Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم

دمنوش گیاهی مناسب تابستان را می توانید از بین گیاهانی با خواص خنک کنندگی پیدا کنید. تابستان زمانی است که یک فنجان چای داغ  مانند زمستان لذت بخش نیست و اکثر افراد ترجیح می دهند از نوشیدنی های خنک استفاده کنند. اگر شما اهل قهوه نیستید و از نوشیدنی های گازدار نیز لذت نمی برید، می توانید از دمنوش های گیاهی پر از خاصیت استفاده کنید.

شما می توانید از دمنوش هایی که در ادامه شرح داده شده است در ماه های گرم و مرطوب سال برای حفظ سلامتی استفاده کنید. این نوشیدنی ها شما را هیدراته نگه می دارند ، بدن را سم زدایی می کنند ، به کاهش استرس کمک می کنند ، به هضم غذا کمک می کنند و حتی با بی خوابی مبارزه می کنند.

علاوه بر این تهیه آنها آسان است و کافی است چند برگ از آنها را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید پنج دقیقه بماند و از نوشیدنی لذت ببرید. برای مزایای بیشتر در صورت نیاز به شیرینی ، نصف قاشق چایخوری عسل نیز می توانید به آنها اضافه کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص دمنوش های تابستانی

گیاهان و غذاها با مکانیسم های مختلف می توانند بدن ما را خنک کنند. گیاهانی مانند گل سرخ ، بومادران و گل بنفشه داروهای گیاهی ضد تب هستند که تعریق را تحریک می کنند و به آزاد شدن گرما از بدن کمک می کند.

دمنوش های ترش و گیاهانی مانند بادرنجبویه ، هیبیسکوس و میوه های ترش (لیمو ، آهک ، زغال اخته و …) روی بدن اثر خنک کنندگی دارند. جالب است که سیستم های مختلف درمانی طعم ترش را متفاوت می بینند – در طب یونانی ترش خنک کننده تلقی می شود ، در حالی که در آیورودا به عنوان گرم کننده تلقی می شود. اما در مقادیر معمولی طعم ترش را می توان خنک کننده در نظر گرفت.

گیاهان قابض مانند گلبرگ گل رز ، برگ تمشک و چای سیاه برای بدن خنک کننده هستند و به جبران گرما و رطوبت کمک می کنند. غذاهایی مانند هندوانه ، خیار و سالاد به دلیل دارا بودن آب زیاد از دمای بدن سردتر هستند ، بنابراین از نظر نسبی خنک کننده هستند و می توانند به سپری کردن تابستان و گرما کمک کنند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم
فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم

مزایای استفاده از دمنوش های گیاهی در تابستان

نوشیدن چای گیاهی یک راه عالی برای بهره مندی از گیاه دارویی است در واقع ، آنها سرشار از مواد مغذی مفید مانند آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی  هستند. این ترکیبات هنگام تهیه دمنوش وارد آب گرم شده و هنگام نوشیدن چای به بدن ما می رسند. این مواد به طور کلی محافظت کننده هستند و خواص ضد التهابی ، تقویت کننده سیستم ایمنی ، آرام بخشی و انرژی زا ارائه می دهند.

برای اینکه بیشترین بهره را ببرید و مصرف آلاینده ها ، سموم و آفت کش ها را به حداقل برسانید حتما دمنوش های تجاری ارگانیک را خریداری کنید یا خودتان در منزل آنها را تهیه کنید.

این دمنوش ها فقط حاوی آب و مواد مغذی گیاهی هستند و فاقد چربی های اشباع ، کلسترول و کالری می باشند. بنابراین برای تابستان مناسب می باشند به ویژه در مقایسه با برخی آب میوه ها ، کوکتل ها ، نوشیدنی های گازدار و نوشابه هایی که اغلب حاوی مقدار زیادی شکر هستند.

بهتر است بدانید:

آنها بسیار مرطوب کننده هستند و وقتی هوا گرم است ایده آل می باشند ! در واقع ، الکل آب بدن ما را کم آب می کند (هورمون ضد دیورتیک را که در صورت نیاز آب را در داخل بدن نگه می دارد ، مهار می کند). دمنوش ها به نوشیدنی های شیرین ترجیح داده می شوند زیرا آنها فقط توهم هیدراتاسیون را ایجاد می کنند. برخی از گیاهان به ویژه طراوت بخش هستند. نعناع ، بابونه ، پیاز ، رازیانه و گل رز برای تعادل دمای داخلی بدن در تابستان توصیه می شوند.

وقتی عرق می کنیم ، نه تنها آب و سموم ، بلکه مواد معدنی (مانند الکترولیت ها) مانند سدیم و پتاسیم را از دست می دهیم. برای بازگشت مواد معدنی به بدن و آب رسانی مجدد ، خوردن انواع میوه ها و سبزیجات مهم است و نوشیدن دمنوش گیاهی نیز می تواند مفید باشد! بهتر است بدانید هرچه بیشتر به چای خود اجازه دهید دم بکشد ، مواد معدنی بیشتری دریافت خواهید کرد.

فواید نوشیدن چای در تابستان

نوشیدن چای بسیار بیشتر از نوشیدنی های خنک به رفع تشنگی در طول تابستان کمک می کند. در حقیقت ، چای می تواند یکی از بهترین نوشیدنی ها برای فصل تابستان باشد. این نوشیدنی می تواند به ویژه در روزهای گرم بسیار مفید باشد ، جایی که گرم شدن بیش از حد هوا بریا سلامتی خطرناک است.

در صورت کم آبی بدن ، چای یخ یک نوشیدنی عالی است که می تواند به شما احساس طراوت و خنک کنندگی بدهد. حتی می تواند از تهوع و گرمازدگی جلوگیری کند  که در تابستان مسائل مهمی هستند.

چای اثر درمانی نیز دارد مثلا اگر بعد از خوردن بستنی و کولا مستعد درد معده باشید. یک فنجان چای گرم می تواند به تسکین ناراحتی معده و بهبود هضم کمک کند. در بسیاری از کشورها مرسوم است که بعد از غذا یک فنجان چای داغ میل کنید.

چای همچنین یک راه عالی برای تقویت انرژی به لطف کافئین است. این یک روش ایمن و موثر برای نوشیدن کافئین است. کافئین نه تنها می تواند انرژی شما را افزایش دهد ، بلکه می تواند خلق و خوی شما را نیز تقویت کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم
فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم

 انواع دمنوش مناسب تابستان

دمنوش های گیاهی  از سم زدایی بدن و کاهش استرس تا کمک به هضم و تقویت عملکرد شناختی  دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند. در اینجا دمنوش گیاهی خوشمزه مناسب برای فصل تابستان را به شما معرفی می کنیم که برای سلامتی شما بسیار مفید است:

دمنوش نعناع

این  دمنوش دارای عطر و طعم فوق العاده خوشمزه ، تازه و تند است. این گیاهان به راحتی در باغ  رشد می کنند و به مراقبت زیادی احتیاج ندارد. نعناع منبع خوبی از ویتامین A و C ، آهن ، مس ، کلسیم و منگنز است. چای نعناع استرس را کاهش می دهد ، گرفتگی های قاعدگی را از بین می برد ، به خواب بهتر کمک می کند و همچنین با عفونت سینوس ها مبارزه می کند.

دمنوش علف لیمو:

دمنوش علف لیمو منبع عالی ویتامین C ، فولات ، آنتی اکسیدان ها ، پتاسیم و منیزیم است. دمنوش مرکبات استرس را کاهش می دهد ، گردش خون را بهبود می بخشد ، کلسترول را کاهش می دهد و باعث کاهش وزن می شود. چای علف لیمو همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، بی خوابی را درمان می کند و اندام هایی مانند کبد و کلیه ها را سم زدایی می کند. برای تهیه این چای می توان از علف لیمو ترش خشک یا تازه استفاده کرد. به این منظور می توانید چند تکه لیمو را نیز به آب جوش اضافه کنید.

دمنوش رویبوس

رویبوس که در آفریقای جنوبی رشد می کند ، حاوی آلفا هیدروکسی اسید ، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند پتاسیم ، کلسیم و منگنز است. نوشیدنی بدون کافئین فشار خون را کاهش می دهد ، درد مفاصل را کاهش می دهد ، چربی شکم را می سوزاند و سطح قند خون را در کنترل نگه می دارد. همچنین دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی است.

برگهای چای رویبوس بسیار ظریف هستند و باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. چای قرمز را در آب جوش دم کرده و بگذارید پنج تا ده دقیقه بماند. عسل و آب لیمو را به فنجان خودتان اضافه کنید و لذت ببرید! دمنوش تهیه شده با رویبوس ارگانیک ، فوق العاده طراوت بخش است و فقط ۷۰ کالری در هر فنجان دارد.

دمنوش قاصدک

قاصدک سرشار از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم و آهن است. چای قاصدک سطح قند خون را تنظیم می کند ، به هضم غذا کمک می کند ، با التهاب مبارزه می کند و کاهش وزن را تحریک می کند. همچنین به عنوان یک ادرارآور طبیعی و تصفیه کننده خون عمل می کند. می توانید از ریشه ، ساقه و گل گیاه برای تهیه یک دمنوش سبک استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش قاصدک خرد شده را به آب اضافه کرده و بگذارید دم بکشد و پنج تا ده دقیقه بعد آن را در یک فنجان صاف کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم
فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم

دمنوش بابونه

بابونه مملو از فلاونوئیدها ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین A و مواد معدنی است. این دمنوش طلایی با بی خوابی مبارزه می کند ، استرس را کاهش می دهد ، سطح قند خون را مدیریت می کند و گرفتگی های قاعدگی را برطرف می کند. مانند بسیاری از چای های گیاهی دیگر ، دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی نیز می باشد.

برای تهیه این دمنوش آرام بخش از گل های خشک شده بابونه استفاده می شود. آب جوش را روی گل ها بریزید و پنج تا هشت دقیقه اجازه بدهید دم بکشد. این یک نوشیدنی خوشمزه و سبک با طعم مرکبات نیز خوشمزه تر خواهد شد بنابراین می توانید برش های لیمو یا پرتقال را به آن اضافه کنید.

دمنوش ریشه زنجبیل

زنجبیل مملو از مواد مغذی مانند ویتامین C ، پتاسیم ، فسفر و جینجرول (ترکیبی با خواص ضد اکسیداتیو و ضد التهابی) است. چای زنجبیل یک ضد استرس قوی است. همچنین با رادیکال های آزاد مبارزه می کند ، سوء هاضمه را درمان می کند و چربی سوزی را تسهیل می کند. یک تکه ریشه زنجبیل بگیرید و آن را خرد کنید. آن را در آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. کمی عسل اضافه کنید و لذت ببرید!

دمنوش آویشن

این گیاه معطر دارای مجموعه ای از مواد مغذی از جمله ویتامین A ، ویتامین C ، پروتئین ، آهن ، کلسیم و منیزیم است. چای آویشن برای درمان گلو درد ، برونشیت ، قولنج و آرتروز شناخته شده است. همچنین حافظه را تقویت می کند و تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند (آنها از بدن شما در برابر بیماری های عفونی دفاع می کنند). برای تهیه این دمنوش آب داغ را روی برگ های آویشن خشک یا تازه بریزید. به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه دم کنید و صاف کنید.

دمنوش هیبیسکوس

دمنوش هیبیسکوس باعث تسکین گرمای سوزان تابستان می شود. این ماده فشار خون را کاهش می دهد ، دارای خواص ضد التهابی و ادرارآور است ، به این معنی که به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک می کند. نوشیدن یک فنجان چای خنک کننده در بسیاری از فرهنگ ها رایج است. به راحتی می توانید با ترکیب گلبرگ های خشک گل هیبیسکوس ، گلبرگ گل بابونه ، گل رز خشک شده و کمی دارچین آن را در خانه درست کنید. آب داغ را اضافه کنید و بگذارید مواد داخل آن دم بکشد و پس از خنک شدن آن را میل کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم
فواید و خواص دمنوش گیاهی مناسب تابستان و هوای گرم

دمنوش گل رز

دمنوش گل رز دارای خواص خنک کننده است. گلبرگ های رز، برگ تمشک و چای سیاه از گیاهان قابض هستند که به جبران اثرات گرما و رطوبت کمک می کنند. می توانید چای گل رز را در خانه با گلبرگ گل رز درست کنید اما اگر تمایلی به تهیه آن ندارید ، می توانید آن را به صورت آماده نیز خریداری کنید.

چای سبز

محبوب ترین دمنوش گیاهی برای کاهش وزن و سم زدایی چای سبز است. در مقایسه با چای سیاه که کاملاً اکسیده شده است ، برگ های چای سبز به میزان بسیار کم اکسید می شوند که باعث خواص خنک کنندگی آنها برای بدن می شود. طعم های ترکیبی چای سبز در بازار موجود است مانند چای سبز نعناع ، چای سبز لیمو ، چای سبز عسلی و غیره ، بنابراین حتی اگر نسخه استاندارد چای سبز را دوست ندارید ، می توانید اینها را امتحان کنید. برای شروع ، می توانید از چای سبز ارگانیک استفاده کنید.

دمنوش تولسی یا ریحان مقدس

تولسی به خودی خود یک گیاه گرم کننده است اما وقتی با گیاهان دیگر ترکیب شود ، می توان از آن برای تهیه بهترین دمنوش گیاهی استفاده کرد که می تواند برای بدن شما بیش از یک مورد مفید باشد. به عنوان مثال ، نعناع باعث ایجاد یک عامل خنک کننده عالی با تولسی می شود.

یک فنجان چای تولسی گیاهی برای از بین بردن استرس بسیار مناسب است ، به شما انرژی می بخشد ، استقامت شما را افزایش می دهد و همچنین گوارش را بهبود می بخشد. شما می توانید برگ های تولسی را در آب گرم بجوشانید یا اگر در دسترس نیستند ، فقط یک بسته چای کیسه ای تولسی را به صورت آنلاین خریداری کنید.

سخن پایانی:

با وجود غنی بودن مواد مغذی دمنوش های گیاهی ممکن است در برخی موارد عوارض جانبی ایجاد کنند. به عنوان مثال ، در صورت داشتن حساسیت شدید ، باید از مصرف چای بابونه اجتناب کرد. به طور مشابه اگر از هر دارویی استفاده می کنید ، نوشیدن چای قاصدک ممکن است داروهای شما را مختل کند. بنابراین ، توصیه می شود از قبل با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروی گیاهی برای مصرف شما بی خطر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا