Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گل سرخ یک نوشیدنی بسیار سالم و خوشمزه است که از گلبرگ های خشک شده یا تازه گل سرخ تهیه می شود. قدرت های درمانی گلبرگ های گل سرخ  برای قرن ها شناخته شده است و امروزه از آنها برای تهیه اسانس های درمانی و همچنین استفاده از آن به عنوان دمنوش مغذی بسیار استفاده می شود. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد خانواده گل های سرخ ، باستانی هستند و فسیل های گل سرخ در حدود ۳۰ میلیون سال در سراسر آمریکا کشف شده است.

اگرچه گل سرخ در ابتدا فقط در خاورمیانه کشت و پرورش داده می شد، اما اکنون در سراسر جهان کشت و پرورش داده می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گل سرخ  در طب سنتی قدیم برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این کاربردهای دارویی شامل درمان دردهای قفسه سینه و شکم ، خونریزی قاعدگی و مشکلات گوارشی بوده است. همچنین دمنوش گل سرخ می تواند برای کاهش التهابات در قسمت های مختلف بدن و تسکین سرفه نیز استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص درمانی دمنوش گیاهی گل سرخ

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد روغن استخراج شده از گل سرخ  به عنوان یک ملین ملایم است و برای درمان علائم احساسی مانند افسردگی ، اندوه و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. دمنوش  گل سرخ  معطر ، میوه ای و سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها می باشد و به همین دلایل آن را به یک نوشیدنی ایده آل در هر زمان برای تقویت بدن تبدیل کرده است.

دمنوش  تهیه شده از گلبرگ های گل سرخ بیش از ۵۰۰۰ سال است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. این دمنوش گیاهی دارای چندین اثر مفید از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن ، درمان گلو درد و افزایش سلامت دستگاه گوارش می باشد.

همچنین یک ادرارآور عالی و طبیعی می باشد و برای درمان عفونت های مجاری ادراری بسیار استفاده می شود. گاهی اوقات از دمنوش  گل سرخ  به عنوان “دمنوش  خانم ها” نیز یاد می شود ، زیرا دارای اثرات مفیدی در چرخه قاعدگی زنان می باشد. همچنین این دمنوش گیاهی حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین C می باشد که برای بدن بسیار مفید است.

ترکیبات مفید موجود در دمنوش گیاهی گل سرخ :

دمنوش گل سرخ  به دلیل داشتن طیف گسترده ای از ترکیبات مفید و مغذی در خود ، برای افزایش سلامتی شما بسیار مفید می باشد. این دمنوش گیاهی حاوی انواع مختلف فلاونوئیدها ، گلیکوزیدها ، ترپن ها ، آنتوسیانین ها و کاروتنوئیدها می باشد. گلبرگ های این گل همچنین حاوی ترکیبات مختلف قوی آنتی اکسیدانی از جمله کوئرستین ، کامفرول هستند. بیشتر فلاونوئیدهای آن در اسانس گل سرخ  وجود دارد.

مطالعات نشان داده است که میزان ترکیب فنولیک موجود در دمنوش گل سرخ ، حتی بیشتر از چای سبز است. همچنین مطالعات نشان داده اند که دمنوش  گل سرخ دارای خواص ضد باکتریایی ، ضد التهابی ، ضد قارچی و ضد سرطانی می باشد و برای سلامتی بسیار مفید است.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن

فواید و مزایای دمنوش گیاهی گل سرخ  :

دمنوش گل سرخ علاوه بر محتوای بالای ویتامین C ، حاوی مقدار قابل توجهی پلی فنول به همراه چندین آنتی اکسیدان دیگر مانند کوئرستین و اسید الاژیک است ، که برای بدن بسیار مفید می باشند. پلی فنول ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به دلیل توانایی بالا در ترمیم آسیب های سلولی و محافظت از بدن در برابر بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی ، ضعف استخوان و سرطان شناخته شده هستند. فواید مصرف این دمنوش گیاهی عبارتند از :

ممکن است برای بهبود دردهای قاعدگی مفید باشد :

دمنوش گل سرخ به طور سنتی در سراسر جهان برای بهبود برخی از علائم دوران قاعدگی ، به ویژه برای تسکین گرفتگی های دردناک دوران قاعدگی مصرف می شود . تا همین اواخر ، هیچ شواهد علمی برای اثبات این ادعاها وجود نداشت ، اما در سال ۲۰۰۵ مطالعه ای که در تایوان انجام شد توانست اثربخشی این دمنوش را برای این مشکلات تأیید کند.

مطالعه ای که به مدت ۶ ماه بر روی ۱۳۰ دختر نوجوان مبتلا به دیسمنوره انجام شد ، به این نتیجه رسید که دمنوش گل سرخ باعث کاهش درد دوران قاعدگی و همچنین کاهش اضطراب و ناراحتی مربوط به این دوران می شود. محققان پیشنهاد کردند که نوشیدن دمنوش گل سرخ یک درمان ساده ، ایمن و موثر برای بهبود علائم دوران قاعدگی می باشد.

برای بهبود پوست و مو مفید است:

گلبرگ های گل سرخ سرشار از ویتامین C هستند. در واقع ادعاهای زیادی وجود دارد که یک فنجان از این دمنوش گیاهی ، ممکن است دارای مقداری معادل ویتامین C ، ۶۰ پرتقال باشد. تحقیقات بیشتری برای صحت این ادعا وجود دارد ، اما مسلم شده است که دمنوش  گل سرخ منبع غنی از ویتامین C می باشد و ویژگی های آنتی اکسیدانی ویتامین C به خوبی شناخته شده است.

بهتر است ویتامین های مورد نیاز خود را در صورت امکان از مواد غذایی دریافت کنید. ویتامین ها از منابع غذایی در مقایسه با ویتامین ها به صورت مکمل ، به طور معمول بهتر جذب می شوند. وقتی می توانید تمام خواص مغذی و سالم مورد نیاز پوست خود را از منبع طبیعی تری دریافت کنید ، نیازی به صرف هزینه زیادی برای محصولات آرایشی و بهداشتی گران قیمت نخواهد بود. نوشیدن   این دمنوش گیاهی خوشمزه به صورت منظم ، می تواند بروز علائم پیری مانند چین و چروک و افتادگی را از بین ببرد.

دمنوش گل سرخ همچنین از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند ، در حالی که تولید کلاژن ضروری بدن را افزایش می دهد و ما می دانیم که کلاژن پروتئینی است که مسئول حفظ سلامت پوست و موهای شما می باشد. این دمنوش گیاهی علاوه بر حفظ ظاهر سالم پوست ، دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی نیز می باشد ، که می تواند در درمان بیماری های پوستی مانند آکنه نیز موثر باشد.

باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود :

محتوای بسیار بالای ویتامین C دمنوش گل سرخ ، آن را به تقویت کننده طبیعی فوق العاده ای برای سیستم ایمنی بدن شما تبدیل کرده است. داشتن یک سیستم ایمنی قوی به شما کمک می کند ، تا به طور کلی سالم تر بمانید و دچار بیماری های همچون آنفولانزا و سرماخوردگی نشوید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن

ممکن است برای بهبود گلو درد مفید باشد :

یک فنجان دمنوش گل سرخ به صورت گرم ، یک درمان خانگی عالی برای گلودرد و همچنین علائم مختلف آزار دهنده سرماخوردگی و آنفولانزا مانند گرفتگی یا آبریزش بینی می باشد . محتوای ویتامین C این دمنوش گیاهی به شما در مبارزه با عفونت و تسکین دردی که در گلو احساس می کنید ، بسیار کمک می کند. یک قاشق چایخوری عسل با کیفیت خوب ، نه تنها طعم این دمنوش گیاهی را بهتر می کند ، بلکه پتانسیل درمانی آن را نیز افزایش می دهد.

عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد :

مصرف این دمنوش گیاهی ممکن است ، باعث بهبود هضم و حفظ عملکرد مناسب دستگاه گوارش در بهترین حالت شود. دمنوش گل سرخ می تواند تولید صفرا در بدن را تحریک کند  که به نوبه خود به معده ما در هضم موثرتر مواد غذایی بسیار کمک می کند. تولید صفرا بیشتر ، همچنین هضم چربی ها را بهبود می بخشد. حتی تصور می شود که دمنوش گل سرخ باکتری ها یا میکرو فلورهای خوب روده را تغذیه می کند. این دمنوش گیاهی همچنین به عنوان یک ملین ملایم عمل می کند و اغلب به عنوان یک درمان طبیعی موثر برای یبوست نیز استفاده می شود.

باعث بهبود استرس و اضطراب می شود :

از دمنوش گل سرخ می توان برای آرامش ذهن و بالا بردن روحیه استفاده کرد. استرس ، اضطراب و افسردگی در جهان مدرن امروزی بسیار شایع شده است. کسانی که از این بیماری های ناتوان کننده رنج می برند ، به طور فزاینده ای به دنبال جایگزینی طبیعی و ایمن برای داروهای شیمیایی هستند که معمولاً توسط پزشکان تجویز می شوند و با خطر اعتیاد و عوارض جانبی ناخوشایند همراه دارند.

بسته به شدت این بیماری ها ، نوشیدن دمنوش گل سرخ ممکن است شما را به طور کامل از شر این مشکلات خلاص نکند ، اما به عنوان بخشی از یک برنامه کلی درمانی ، خواص آرامش بخشی این دمنوش گیاهی می تواند به شما بسیار کمک کند تا آرام شوید ، خیال شما را راحت کرده و حتی به خواب راحت نیز به شما کمک خواهد کرد.

به بهبود عفونت های مجاری ادراری (UTIS) کمک می کند:

اگر از عفونت دردناک دستگاه ادراری رنج می برید، نوشیدن دمنوش گل سرخ می تواند به شما در کنترل عفونت و تسکین علائم این بیماری بسیار دردناک به شما بسیار کمک کند. دمنوش گل سرخ یک ادرارآور طبیعی است به این معنی که مقدار و دفعات ادرار را افزایش می دهد.

این عمل همراه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی آن را به یک درمان طبیعی موثر برای عفونت های خفیف مجاری ادراری تبدیل می کند. نوشیدن دمنوش گل سرخ ، می تواند به سلامت کلیه های شما نیز کمک کند و بسیاری از طرفداران این دمنوش گیاهی ادعا می کنند  که حتی این دمنوش می تواند از ابتلا به سنگ کلیه نیز جلوگیری کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن

ممکن است دارای فواید ضد میکروبی باشد :

طبق مطالعات انجام شده دمنوش گل سرخ حاوی تعدادی ترکیب با خواص ضد میکروبی است که می تواند به طرق مختلف برای سلامتی شما مفید باشند. گلبرگ های گل سرخ حاوی اسیدهای فنولیک، تانن ، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهای است که به طور متفاوتی برای اثرات ضد میکروبی در بدن مفید هستند.

در مطالعات انجام شده ، گلبرگ های گل سرخ  دارای اثرات مهار کنندگی بر روی سویه های مختلف باکتریایی از جمله  E.Coli ، Staphylococcus epidermidis  هستند. همان مطالعه نشان داده است که نه تنها گلبرگ گل سرخ  در برابر باکتری ها موثر می باشند ، بلکه در برابر گونه های خاصی از مخمرها از جمله کاندیدا آلبیکنس نیز موثر می باشد.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند :

مصرف دمنوش گل سرخ یا هر گونه دمنوش گیاهی سالم دیگر ، به عنوان جایگزین برای نوشابه یا قهوه شیرین و خامه ای به شما کمک می کند تا وزن خود را در دراز مدت کنترل و کاهش دهید. نوشیدن یک فنجان دمنوش گل سرخ بین وعده های غذایی نیز به کاهش گرسنگی شما بسیار کمک می کند و به یاد داشته باشید که به دلیل نداشتن کافئین ، بسیار سالم تر از قهوه یا چای می باشد.

ممکن است یبوست را برطرف کند :

به طور سنتی از دمنوش گل سرخ برای مدت طولانی برای درمان یبوست استفاده می شده است. این دمنوش گیاهی خواص ملین ملایمی دارد و ممکن است یک انتخاب طبیعی خوب برای کسانی باشد که با یبوست مبارزه می کنند. علیرغم اینکه به طور سنتی برای درمان یبوست استفاده می شود ، اما هیچ شواهد علمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

مصرف دمنوش گیاهی گل سرخ در دوران بارداری و شیردهی :

نوشیدن دمنوش گل سرخ در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است اما در صورت وجود هر گونه شک و تردید باید با پزشک خود صحبت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل سرخ :

تهیه یک فنجان دمنوش گل سرخ خوشمزه در منزل بسیار سریع و بسیار آسان می باشد. با این حال ، قبل از این که بیشتر جلو برویم ، این نکته بسیار مهم است که فقط از گلبرگ های گل سرخی استفاده کنید که با سموم دفع آفات درمان نشده اند. برای تهیه این دمنوش گیاهی شما به یک فنجان گلبرگ گل سرخ ارگانیک و تمیز نیاز دارید.

برای این کار ابتدا آنها را خوب تمیز کنید و مطمئن شوید که پایه سفید رنگ را دور ریخته اید. گلبرگ ها را دوباره در آب تمیز بشویید و با استفاده از یک حوله تمیز ، آنها را خشک کنید.

یک فنجان و نیم آب را در یک ظرف به جوش بیاورید. دمای ایده آل ۸۰ درجه سانتی گراد می باشد. گلبرگ های گل سرخ  خود را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم ، بین ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد و در آن زمان گلبرگ ها باید تیره شوند. در انتها با استفاده از یک صافی فلزی ، دمنوش خود را صاف کنید و از دمنوش گیاهی خود لذت ببرید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل سرخ و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی گل سرخ  :

دمنوش گل سرخ  به عنوان یک نوشیدنی بی خطر در نظر گرفته می شود و هیچ عارضه جانبی نامطلوبی تاکنون برای آن گزارش نشده است. علیرغم ایمنی  بودن آن ، برخی از کارشناسان هشدار می دهند که باید میزان مصرف این دمنوش گیاهی را حداکثر به ۵ فنجان در روز محدود کنید ، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند عوارض جانبی خاصی مانند اسهال به همراه داشته باشد. نوشیدن بیش از حد دمنوش گل سرخ ، می تواند به طور بالقوه باعث ایجاد سرگیجه ، تهوع ، استفراغ ، اسهال یا سردرد شود.

آیا می توانیم هر روز دمنوش گیاهی گل سرخ  را مصرف کنیم ؟

نوشیدن دمنوش گل سرخ عوارض جانبی جدی ندارد. نوشیدن دو یا سه فنجان در روز باید برای اکثریت قریب به اتفاق مردم بی خطر باشد. در صورت تردید با پزشک خود می توانید صحبت کنید.

سخن آخر:

دمنوش گیاهی گل سرخ یک نوشیدنی بسیار سالم و مغذی برای سلامتی بدن است و یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی های معمولی کافئین دار  می باشد. گلبرگ های این گل سرشار از ویتامین C و انواع مختلف آنتی اکسیدان های قوی هستند. نوشیدن دمنوش  گل سرخ می تواند سلامت دستگاه گوارشی شما را تقویت کند ، به زنان در غلبه بر درد قاعدگی ، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی کاهش وزن به عنوان بخشی از برنامه کلی رژیم غذایی کمک کند.

همچنین ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و به شما در خواب راحت تر کمک کند. نوشیدن دمنوش گیاهی گل سرخ ، برای اکثر مردم بی خطر است و عوارض جانبی بسیار کمی تاکنون از این دمنوش گیاهی گزارش شده است.امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا