Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه فواید و مضرات نوشابه انرژی زا های مکس که باید بدانید!

نوشابه انرژی زا های مکس یکی از انواع نوشیدنی های انرژی زا موجود در بازار است که برای افزایش انرژی و تمرکز در شرایط سخت می توانید از آن استفاده کنید. نوشیدنی های انرژی زا در حال حاضر بسیار محبوب هستند. بازار جهانی نوشابه های انرژی زا در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۹ میلیارد دلار ارزش داشت و انتظار می رود که تا سال ۲۰۲۴ به ۷۲ میلیارد دلار برسد. اما این نوشیدنی ها در بین کارشناسان بهداشت و درمان بدترین امتیاز را به دست آورده اند. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، آنها “ممکن است برای سلامت عمومی خطر ایجاد کنند.”

با این حال ، انجمن نوشیدنی های آمریکایی از ایمنی نوشیدنی های انرژی زا دفاع می کند و نشان می دهد که بسیاری از مواد تشکیل دهنده آنها معمولاً در غذاها یافت می شوند و از نظر ایمنی دقیقا مورد مطالعه قرار گرفته اند.

بنابراین آیا نوشیدنی های انرژی زا برای سلامتی بی خطر هستند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اثرات احتمالی نوشابه های انرژی زا برای بدن در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

فواید و خواص نوشابه انرژی زا های مکس چیست؟

نوشیدنی های انرژی زا به عنوان محصولاتی که باعث افزایش انرژی و افزایش هوشیاری ذهنی و عملکرد بدنی می شوند  در کنار مولتی ویتامین ها محبوب ترین مکمل های غذایی هستند که نوجوانان و جوانان آمریکایی از آن استفاده می کنند.

یک نوشیدنی انرژی زا انرژی خود را از گلوکز تامین می کند اما می تواند شامل ترکیباتی برای افزایش انرژی از جمله کافئین ، تائورین و جینسینگ باشد و به طور معمول حداقل ۱۵۰ میلی گرم در لیتر کافئین دارد. نسخه های “صفر” یا “رژیمی” نوشیدنی های انرژی زا نیز در دسترس هستند که از  شیرین کننده های مصنوعی برای کاهش کالری استفاده می کنند ، اما سطح بالای کافئین و سایر محرک ها را حفظ می کنند. در سال ۲۰۱۴ ، ردبول محبوب ترین نوشیدنی انرژی زا بود که ۲۵ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داد و پس از آن مانستر با ۱۲% بود.

نوشیدنی های انرژی زا برای بهبود تمرکز و کاهش خستگی ، از طریق تأمین انرژی ، کافئین و سایر ترکیباتی که به رفع خستگی یا متابولیسم انرژی کمک می کند ، از جمله ویتامین ها و طعم دهنده ها به بازار عرضه می شود.

آمار مصرف نوشابه های انرژی زا در جهان

در حالی که مصرف کلی نوشابه در سال های اخیر کاهش یافته است مصرف نوشیدنی های انرژی زا از سال ۲۰۰۶ به طور مداوم افزایش یافته است و فروش آن ۱۵۵ درصد افزایش یافته است. این میزان معادل ۶۰۰ میلیون لیتر در سال ۲۰۱۴ فروخته شده است و انتظار می رود افراد ۱۰-۱۴ ساله نیز در سالهای آینده مصرف خود را از تا ۱۱ درصد افزایش دهند. در انگلستان ، افزایش مصرف نوشیدنی های انرژی زا را می توان با مرد بودن ، نوجوان بالغ ، داشتن نیازهای آموزشی خاص و واجد شرایط بودن برای وعده های غذایی رایگان در مدرسه مرتبط  دانست.

یک بررسی سیستماتیک همچنین به این نتیجه رسید که مردان نسبت به زنان مقادیر بیشتری نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند. در حالی که دخترانی که صبحانه را حذف می کنند ، بیشتر در طول روز به نوشیدنی های انرژی زا اعتماد می کنند. علاوه بر این  اگر کودکی کم وزن یا چاق باشد احتمال بیشتری وجود دارد که نوشیدنی های انرژی زا مصرف کند.

مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های انرژی زا هم برای سلامت جسمی و روحی جوانان مضر است و هم رفتارهای خطرناک دیگری مانند مصرف الکل را تشویق می کند.

همه فواید و مضرات نوشابه انرژی زا های مکس که باید بدانید!
همه فواید و مضرات نوشابه انرژی زا های مکس که باید بدانید!

اثرات فیزیکی مصرف نوشابه انرژی زا های مکس

اثرات فیزیکی ناشی از مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا بیشتر مربوط به کافئین است. افزایش مصرف کافئین در کودکان و نوجوانان منجر به افزایش فشار خون ، اختلالات خواب ، سردرد و معده درد می شود. همچنین خود آسیبی به دلیل بیش فعالی گزارش شده است.

نوجوانی زمان حداکثر رسوب استخوان است و کافئین با جذب کلسیم در روده کوچک تداخل دارد و بنابراین مصرف نوشیدنی های انرژی زا ممکن است منجر به کاهش رسوب کلسیم در استخوان ها شود. این نیز ممکن است در نتیجه مصرف نوشیدنی های انرژی زا به جای نوشیدنی های حاوی کلسیم مانند شیر باشد.

همچنین تفاوت هایی در آثار ECG برای بزرگسالان پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا مشاهده شده است. در حالی که مشخص شده است که کافئین هیچ تاثیری بر خروجی قلب ندارد ، یک مطالعه از انجمن قلب آمریکا نشان داد مصرف نوشیدنی های انرژی زا باعث طولانی شدن QTc در بزرگسالان می شود. این طولانی شدن فاصله QTc می تواند نشانه افزایش خطر آریتمی های کشنده باشد و برای افرادی که ممکن است مشکلات قلبی زمینه ای داشته باشند بسیار خطرناک است.

مضرات و عوارض جانبی مصرف نوشابه انرژی زا های مکس

نوشیدنی های انرژی زا به طور بالقوه در بحران چاقی نقش دارند و به عنوان ابزاری برای کاهش وزن در جوانان مبتلا به اختلالات خوردن نقش دارند. مصرف نوشیدنی های شیرین  حاوی قند با دیابت ، پوسیدگی دندان و افزایش BMI در جوانان ارتباط دارد. علاوه بر این ، ارتباطی بین مصرف نوشیدنی های انرژی زا و رفتارهای بی تحرک مشاهده شده است.

برعکس ، برای افراد مبتلا به اختلالات خوردن ، انواع کم قند نوشابه های انرژی زا ممکن است راهی برای افزایش انرژی از طریق کافئین و محرک ها ایجاد کرده ودفع  را افزایش داده و اشتها را سرکوب کند. جوانان مبتلا به اختلالات خوردن به دلیل وزن بیشتر در معرض آریتمی های قلبی هستند ، بنابراین استفاده از این محصولات می تواند نگران کننده باشد .

در حالی که تأثیرات مضر نوشیدنی های انرژی زا گسترده است ، تعداد مسمومیت نسبتاً کمی در بخش های اورژانس گزارش شده است. داده های جمع آوری شده از مرکز اطلاع رسانی طی یک دوره هفت ساله ۲۹۷ تماس مربوط به مصرف نوشابه های انرژی زا را در جوانان نشان می دهد که از ۱۲ مورد در سال ۲۰۰۴ به ۶۵ مورد در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است.

علائم از ناراحتی گوارشی و بیش فعالی گرفته تا توهم ، تشنج و ایسکمی قلبی متغیر است. در این مطالعه ۱۲۸ نفر نیاز به بستری شدن داشتند.

همه فواید و مضرات نوشابه انرژی زا های مکس که باید بدانید!
همه فواید و مضرات نوشابه انرژی زا های مکس که باید بدانید!

چرا جوانان نوشابه انرژی زا های مکس را مصرف می کنند؟

دلیل اینکه جوانان نوشیدنی های انرژی زا را انتخاب می کنند ، به سختی قابل تشخیص است. تبلیغات و وفاداری به نام تجاری نقش مهمی در تمایل به مصرف این محصولات دارد و جوانان گزارش می دهند که این محصولات در تلویزیون ، اینترنت ، حامیان ورزشی ، بازی های ویدیویی و در مغازه ها تبلیغ می شوند ، علیرغم تعهد تبلیغ کنندگان برای کاهش این میزان!

طعم و مزه و نیاز به “افزایش انرژی” نیز می تواند دلیلی برای مصرف نوشیدنی های انرژی زا باشد. به نظر می رسد مصرف والدین نیز محرکی برای استفاده نوجوانان باشد.

در حال حاضر هیچ محدودیتی برای فروش این محصولات به جوانان وجود ندارد. انجمن نوشابه های بریتانیایی می گوید که محصولات حاوی کافئین زیاد برای جوانان توصیه نمی شود ، اگرچه در حال حاضر این قانون مانند دخانیات یا الکل در انگلستان تأیید نمی شود. کشورهایی مانند سوئد و لیتوانی فروش نوشیدنی های حاوی کافئین بالا به افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده اند. سایر کشورها مالیات بر این محصولات حاوی کافئین بالا وضع کردند که مصرف آنها را کاهش می دهد و برای برنامه های “سالم باشید” درآمد ایجاد می کنند.

با انتظار دولت برای اعمال مالیات بر محصولات با ۵ تا ۸ گرم قند در هر ۱۰۰ میلی لیتر در سال ۲۰۱۸ ، پیش بینی می شود که مصرف نوشیدنی های شیرین کاهش می یابد . با این حال ، مشخص نیست که این چه تاثیری بر مصرف نوشابه های انرژی زا دارد اگرچه ، گزارش شده است که جوانان قیمت نوشیدنی های انرژی زا را گران می دانند.

خطرات پزشکی نوشابه انرژی زا های مکس

متخصصان بهداشتی باید به بیماران ، مردم و صنعت در مورد اثرات مضر احتمالی نوشیدنی های انرژی زا ، به ویژه هنگام مخلوط شدن با الکل هشدار و آموزش دهند. استفاده از نوشیدنی های انرژی زا باید در غربالگری استاندارد سلامت جوانان لحاظ شود ، به ویژه در افراد در معرض خطر مانند افرادی که دارای رفتارهای پرخطر و شرایط خاص سلامتی مانند مشکلات قلبی ، بی اشتهایی عصبی یا اضطراب هستند.

با توجه به ناهمگونی محصولاتی که در حال حاضر در بازار موجود است ، بسیار دشوار است که توصیه کنیم کدام محصولات ایمن تر هستند ، این امر نشان می دهد که به طور بالقوه باید از نوشیدنی های انرژی زا دوری کرد و گزینه ها سالم تر مانند آب میوه ، آب و شیر را مورد استفاده قرار داد.

قیمت خرید و فروش نوشابه انرژی زا های مکس

شما به راحتی می توانید نوشابه انرژی زا های مکس را از فروشگاه ها، سوپر مارکت ها و فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید. قیمت خرید و فروش نوشابه انرژی زا های مکس به صورت عمده و تکی متفاوت است  و برای استفاده عموم در دسترس می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا