه را تسهیل می کند
  • ساقه و ساقه را تقویت می کند
  • تشکیل گل و تولید بذر را بهبود می بخشد
  • یکنواختی محصول را ترویج می کند
  • به بلوغ زودرس کمک می کند
  • مقاومت به بیماری را افزایش می دهد
  • کیفیت کلی محصول را بهبود می بخشد
  • توانایی تثبیت نیتروژن حبوبات را تسهیل می کند
قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات
قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات

عوامل تاثیرگذار بر جذب کود فسفر

خاک های سرشار از مواد آلی حاوی مقادیر قابل توجهی فسفر آلی هستند که برای رشد گیاه مفید است. مواد آلی علاوه بر تأمین فسفر  به عنوان عامل شلات کننده عمل کرده و با آهن ترکیب می شوند و در نتیجه از تشکیل فسفات های آهن نامحلول جلوگیری می کنند. کاربرد مواد آلی مانند کود ، بقایای گیاهی یا کودهای سبز در خاک هایی با pH بالا نه تنها فسفر را تأمین می کند ، بلکه پس از تجزیه ، ترکیبات اسیدی را فراهم می کند  که باعث افزایش در دسترس بودن اشکال معدنی فسفر در خاک می شود.

منابع کافی دیگر مواد مغذی گیاهی باعث افزایش جذب فسفر از خاک می شود. استفاده از فرم های آمونیوم نیتروژن با فسفر ، جذب فسفر را از کود در مقایسه با استفاده از کود فسفر به تنهایی یا استفاده از کودهای نیتروژن و فسفر به طور جداگانه را افزایش می دهد. کاربرد گوگرد اغلب باعث افزایش میزان فسفر خاک در خاک های خنثی یا بازی می شود ، جایی که فسفر خاک به عنوان فسفات کلسیم وجود دارد.

لازم به ذکر است که جذب فسفر توسط گیاه با دمای پایین خاک و هوادهی ضعیف خاک کاهش می یابد. کودهای اولیه حاوی فسفر محلول در آب به احتمال زیاد باعث افزایش رشد محصول در هوای سرد می شوند. رطوبت بیش از حد خاک یا تراکم خاک باعث کاهش اکسیژن خاک و کاهش توانایی ریشه های گیاه در جذب فسفر خاک می شود. تراکم باعث کاهش هوادهی و فضای منافذ در ناحیه ریشه می شود. این مسئله باعث کاهش جذب فسفر و رشد گیاه می شود. تراکم خاک همچنین نفوذ ریشه ها را کاهش می دهد و دسترسی کل آنها به فسفر خاک را محدود می کند.

کمبود فسفر چگونه تشخیص داده می شود؟

ساده ترین راه برای تشخیص فسفر این است که به گیاهان نگاه کنید. اگر گیاهان شما کوچک هستند ، گل کمی تولید می کنند یا هیچ گلی ندارند ، دارای سیستم ریشه ای ضعیف یا ساقه سبز روشن یا ارغوانی هستند نشان دهنده کمبود فسفر است. از آنجایی که اکثر گیاهان باغ به دلیل گل یا میوه کشت داده می شوند، جایگزینی فسفر در خاک در صورت کمبود آن بسیار مهم است.

اهمیت فسفر برای محصولات زراعی نمی تواند نادیده گرفته شود زیرا  کمبود فسفر می تواند تأثیر مخربی بر کیفیت و عملکرد محصول داشته باشد. گیاهانی که از کمبود فسفر رنج می برند علائم گوناگونی از خود نشان می دهند: مانند توقف رشد و رنگ الیاف از سبز تیره تا بنفش مایل به قرمز (ناشی از تجمع قندها). کمبود فسفر در اواخر فصل رشد بر رشد بذر و میوه و همچنین بلوغ محصول تأثیر منفی می گذارد.

کودهای شیمیایی زیادی وجود دارد که می تواند به شما در جایگزینی فسفر و ایجاد تعادل خوب مواد مغذی در خاک کمک کند. هنگام استفاده از کودهای شیمیایی ، باید به دنبال کودهایی باشید که دارای مقدار “P” بالایی هستند. اگر می خواهید کمبود فسفر خاک خود را با استفاده از کود آلی اصلاح کنید ، از پودر استخوان یا سنگ فسفات استفاده کنید.

این دو می توانند به جایگزینی فسفر در خاک کمک کنند. گاهی اوقات ، افزودن کمپوست ساده به خاک  به گیاهان کمک می کند تا بتوانند فسفر موجود در خاک را بهتر جذب کنند ، بنابراین قبل از افزودن هر چیز دیگری سعی کنید آن را امتحان کنید. صرف نظر از نحوه جایگزینی فسفر در خاک ، مطمئن باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. فسفر اضافی می تواند وارد آب شده و به یک آلاینده اصلی تبدیل شود.

فواید استفاده از کود فسفر برای گیاهان

رشد ریشه – فسفر یک ماده مغذی مهم برای تشویق رشد ریشه در هر گیاهی است. ریشه ها پایه و اساس گیاه هستند و داشتن یک سیستم ریشه سالم برای تضمین یک گیاه سالم بسیار مهم است.

گل ها و دانه ها – تشکیل گل و تولید بذر را بهبود می بخشد. توجه به شکل گیری گل برای کسی  که آنها را به عنوان چشم انداز  استفاده می کند بسیار مهم است. اما ، برای پرورش دهندگان نیز مهم است ، زیرا تشکیل گل شاخص اصلی یک مجموعه میوه سالم است.

بهبود انعطاف پذیری گیاه – فسفر مقاومت گیاه را در برابر بیماری ها بهبود می بخشد و به تقویت گیاه در زمستان کمک می کند.

قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات
قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات

عملکرد فسفر در گیاهان چیست؟

فسفر مسئول تعدادی از عملکردها در گیاهان است که اهمیت آن را برای گیاهان باغ شما مشخص می کند. رشد گیاهان با فسفر افزایش می یابد و کمبود آن منجر به ضعیف شدن گیاهان می شود. گیاهان در طول فتوسنتز نیاز به گرفتن اشعه خورشید دارند. عملکردهای اصلی فسفر در زندگی گیاهان به شرح زیر است:

تحریک رشد ریشه لازم برای گیاه برای دریافت مواد مغذی از خاک. ریشه ها نیز برای حمایت از گیاه ضروری هستند. وقتی ریشه ها به خوبی رشد کرده باشند ، می توانند به زمین نفوذ کرده و تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای رشد جمع آوری کنند.

رشد گیاه را افزایش می دهد. گیاهان برای رشد خود نیاز به تغذیه دارند. مواد مغذی در برگ ها پردازش می شود و سپس ذخیره می شود یا به قسمت های دیگر گیاهان منتقل می شود. فسفر برای فتوسنتز و همچنین ذخیره و انتقال مواد مغذی در سراسر گیاه مورد نیاز است.

بهتر است بدانید:

در صورت مناسب بودن شرایط ، انتظار می رود گیاهان پس از زمان معینی میوه بدهند. فسفر مسئول بلوغ محصول در زمان مناسب است. گیاهانی که فسفر ندارند فوراً به بلوغ می رسند و در صورت رسیدن ، میوه ها یا دانه هایی که می آورند کیفیت پایینی دارند.

حبوبات به تثبیت نیتروژن در خاک از طریق ریشه کمک می کنند. این عملکرد بدون فسفر که رشد ریشه ها را تقویت می کند ، به خوبی انجام نمی شود.

مواد مورد نیاز برای شکل گیری و توسعه ژن ها بدون وجود فسفر نمی توانند به خوبی عمل کنند. انتقال ژن ها از نسلی به نسل دیگر تنها زمانی امکان پذیر است که فسفر در دسترس باشد.

گیاهانی که به میزان کافی به فسفر دسترسی دارند توانایی مقاومت در برابر بیماری ها را دارند زیرا تمام قسمت های آنها به خوبی توسعه یافته و به سرعت رشد می کنند. گیاهانی که با استفاده از هیدروپونیک رشد می کنند دارای فسفر کافی هستند تا از رشد خوب آنها اطمینان حاصل شود.

قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات
قیمت خرید و فروش کود فسفر و مزایای آن برای محصولات

 اثر کمبود فسفر بر گیاهان چیست؟

علائم کمبود فسفر در گیاهان چندان واضح نیست اما اگر گیاهان به اندازه طبیعی خود رشد نکنند یا زمان بالغ شدن آنها زیاد طول بکشد ، می توان از وجود آن خبر داد. گیاهان از مراحل اولیه رشد به فسفر احتیاج دارند زیرا برطرف کردن عوارض ناشی از کمبود آن هنگام ظاهر شدن علائم دشوار است.

کمبود فسفر با استفاده از کود فسفر در خاک برطرف می شود. گیاهانی که با استفاده از هیدروپونیک رشد می کنند ممکن است از فسفر محلول در آب به جای استفاده در خاک استفاده کنند. صرف نظر از روش کاربرد ، اثر فسفر یکسان است.

مضرات استفاده از کود فسفر

اگرچه مقدار زیادی فسفر در خاک وجود دارد ، اما بیشتر آن به شکلی است که برای گیاهان قابل دسترسی نیست. مشکل این است که فسفر خیلی سریع (فقط چند روز پس از استفاده) با Fe ، Mn ، Al ، Mg  و کلسیم موجود در خاک متصل می شود.

افزودن فسفر بیشتر از طریق استفاده از کودها ممکن است راه حلی آسان به نظر برسد. با این حال می تواند یک اثر جانبی منفی مضر بر محیط زیست داشته باشد. فسفر اضافی در خاک تجمع می یابد و سرانجام (همراه با نیتروژن) به آب ها می ریزد و به موجودات دریایی آسیب می رساند.

فسفر تثبیت شده را می توان با کمک هوازدگی یا فعالیت میکروبی آزاد کرد. وقتی نوبت به هوازدگی می رسد ، فسفر از طریق انتشار در آب از طریق خاک حرکت می کند. اگرچه هوازدگی کار آزادسازی فسفر در خاک را انجام می دهد ، اما فعالیت میکروبی بهترین عملکرد را دارد. میکروارگانیسم ها فسفر را در دسترس گیاهان قرار می دهند و به رشد آنها کمک می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا