Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید و خواص دمنوش گیاهی گل ختمی و طرز تهیه آن بدانید

دمنوش گیاهی گل ختمی ، یکی از دمنوش هایی پرخاصیتی است که امروزه خیلی از افراد از آن برای افزایش سلامتی خود استفاده می کنند. این دمنوش گیاهی از دوران قدیم تا به امروزه جزو دمنوش های پر متقاضی می باشد. این دمنوش گیاهی  پرخاصیت در درمان بسیاری از بیماری های مختلف استفاده می شود. دمنوش ها علاوه بر خواص دارویی که دارند ، برای سلامتی نیز مفید می باشند. طبیعت دمنوش گیاهی گل ختمی سرد و خشک است و به عنوان یک داروی طبیعی برای آرامش بخشی نیز مشهور می باشد .

تنها نکته مهم درباره دمنوش های گیاهی این است که این نوشیدنی ها بدون کافئین هستند و می توان آنها را جایگزین نوشیدنی های دیگری از جمله چای کرد. برای تهیه دمنوش گیاهی گل ختمی باید از گل و برگ های خشک شده این گیاه استفاده کنید. از خواص دیگر این دمنوش گیاهی می توان به ضد باکتری ، ضد سم و ضد درد و محرک سیستم ایمنی بدن بودن ، اشاره کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گل ختمی چیست ؟

گل ختمی ، گیاهی گل دار و از خانواده پنیرکیان با نام علمی آن Hollyhock می باشد. این گیاه پر خاصیت بومی آسیا و اروپا است و عمر این این گیاه به یک ، دو و چند سال نیز می رسد. ارتفاع این گیاه در بعضی مناطق به  ۲ متر  می رسد. گل های این گیاه به شکل قیف و به رنگ های سفید ، صورتی ، بنفش ، سیاه و زرد هستند.

بیشتر افراد در مورد خواص و مزایای این گیاه هیچ اطلاعاتی ندارند و از همه مهمتر اینکه نمی دانند که این گیاه کاملاً خوراکی می باشد. ریشه ، برگ و گل ها اجزاء قابل استفاده این گیاه می باشد. در آشپزی و شیرینی پزی این گیاه نقش بسیار زیادی دارد و از گل های این گیاه به عنوان رنگ های طبیعی خوراکی و همچنین به عنوان طعم دهنده  استفاده می شود.

این گل زیبا را می توان به عنوان گیاه زینتی در گلدان و حتی در باغچه کاشت و پرورش داد و برای تولید دارو از برگ ها و ریشه های این گیاه استفاده کرد . گل ختمی دارای ویتامین های C و  B، روغن های مفید ، نشاسته ، کلسیم ، روی ، آهن ، ید ، مس و ترکیبات شیمیایی مفید دیگر برای بدن می باشد.

از فواید و خواص دمنوش گیاهی گل ختمی و طرز تهیه آن بدانید
از فواید و خواص دمنوش گیاهی گل ختمی و طرز تهیه آن بدانید

فواید دمنوش گیاهی گل ختمی برای سلامتی :

دمنوش گل ختمی در درمان بیماری هایی همچون مشکلات تنفسی ، گوارشی ، سرماخوردگی ، گلودرد ، سوختگی و برخی دیگر از مشکلات مفید می باشد. همچنین مزایای دیگر این دمنوش گیاهی ، این است که می تواند باعث کاهش التهابات در بدن شده و از خونریزی جلوگیری کند.

ممکن است برای درمان سرماخوردگی باشد :

یکی از خواص مفید این گیاه ، خاصیت تب بر بودن آن است بنابراین هنگامی که تب دارید می توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید. همچنین دمنوش گل ختمی خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد و باعث رفع گرفتگی های ناشی از سرماخوردگی می شود. دمنوش گل ختمی همانند آنتی بیوتیک عمل می کند و باعث رفع و کمتر شدن علائم سرماخوردگی می شود. برای درمان گلو درد می توانید مقداری عسل را به دمنوش گل ختمی اضافه کنید و میل کنید ، این دمنوش گیاهی باعث بهبود سریع گلو درد شما می شود.

 باعث بهبود بیماری های تنفسی می شود :

امروزه با مصرف دمنوش های گیاهی خیلی از بیماری ها به صورت طبیعی درمان می شوند. این دمنوش باعث کاهش التهابات ریه می شود و می تواند بیماری هایی مانند آسم ، برونشیت و بیماری های دیگر تنفسی را نیز درمان کند.

به تنظیم و کنترل فشار خون کمک می کند :

دمنوش گل ختمی طبعی سرد و خشک دارد و این طبع سرد باعث کاهش فشار خون و همچنین کلسترول بد در بدن می شود. به افرادی که فشار خون بالا دارند ، پیشنهاد می شود که از دمنوش گل ختمی را برای کاهش فشار خون خود استفاده کنند.

 به درمان بیماری گوارشی کمک می کند :

گل ختمی دارای خواص ضد التهابی است و این خاصیت باعث درمان ورم معده ، دل درد و نفخ ، زخم معده و سوء هاضمه می شود و همچنین به درمان مشکلات گوارشی نیز کمک می کند.

از فواید و خواص دمنوش گیاهی گل ختمی و طرز تهیه آن بدانید
از فواید و خواص دمنوش گیاهی گل ختمی و طرز تهیه آن بدانید

ممکن است باعث سلامت دهان شود :

یکی از ویتامین های مفید در این دمنوش گیاهی ، ویتامین C است که باعث درمان دردها و التهابات موجود در دهان و مانع خونریزی لثه می شود. دمنوش گل ختمی به دلیل داشتن طبع سرد ، خاصیت خنک کنندگی نیز دارد و از آن می توانید به عنوان دهانشویه برای از بین بردن برفک های دهان نیز استفاده کنید.

ممکن است باعث بهبود پوست شود :

گل ختمی به دلیل مواد و ترکیباتی که دارد ، باعث کاهش تورم های بوجود آمده بر روی پوست و شادابی پوست می شود و همچنین می تواند به بهبود زخم ها ، سوختگی ها و از بین رفتن جای زخم ها بسیار کمک کند. خواص دیگر این گیاه در زمینه پوست ، افزایش قدرت ایمنی سلول های پوستی می باشد. این گیاه از خشکی پوست جلوگیری می کند و رطوبت پوست را بالا می برد و نرمی و لطافت را به پوست اهدا می کند.

باعث افزایش اشتها می شود :

طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی اثرات دمنوش گل ختمی ، محققان دریافتند که نشاسته موجود در گل ختمی به عنوان محرک اشتها عمل می کند و باعث افزایش سطح اشتها در فرد می گردد.

ممکن است باعث درمان مشکلات زنان شود :

گل ختمی مزایا و فواید درمانی بسیاری دارد و می توان از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. یکی از این موارد درمانی کاهش التهابات رحم ، کلیه‌ها و ترشحات زنان می باشد. همچنین از دمنوش گل ختمی برای بهبود و درمان بیماری ‌های مثانه و کاهش دردهای دوران قاعدگی نیز می توان استفاده کرد.

مصرف دمنوش گیاهی گل ختمی در دوران بارداری و شیردهی :

طبق تحقیقات انجام شده بر روی دمنوش گل ختمی تعدادی از محققان به این نتیجه رسیدند ، که بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از دمنوش گل ختمی استفاده نشود و حتما قبل از مصرف این دمنوش گیاهی با دکتر معالج خود مشورت کنید. اما عده ای دیگر بر این باورند که مصرف دمنوش گل ختمی در دوران بارداری ، باعث جلوگیری از سقط جنین می شود.

همچنین مصرف این دمنوش گیاهی در دوران شیردهی نیز باعث افزایش شیر مادر می گردد. با ابنحال بهتر است قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

از فواید و خواص دمنوش گیاهی گل ختمی و طرز تهیه آن بدانید
از فواید و خواص دمنوش گیاهی گل ختمی و طرز تهیه آن بدانید

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی گل ختمی :

دیابت :

افرادی که بیماری دیابت دارند و داروهای مخصوص این بیماری را مصرف می کنند ، بهتر است از این دمنوش گیاهی استفاده نکنند ، زیرا ممکن است پس از مصرف این دمنوش با کاهش قند خون مواجه شوند.

اختلالات خونریزی :

اگر دچار جراحت و خون ریزی هستید ، بهتر است دمنوش گل ختمی را مصرف نکنید ، زیرا ممکن است در روند کاهش خون ریزی شما اختلال ایجاد کند و باعث افزایش خون ریزی در شما شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل ختمی :

 عناصر مورد نیاز :

  • ۱-۲ قاشق غذاخوری پودر گل ختمی
  • ۲ لیوان آب جوش
  • عسل، نبات – به مقدار لازم

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی گل ختمی :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

مقداری آب را درون کتری می ریزیم و بر روی شعله مستقیم گاز قرار می دهیم و اجازه می دهیم که آب به جوش آید . زمانی که آب به جوش آمد باید مراحل دیگر تهیه دمنوش را دنبال کنیم.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

در این مرحله دو قاشق غذاخوری پودر گل ختمی را درون قوری می ریزیم و حال آب جوش را به آن اضافه می کنیم و درب قوری را می بندیم . قوری را بر روی شعله غیر مستقیم گاز قرار می دهیم و به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا دمنوش ما دم بکشد و آماده شود.

مرحله ۳ : طعم دهنده ها

برای طعم دادن به دمنوش گیاهی خود می توانیم در حین آماده کردن ، به آن گیاهان دیگری مانند دارچین ، زنجبیل ، عناب و هر چیز دیگری که خاصیت دارویی دارد ، اضافه کنیم و طعم جدیدی بدست آوریم. حتی می توانید برای اینکه دمنوش شما طعم شیرینی داشته باشید به آن مقداری عسل یا نبات اضافه کنید و آن را شیرین کنید. همچنین لیمو را نیز می توانید به دمنوش خود اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا