Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص روغن وانیل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

روغن وانیل دارای خواص و فوائد شگفت انگیز گیاه وانیل است . این روغن رایحه ای محبوب و نشاط آوری دارد . مزایای بی نظیر روغن وانیل باعث ایجاد تاثیرات خارق العاده بر روی سلامتی و زیبایی شده است.جالب است بدانید وانیل بعد از زعفران، دومین ادویه­ ی گران قیمت جهان است و حدود ۲۵۰ سال از آشنایی مردم جهان با آن می گذرد. همه ­ی ما وانیل را با کاربردهای آن در صنایع غذایی به ویژه بستنی ها و شیرینی ها می شناسیم.

روغن وانیل علاوه بر اینکه کاربردهای غذایی دارد ، دارای خواص  و ویژگی های متنوع  دیگری نیز است . مثلاً می دانستید که این ماده خوش عطر از بسیاری از بیماری ها پیشگیری و دربعضی موارد آنها را درمان می کند .  روغن وانیل در درمان آکنه ، تقویت رشد موها ، کاهش التهاب ، بهبود بیماری قلبی نقش مؤثری دارد. اجازه دهید در ادامه این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی  فیزیک به خواص و ویژگی دقیق تری از روغن وانیل بپردازیم.

گیاه شناسی گیاه وانیل :

 

خواص روغن وانیل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن وانیل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

 

گل ارکیده ۶۰ نوع گونه مختلف در جهان دارد . یکی از گونه های آن گیاه وانیل است . وانیل از خانواده­ ی ثعلب ها بوده است و از آن ادویه پرطرفدار و معروف وانیل به دست می آید . در شرایط طبیعی ارتفاع این گیاه به ۱۰ متر می رسد .گل های آن به شکل خوشه می باشد و در هر خوشه ۱۵ الی ۲۰ گل قرار دارد. این گل ها به رنگ های زرد ، سفید و یا سبز است  که فقط چند ساعت دوام دارد. این گیاه دارای محصولی به شکل غلاف لوبیا است که اگر تازه باشد بدون عطر و مزه است که پس از تخمیر به شاخه خوشبو وانیل تبدیل می شود. بهترین نوع وانیل از غلاف هایی حاصل می شود که دارای طول ۲۵ تا ۱۵ سانتی متر و قطر آنها ۱۲ تا ۱۰ میلی متر می باشد.

خاستگاه وانیل :

وانیل گیاهی رونده است که در اغلب در جنگل های استوایی قاره آمریکا و جنوب شرقی آسیا کشت می شود.

طبع روغن وانیل :

گرم و خشک

ارزش غذایی وانیل :

وانیل دارای مجموعه ای از روغن های اساسی ، مواد معدنی ، ویتامین ها و قندهای ساده و پیچیده می باشد. طبق USDA،ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم  وانیل، به صورت زیر می باشد.

– کالری: ۲۸۸

– چربی: ۰.۰۶

– کربوهیدرات: ۱۲.۶۵

پروتئین: ۰.۰۶

– کلسترول: ۰

خواص و فواید روغن وانیل :

درمان مشکلات دستگاه تنفسی

درمان تب

افزایش سرعت بهبود زخم

پیشگیری از سکنه مغزی

کمک به بهداشت دندان

سلامت قلب

کمک به کاهش وزن

درمان حالت تهوع

بهبود هضم

ضد التهاب

کاهش سطح کلسترول خون

طرز تهیه روغن وانیل :

روش درست کردن روغن وانیل اصلاً سخت نیست ،  فقط کافی است تا کمی صبور باشید. چون به آرامی عطر و خواص لوبیای وانیل به روغن حامل انتقال پیدا می کند، شما برای مصرف  باید حداقل دوماه صبر کنید.

سه عدد لوبیای وانیل که به طول برش دهید و در آن شکاف ایجاد کنید تا عصاره در آن به روغن حامل اضافه شود. سپس در بطری را محک ببندید و آن را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید .هفته ای یک مرتبه باید آن را تکان دهید و به مدت دوماه باید این کار را انجام دهید.

 مزایای روغن وانیل برای پوست چیست؟

خواص روغن وانیل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن وانیل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

این روغن را به خاطر داشتن مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروه ب و رایحه دلپذیری که دارد به  لوسیون، کرم های بهداشتی اضافه می کنند. مولکول هابی وانیل تولید سلول های جدید پوست را تحریک می کند و در فرایند استحکام . جذب آب ، تازگی پوست مرثر است. .با ماساژ این روغن بر روی پوست می توان باعث بهبود ظاهر جوش و آکنه، خطوط ریز و چین و چروک شد و ظاهر پوست تازه و جوان می شود.

جوان سازی پوست :

این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند از پوست درمقابل رادیکال های آزاد محافظت کند. این روغن به رفع چین و چروک های صورت و اطراف چشم کمک می کند و باعث جوان سازی پوست می شود.

پاکسازی پوست :

وانیل دارای ویتامین های گروه B مانند تیامین، ویتامین B6، نیاسین ، اسید پانتوتنیک است که نقش مهمی در پاک سازی پوست دارد.

آکنه و جوش صورت:

وانیل با داشتن خواص  آنتی باکتریال و ضد التهاب می تواند باکتری های پوستی راکه باعث آکنه و جوش صورت می شوند برطرف کنند  .

خواص روغن وانیل برای مو چیست ؟

خواص روغن وانیل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
خواص روغن وانیل چیست ؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

این روغن از بهترین روغن های گیاهی برای تقویت مو است . این روغن از لوبیای وانیل تخمیر شده تهیه می شود . این روغن نه تنها برای پوست مفید است برای مو نیز مفید است. این روغن سرشاراز آنتی اکسیدان ، اسیدهای چرب  است و علاوه براینکه ظاهر موهای شما را فوق العاده می کند ، ویژگی های محافظتی بسیاری نیز دارد.

تقویت و افزایش رشد مو:

این روغن با بهبود جریان خون در پوست سر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث تقویت و افزایش رشد موی سر می شود

نرم کننده طبیعی مو:

این روغن به عنوان یکی از بهترین مواد طبیعی و گیاهی است که به عنوان نرم کننده طبیعی مو استفاده می شود و مو ها را براق و درخشان تر می کند.

روغن وانیل یک ادویه و طعم دهنده عالی برای آشپزی!

وانیل از ادویه های گران قیمت است . این ادویه عطر و طعم دلپذیری دارد و به طور گسترده در آشپزی و تهیه شیرینی جات، کیک ، انواع بستنی، نوشیدنی های شیرین، آب نبات کاربرد دارد و یک ادویه ای است که دارای شهرت جهانی می باشد. محبوبیت این ادویه به خاطر عطر و طعم دلپذیر آن است.

خواص روغن وانیل برای آرامش ذهن و درمان اضطراب :

این روغن حاوی هیدروکسی بنزوالدئید وانیلین است که باعث ایجاد عطر آرامش بخشی می شود و برای درمان افسردگی و رفع استرس مهم است. برای این که فضای اطراف خود را پر از عطر وانیل کنیم و آن را خوشبو سازیم می توانیم با روغن وانیل یک اسپری خوشبو کننده هوا درست کنیم.برای تهیه اسپری خوشبو کننده می توانید چند قاشق غذا خوری روغن وانیل با چندین قاشق غذاخوری الکل اتانول و آب مقطر مخلوط می کنیم . حالا می توانید از این اسپری خوشبو کننده استفاده کنید.

سرماخوردگی:

یکی از شایع ترین بیماری های فصل سرما ، سرما خوردگی است . افراد مبتلا به سرما خوردگی ترجیح می دهند که خودشان بهبود پیدا کنند و این بیماری را در منزل خود مدیریت کنند . برای درمان سرما خوردگی روش های گیاهی و طب سنتی زیادی وجود دارد .

این روغن دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها است و باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند و می تواند یک راه مؤثر برا ی جلوگیری و درمان سرماخوردگی می باشد. به علاوه خواص ضد باکتری وانی لبه درمان گلو درد ، سرفه ،عفونت تنفسی کمک می کند.

درمان تب:

این روغن  دارای ترکیباتی مانند اوهنول و هیدروکسی بنزالدئید وانیلین است . این روغن  با خواصی که دارد می تواند با عفونت مبارزه کند و تب را به طور مؤثر کاهش دهد. برای این منظوریک قاشق چایخوری روغن وانیل به یک لیوان آب گرم  اضافه می کنید  این روغن حتی به درمان تب در کودکان کمک می‌کند و به این صورت مادر نگران این مشکل نخواهد بود و جایگزین مناسبی برای فرزند دلبندتان است.

درمان سوختگی و زخم پوستی:

سوختگی از رایج ترین آسیب های خانگی است و با آسیب های شدید پوستی همراه است  و باعث ازبین رفتن سلول های پوستی می شود. این روغن  دارای خواص ضد التهابی است و برای درمان سوختگی پوست به کار می رود و ترمیم کننده کاملاً طبیعی برای پوست است.

استرس، اضطراب و افسردگی:

وانیل دارای  هیدروکسی بنزالدئید است که خواص ضد افسردگی و آرامش بخشی به این ماده می بخشد . وانیل مانند شکلات برروی سیستم عصبی تأثیر گذار است. روغن وانیل سیستم عصبی را تحریک می کند و باعث کاهش استرس و افسردگی می شود. درنتیجه بهتر است زمانی که حال و روحیه خوبی ندارید از وانیل بیشتر استفاده کنید. عطر وانیل به طور مستقیم روی مغز تأثیر می گذارد و با ایجاد حس آرامش ، درمان مفیدی برای اضطراب و افسردگی است.

درمان بی خوابی با خواص روغن وانیل:

بی خوابی ممکن است برای همه افراد اتفاق افتاده باشد . اگر گاهی اتفاق بیفتد ، روز بعد حتماً دچار احساس خستگی می شوید. برای درمان سریع و طبیعی بی خوابی می توانید از روغن وانیل استفاده کنید. روغن وانیل با خستگی جسمی و روحی مقابله می کند . برای این منظور کافی است قبل از خواب چند قطره از این روغن را در لیوان آب بچکانید و مصرف کنید.

آرتروز، روماتیسم و نقرس:

این روغن دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است. از این روغن برای تسکین درد های آرتروز ، روماتیسم ، نقرس استفاده می کنند . وانیل هم چنین دارای آنتی اکسیدان قوی است که باعث کاهش التهاب ماهیچه ها و مفاصل و رگ های خونی می شود. برای این منظورمی توانید از این روغن به صورت موضعی استفاده کنید.

لاغری و کاهش وزن با خواص روغن وانیل :

بسیاری از افراد هستند که از چاقی و عدم تناسب وزن خود رنج می برند و به فکر یک رژیم لاغری هستند . براساس تحقیقات وانیل دارای خواص کاهش اشتها است . وانیل می تواند با پرخوری و ریزه خواری مقابله کند و به این صورت به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.نتایج برخی مطالعات نشان می دهد بو و عطر وانیل از تمایل افراد به خوردن شیرینی جات کم می کند .

فوائد روغن وانیل برای درمان مشکلات تنفسی:

اگر شما دچار آلرژی ، آسم ، یا مشکل تنفسی دیگری هستید . برای درمان این مشکلات تنفسی چه می کنید ؟ یکی از بهترین ها برای رفع مشکلات تنفسی استفاد هاز روغن وانیل است  است با توجه به خاصیت ضداالتهابی ، ضدباکتری ، ضدویروسی و تسکین دهنده  این روغن می توان از آن برای بهبود دهنده مشکلات تنفسی مانند  سرفه، سرماخوردگی و دیگر بیماری های تنفسی استفاده کرد. این روغن به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد عفونت می تواند درد گلو را از بین ببرد.

خواص روغن وانیل در بهبود سرطان:

برخی از گیاهان می توانند دردرمان سرطان بسیار مفید باشند البته همه سلول های سرطانی عملکرد مشابهی ندارند . در صورت تشخیص نوع سرطان بهتر است برای استفاده از گیاهان دارویی با پزشک مخصوص خود مشورت کنید. وانیل از گیاهان دارویی است و با خواصی که دارد می توان کمک مؤثری برای  درمان  سرطان و تومورباشد.

دندان درد:

در وانیل ماده فعالی وجود دارد که خواص ضد درد دارد و باعث بی حسی موضعی می شود.همچنین این روغن دارای خواص آنتی باکتریال است. به درمان دندان درد و عفونت دندان کمک می کند . وانیل دارای عطر و بوی خوب  است و باعث خوش بو شدن دهان می شود.

وانیل دارای ترکیب وانیلین است این ماده شبیه کپسایسین موجود در فلفل و اوژنول می باشد .این روغن سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. بنابراین  وانیل خواص موثری داشته که مانند مسکن درد عمل کرده و به مقابله با دندان‌درد و عفونت کمک می‌کنند.

خرید روغن وانیل اصل:

برای  اطمینان از اصالت و کیفیت روغن وانیل باید آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کرد .هنگام خرید محصول نباید فریب ظاهر بسته بندی آن را خورد و سعی کنید از یک برند معتبر و شناخته شده خریداری کنید. روغن های گیاهی با نور و گرما رابطه خوبی ندارند پس از فروشگاهی خرید کنید که روغن‌هایش را در ویترین یا معرض نور آفتاب قرار نداده باشد

عوارض مصرف زیاد وانیل :

تاکنون هیچ گونه عارضه جانبی برای وانیل گزارش نشده فقط ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت شود.از روغن وانیل فقط برای مصارف موضعی استفاده می کنند بهتر است پیش از استفاد ه ، آن را  بر روی پوست دست که در معرض دید نیست، تست کنید تا موجب حساسیت پوستی نشود.از تماس روغن با پوست اطراف چشم خودداری کنید.از مصرف روغن وانیل در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.

روش نگه داری وانیـل :

این روغن باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا