Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد قرص کلردیازپوکساید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید آن

قرص کلردیازپوکساید در دسته دارو های شیمیایی قرار داشته و معمولاً برای کنترل و درمان کوتاه مدت اضطراب و استرس به بیماران تجویز می شود. کاربرد قرص کلردیازپوکساید در کاهش علائم اضطراب قبل از عمل و بهبود عوارض مربوط به ترک الکل نیز توصیه می گردد. مقدار و نحوه مصرف قرص کلردیازپوکساید بسیار مهم است و مصرف قرص کلردیازپوکساید به مدت طولانی می تواند اعتیاد آور باشد. عوارض قرص کلردیازپوکساید در افراد می تواند متفاوت باشد و ولی معمولاً تحت نظر پزشک مصرف آن عوارض چندانی نخواهد داشت. قیمت قرص کلردیازپوکساید می تواند بسته به شرکت تولید کننده و ایرانی یا خارجی بودن دارو متفاوت باشد. خرید و فروش قرص کلردیازپوکساید در داروخانه های سراسر کشور صورت می گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد و عوارض و قیمت خرید و فروش و نحوه مصرف قرص کلردیازپوکساید می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً هم برخی از دارو های شیمیایی و مکمل های غذایی را مورد بررسی قرار داده است.

قرص کلردیازپوکساید چیست ؟

درواقع قرص کلر دیازپوکساید از خانواده بنزو دیازپین ها بوده و روی ناقل‌ های عصبی تأثیر می گذارد. این تأثیر منجر به انتقال آرام‌بخشی در سلول ‌های مغزی خواهد شد. تأثیر روی ناقل ‌های عصبی نورو ترانسمیتر در افراد مضطرب کمک می‌کند تا علائم اضطراب کاهش یابد.

کاربرد قرص کلردیازپوکساید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید آن
کاربرد قرص کلردیازپوکساید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید آن

کاربرد قرص کلردیازپوکساید چیست ؟

مصرف قرص کلردیازپوکساید به صورت کوتاه مدت معمولاً برای کاهش اضطراب تجویز می‌گردد. این دارو برای اضطراب پیش از جراحی نیز می تواند به کار برده شود.

قرص کلردیازپوکساید به عنوان یک شل کننده عضلانی نیز شناخته می شود. از موارد کاربرد آن برطرف کردن علائم ترک الکل است. در شرایط ترک الکل، سم‌ زدایی از بدن با علائمی همراه است که گرفتگی عضلانی یکی از آن هاست. برای تسکین گرفتگی عضلانی، کاربرد قرص کلردیازپوکساید توصیه می شود.

مصرف و کاربرد قرص کلردیازپوکساید به دوز پایین، اثرات ضد اضطرابب دارد و با افزایش میزان مصرف قرص کلردیازپوکساید در بدن اثرات خواب ‌آور بروز خواهد نمود.

اضطراب یا تنش‌های ناشی از استرس زندگی روزمره اغلب به درمان با دارو های ضد اضطرابی نیاز ندارد و اشخاص می توانند با استراحت و خواب کافی بر این مشکلات غلبه کنند. اما در صورت لزوم ممکن است توسط پزشک داروهایی برای کنترل پیشرفت استرس تجویز گردد.

باید به این نکته توجه شود که مصرف قرص کلردیازپوکساید می تواند اعتیاد آور باشد. بنابراین مصرف مداوم آن ممنوع بوده و تنها می توان به طور موقت از فواید قرص کلردیازپوکساید استفاده نمود. بنابراین به این دلیل که احتمال اعتیاد وجود دارد، نمی توان از آن به عنوان یک داروی طولانی مدت ضد اضطراب استفاده نمود.

انواع قرص کلردیازپوکساید چیست ؟

انواع قرص کلردیازپوکساید در نوع ایرانی و خارجی در کشورمان ایران موجود بوده و می تواند مصرف گردد. این دارو در انواع زیر نیز در داروخانه ها عرضه می گردد.

  • انواع قرص کلر دیازپوکساید ۵ میلی گرمی
  • انواع قرص کلر دیازپوکساید ۱۰ میلی گرمی

هر کدام از انواع دارو بسته میزان اضطراب فرد توسط پزشک تجویز می شوند.

عوارض قرص کلردیازپوکساید چیست ؟

همه داروها به موازات خواص و مزایای درمانی که دارند ممکن است عوارض جانبی را نیز برای مصرف کننده ایجاد کنند. بسیاری از مصرف‌کنندگان هیچ نوع عارضه‌ ای را تجربه نمی کنند، اما در بعضی دیگر ممکن است ایجاد شود. البته این عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قرص کلردیازپوکساید ممکن است از بین بروند. عوارض جانبی قرص کلردیازپوکساید در افراد مختلف ممکن است به شرح زیر باشد. البته باید به این نکته توجه شود که لزوماً تمام عوارض دارو در یک شخص بروز نمی کند و این عوارض معمولاً از افراد مصرف کننده مختلف این دارو ثبت شده است.

عوارض دارو بر سیستم عصبی مرکزی : سرگیجه، خواب ‌آلودگی، منگی، سردرد و اضطراب، تحریک ‌پذیری، ضعف و خستگی، دپرسیون، بی‌خوابی، توهم.

عوارض گوارشی دارو : خشکی دهان، بی ‌اشتهایی، یبوست، تهوع و استفراغ ، اسهال

عوارض پوستی : راش پوستی ، درماتیت و ایجاد خارش

عوارض قلبی و عروقی : کاهش فشار خون وضعیتی، تغییرات  ECG، هیپوتانسیون، تاکی‌کاردی

این دارو علاوه بر عوارض بالا می تواند منجر به بی ‌نظمی ‌های جزئی قاعدگی شده و موجب کاهش یا افزایش میل ‌جنسی نیز شود.

تداخلات دارویی قرص کلردیازپوکساید چیست ؟

مصرف قرص کلردیازپوکساید و داروهای دیگر همچون دارو های زیر ممکن است عوارض جدی برای مصرف کننده ایجاد کند.

  1. دارو های خواب ‌آور
  2. دارو های آرام‌ بخش
  3. دارو های ضد افسردگی و ضد استرس
  4. دارو های مسکن
  5. دارو های ضد سرفه

شرایط و نحوه نگهداری قرص چیست ؟

  • قرص کلردیازپوکساید باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • قرص کلردیازپوکساید باید در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگهداری شود.
کاربرد قرص کلر دیازپوکساید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید آن
کاربرد قرص کلر دیازپوکساید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید آن

نحوه مصرف قرص کلردیازپوکساید چیست ؟

قبل بررسی نحوه مصرف دارو، این نکته مهم باید در نظر گرفته شود که مقدار مصرف دارو و همچنین تعداد دفعات مصرف حتماً باید با تجویز پزشک باشد.  در این مقاله فقط چند نمونه از نحوه مصرف این دارو در برخی از بیماران آورده شده است.

برای درمان استرس و اضطراب معمولاً پزشک دارو را ۳ بار در روز برای بهبود علائم بیمار تجویز می کند.

اگر از این دارو برای درمان گرفتگی عضلانی استفاده شود، معمولاً به صورت ۴ بار در روز تجویز شده و میزان مصرف قرص کلردیازپوکساید می تواند با گذشت زمان کاهش پیدا کند.

نداشتن تداخلات غذایی از مزایا قرص کلردیازپوکساید بوده و به همین دلیل می توان این دارو را قبل یا بعد از غذا مصرف نمود. بهتر است دارو همراه با غذا و با مقدار آب کافی مصرف شود.

توجه

اگر هم‌زمان با مصرف این دارو از دارو های درمان درد های معده نیز استفاده می شود، باید بین مصرف دو نوع دارو، حداقل ۲ ساعت فاصله باشد.

اگر یک وعده مصرف دارو را فراموش شود، به محض یاد آوری می تواند مصرف شود. اما اگر نزدیک به زمان دوز مصرف بعدی دارو رسیده است، نیازی به استفاده از دوز فراموش شده نیست و بهتر است دوز بعدی سر ساعت معین مصرف نمود. به هیچ وجه برای جبران، میزان مصرف دارو را دو برابر نکنید زیرا موجب عوارض و آسیب به بدن خواهد شد.

توجه

سیگار می تواند به دلیل القای آنزیم کبدی اثر دارو را کاهش دهد. چنانچه بیمار دخانیات مصرف می کند و یا اخیراً سیگار را ترک نموده است باید به پزشک خود اطلاع دهد تا در صورت لزوم، پزشک دوز مصرفی داروی را تغییر دهد.

اگر این دارو بیش از حد لزوم مصرف شود و علائم خطرناک مانند : مشکلات تنفسی یا عدم هوشیاری بروز کند باید سریعاً با اورژانس یا مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم تماس حاصل شود.

رایج ترین نشانه های مصرف بیش از حد قرص کلر دیازپوکساید : خواب آلودگی شدید، کاهش یا کند شدن عکس العمل های غیر ارادی بدن، تنگی نفس، ضعف و عدم هوشیاری می باشد.

مصرف قرص کلردیازپوکساید در بارداری و شیردهی چگونه است ؟

پژوهش ها نشان داده اند که مصرف دارو های آرام ‌بخش‌ ضعیف در سه ‌ماهه اول بارداری مانند دیازپام، مصرف قرص کلر دیازپوکساید و مپروبامات موجب افزایش ریسک ناهنجاری ‌های مادر زادی می ‌شود مصرف این دارو ها اغلب ضروری نبوده و بنابراین باید از مصرفشان در این دوره اجتناب شود.

احتمال بارداری زنان باید توسط پزشک معالج در زمان تجویز دارو در نظر گرفته شود. بیماران در صورت بارداری و یا تمایل برای بارداری در طول درمان با این دارو، باید در مورد فواید و ضرورت قطع مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنند.

مدت زمان تأثیر قرص کلردیازپوکساید چه اندازه است ؟

داروهایی که به سیستم اعصاب مرتبط هستند مانند قرص کلر دیازپوکساید ، معمولاً پس از گذشت نیم ساعت شروع به جذب شدن می نمایند و طی ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت جذب این دارو ها کاملاً انجام می شود. اثر درمانی این دارو نیز بعد از گذشت ۸ ساعت پس از مصرف کاملاً از بین می رود.

مدت زمان تأثیر قرص کلر دیازپوکساید با معده خالی می تواند سریع تر باشد. بنابراین می توان این دارو را قبل از غذا مصرف نمود تا سرعت جذب افزایش یابد. اما این نکته توجه شود که تجویز پزشک و توصیه داروساز در اولویت است.

کاربرد قرص کلردیازپوکساید برای چیست ؟

مصرف برخی از دارو های ضد افسردگی می تواند منجر به افزایش اضطراب در فرد شود. بنابراین در کنار دارو هایی مثل فلوکسیتین، سرترالین، اس سیتالوپرام که برای درمان افسردگی استفاده می شود، می توان از قرص کلردیازپوکساید استفاده نمود. بعد از دو سه هفته که بدن به دارو ها عادت کرد می توان استفاده از قرص کلردیازپوکساید را قطع کرده تا عوارض اعتیاد و وابستگی اتفاق نیوفتد.

کاربرد و مصرف قرص کلردیازپوکساید برای معده چیست ؟

ترکیبی از داروی کلیدینیوم و قرص کلر دیازپوکساید، یک داروی پر مصرف جهت درمان مشکلات گوارشی مانند : پیچش درد در معده و روده ها می باشد. البته این دارو با نام قرص کلیدینیوم سی شناخته می شود. این قرص علاوه بر اینکه حرکات دستگاه گوارشی را آهسته می کند، عضلات معده و روده ها را نیز شل می کند. مصرف این دارو نیز می تواند عوارضی را در بر داشته باشد که مربوط به هر دو دارو می باشد.

  • بروز خشکی در ناحیه چشم و دهان
  • خواب آلودگی و گیجی
  • بروز وابستگی در مصرف کننده به دلیل داشتن کلردیازپوکساید
  • یبوست و مشکل در دفع ادرار
  • تغییر خلق و خو
  • عصبانیت بیش از حد
  • بروز سردرد یا سرگیجه
  • ایجاد تب و گرگرفتگی
  • بروز تنگی نفس و ضربان غیر عادی قلب

قیمت قرص کلردیازپوکساید چگونه است ؟

قیمت قرص کلردیازپوکساید تا حدود زیادی می تواند به نوع شرکت تولید کننده آن وابسته باشد. قیمت قرص کلردیازپوکساید ایرانی و خارجی با یکدیگر متفاوت است. اما در کشور ما ایران بیشتر نوع ایرانی این دارو موجود است. شرکت های داروسازی ایرانی همواره در تلاش‌ بوده اند تا با تولید دارو های ایرانی با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، بتوانند به مصرف کنندگان کمک کرده و از هزینه های اضافی بکاهند. بنابراین قیمت قرص کلر دیازپوکساید ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی بوده و در ایران بیشتر از همین انواع ایرانی استفاده می شود.

در رابطه با دارو های خارجی این نکته باید در نظر گرفته شود که شرکت های وارد کننده مختلف قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات وارداتی خود قرار داده و قیمت ‌این دارو تا حدود زیادی می تواند به نوع شرکت وارد کننده یا تولید کننده وابسته باشد. از طرفی این قرص در دو نوع ۵ و ۱۰ میلی گرمی تولید و در دسترس قرار می گیرد که می توانند از نظر قیمتی اندکی متفاوت باشند.

خرید و فروش قرص کلردیازپوکساید اصل چگونه است ؟

خرید و فروش قرص کلردیازپوکساید در کشور ما ایران جهت درمان اضطراب و گرفتگی عضلانی ناشی از ترک الکل و… صورت می پذیرد. خرید و فروش قرص کلردیازپوکساید جهت کمک به بهبود این مشکلات در بیماران صورت گرفته تا به حل مشکلات این افراد کمک شود.

جهت خرید قرص کلردیازپوکساید می توان به داروخانه ها و مراکز خرید و فروش آنلاین قرص کلر دیازپوکساید مراجعه نمود. توجه این نکته ضروری است که این دارو به هیچ وجه نباید از مراکز نامعتبر خریداری و مصرف شود. در غیر این صورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده به وجود آید.

کاربرد قرص کلردیازپوکساید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید آن
کاربرد قرص کلردیازپوکساید چیست ؟ عوارض و قیمت خرید آن

سخن آخر

دارو های شیمیایی و مکمل های غذایی هرگز نباید بدون دستور و مشورت با متخصص تهیه و مصرف شوند. مصرف دارو ها حتماً باید با نظر پزشک و در صورت نیاز مصرف شوند.

داروها همواره باید از منابع معتبر و دارای مجوز مانند داروخانه ها تهیه شوند. دارو های تهیه شده از مراکز نامعتبر و تأیید نشده می توانند عوارض جدی و بعضاً جبران ناپذیری را در مصرف کننده ایجاد نمایند.

از موارد مهمی که باید دقیقاً طبق نظر پزشک و یا بروشور شرکت تولید کننده صورت گیرد، نحوه مصرف داروها و مقدار دوز مصرفی آن‌هاست.

دارو ها باید به دور از نور و گرمای خورشید و دور از دسترس کودکان قرار داده شوند.

نباید به صورت خودسرانه از داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی مصرف نمود.

در صورت سوابق هرگونه حساسیت دارویی یا گیاهی باید پزشک یا داروساز را در جریان قرار داده و سپس اقدام به مصرف دارو ها نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا