Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل مغربی چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گل مغربی ، یکی از دمنوش های گیاهی پر از خاصیت می باشد. این دمنوش گیاهی مزایا و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. گل مغربی که به نام علمی Oenothera biennis در جهان شناخته می شود ، بومی اروپا و آمریکای شمالی است و از زمان های قدیم بخشی از داروهای سنتی بوده است. افسانه ها می گویند که برگ ها و دانه های گل مغربی توسط بومیان آمریکا برای درمان کبودی ، زخم ، بواسیر و سایر مشکلات مربوط به پوست استفاده می شده است.

گل مغربی گیاه علفی دو ساله است  که در آمریکای شمالی به صورت وحشی رشد می کند و گلهای زرد روشن می دهد. نام این گیاه به دلیل گلهای معطر بزرگ آن است که عصرها شکوفا می شوند و در طول روز نیمه بسته یا کاملاً بسته می شوند. این گیاه می تواند در شرایط مختلف آب و هوایی نامساعد مانند خاک های شنی ، در تپه های شنی ، مراتع و همچنین در زمین های خشن رشد کند. ریشه ها ، گل ها ، میوه ها و دانه های گل مغربی برای سالها برای اهداف دارویی و درمانی استفاده می شده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای گل مغربی در طب سنتی

روغن گل مغربی یکی دیگر از کاربرد های دارویی این گیاه است که  از دانه های آن  تهیه می شود. این روغن به طور معمول نازک ، زرد شفاف و بوی کمی تند دارد. این روغن یکی از غنی ترین منابع طبیعی اسید چرب امگا ۶ به نام گاما لینولنیک اسید (GLA) است ، که مسئول فواید این روغن برای سلامتی است. به طور سنتی ، روغن گل مغربی به دلیل خواص درمانی فراوان به عنوان “پادشاه درمان همه چیز” شناخته می شده است.

این روغن گیاهی حاوی ترکیبات شیمیایی شامل ترکیب فنیل آلانین برای تسکین درد است و همچنین برای درمان سردردهای مزمن نیز استفاده می شود. ریشه ها ، گل ها ، میوه ها و دانه های گل مغربی سالهاست که برای اهداف دارویی و درمانی استفاده می شود. اگرچه صدها سال است که روغن گل مغربی در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و اخیراً مورد توجه پزشکان جامع و سنتی به عنوان یک عامل شفابخش و مکمل ضد التهابی قرار گرفته است.

گلها و دانه های گل مغربی در طول فصل شکوفه دادن به صورت کامل برداشت می شوند و برای تهیه دمنوش گیاهی و استخراج روغن مورد استفاده قرار می گیرد. کل گیاه نیز ممکن است در فصل پاییز جمع آوری شود و بعداً برای استفاده خشک شود. گل مغربی در طول تاریخ هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته است. بومیان آمریکا ریشه این گل را می جوشانند و می خورند ، در حالی که از ضماد تهیه شده از برگ های این گیاه برای درمان کبودی و به عنوان داروی گیاهی برای بواسیر استفاده می کردند.

فواید و خواص دمنوش گل مغربی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گل مغربی چیست و طرز تهیه آن

فواید و مزایای مصرف دمنوش گیاهی گل مغربی :

گل مغربی به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه هنوز هم جزء محبوب ، سالادها و سایر خوراکی ها می باشد. اگرچه روغن تهیه شده از دانه های این گل امروزه به عنوان یکی از مفیدترین داروهای گیاهی روی کره زمین در نظر گرفته می شود ، اما برگ ها و گلهای آن بسیار کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

با این حال شما می توانید از برگ ها و گلهای گل مغربی دمنوش گیاهی خوشمزه ای تهیه کنید و از مزایای بسیار زیادی این دمنوش گیاهی بهرمند شوید. فواید دمنوش گل مغربی تا حد زیادی به سلامت زنان مربوط می شود ، اما فواید دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از :

ممکن است باعث القای زایمان شود :

شاید یکی از شناخته شده ترین کاربردهای این دمنوش گیاهی القای درد زایمان باشد. اگرچه درک این نکته ضروری است که القای زایمان با گیاهان دارویی می تواند از جهات مختلف خطرناک باشد اما گل مغربی از شهرتی برخوردار است که هم برای ایجاد و هم برای کوتاه شدن زایمان برای دهه ها مورد استفاده قرار گرفته است . مهم است که قبل از بررسی هر یک از مزایای دمنوش گل مغربی در ارتباط با حاملگی ، با یک ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید تا عوارض ، خطرات و سایر اقدامات احتیاطی را کاملاً درک کنید.

ممکن است التهابات را کاهش دهد :

سطوح سالم اسیدهای چرب موجود در این دمنوش گیاهی  ممکن است منجر به کاهش التهابات دردناک در بدن شود که در شرایط خاصی مانند اگزما و یا آرتریت به وجود می آیند. اگرچه مطالعات بیشتری برای تعیین چگونگی نقش دمنوش گل مغربی در کاهش علائم این بیماری ها لازم است ، اما وجود ترکیبات طبیعی مفید در این دمنوش گیاهی را نمی توان انکار کرد.

ممکن است آسیب های عصبی را کاهش دهد :

اگرچه بیشتر مطالعات انجام شده دربار این مورد  مربوط به روغن تهیه شده از دانه های گیاه گل مغربی است ، اما ممکن است مزایای دمنوش گل مغربی تهیه شده از گل و برگ های این گیاه اثرات مشابهی را به همراه داشته باشد. برخی مطالعات کاهش علائم آسیب های عصبی مربوط به بیماری دیابت را در صورت استفاده طولانی مدت از این دمنوش گیاهی را نشان داده است.

فواید و خواص دمنوش گل مغربی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گل مغربی چیست و طرز تهیه آن

باعث بهبود پوکی استخوان می شود :

مطالعات انجام شده بر روی دمنوش گل مغربی نشان داده است  که این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن اسید های چرب مفید ممکن است اثرات مطلوبی بر سلامتی و استخوان های بدن داشته باشد. مطالعات انجام شده بر روی این دمنوش گیاهی نتایج مثبتی در بهبود بیماری پوکی استخوان در افراد مسن نشان داده است. مطالعات بیشتری درباره اثرات مفید دمنوش گل مغربی بر روی سلامتی بدن نیاز است.

ممکن است درد سینه را کاهش دهد :

برخی آزمایشات نشان داده است که مصرف دمنوش گل مغربی ممکن است برای کاهش درد ناراحت کننده سینه زنان در صورت استفاده به مدت سه تا شش ماه مفید باشد. از آنجا که بسیاری از فواید دمنوش گل مغربی به سلامت زنان مربوط می شود ، این اثرات مفید دور از ذهن به نظر نمی رسد.

ممکن است به کاهش وزن به شما کند :

مطالعات انجام شده بر روی فواید دمنوش گل مغربی نشان داده است ، که این دمنوش گیاهی توانایی کاهش وزن شما را دارد. یک مطالعه نشان داد که کپسول های حاوی این گیاه دارویی ، در مدت چهار ماه منجر به کاهش وزن در برخی از زنان چاق شده است. تحقیقات بیشتری لازم است تا به طور کامل مشخص شود که دمنوش گل مغربی قابلیت کاهش وزن در فرد را دارد یا خیر.

به بهبود عملکرد ذهنی کمک می کند :

در مطالعات انجام شده است دمنوش گل مغربی به بهبود عملکرد ذهنی در کودکان مبتلا به نارساخوانی بسیار کمک می کند. برای درک این فواید به تحقیقات بیشتری نیاز است.

فواید و خواص دمنوش گل مغربی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گل مغربی چیست و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی گل مغربی :

دمنوش گل مغربی برای اکثر مردم ایمن است ، اگر در مقدار های مناسب تا حداکثر یک سال استفاده شود. هنگامیکه بیش از حد به صورت دمنوش گیاهی مصرف شود ، گاهی اوقات می تواند عوارض جانبی خفیفی از جمله ناراحتی معده ، تهوع ، اسهال و سردرد را ایجاد کند. برخی دیگر از عوارض جانبی این دمنوش گیاهی عبارتند از :

اختلالات خونریزی : این نگرانی وجود دارد که گل مغربی احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. در صورت داشتن اختلال خونریزی از این دمنوش گیاهی استفاده نکنید.

صرع یا اختلال تشنجی دیگر : این نگرانی وجود دارد که مصرف دمنوش گل مغربی ، ممکن است باعث تشنج در برخی افراد شود.

جراحی : دمنوش گل مغربی ممکن است احتمال خونریزی در حین یا بعد از عمل را افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده مصرف این دمنوش گیاهی را متوقف کنید.

طرز تهیه دمنوش گل مغربی:

تهیه دمنوش گل مغربی در منزل بسیار راحت می باشد و شما باید ابتدا گل و برگ های خشک شده گل مغربی را از عطاری ها خریداری کنید ، سپس ۱ قاشق چای خوری از گل مغربی را درون قوری شیشه ای ریخته و ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کرده و قوری را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. در انتها با استفاده از یک صافی فلزی دمنوش خود را صاف کرده و در صورت نیاز با استفاده از شیرین کننده های موجود ، دمنوش گیاهی خود را شیرین کنید و از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید.

مصرف دمنوش گیاهی گل مغربی در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف دمنوش گل مغربی به احتمال زیاد در دوران بارداری ایمن است . به نظر می رسد مصرف روزانه ۴ گرم تا ۱۰ هفته در دوران بارداری بی خطر است. اما به دلیل نبود تحقیقات کافی بهتر است از این دمنوش گیاهی در دوران بارداری مصرف نکنید ، مصرف دمنوش گل مغربی در هفته های آخر بارداری ممکن است زایمان را به تاخیر بیاندازد.

همچنین به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد اثرات این دمنوش گیاهی بر روی نوزاد ، بهتر است از مصرف دمنوش گل مغربی در دوران شیردهی نیز خودداری کنید. قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا