Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

انواع عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید آنها

عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن انواع مختلفی دارند و دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن هستند. شما می توانید از این عرقیات گیاهی برای افرایش سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید. سیستم ایمنی بدن ، ما را در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند و اهمیت  تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر امراض و بیماری ها بر کسی پوشیده نیست.

خصوصا بیماری هایی که درمان نداشته و تنها راه حفاظت ما در برابر بیماری پیشگیری و حفاظت از این گونه بیماری ها می باشد . ویروس کرونا که در حال حاضر تمامی جهان را در بر گرفته و به بزرگ ترین معضل جهان تبدیل شده است، از بیماری های خطرناک بدون درمان است که تنها راه آن پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از عرقیات گیاهی می باشد. گیاهان دارویی مختلفی در جهان وجود دارد ، که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت و ارتقا دهند. متناسب با نیاز بدن و طبع این عرقیات گیاهی ، شما می توانید نوع مشخصی از عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی را انتخاب و مورد استفاده قرار دهید . در استفاده از عرقیات گیاهی باید به خاطر داشته باشید ، به صورت مداوم از این عرقیات استفاده کنید و در مصرف آنها زیاده روی نکنید. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک ما برای شما برخی از عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را ارائه خواهیم داد.

سیستم ایمنی بدن چیست ؟

سیستم ایمنی بدن شما یک شبکه بزرگ از اندام ها ، گلبول های سفید خون ، پروتئین ها (آنتی بادی ها) و مواد شیمیایی مختلف است. این سیستم از شما در برابر مهاجمان خارجی (باکتری ها ، ویروس ها ، انگل ها و قارچ ها) که باعث عفونت ، بیماری ها و انواع مشکلات در بدن می شوند  محافظت می کند.

سیستم ایمنی بدن شما به سختی کار می کند تا شما را سالم نگه دارد. وظیفه سیستم ایمنی بدن این است که میکروب ها را از بدن شما دور نگه دارد ، آنها را از بین ببرد یا در صورت ورود ، میزان آسیب آنها را محدود کند. عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی می توانند در این کار به بدن کمک کنند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن به درستی کار کند :

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به درستی کار می کند ، می تواند تشخیص دهد که کدام سلول ها متعلق به شما هستند و کدام مواد برای بدن شما بیگانه و مهاجم هستند. این سیستم ، مهاجم خارجی را که می تواند به شما آسیب برساند ، شناسایی کرده و به آن حمله کرده و آن را از بین می برد. سیستم ایمنی بدن شما پس از قرار گرفتن در معرض میکروب ها تجربه کسب می کند.

بدن شما آنتی بادی هایی برای محافظت از شما در برابر آن میکروب های خاص ایجاد می کند. نمونه ای از این مفهوم زمانی ایجاد می شود که واکسن دریافت می کنید. سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی را برای سلول های خارجی موجود در واکسن ایجاد می کند و اگر در آینده بدن در معرض آنها قرار بگیرید ، به سرعت این سلول های خارجی را به خاطر می آورد و آنها را از بین می برد.

گاهی اوقات پزشکان می توانند آنتی بیوتیک هایی را برای کمک به سیستم ایمنی بدن در صورت بیماری تجویز کنند. اما آنتی بیوتیک ها فقط باکتری های خاصی را از بین می برند و ویروس ها را نمی کشند.

انواع عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید آنها
انواع عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید آنها

هنگامی که سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند :

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما نتواند در برابر مهاجم پیروز شود ، مشکلی مانند عفونت در بدن ایجاد می شود. همچنین ، گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن شما ، زمانی حمله می کند که مهاجمی وجود نداشته باشد یا پس از کشته شدن مهاجم ، حمله را متوقف نمی کند. این فعالیت ها منجر به بروز مشکلاتی مانند بیماری های خود ایمنی و واکنش های آلرژیک در فرد می شود.

انواع عرقیات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

 

عرق گیاهی بابونه :

عرق گیاهی بابونه ، منبع غنی از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن می باشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌ بخشد . تحقیقات نشان می‌ دهد که خواص ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی در عرق گیاهی بابونه به دلیل وجود فلانوئیدها در این گیاه می باشد. این عرق گیاهی برای مقابله با عفونت و درمان انواع زخم ‌ها موثر است. همچنین مطالعات نشان می‌ دهد که استنشاق بخارات عصاره گیاه بابونه در درمان علائم بیماری های همچون سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر داشته است.

عرق گیاهی گلاب :

عرق گیاهی گلاب به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای بدن می تواند باعث تقویت قوای روحی در بدن شده  و به افزایش نیروی جسمی و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری هایی مختلف ، همچون کرونا کمک می کند. گلاب یکی از عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده با کاربرد گسترده است.

عرق گیاهی آویشن :

عرق گیاهی آویشن حاوی ویتامین‌ های مختلف و عناصر مفید برای بدن می باشد. همچنین این عرق گیاهی ، منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن است که از بدن در برابر انواع بیماری‌ ها به خصوص سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند. این عرق گیاهی طبع گرم و خشکی دارد و مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

عرق گیاهی نعنا :

عرق گیاهی نعنا دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد و این عرق گیاهی می تواند باعث بهبود و درمان بیماری های همچون ، دل درد و نفخ معده شود . این عرق گیاهی می تواند روحیه و سیستم ایمنی بدن را تقویت و افزایش دهد .

انواع عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید آنها
انواع عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید آنها

عرق گیاهی کاسنی :

این عرق  گیاهی طبعی سرد دارد و دارای مواد مغذی و تقویت کننده بسیار زیادی برای بدن می باشد .این عرق گیاهی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

عرق گیاهی اکیناسه (سرخارگل) :

این عرق گیاهی دارای طبعی گرم و خشک است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. مصرف عرق گیاهی سرخارگل ، می تواند از بدن  در برابر ویروس‌ ها محافظت کرده و از رشد باکتری‌ ها در بدن جلوگیری کند. این عرق گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای بهبود و درمان بیماری ‌های تنفسی و برونشیت بسیار مفید می باشد. این عرق گیاهی یکی از موثرترین عرقیات دارویی برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا است.

عرق گیاهی هل :

این عرق گیاهی طبع گرمی دارد و به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار زیاد ، می تواند نیروی از دست رفته فرد را در طول روز جبران کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در فرد شود .

عرق گیاهی دارچین :

عرق گیاهی دارچین طبع گرمی دارد و دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد. این عرق گیاهی داری خواصی همچون ضد میکروب ، ضد باکتری و ضد قارچ می باشد و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند . خواص ضد ویروس عرق گیاهی دارچین، خطر ابتلا به بیماری ‌های همچون  سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می ‌دهد. همچنین این عرق گیاهی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی ، می تواند سرفه را بهبود بخشیده و درمان کند. مصرف عرق گیاهی دارچین باید به اندازه باشد و مصرف بیش از اندازه آن  ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

عرق گیاهی سیر :

سیر و عرق آن از دوران قدیم تا به امروزه در طب سنتی بسیار استفاده شده است ، این عرق گیاهی دارای طبع گرم و خشک می باشد.  این گیاه دارای خواص بسیار زیادی برای بدن است و بسیاری از بیماری های بدن را درمان می کند. از سیر به شکل های مختلف می توان در رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. سیر و عرق آن سرشار از فولیک اسید ، ویتامین C ،  ویتامین E ، کلسیم ، فسفر ، آهن ، منگنز ، منیزیم ، مس و پتاسیم می باشد . سیر یک آنتی ‌بیوتیک طبیعی ، ضد ویروس و ضد قارچ قوی است. خوردن سیر و عرق آن  قبل از صبحانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر می باشد.

عرق گیاهی اسطوخودوس :

این عرق گیاهی دارای طبع گرم و خشکی می باشد و دارای عطر و بوی بسیار خوبی می باشد. این عرق گیاهی دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی می باشد. استفاده از این گیاه و عرق آن به زمان ‌های بسیار قدیم باز می‌ گردد. این عرق گیاهی ، از بدن در برابر  برخی از مرگبارترین بیماری ‌های عفونی از بدن محافظت می  کند. این عرق گیاهی دارای مواد مغذی بسیار زیادی برای بدن می باشد که در درمان برخی از بیمارها بسیار مفید می باشد.عرق گیاهی اسطوخودوس سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از شما در برابر بیماری های همچون آنفولانزا و سرما خوردگی محافظت می کند .

عرق گیاهی زنجبیل :

عرق گیاهی زنجبیل دارای طبع گرم و خشکی می باشد و دارای ترکیبات آنتی ‌اکسیدانی بسیار زیادی برای بدن می باشد .این عرق گیاهی دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد . برخی از این خواص عبارتند از ضد التهاب ، ضد ویروس ، ضد قارچ و ضد میکروب . ترکیبات موجود در این عرق گیاهی یک نوع آنتی ‌هیستامین قوی محسوب می ‌شود و با باز کردن راههای تنفسی و تحریک ترشح مخاط به درمان انواع آلرژی‌ ها کمک می ‌کند.این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

انواع عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید آنها
انواع عرقیات گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و فواید آنها

عرق گیاهی به ‌لیمو :

عرق گیاهی به لیمو طبعی گرم و خشک دارد و این عرق گیاهی دارای ترکیبات بسیار مفیدی برای بدن می باشد. تحقیقات نشان داده‌ است که گیاه به ‌لیمو دارای ترکیبات فنلی است و این ترکیبات فنلی آنتی ‌اکسیدان‌ های بسیار قوی هستند که از بدن در مقابل رادیکال‌ های آزاد محافظت می ‌کنند. استفاده از این عرق گیاهی برای درمان بیماری های همچون سرما خوردگی ، تب ، بی خوابی و کاهش وزن سابقه طولانی دارد. ترکیبات موجود در این عرق گیاهی علاوه بر سم ‌زدایی از بدن و کاهش استرس ، به خنثی سازی اثرات مضر رادیکال ‌های آزاد کمک کرده و در نهایت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

عرق گیاهی گل گاوزبان :

عرق گیاهی گل گاوزبان طبعی گرم و مرطوب دارد و دارای خواص بسیار زیادی برای بدن می باشد.عرق گیاهی گل گاو زبان ، سرشار از آنتی اکسیدان ، فلاونوئید ، ویتامین‌ های  B، منیزیم ، کلسیم ، آهن و پتاسیم می باشد . این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده ، که مصرف آن می‌ تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس‌ ها و باکتری ‌ها مقاوم کند. فلاونوئید های موجود در گل گاوزبان برای درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا و علائم آزار دهنده این بیماری ها بسیار موثر است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن مواد مغذی برای بدن ، می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

چه شرایطی بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد؟

بسیاری از کمبودها و اختلالات در بدن می تواند به سیستم ایمنی شما آسیب برساند یا آن را مختل کند. برخی از داروها ، مبارزه با عفونت را برای بدن شما دشوار می کند. برخی از شرایط مختلف سلامتی نیز باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما به سلول های سالم حمله کند یا  سیستم ایمنی بدن شما را در برابر میکروب های مضر بی اثر کند. این شرایط و اختلالات عبارتند از:

آلرژی :

هنگامی که بدن بیش از حد به یک ماده بی ضرر (مانند غذا یا گرده) واکنش نشان می دهد ، سیستم ایمنی واکنش نشان می دهد. بدن شما با ترشح هیستامین که باعث ایجاد علائم آلرژی می شود ، با عوامل حساسیت زا مبارزه می کند. واکنش آلرژیک می تواند از خفیف (عطسه یا گرفتگی بینی) تا شدید (مشکلات تنفسی و حتی مرگ) متغیر باشد. داروهای آنتی هیستامین به تسکین علائم این بیماری بسیار کمک می کند.

اختلالات خود ایمنی :

این اختلالات زمانی رخ می دهد ، که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم خود حمله می کند. لوپوس ، دیابت ، بیماری هاشیموتو و آرتریت روماتوئید نمونه هایی از بیماری های خود ایمنی شایع هستند.

اختلالات نقص ایمنی اولیه :

این اختلالات ارثی هستند (در خانواده ها منتقل می شوند). بیش از ۱۰۰ نوع بیماری نقص ایمنی اولیه (PIDD) وجود دارد ، که مانع از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می شود.

عفونت ها:

بیماری HIV و مونونوکلئوز عفونت های شناخته شده ای هستند  که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند. آنها منجر به بیماری های جدی برای بدن می شوند.

عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی به لیمو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

سرطان :

انواع خاصی از سرطان ، مانند سرطان خون ، لنفوم و میلوم مستقیماً بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارند. این سرطان ها زمانی رخ می دهند که سلول های ایمنی بدن به طور غیر قابل کنترلی رشد می کنند.

سپسیس :

بیماری سپسیس  پاسخ قاطع سیستم ایمنی بدن شما به عفونت است.این پاسخ باعث التهاب گسترده می شود که می تواند به آسیب اندام ، نارسایی اندام و مرگ ختم شود.

داروها :

برخی از داروها ، مانند کورتیکواستروئیدها می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. بعد از پیوند اعضا ، افراد داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف می کنند. این داروها به جلوگیری از پیوند ناموفق (رد) کمک می کند. با این حال ، این داروها خطر ابتلا به عفونت و بیماری را افزایش می دهند.

چگونه می توانیم سیستم ایمنی بدن خود را سالم نگه داریم ؟

درست مانند سایر اندام های بدن سیستم ایمنی شما نیز به تغذیه ، استراحت و یک محیط سالم نیاز دارد تا قوی بماند. برخی تغییرات در شیوه زندگی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به شما در جلوگیری از بیماری ها کمک کند. برای اینکه سیستم ایمنی بدن شما بدون مشکل کار کند ، باید برخی از اقدامات را انجام دهید،  این اقدامات عبارتند از :

  • سیگار را ترک کنید.
  • کاهش وزن یا حفظ توده سالم بدن.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد.
  • استفاده از برخی گیاهان و عرقیات دارویی برای تقویت سیستم ایمنی
  • از مصرف الکل اجتناب کنید یا فقط در حد اعتدال از آن استفاده کنید.
  • میزان خواب مناسبی داشته باشید.
  • به طور منظم تمرین کنید.
  • دستان خود را اغلب بشویید.
  • سعی کنید کمتر استرس داشته باشید و بر سلامت ذهن و بدن خود تمرکز کنید .
  • مطمئن شوید که در زمینه واکسن ها به روز هستید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا