Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه جینکو بیلوبا چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟

گیاه جینکو بیلوبا در واقع یک درخت باستانی بومی چین است که مدتهاست که به دلیل خواص سلامتی اش مورد احترام است. عصاره تهیه شده از برگ های خشک شده جینکو بیلوبا به طور سنتی برای درمان اختلالات خون ، افزایش گردش خون ، کاهش مشکلات حافظه و حمایت از سلامت چشم استفاده می شود.

گیاه جینکوبیلوبا همچنین ممکن است به حفظ قدرت حافظه با افزایش سن و بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به زوال عقل خفیف کمک کند. دانشمندان اکنون می دانند که جینکو غنی از آنتی اکسیدان است ، ترکیباتی که به محافظت از سلول های ما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گیاه جینکو بیلوبا چیست؟

جینکوبیلوبا تنها گونه زنده گروه Ginkgophyta است که سایر اعضای آن منقرض شده اند. به همین دلیل ، از آن به عنوان “فسیل زنده” یاد می شود. بذر آن بومی چین است و هزاران سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی اوقات در آشپزی نیز استفاده می شود.

عصاره برگ جینکو برای درمان انواع بیماری ها از جمله آسم ، برونشیت و خستگی مزمن استفاده می شود. عصاره جینکو همچنین در محصولات پوستی استفاده می شود. EGb 761 یک عصاره استاندارد شده از برگ های جینکوبیلوبا با خواص آنتی اکسیدانی به عنوان یک عامل پاک کننده رادیکال های آزاد است. در نروژ ، محصولات عصاره برگ جینکو برای بهبود گردش خون توسط آژانس دارویی نروژ تأیید شده است.

فواید گیاه جینکو بیلوبا برای سلامتی چیست؟

جینکو حاوی دو آنتی اکسیدان مهم است – فلاونوئیدها و ترپنوئیدها. فلاونوئیدها از سلول ها و بافت ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند ، در حالی که ترپنوئیدها با اتساع رگ های خونی و چسبندگی پلاکت های خون از گردش خون حمایت می کنند. با تشکر از این خواص ، جینکو ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

بهبود توجه ، حافظه و حفظ عملکرد شناختی خوب در افراد مسن – یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ نشان داد که افراد مسن سالم که ۱۸۰ میلی گرم جینکو بیلوبا را به مدت شش هفته مصرف کردند ، مهارت پردازش سریع تری داشتند و عملکرد حافظه در آنها بهبود یافته است.

فواید مصرف مکمل جینکو بیلوبا
فواید مصرف مکمل جینکو بیلوبا

مقابله با زوال عقل خفیف

محققان آلمانی دریافتند بیماران مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط  از جمله بیماری آلزایمر  که ۲۴۰ میلی گرم جینکو در روز به مدت شش ماه مصرف کردند ، حافظه و عملکرد شناختی بهتری نسبت به افرادی که از دارونما استفاده می کردند ، داشتند.

از گردش خون پشتیبانی می کند

افراد مبتلا به بیماری رینود ، وضعیتی که خون رسانی به انگشتان دست و پا را محدود می کند ، که به مدت ۱۰ هفته از جینکو استفاده کردند ، ۵۶ درصد کاهش تعداد حملات را تجربه کردند.

کاهش اضطراب

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ در مجله تحقیقات روانپزشکی ، افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی که از مکمل های جینکو استفاده کردند ، پس از چهار هفته علائم بیشتری را نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند ، تجربه کردند.

این گیاه می تواند به کاهش اضطراب کمک کند. برگ های جینکو دارای خاصیت قابض است و گرما را از قسمت بالای بدن به سمت پایین می آورد. با این حال این گیاه نباید به عنوان درمان کننده اضطراب در نظر گرفته شود. درمان اصلی شامل تغییر شیوه زندگی  است و داروهای سنتی (در صورت نیاز) نیز باید بخشی از درمان شما باشند.

افزایش میل جنسی

محققان دانشگاه تگزاس دریافتند زنانی که در کنار درمان بی میلی جنسی از جینکو استفاده می کردند ، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند ، میل جنسی آنها بهبود یافته است.

تسکین دهنده وزوز گوش

چندین مطالعه نشان داده است که بیمارانی که وزوز گوش (زنگ در گوش) را تجربه کرده اند ، پس از مصرف جینکو بیلوبا علائم آنها بهبود یافته است اما برای تعیین اثرات بر روی انواع مختلف وزوز گوش با دوزهای مختلف ، آزمایشات بیشتری لازم است.

سلامت کلیه را بهبود می بخشد

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی ، محققان دریافتند که این ماده باعث افزایش عملکرد کلیه ها در موش صحرایی می شود. هنگامی که آنها به موش ها گیاه جینکوبیلوبا را دادند ، بدن آنها را بهتر و سریع تر از موش هایی که جینکو بیلوبا مصرف نکرده بودند در برابر اثرات ذرات سمی فلزات سنگین از بدن محافظت کرد.

فواید مصرف مکمل جینکو بیلوبا
فواید مصرف مکمل جینکو بیلوبا

به کاهش التهاب کمک می کند

خون دارای خواص درمانی بسیاری است از جمله رساندن مواد مغذی و اکسیژن به سلول های آسیب دیده. این گیاه گردش خون را افزایش می دهد ، بنابراین جریان خون به کاهش التهاب در مناطق خاصی از بدن  به ویژه کمر ، زانو و مغز کمک می کند.

به رفع سردردهای شما کمک می کند

برخی از مطالعات کوچک موثر بودن استفاده از جینکو برای میگرن در زنان را تأیید کرده است و مدت طولانی است که به عنوان داروی مورد تایید برای سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین اگر راه حل های درمانی به شما کمکی نمی کند می توانید از این گیاه کمک بگیرید.

جینکو بیلوبا می تواند التهاب را کاهش داده و به طور بالقوه جریان خون در مغز را افزایش دهد. ممکن است انواع خاصی از سردرد و میگرن را درمان کند. گیاهانی که با التهاب مبارزه می کنند در طب سنتی چینی به عنوان درمانی برای میگرن و سردرد بسیار محبوب هستند. با این حال ، تحقیقات کمی برای اثبات این ادعا در دسترس است.

کمک به کاهش سندرم PMS

این گیاه می تواند مشکلات PMS را کمتر کند. اگر همه مزایای فوق دلیل کافی برای در نظر گرفتن مصرف بیشتر جینکو نباشد بهتر است بدانید که این گیاه همچنین می تواند علائم PMS از جمله اسپاسم ها و با اختلالات خلق و خو را کاهش دهد.

از سلامت چشم پشتیبانی می کند

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف جینکو ممکن است جریان خون را در چشم ها افزایش دهد. این گیاه می تواند یک درمان بالقوه برای گلوکوم باشد. با این حال ، شواهد قطعی در این زمینه وجود ندارد. یک مطالعه کوچک که توسط مدرسه بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن انجام شد نشان داد که عصاره جینکو ممکن است بر بینایی تأثیر مفیدی داشته باشد. عصاره جینکو بیلوبا همچنین می تواند گلوکوم ناشی از تنش طبیعی را درمان کند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا جینکو واقعا در ارتقاء سلامت بینایی موثر است یا خیر.

به لاغری کمک می کند

عصاره جینکو بیلوبا (GBE) ممکن است به کاهش چاقی کمک کند. یک مطالعه روی موش ها بیان کرد که عصاره جینکو بیلوبا می تواند در پیشگیری و درمان اختلال سیگنالینگ انسولین ناشی از چاقی موثر باشد. این گیاه ممکن است مقاومت به انسولین را افزایش داده و مانع افزایش وزن بدن شود. همچنین ممکن است یک درمان جایگزین بالقوه برای چاقی ناشی از یائسگی باشد.

یک مطالعه نشان داد که برگ های جینکو بیلوبا می تواند پارامترهای چربی خون را بهبود بخشد. آنها می توانند در درمان دیس لیپیدمی (مقدار غیر طبیعی لیپیدها در خون) استفاده شوند. عصاره جینکو بیلوبا استرس اکسیداتیو را در موش های چاق ناشی از رژیم غذایی کاهش می دهد. همچنین می تواند اثرات ضد چاقی را در بافت چربی سفید موش ها نشان دهد.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

گفته می شود جینکو بیلوبا دارای اثرات ضد پیری نیز می باشد. عصاره برگ جینکو حاوی کوئرستین و کامفرول (فلاونوئیدهای گیاهی طبیعی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند) است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. آنها ممکن است علائم پیری پوست را کاهش دهند. Ginkgo همچنین با اثرات هم افزایی با چای سبز بر بهبود عملکرد و کشش سد پوستی موثر است.

فواید مصرف مکمل جینکو بیلوبا
فواید مصرف مکمل جینکو بیلوبا

رشد موها را تقویت می کند

ثابت شده است که جینکو بیلوبا به طور بالقوه به کاهش ریزش مو کمک می کند. همچنین ممکن است باعث رشد مو شود. با این حال ، این مطالعات تنها روی موش ها انجام شده است.

علائم آسم و COPD را بهبود می بخشد

خواص ضد التهابی عصاره جینکو بیلوبا ممکن است علائم مرتبط با بیماری های تنفسی مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه  (COPD)  را درمان کند. مطالعه انجام شده توسط دانشگاه جیلین نشان داد که ترکیبات ضد التهابی موجود در جینکو ممکن است التهاب در مجاری تنفسی را کاهش دهد. در مطالعه دیگری ، بیماران مبتلا به آسم تحت درمان با عصاره جینکو بهبود بهتری در وضعیت خود نسبت به بیمارانی که به تنهایی داروهای معمولی دریافت کرده بودند ، نشان دادند .

به درمان افسردگی کمک می کند

عصاره جینکو دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به درمان افسردگی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مکمل عصاره جینکو ممکن است به درمان علائم افسردگی کمک کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

جینکو ممکن است با افزایش اتساع عروق ، جریان خون را افزایش دهد. این دارو در درمان مشکلات مربوط به گردش خون ضعیف استفاده می شود. جینکو توانایی افزایش جریان خون در نقاط مختلف بدن را دارد. عصاره جینکو بیلوبا یک عامل درمانی امیدوار کننده برای بیماری های قلبی عروقی و ایسکمیک است. این گیاه باعث افزایش سلامت عروق (رگ های خونی) می شود.

تحقیقات نشان داد که عصاره جینکو گردش خون عروق کرونر را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر بهبود می بخشد. همچنین همین تأثیر را در افراد مسن نشان داد  این عصاره دارای اثرات محافظتی بر سلامت قلب است. همچنین ممکن است به درمان اختلالات عصبی و عروقی قلبی-مغزی کمک کند.

علائم اختلالات روانی را کاهش می دهد

جینکو ممکن است به کاهش علائم اختلالات روانی مانند آلزایمر و زوال عقل کمک کند. مطالعه ای که توسط دانشگاه پزشکی چین در پکن انجام شد نشان داد که عصاره جینکو هنگام استفاده از داروهای معمولی ممکن است قابلیت های عملکردی را در مبتلایان به آلزایمر افزایش دهد.

مطالعه دیگر نشان داد که عصاره جینکو در درمان علائم مرتبط با زوال عقل موثر است. برخی شواهد نشان می دهد که جینکو همچنین می تواند جریان خون را در مغز بهبود بخشد . مطالعه دیگری که توسط دانشگاه آزاد برلین انجام شد نشان داد که عصاره جینکو ممکن است وضعیت افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد. صرع یک علت شایع اختلالات شناختی جدی است. یک مطالعه روی موش ها بیان کرد که عصاره جینکو می تواند عملکرد شناختی ، یادگیری و حافظه را بهبود بخشد.

گیاه جینکو بیلوبا چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟
گیاه جینکو بیلوبا چیست و از فواید و مضرات آن چه می دانید؟

مقدار مصرف گیاه جینکو بیلوبا

هیچ محدودیت بالایی برای جینکو بیلوبا وجود ندارد اما مقدار آن در محصولات از ۳۰ تا ۵۰۰ میلی گرم متغیر است و حداقل باید هشت هفته مصرف شود تا اثرات درمانی آن مشاهده شود.

قبل از مصرف ، مطمئن شوید که دستورالعمل های روی بسته بندی یا بروشور را مطالعه کرده اید. مصرف جینکو برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود ، زیرا ایمنی آن در این گروه ها هنوز مشخص نشده است. کودکان زیر ۱۲ سال نباید از جینکو بیلوبا استفاده کنند ، مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشد.

تداخلات دارویی جینکو بیلوبا

  • داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد اضطراب
  • داروهای رقیق کننده خون ، مانند وارفارین یا آسپرین – جینکو می تواند اثرات آنها را افزایش دهد
  • داروهای ضد تشنج – این خطر وجود دارد که جینکو باعث تشنج بیشتر شود
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  (NSAIDs)
  • ضد ویروس ها
  • داروهای دیابت
  • داروهای فشار خون

اگر به هر دلیلی از دارو استفاده می کنید ، قبل از مصرف جینکو با پزشک عمومی خود مشورت کنید. این گیاه می تواند پروتئین تولید شده توسط روده را محدود کند  که ممکن است جذب دارو را تحت تاثیر قرار دهد و سطح خونی داروها را افزایش دهد.

عوارض جانبی جینکو بیلوبا

برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی را تجربه می کنند که شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • سرگیجه
  • سردرد
  • معده درد
  • بی قراری
  • استفراغ

در صورت بروز عوارض جانبی ، مصرف جینکو بیلوبا را متوقف کنید و به پزشک یا متخصص گیاه درمانی مراجعه کنید.

خطرات و عوارض گیاه جینکوبیلوبا

جینکو به طور کلی برای افراد سالم هنگامی که در مقادیر محدود تا شش ماه استفاده شود بی خطر تلقی می شود. سازمان غذا و دارو (FDA)  مکمل های جینکو یا اکثر داروهای دیگر حاوی گیاه را تنظیم نمی کند. برخی از شواهد نشان می دهد که جینکو ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. بنابراین ، اگر مبتلا به دیابت هستید ، با احتیاط استفاده کنید. خوردن دانه های خام یا بو داده جینکو ممکن است سمی باشد و عوارض جانبی ایجاد کند. هرچند تحقیقات در این رابطه محدود است.

نتیجه گیری

جینکو بیلوبا یکی از قدیمی ترین گونه های گیاهی روی کره زمین است. گفته می شود که دارای چندین خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که مزایای سلامتی را ارائه می دهد. این گیاه به کاهش علائم اختلالات روانی کمک می کند ، اضطراب را درمان می کند و با التهاب مبارزه می کند. با این حال ، مصرف بیش از حد عصاره جینکو ممکن است منجر به عوارض جانبی متعددی شود. تحقیقات بیشتر مربوط به این عصاره گیاهی هنوز ادامه دارد. قبل از اینکه این گیاه را در برنامه روزانه خود قرار دهید با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا