Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد فاویپیراویر چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

فاویپیراویر از دارو های ضد ویروس بوده و اولین بار از آن برای درمان بیماری ناشی از ویروس آنفولانزا در ژاپن برای درمان این بیماری عرضه شد. کاربرد فاویپیراویر امروزه در بیماری همه گیر کرونا و درمان آن صورت گرفته است. مصرف فاویپیراویر در درمان بیماری های خفیف تا متوسط کووید ۱۹ همچون آمپول رمدسيوير استفاده می گردد. مصرف انواع فاویپیراویر خارجی و داخلی به همراه رمدسیویر در کشور ما ایران به عنوان راهی برای درمان بیماران مبتلا به کووید صورت می پذیرد. قیمت فاویپیراویر متفاوت بوده و بستگی به شرکت تولید کننده این دارو دارد. خرید و فروش فاویپیراویر در داروخانه ها صورت گرفته و در دسترس بیمارانی که به آن احتیاج دارند قرار می گیرد. در ادامه این مقاله به معرفی کاربرد و انواع و نحوه مصرف و عوارض فاویپیراویر می پردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فاویپیراویر چیست ؟

نخستین بار، فاویپیراویر در ووهان چین یعنی در مرکز بیماری همه گیر علیه SARS-CoV-2 استفاده شد. این دارو جهت استفاده اضطراری در کشور ایتالیا پس از شیوع بیماری در اروپا  تأیید گردید. در حال حاضر در بیشتر کشورهای درگیر با بیماری موسوم به کووید ۱۹ جهت کنترل بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۲۰، استفاده از فاویپیراویر تاییدیه DCGI را برای عفونت‌ های خفیف تا متوسط کووید ۱۹ در کشور هند دریافت کرد.

کاربرد فاویپیراویر چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد فاویپیراویر چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

درواقع داروی فاویپیراویر به همراه آمپول رمدسیویر از دارو های ضد ویروس هستند و در پروتکل درمانی بیماران مبتلا به کرونا در کشور ما ایران دیده می شوند. البته لازم به ذکر است که تردید هایی هم در تأثیر فاویپیراویر در درمان کرونا وجود دارد و برخی از خبرگزاری ها، حذف این دارو از پروتکل درمانی را خبر داده اند. این دارو به صورت گسترده ای هنوز هم تجویز شده و به بسیاری از بیماران توصیه می شود. همواره باید این نکته درنظر گرفته شود که مناسب ترین دارو برای بیمار، داروی تجویز شده توسط پزشک عفونی و با توجه به حال عمومی بیمار می باشد.

بیماری کووید ۱۹ یکی از بیماری های بسیار خطرناک بوده و جهت درمان اشخاص مبتلا، از مصرف خودسرانه این دارو و دیگر داروها در دوره کرونا جدا باید پرهیز شود. برای شناخت بیشتر کاربرد و عوارض فاویپیراویر در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مکانیسم اثر و کاربرد فاویپیراویر در بدن انسان چگونه است ؟

قرص فاویپیراویر در بدن به فرم فعال دارو تبدیل شده و اثرات ضد ویروسی خود را بروز می دهد. مکانیسم عمل این دارو به شکل زیر می باشد :

  • مصرف و کاربرد فاویپیراویر سنتز پروتئین در ویروس را خاتمه می دهد.
  • محل قرار گیری این دارو در رشته RNA ویروس بوده و از گسترش ویروس جلوگیری می نماید.
  • همچنین قرص فاویپیراویر موجب نوعی جهش زایی کشنده در ویروس در عفونت ‌های آنفلوانزا شده و بنابراین دارو به عنوان یک داروی کشنده ویروس تبدیل شده است.

انواع فاویپیراویر به چه صورت وجود دارد ؟

در کشور ما ایران فاویپیراویر فقط در فرم خوراکی و به صورت قرص ‌های ۲۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه ها عرضه می گردد. انواع فاویپیراویر در کشورمان ایران به صورت خارجی و ایرانی در دسترس می باشد. یکی از انواع فاویپیراویر موجود در بازار ایران در ادامه آورده شده است :

قرص بی دی فاوی ۲۰۰ میلی گرم، فاویپیراویر ساخت کشور هند از نمونه های خارجی موجود در بازار برای این دارو می باشد.

کاربرد و مصرف فاویپیراویر در درمان چه بیماری هایی است ؟

کاربرد فاویپیراویر در درمان آنفولانزا :

این دارو در واقع ۵۳ نوع ویروس آنفولانزا را مهار می کند. از جمله این ویروس ها می توان به سویه های فصلی نوع A مثل H1N1 و سویه های نوع B اشاره نمود. این دارو در مقابله با سویه های مقاوم به درمان های ویروسی مانند مهار کننده های M2 و NA نیز قابل استفاده است.

مصرف فاویپیراویر در درمان کووید ۱۹

فاویپیراویر با مهار آنزیم ‌های ویروس، باعث ورود دارو به RNA ویروس و کنترل گسترش آن خواهد شد. آنالوگ های نوکلئوزیدی مانند فاویپیراویر، دارو های امیدوار کننده‌ای در درمان COVID-19 بشمار می آیند. اما مصرف فاویپیراویر یا عدم مصرف آن در بیماران را باید پزشک متخصص تشخیص دهد. زیرا این دارو عوارض ناخواسته ای هم دارد که می تواند منجر به آسیب های جدی در بیماران شود.

نکته

کاربرد فاویپیراویر در درمان بیماری ابولا :

در سال ۲۰۱۴ هنگامی که ویروس ابولا شیوع پیدا کرد، استفاده از فاویپیراویر در لیست کوتاه سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار گرفت. پژوهش هایی که انجام شد نتایج دلگرم کننده ‌ای را برای این دارو در درمان بیماری، نشان داد. این دارو در دوز اولیه ۶۰۰۰ میلی گرم و سپس ۲۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۹ روز، در بیماران با درگیری متوسط ​​تا زیاد مؤثر است. این دارو در بیمارانی با شدت درگیری ویروسی بیشتر چندان مؤثر واقع نخواهد شد و این دوز به خوبی تحمل می‌شود. همچنین طی مطالعاتی مشخص شده است که بیماران تحت درمان با فایپیراویر شانس بقای بیشتری در برابر ویروس ابولا دارا هستند.

مصرف فاویپیراویر در مقابله با ویروس ‌های RNA دار :

فاویپیراویر علاوه بر اینکه در مقابل ویروس های آنفلوآنزا و ابولا مؤثر است، دارای اثرات درمانی خوبی بر روی ویروس‌ های RNA دار نیز می باشد. مانند :

  1. ویروس تب زرد
  2. ویروس بیماری دست پا دهان
  3. ویروس لاسا که ایجاد کننده تب خونریزی دهنده ویروسی است.
  4. انسفالیت یا همان عفونت و التهاب بافت مغز

دوز مصرفی و نحوه مصرف فاویپیراویر چگونه است ؟

نحوه مصرف فاویپیراویر و دوز توصیه شده آن برای درمان بیماری کووید ۱۹خفیف تا متوسط :

  • نحوه مصرف در بزرگسالان : ۱۶۰۰ تا۱۸۰۰ میلی‌گرم داروی خوراکی به صورت دو بار، در روز اول.
  • سپس ۶۰۰ تا۸۰۰ میلی‌گرم داروی خوراکی برای دو بار در روز و مدت زمان مصرف ۷ تا ۱۴ روز.
نکته

لازم به ذکر است که تا کنون دوز و دوره درمانی مشخصی برای این دارو در نظر گرفته نشده است و اطلاعات در مورد آن محدود است و تجویز و مقدار دوز مصرفی را پزشک معالج تعیین می کند.

تداخلات دارویی فاویپیراویر چیست ؟

تداخلات دارویی می تواند تأثیر داروهای دیگر را کاهش داده یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی قرص فاویپیراویر را افزایش دهد. در ادامه به برخی از داروهایی که ممکن است تداخل دارویی با فاویپیراویر داشته باشند، آورده شده است. در هنگام مصرف این دارو، پزشک معالج را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید.

پیرازینامید : این دارو جهت درمان سل استفاده شده و مصرف همزمان پیرازینامید با فاویپیراویر سطح اسید اوریک را افزایش می دهد. بررسی منظم سطح اسید اوریک در هنگام مصرف این دارو ها با هم، توصیه می‌شود.

رپاگلیناید : این دارو یک ضد دیابت در گروه دارو های معروف به مگلیتینید می باشد. مصرف فاویپیراویر متابولیسم این دارو را مهار کرده و باعث افزایش غلظت دارو در خون و همچنین افزایش خطر سمیت آن می‌شود. علائم مسمومیت با مصرف همزمان دارو ها شامل: کاهش شدید قند خون، سردرد، افزایش بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و… می باشد.

تئوفیلین : مصرف تئوفیلین سطح خونی این دارو را افزایش داده و خطر عوارض جانبی فاویپیراویر افزایش می یابد.

کاربرد فاویپیراویر چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد فاویپیراویر چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
نکته

فامسیکلوویر : این دارو یک ضد ویروس برای درمان عفونت ‌های‌ ویروس های تبخال دستگاه تناسلی و صورت و همچنین زونا استفاده می‌ گردد. این دارو همچنین ممکن است در درمان افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، استفاده شود. استفاده همزمان فامسیکلوویر با فاویپیراویر، می تواند منجر به کاهش کارایی این داروها شود.

آسیکلوویر : این ضد ویروس برای درمان ضایعات تبخالی ناشی از ویروس HSV، هرپس زوستر (زونا) و آبله مرغان کاربرد دارد. این دارو تبدیل فاویپیراویر به قسمت فعال را ممکن است به تأخیر انداخته و اثر ضد ویروسی آن را کاهش دهد.

واکسن ویروس آنفولانزا (زنده یا ضعیف شده) : این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که داروهای ضد ویروس آنفولانزا مانند فاویپیراویر اثر درمانی واکسن آنفولانزا را ممکن است کاهش دهند. از مصرف این داروها در ۴۸ ساعت قبل و ۲ هفته بعد از تزریق واکسن زنده آنفولانزا جدا خودداری شود.

عوارض فاویپیراویر چیست ؟

این دارو نیز مانند بسیاری از داروهای شیمیایی دیگر می‌تواند عوارض جانبی را در بدن ایجاد کند. این عوارض ممکن است تنها در برخی از افراد ایجاد شوند. پژوهش هایی که بر این دارو انجام شده نشان داده است که عوارض جانبی در حدود ۲۰ درصد از بیماران که فاویپیراویر دریافت کرده اند رخ داده است. (با دوز کمتر از میزان مجاز کووید ۱۹). اگر مایل هستید تا بدانید فاویپیراویر چه عوارضی دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

افزایش اوریک اسید (هیپراوریسمی): کاربرد و مصرف قرص فاویپیراویر، می تواند روند افزایشی وابسته به دوز اوریک اسید خون را موجب شود. البته درک معتبری هم وجود ندارد که نشان دهنده این باشد که هیپراوریسمی ناشی از قرص فاویپیراویر منجر به تظاهرات بالینی خواهد شد.

این دارو در بیماران مبتلا به نقرس با احتیاط استفاده گردد زیرا ممکن است اسید اوریک را افزایش دهد.

  • اثرات قلبی : مصرف این دارو ممکن است درد قفسه سینه را ایجاد کند.
  • عوارض این دارو بر سیستم گوارش :

کاهش یافتن اشتها

حالت تهوع، اسهال و استفراغ

  • عوارض فاویپیراویر و اثرات خونی :

کاهش نوتروفیل ها

  • عوارض فاویپیراویر بر کبد :

آسیب دیدن سلول‌ های کبد

افزایش نامطلوب آنزیم ‌های کبدی

قیمت فاویپیراویر چگونه است ؟

قیمت فاویپیراویر به ایرانی یا خارجی بودن این دارو وابسته است. قیمت فاویپیراویر نوع ایرانی مقادیری بسیار کمتر از نمونه های خارجی را در برمی‌گیرد. با شیوع پاندمی کرونا و درگیری بسیاری از افراد جامعه با آن، شرکت های داروسازی ایرانی سعی نمدند تا با تولید فاویپیراویر نوع ایرانی با کیفیت مطلوب بتوانند به بیماران کرونایی کمک کرده و این در کمک به کنترل این پاندمی بزرگ قدم بردارند. البته انواع فاویپیراویر ایرانی توسط  شرکت ‌های سازنده مختلفی تولید شده‌اند و این شرکت ها می توانند قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات خود بگذارند. درواقع قیمت ‌ها تا حد زیادی به تأثیرگذاری و رعایت استاندارد های جهانی وابسته می باشند. به دلیل پاندمی کرونا در جهان، دارو های مؤثر در درمان بیماری و کنترل اپیدمی بسیار ارزشمند بوده و کشورهای زیادی در جهت تولید دارو های مؤثر بر کنترل پاندمی برآمده اند.

لازم به ذکر است که نوع خارجی این دارو در کشور ما ایران قیمتی بسیار بالاتر از ایرانی آن داشته و یافتن نوع خارجی اصلی آن نیز بسیار سخت است. با تولید و عرضه این دارو در کشور ما ایران و قیمت مناسب نوع ایرانی نسبت به نوع خارجی بیماران مختلفی که نیاز به این داروی مهم دارند می توانند راحت‌ تر آن را تهیه و مصرف نمایند.

خرید و فروش فاویپیراویر چگونه است ؟

خرید و فروش فاویپیراویر در کشور ما ایران به دلیل همه گیری ویروس کرونا بسیار صورت می‌گیرد. خرید و فروش این دارو به دلیل کاربرد در مراحل ضعیف تا متوسط بیماری کرونا، صورت گرفته و توسط پزشکان متخصص جهت درمان بیماران کووید ۱۹ با وضعیت کرونا ضعیف تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید و فروش فاویپیراویر ایرانی در داروخانه های مجاز کشور و تنها با نسخه پزشک متخصص و البته با قیمتی بسیار کمتر از فاویپیراویر خارجی به فروش رسیده و در دسترس بیماران قرار می گیرد. این دارو کاملاً تخصصی بوده و مصرف یا عدم مصرف و مؤثر بودن آن در درمان را تنها پزشک معالج تعیین می کند. این دارو را نباید از مراکز نامعتبر و بازار سیاه خریداری و مصرف نمود.

کاربرد فاویپیراویر چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
کاربرد فاویپیراویر چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

سخن آخر

دارو های شیمایی هرگز نباید بدون دستور پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرند.

داروها همیشه باید از منابع معتبر و دارای مجوز خریداری شوند، زیرا مصرف دارو های تهیه شده از منبع نامعتبر و تأیید نشده می تواند عوارض جبران ‌ناپذیری را برای بیماران ایجاد نماید.

نحوه مصرف داروها و دوز مصرفی آن ها بسیار مهم بوده و باید دقیقاً طبق نظر پزشک مصرف گردد.

نکته قابل توجه در تجویز داروهای بهبود دهنده بیماری کرونا این است که این که دارو ها در چه مرحله ‌ای از بیماری تجویز می شوند، درغیر اینصورت این دارو ها ممکن است تأثیری در درمان و بهبودی نداشته باشد.

داروهای مرتبط با درمان و کنترل کرونا معمولاً عوارض بالایی دارند. بنابراین باید با احتیاط برای بیمار تجویز شوند.

هنوز داروی قطعی برای درمان بیماری کرونا معرفی و توسط سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است و درواقع داروهایی که در درمان استفاده می شوند تنها جهت بهبود و کنترل علائم بیماری هستند.

هنگام بروز علائم هر نوع بیماری به ویژه بیماری ناشی از کرونا ویروس بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی با داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی جدا خودداری گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا