Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

زایلیتول یک قند الکلی طبیعی است که در سراسر جهان به عنوان شیرین کننده کم کالری مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر بالینی ثابت شده است که باعث کاهش حفره های دندان  و جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود.

زایلیتول در سبزیجات و میوه های فیبری مانند ذرت و درختان چوب سخت (مانند توس) یافت می شود. بدن ما روزانه ۱۵ گرم (چهار قاشق چای خوری) از این ماده را تولید می کند. ظاهر ، طعم و مزه این قند الکلی ، شبیه شکر معمولی (ساکارز) می باشد ، اما ۴۰ درصد کالری کمتر و ۷۵ درصد کربوهیدرات کمتری نسبت به شکر دارد.

علاوه بر این زایلیتول به راحتی به چربی تبدیل نمی شود و تقریبا هیچ تاثیری بر سطح انسولین در بدن ندارد که آن را به یک جایگزین عالی برای بیماران دیابتی ، بدنسازها و کسانی که رژیم غذایی دارند ، تبدیل می کند. همچنین برای زنان باردار و شیرده ، نوزادان و کودکان بی خطر تلقی می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

زایلیتول چیست ؟

همانطور که گفته شد زایلیتول یک قند الکی است که می تواند جایگزین شکر در پخت و پز (به استثنای مواردی که برای افزایش مخمر به شکر نیاز است) یا در نوشیدنی ها به عنوان شیرین کننده استفاده شود. همچنین به عنوان ماده شیرین کننده  در آدامس ها ، آب نبات ها ، خمیردندان ها ، دهانشویه ها و اسپری بینی بکار می رود. اگرچه این قند الکلی دارای ساختار مولکولی مشابه نوشیدن های الکلی می باشند اما قند الکلی نمی توانند شما را مست کنند. قند الکلی برای افرادی که با اعتیاد به الکل مبارزه می کنند ، بی خطر می باشد.

از نظر کالری نیز قند سفره  تقریباً ۳.۷۵ کالری در هر گرم دارد در حالی که زایلیتول ۲.۴ کالری در گرم دارد. این ماده حدود ۶۰ درصد قند سفره کالری دارد و شیرین ترین قند الکلی موجود ، با حدود ۹۵ درصد شیرینی شکر می باشد.

زایلیتول در آدامس های جویدنی بی خطر است و در حد متوسط ​​، برای بیماران دیابتی و افرادی که رژیم کتو دارند ، بی خطر می باشد . اما بیش از دو یا سه تکه آدامس حاوی این قند الکلی را نباید در روز مصرف کنید زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به نفخ یا افزایش سطح قند خون در بدن شود.

زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

ارزش غذایی زایلیتول :

این قند الکلی دارای GI ( شاخص گلیسیمیک) بسیار پایین و حدود ۱۲ می باشد به این معنی که تأثیر کمی بر سطح قند خون و انسولین دارد. بنابراین به عنوان یک جایگزین مفید برای بیماران دیابتی در نظر گرفته می شود . فقط ۲/۴ کالری در گرم دارد و به آرامی جذب بدن می شود و تا حدی توسط کبد هضم می شود و سپس به دستگاه گوارش می رود و در آنجا بیشتر تجزیه می شود.

تاریخچه کشف زایلیتول

در سال ۱۸۹۱ ، یک شیمیدان آلمانی به نام امیل فیشر برای اولین بار زایلیتول را با استفاده از D-xylose تولید کرد. با این حال ، خلوص آن مشکوک بود زیرا حاوی مقادیر کمی قند الکلی دیگر بود. زایلیتول تا دهه ۱۹۳۰ و جنگ جهانی دوم فقط یک ماده شیمیایی تحقیقاتی بود.

در دهه ۱۹۳۰ ، شیمیدانان و مهندسان به دنبال کمبود قند و شکر ناشی از جنگ در کشورهایی مانند فنلاند به دنبال یافتن شیرین کننده های جایگزین بودند. قبل از اینکه خلوص و فواید این قند الکی ، واقعاً به واقعیت تبدیل شود و در مقیاس بزرگ تولید شود، کمبود قند با پایان جنگ برطرف شد و دوباره این قند الکلی به تاریخ پیوست.

این قند تا سال ۱۹۷۵ ناشناخته بود ؛ تا اینکه یک شرکت فنلاندی اولین تولید گسترده آن را آغاز کرد. در همان زمان ، یک شرکت سوئیسی  نیز ؛ علاقه ای زیادی به تولید این قند الکلی داشت ، بنابراین این دو شرکت در سال ۱۹۷۶ به هم پیوستند و شرکت Xyrofin را تاسیس کردند. تا قبل از سال ۱۹۷۰ بیشتر از این قند ، برای افراد تحت رژیم های دیابتی یا تغذیه تزریقی استفاده می شد. در سال ۱۹۷۵ ، اولین آدامس جویدنی زایلیتول در فنلاند عرضه شد.

فواید مصرف زایلیتول چیست؟

خوردن قند با ایجاد حالت اسیدی در دهان باعث پوسیدگی دندان می شود و این اسیدیته مواد معدنی را از مینای دندان جدا می کند و باعث ضعیف شدن آن و آسیب پذیری بیشتر در برابر باکتری ها می شود  که منجر به پوسیدگی دندان یا تخریب مواد معدنی می شود.

بطور معمول  بزاق محیط دهان را قلیایی کرده و اسیدیته را خنثی می کند و دندان ها را مجدد معدنی می کند . بزاق ذرات باقی مانده غذا را نیز می شویند و به هضم غذا کمک می کند. با این حال ، هنگامی که بزاق به دلیل شیرینی زیاد اسیدی می شود ، باکتری های موجود در دهان بر آن غلبه می کنند. این باکتری ها ، همراه با ضایعات کربوهیدرات ، به دندان ها و زبان می چسبند و اسید را نزدیک دندان ها نگه می دارند و مینای دندان را خراب می کنند.

زایلیتول غیرقابل تخمیر است و نمی تواند توسط باکتری های دهان به اسید تبدیل شود. در نتیجه ، به بازگرداندن تعادل مناسب قلیایی یا اسیدی در دهان بسیار کمک می کند. محیط قلیایی زمان قرار گرفتن دندان ها در معرض اسیدها را کاهش می دهد در حالی که باکتری ها را نیز کاهش می دهد.

زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

اثرات و منافع زایلیتول به محض مصرف آن!

این قند الکلی فواید  بسیار زیادی برای سلامت دهان و دندان شما دارد. عملکرد های این قند الکلی در بدن شامل موارد زیر است :

بهبود سلامت دهان و دندان

خواص ضد میکروبی این قند الکلی با مهار باکتری ها ، به ویژه استرپتوکوکوس موتانس (باکتری های دهان که باعث ایجاد حفره می شود) و کاهش چسبندگی پلاک به دندان هااز پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

استفاده منظم این قند الکلی توسط مادران ، انتقال استرپتوکوکوس موتانس را به کودکان تا ۸۰ درصد در دو سال اول کاهش می دهد. جذب مواد معدنی را در مینای دندان را افزایش می دهد و استحکام آنها را افزایش می دهد.

استفاده مداوم از مقادیر کمی زایلیتول ، باعث تحریک جریان بزاق و افزایش ظرفیت حالت بافری بزاق و عوامل محافظتی می شود. افزایش تولید بزاق به ویژه برای افرادی که از خشکی دهان به دلیل بیماری ، افزایش سن یا عوارض جانبی داروها رنج می برند بسیار مفید است.

مصرف این قند الکلی در ترکیب با سایر درمان های دندانپزشکی ، می تواند بروز پوسیدگی جدید دندان را کاهش داده و پوسیدگی های دندانی موجود را متوقف کند.

حفظ سلامت گوش و بینی

جویدن آدامس شیرین شده با زایلیتول ، می تواند از عفونت گوش نیز جلوگیری کند. عمل جویدن این آدامس  به حذف جرم گوش و پاک شدن گوش میانی (بین پرده گوش و حلزون گوش) کمک می کند ، در حالی که وجود این قند الکلی از رشد و اتصال باکتری ها در لوله های استاش (لوله هایی که بینی و گوش را به هم متصل می کند) جلوگیری می کند. استفاده از اسپری بینی حاوی زایلیتول ، می تواند میزان عفونت سینوسی ، آلرژی و آسم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

محافظت از بدن

مشخص شده است که این قند الکلی ، باعث افزایش فعالیت گلبول های سفید خون در مبارزه با باکتری های مضر در بدن می شود و بنابراین می تواند به ایجاد ایمنی ، محافظت در برابر بیماری های دژنراتیو مزمن و مزایای ضد پیری کمک کند. این قند الکلی در مهار قارچ کاندیدا ، یک بیماری جدی و سایر باکتری های مضر از جمله H. pylori که در بروز بیماری های لثه ، بوی بد دهان ، زخم و سرطان معده نقش دارند ، موثر است.

استفاده از زایلیتول به جای قند و یا غذاهای تصفیه شده با کربوهیدرات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (شرایطی که چرخه تخمک گذاری را مختل یا متوقف می کند) ، فیبروم ، اندومتریوز ، سندرم پیش از قاعدگی و احتمالاً سرطان پستان کمک کند.

زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

مزایای مصرف زایلیتول برای سلامتی

این الکل قندی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • سلامت دندان را افزایش می دهد
  • شاخص گلیسمی پایینی دارد و تاثیرات مثبتی بر قند خون می گذارد
  • عفونت گوش را کاهش می دهد
  • ممکن است از برفک دهان جلوگیری کند
  • سلامت روده را افزایش می دهد
  • ممکن است روند پیری را کندتر کند
  • از استخوان های سالم حمایت می کند

مزیت اصلی جایگزین های شکر ، مانند زایلیتول ، کاهش قندهای اضافی موجود در رژیم غذایی می باشد. قندهای اضافه شده برای شما کاملاً مضر هستند و هرچه قند یا شکر افزوده بیشتری مصرف کنید ، خطر چاقی ، دیابت ، بیماری قلبی و مرگ نیز در شما بیشتر می شود. این ماده نباید جایگزین ملزومات حفظ بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان باشد ، اما هنوز هم راهی عالی برای حمایت از سلامت دهان و دندان خواهد بود.

چرا باید از زایلیتول استفاده کنیم؟

 

سلامت دندان را افزایش می دهد :

زایلیتول برای تقویت سلامت دندان بسیار شناخته شده و مفید می باشد. این مورد بیش از سایر فواید این ماده برای سلامتی ، توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می شود. این قند الکلی مانند قند در پوسیدگی دندان نقش ندارند و مشخص شده است که از پوسیدگی دندان (حفره ها) جلوگیری می کند.

در سال ۲۰۰۳ ، دانشمندان دریافتند که مصرف زایلیتول با کاهش باکتری های مضر ، مانند استرپتوکوکوس موتانس  که نقش مهمی در پوسیدگی دندان دارد ، مرتبط است. این ماده مانع  تشکیل حفره در دندان شده و باعث کاهش تعداد باکتری های مضر در میکروبیوم دهان می شود. این یکی از دلایلی است که شما می توانید از آدامس های حاوی این ماده با طعم شیرین استفاده کنید و از فواید آن برای سلامت دندان خود استفاده کنید.

شاخص گلایسمیک پایینی دارد :

هنگامی که رژیم کتو یا رژیم مخصوص دیابت دارید ، می توانید زایلیتول را در حد متعادل مصرف کنید. علت این امر ؛ این است که این ماده از نظر شاخص قند خون بسیار پایین است و تأثیرات کمی بر افزایش قند خون دارد. شاخص گلیسمی (GI) نشان می دهد که چقدر یک ماده خاص بر سطح گلوکز خون شما تأثیر می گذارد.

گلوکز خالص دارای شاخص گلایسمیک  ۱۰۰ از ۱۰۰ است. قند سفره دارای GI 60 است. اگرچه زایلیتول ، تقریباً مانند شکر معمولی شیرین است ، اما دارای GI پایین و بین ۷-۱۳ از ۱۰۰ می باشد ، این بدان معنی است که زایلیتول تأثیر کمی بر سطح گلوکز خون شما دارد و برای افرادی که رژیم کتو یا دیابتی دارند ، بی خطر می باشد. این ماده فقط باید در حد اعتدال مصرف شود ، زیرا تأثیر کمی بر قند خون شما دارد ، اما چند عدد آدامس حاوی این ماده در روز ممکن است باعث افزایش قند خون  شما شود.

زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

عفونت گوش را کاهش می دهد :

تحقیقات نشان می دهد که زایلیتول از رشد باکتری های مضر که می توانند باعث عفونت گوش شوند ، جلوگیری می کند. این مطالعه در سال ۲۰۰۱ نشان داده است که این ماده دارای اثر ضد میکروبی بر پنوموکوک ها ، مانند استرپتوکوک پنومونیه می باشد. این باکتری ها می توانند باعث اوتیت میانی حاد ، یک نوع عفونت شایع گوش میانی شوند.

همچنین یک تحقیق دیگر ​​نشان داده است  که این ماده خطر عفونت گوش میانی را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. این یکی از دلایلی است که برخی از والدین از زایلیتول به عنوان قند در تغذیه برای کودکان خردسال خود استفاده می کنند.

ممکن است از برفک دهان جلوگیری کند :

برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) به لکه های برجسته ، سفید و زخمی در دهان یا زبان شما اشاره دارد. برفک دهان معمولاً توسط قارچ Candida albican ایجاد می شود. به نظر می رسد ، زایلیتول می تواند قارچ های کاندیدا را خنثی کند. یک مطالعه آزمایشگاهی اخیرا نشان داده است که این ماده می تواند یک درمان موثر برای این عفونت قارچی باشد. این ماده همچنین ممکن است در درمان عفونت های مختلط ، مانند عفونت قارچی کاندیدا همراه با عفونت باکتریایی مفید باشد.

سلامت روده را افزایش می دهد :

سلامت روده ها برای سلامت عمومی شما بسیار مهم است. بخش عظیمی از سیستم ایمنی بدن شما در روده های شما وجود دارد و یک روده سالم معمولاً نشان دهنده یک سیستم ایمنی سالم است. مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که زایلیتول ممکن است باکتری های مضر موجود در میکروبیوم روده را خنثی کند. این ماده ، باعث می شود پروبیوتیک ها (باکتری های مفید) در روده شما رشد کنند و سلامت کلی روده را ارتقا دهند. با این حال ، مصرف زیاد قند الکلی ، در روز می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی و حتی تغییرات منفی در باکتری های روده شما شود.

ممکن است روند پیری را کند کند :

افزایش سن یک فرایند طبیعی است اما این بدان معنا نیست که یک فرایند ثابت است. با افزایش سن ، بدن شما کلاژن کمتری تولید می کند ، پروتئینی که پوست شما را صاف و سفت می کند. تولید کلاژن طبیعی شما در حدود ۲۵ سالگی شروع به کند شدن می کند. یک مطالعه روی حیوانات نشان می دهد که زایلیتول ممکن است تولید کلاژن جدید را افزایش دهد .

استرس اکسیداتیو می تواند تاثیرات پیری را بر روی بدن شما افزایش دهد. هنگامی که رادیکال های آزاد توسط آنتی اکسیدان ها خنثی نمی شوند ، اکسیدان ها به طور شیمیایی بر بدن شما تأثیرات منفی می گذارند ، فرایندی که استرس اکسیداتیو نامیده می شود.

استرس اکسیداتیو می تواند به سلول ها ، پروتئین ها و DNA شما آسیب برساند که باعث پیری می شود. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که این ماده دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی قوی است، احتمالاً به این دلیل که تولید گلوتاتیون را در بدن تحریک می کند. گلوتاتیون “مادر همه آنتی اکسیدان ها” می باشد.

زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زایلیتول چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

از استخوان های سالم پشتیبانی می کند :

سلامتی استخوان ها برای سلامتی عمومی شما بسیار مهم است و به نظر می رسد زایلیتول از استخوان های سالم در سراسر بدن شما پشتیبانی می کند. یک مطالعه روی حیوانات نشان داده است که وجود این قند الکلی در رژیم غذایی ممکن است منجر به افزایش حجم استخوان ها و محتوای مواد معدنی استخوان شود  که هر دو برای سلامت استخوان ها در افراد مسن بسیار مهم می باشد.

راه دیگری که این قند الکلی ، ممکن است به طور غیرمستقیم از استخوان های سالم بدن شما حمایت کند ، نحوه تأثیر آن بر متابولیسم فیتواستروژن (استروژن گیاهی) به نام دایزیدین در روده است. دایزیدین ، که به وفور در سویا و سایر حبوبات یافت می شود ، در روده به اکوول تبدیل می شود و برای جلوگیری از تحلیل استخوان به ویژه برای زنان ، قبل و در دوران یائسگی بسیار مهم است. این قند الکلی همچنین متابولیسم دایزیدین را برای تولید اکوول بیشتر افزایش می دهد.

عوارض جانبی مصرف زایلیتول :

عوارض جانبی مصرف این قند الکلی به ندرت اتفاق می افتد ، مگر اینکه مقدار زیادی مصرف کنید ، اما اگر برای اولین بار مصرف این ماده را شروع کرده اید ، ممکن است کمی دچار مشکل شوید. عوارض جانبی مصرف قند های الکلی یکسان و عبارتند از :

  • تولید گاز
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • مشکلات میکروبیوم روده

طبق آزمایشات انسانی ، به نظر می رسد زایلیتول این عوارض جانبی را کمتر از سایر قند های الکلی ایجاد می کند. این قند الکلی برای سگها بسیار خطرناک می باشد. اگرچه این قند الکلی برای بدن انسان بی خطر است و به خوبی قابل تحمل می باشد ، اما بدن سگ ، زایلیتول را با قند اشتباه می گیرد. این امر می تواند منجر به افزایش سطح انسولین و کاهش قند خون در بدن سگ ها شود ، که می تواند بسیار کشنده باشد.

قیمت خرید و فروش زایلیتول

این ترکیب در بسته بندی های مختلف و با گریدهای دارویی و غذایی در دسترس است و شما می توانید با خرید حضوری یا آنلاین آن را از شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی به راحتی تهیه نمایید.

سخن آخر :

بسیاری از محققان معتقدند ، جامعه دندانپزشکی می تواند با آموزش بیماران خود در مورد فواید زایلیتول ، تغییرات بزرگی در درصد کنونی پوسیدگی دندان در جهان ایجاد کند. اطلاعات از بیماران می تواند به خانواده ها و دوستان آنها منتقل می شود و در نتیجه می توانیم پوسیدگی دندان را به جای تخریب بی رویه وضعیت فعلی ، به یک مشکل کوچک تبدیل کنیم.

از آنجا که قندهای الکلی دارای مزایای زیادی برای سلامت عمومی هستند ، انتشار این اطلاعات می تواند منجر به نتایج مثبت هم از نظرسلامت دندان ها و هم از نظر سلامت عمومی در کل جامعه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا