Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد

داروهای ترک اعتیاد به عنوان یک اولویت برای پرهیز کامل در دوران بهبودی یا  در طی یک رژیم سم زدایی پزشکی برای ترک اعتیاد استفاده می شوند تا سموم بدن با خیال راحت و موثر از بدن دفع شوند . برخی از داروها نیز می توانند به اثرات ترک و ولع مصرف مواد مخدر کمک کنند و چندین مورد از این داروها از تولید همان احساسات خوب یا زیاد مواد مخدر جلوگیری می کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

بر اساس تحقیقات موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر ، میزان عود عوارض اعتیاد به مواد مخدر تا ۴۰٪ -۶۰٪ است  ، عود عوارض یک قسمت طبیعی در بهبودی از اعتیاد است که به عنوان یک بیماری پایدار و عمقی مغز مشخص می شود . در نتیجه ، هدف از مصرف داروهای ترک اعتیاد برای درمان اعتیاد ، کاهش میزان بازگشت و شدت عود می باشد .

در حال حاضر بسیاری از داروها توسط پژوهشگران برای ترک اعتیاد در حال بررسی و آزمایش می باشد تا ببینند آیا آنها می توانند به جلوگیری از اعتیاد یا بازگشت مجدد به سو مصرف مواد مخدر پس از بهبود کمک کنند یا خیر . در برخی موارد ، می توان از این داروها فقط برای مدت محدودی در طول سم زدایی یا به عنوان بخشی از یک برنامه نگهدارنده طولانی مدت استفاده کرد . داروهای ترک اعتیاد برای درمان اعتیاد یک درمان معجزه آسا نمی باشند ، اما اگر همراه با سایر گزینه های درمانی استفاده شود ، می توانند شانس موفقیت و توان بخشی را بهبود ببخشند.

سوء مصرف الکل

طبق  نظرسنجی ملی در مورد مصرف و سلامت مواد مخدر  (NSDUH) ، در سال ۲۰۱۳ ، ۱۸ میلیون آمریکایی از ۱۲ سال به بالا به درمان اعتیاد به الکل نیاز داشتند. در فرهنگ امروز ، الکل معمولاً پذیرفته شده و به دست آوردن آن نسبتاً آسان است. این در حالی است  که مشروبات الکلی به خودی خود مشکلی در فرد ایجاد نمی کند ، نوشیدن زیاد و به طور مداوم می تواند منجر به ایجاد تحمل الکل در بدن فرد مصرف کننده شود و هنگامی که تحمل ایجاد شود ، فرد باید مقدار بیشتری الکل بنوشد تا احساس مستی را بدست آورد.

الکل با ایجاد تغییرات شیمیایی انگیزه مغز و فرایندهای پاداش را تغییر می دهد. نوشیدن الکل در ابتدا احساس خوبی به شما می دهد زیرا باعث تحریک انتقال دهنده عصبی دوپامین می شود که برای احساس رضایت بسیار مهم هستند . نوشیدن طولانی مدت و مداوم می تواند باعث شود مغز به تحریک شیمیایی دوپامین اعتیاد پیدا کرده و تولید آن را به طور طبیعی متوقف کند و باعث افزایش مصرف الکل و اشتیاق به احساس خوب یا شادی شود.

وقتی الکل به یک نقطه اصلی زندگی در فرد تبدیل می شود و علی رغم تأثیرات نامطلوب عاطفی ، جسمی و اجتماعی ، مرتباً مورد سو استفاده قرار می گیرد ، این وابستگی ممکن است به یک اختلال استفاده از الکل تبدیل شود. هنگامی که الکل از بدن فرد مبتلا به  اختلال استفاده از الکل خارج شود ، احتمالاً علائم ترک دردناک و حتی تهدید کننده برای زندگی را تجربه خواهند کرد.

آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد
آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد

داروهایی که در درمان سوء مصرف الکل نقش دارند

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ، طبق روانپزشکی که انجام داده است سه دارو برای درمان اختلالات استفاده از الکل را تصویب کرده است ، که عبارتند از :

  • دی سولفیرام  ( Disulfiram )
  • نالترکسون ( Naltrexone )
  • آکامپروزات ( Acamprosate )

مکانیسم اثر داروهای درمان کننده سوء مصرف الکل

دی سولفیرام :

دی سولفیرام مدتهاست دارویی برای ترک اعتیاد می باشد  و برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شود. دی سولفیرام با مصرف الکل تداخل دارد و مصرف همزمان آن به مدت یک یا دو هفته باعث سردرد ، حالت تهوع و استفراغ می شود. در نتیجه ، از شروع مجدد نوشیدن مشروبات الکلی جلوگیری می کند و از طرف دیگر ، دی سولفیرام ممکن است اثرات مخربی بر سلامتی یا خطرات بالقوه برای زندگی داشته باشد ، عوارض جانبی این دارو در صورت تداخل با الکل شامل مرگ ، فشار خون پایین ، درد در قفسه سینه و تنگی نفس خواهد بود .

نالترکسون :

نالترکسون با جلوگیری از گیرنده های مغز که اثرات لذت بخشی در اثر مصرف الکل را ایجاد می کنند ، کار می کنند ، همچنین نیاز به مصرف الکل را کاهش می دهد. نالترکسون در برخی افراد حالت تهوع و سردرد ایجاد می کند و این دارو می تواند هر چهار هفته با تزریق تجویز شود. از طرف دیگر ، نالترکسون یک آنتاگونیست مخدر است که با جلوگیری از دریافت اندورفین یا انتقال دهنده های عصبی فعال شده توسط الکل توسط سایت های گیرنده های مخدر ، باعث کاهش اثر پاداش در مغز می شود.

در نتیجه ، نالترکسون میل به مصرف الکل را کاهش می دهد. این دارو عوارض جانبی مضری ندارد ، حتی اگر با الکل ترکیب شود ، اما لزوماً پرهیز از مصرف الکل  را به خودی خود ترغیب نمی کند. با این حال ، این دارو می تواند مصرف الکل را به حداقل برساند .

آکامپروزات :

یکی از جدیدترین داروهایی که برای درمان اعتیاد به الکل مورد تأیید قرار گرفته است ، داروی آکامپروزات می باشد . این دارو با مهار انتقال دهنده های GABA در مغز ، اثر آرامش بخشی بر مغز و کاهش میل به الکل را ایجاد می کند. این دارو ، داروی بیزاری از مصرف الکل نمی باشد  و در اثر مخلوط شدن با الکل مانند نالترکسون هیچ اثر منفی ایجاد نمی کند. این دارو به کاهش اثرات روحی و جسمی اعتیاد به الکل کمک می کند و پس از اتمام سم زدایی ، افراد معتاد به الکل بهبود یافته ممکن است مصرف آکامپروزات را شروع کنند. این دارو با جلوگیری از احساسات ناخوشایند مانند اضطراب و افسردگی ، نیاز به نوشیدن الکل  را کاهش می دهد.

آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد
آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد

مدیریت پزشکی وابستگی به مواد افیونی

اعتیاد به مواد افیونی ، مانند سو مصرف الکل ، تغییرات شیمیایی را در مغز ایجاد می کند و مسیرهای پاداش طبیعی در مغز را مختل می کند. مواد افیونی شامل داروهای غیرقانونی مانند هروئین و مواد مخدر تجویز شده مانند ویکودین ، ​​اکسی کانتین ، پرکوست و مورفین می باشد .

این داروها بسیار اعتیاد آور هستند و علائم ترک آنها می توانند از نظر جسمی و عاطفی دردناک باشند. چندین دارو برای رفع اعتیاد  و برای کمک به بهبود علائم ترک و ولع مصرف و کمک به سم زدایی و درمان نگهدارنده طولانی مدت استفاده می شوند .

این داروها شامل موارد زیر می باشند :

  • متادون ( Methadone )
  • بوپرنورفین  ( Buprenorphine )
  • ساب اکسون – Suboxone ( مخلوط بوپرنورفین و نالوکسان )
  • نالترکسون ( Naltrexone )

داروی ترک اعتیاد متادون :

متادون یک ماده افیونی می باشد که برای افرادی که اعتیاد خفیف تا شدید به مواد مخدر دارند تجویز می شود. متادون  با اتصال به همان گیرنده های مغزی مواد مخدرهروئین و مسکن عمل می کند ، اما بیمار را سنگین نمی کند و به کاهش هوس و علائم ترک مصرف مواد مخدر کمک می کند. متادون یکی از داروهایی ترک اعتیادی است که باید با احتیاط مصرف شود زیرا افراد خاصی در صورت استفاده به جای مواد مخدر یا مسکن ، به آن اعتیاد پیدا کرده اند. برای جلوگیری از سوء مصرف استفاده کننده ، کلینیک های متادون به طور منظم دارو را توزیع می کنند.

داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین :

عملکرد داروی بوپرنورفین مشابه داروی متادون است  اما به دلیل کاهش خطر اعتیاد ، کمتر تحت کنترل قرار می گیرد. به جای اینکه هر روز برای دریافت بوپرنورفین به پزشک مراجعه کنید ، مصرف کنندگان می توانند مقداری از این دارو را با خود به خانه ببرند.

داروی ترک اعتیاد ساب اکسون:

داروی ترک اعتیاد ساباکسون مخلوطی از بوپرنورفین و نالوکسون است که یک مسدود کننده مواد افیونی است که سایت های گیرنده های مواد مخدر را مسدود کرده و از سوء مصرف مواد مخدر  جلوگیری می کند. در صورت مصرف یک ماده مخدر در حالی که داروی ترک اعتیاد ساب اکسون  را مصرف کرده اید ، علائم ترک مواد مخدر را تجربه خواهید کرد. سابوکسون بیشتر در مراحل توان بخشی و نگهداری از درمان استفاده می شود.

داروی ترک اعتیاد نالترکسون

داروی نالترکسون به همان روشی که با اعتیاد به الکل را درمان می کند ، سو مصرف مواد افیونی را نیز درمان می کند و میل مصرف کننده را سرکوب می کند. از آنجا که الکل و مواد افیونی برخی گیرنده های مشابه مغز را تحریک می کنند ، برای  هر دو اعتیاد می تواند مفید باشد .

آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد
آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد

سایر داروهای ترک اعتیاد

باکلوفن ، داروی شل کننده عضلات اسکلتی می باشد که برای درمان اسپاسم های عضله استفاده می شود ، برای عملکرد احتمالی آن در مراقبت های نگهداری وابستگی به مواد افیونی مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی شواهد نشان می دهد که داروی ضد تشنج گاباپنتین می تواند به افرادی که با کمک متادون مشغول سم زدایی هستند کمک کند تا علائم ترک مواد مخدر را کنترل کنند.

ویگاباترین داروی ضد تشنج ، مانند داروی گاباپنتین ، می تواند به علائم ترک الکل کمک کند . این داروها هیچ گونه تأیید رسمی برای اثرات ترک اعتیاد ندارند. با تحقیقات مداوم ، می توان انتظار داشت که رویکردها و رویه های بالینی  بهتری ایجاد شود و به زودی پیشرفت بیشتری در درمان سوء مصرف مواد مخدر بوجود آید .

استراتژی های کاهش آسیب ترک مواد مخدر :

در مورد درمان جایگزین برای  مواد مخدر ، گاهی از کلمه “کاهش آسیب” استفاده می شود. کاهش آسیب یک رویکرد بهداشت عمومی است که مصرف مواد و خشونت را طبیعی می داند و به جای بحث بر سر پرهیز مطلق ، بر کاهش اثرات سو مصرف متمرکز است. برای کاهش آسیب ، به عنوان مثال ، از خدمات تبادل سوزن و مراکز ارتباطی جامعه برای کاهش خشونت کیفری و شیوع بیماری های عفونی استفاده می شود.

یک نوع از کاهش آسیب ، درمان جایگزینی مواد مخدر می باشد که شامل داروهای افیونی مانند متادون در موسسات دولتی در کشور امریکا می باشد  تا از مصرف داروهای خیابانی قوی تر مانند هروئین جلوگیری کنند. متادون یک مخدر مصنوعی است که به صورت خوراکی مصرف می شود و دارای نیمه عمر طولانی است ، این اثر همانند سایر مواد مخدر بر روی گیرنده های مواد افیونی کار می کند ، اما با اثربخشی  و خطر  کمتری این اثرات را ایجاد می کند . متادون دارویی است که می تواند به علائم ترک و ولع مصرف نیز کمک کند ، اما بیشترین استفاده را برای نگهداری طولانی مدت دارد.

تحقیقات منتشر شده در  مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که بهبود در دسترس بودن داروهای جایگزین مواد افیونی ، از جمله متادون ، منجر به کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر در اثر مصرف بیش از حد هروئین بین سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۹ شده است . از طرف دیگر ، متادون یک داروی اعتیاد آور است که می تواند سوء مصرف را بوجود آورد و منجر به اعتیاد در فرد مصرف کننده شود. برای موفقیت در درمان با کمک متادون به پشتیبانی روانی اجتماعی نیاز خواهد بود.

آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد
آشنایی با فواید و عوارض مصرف داروهای ترک اعتیاد

در رابطه با داروهای ترک اعتیاد بهتر است بدانید:

سازمان FDA ، داروی بوپرنورفین را به عنوان اولین داروی مورد تایید به عنوان داروی ترک اعتیاد معرفی کرده است. بوپرنورفین یک آگونیست مواد مخدر جزئی است ، به این معنی که به سایت های گیرنده های مواد افیونی می چسبد اما باعث سرخوشی نمی شود.

سابوتکس یک داروی موثر برای استفاده در هنگام سم زدایی از مواد افیونی و در مراحل اولیه ترک است زیرا می تواند ولع مصرف را کنترل کرده و از بروز علائم ترک مواد مخدر جلوگیری کند. داروی ترک اعتیاد بوپرنورفین به طور معمول در یک قرص یا نوار زیر زبانی تجویز می شود که در دهان حل می شود و دارای اثرات سقفی می باشد ، به این معنی که پس از مصرف مقدار مشخصی ، به یک قله رسیده و از نتایج بعدی جلوگیری می کند.

داروهای ترک اعتیاد به دلیل عوامل ژنتیکی یا محیطی ممکن است برای برخی از افراد بیشتر از افراد دیگر مفید باشد و بسیاری از این داروها برای ترک اعتیاد نسبتاً جدید هستند و از آنها کم استفاده می شود. طبق مطالعه مجله پزشکی نیوانگلند ، فقط حدود ۳۴.۴ درصد از سوء مصرف کنندگان مواد مخدر که در حال حاضر در سازمان های ترک مواد مخدر ثبت نام کرده اند ، تحت درمان با کمک دارو قرار می گیرند. برای دستیابی به بهترین نتایج ، داروهای مورد استفاده در درمان با مواد مخدر یا الکل را می توان ترکیب کرد.

بعلاوه ، طبق تحقیقات اتحاد ملی بیماری های روانی (NAMI)، نیمی از معتادان به مواد مخدر و یک سوم کل افراد معتاد به الکل ، دارای بیماری روانی هستند. هنگامی که اختلال روانپزشکی تشخیص داده می شود ، ممکن است برای کنترل اثرات به داروها احتیاج باشد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا