Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

جوهر نعنا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

جوهر نعنا یا منتول به طور طبیعی از سلول های غدد ترشحی گیاه Mentha arvensis به دست می آید که از طریق فرآیند بیوسنتز ایجاد می شود.

گیاه Mentha arvensis که به عنوان  نعناع وحشی ، نعناع صحرایی ، نعناع چینی یا نعناع فلفلی نیز شناخته می شود ، اصلی ترین گیاهی است که برای تهیه جوهر نعنا مورد استفاده قرار می گیرد.

از بین روغن های اساسی موجود احتمالاً با منتول آشنا هستید زیرا جوهر نعنا یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین ترکیبات ترپنی است . این ماده یک الکل مونوترپن است که در غلظت های بالا در انواع مختلف نعناع ، به ویژه نعناع فلفلی و نعناع چینی یافت می شود.

اگرچه این ترکیب در درجه اول به دلیل داشتن خواص خنک کنندگی بر روی  پوست و حمایت از تنفس در جهان شناخته شده است ، اما خواص پاکسازی سطوح ، تقویت سیستم ایمنی و دفع آفات آن نیز به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.

منتول را می توان از طریق فرایند انجماد روغن نعناع وحشی نیز به دست آورد و کریستال های حاصله را با فیلتراسیون جدا کرد. علاوه بر این می توان جوهر نعناع را در آزمایشگاه به شکل مصنوعی ساخت. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص فیزیکی و شیمیایی جوهر نعنا

این ترکیب در حالت طبیعی در دمای اتاق ، بی رنگ یا سفید رنگ به نظر می رسد و به شکل کریستال های کوچک ، جامد ، اما شکننده هستند ، که در هنگام لمس احساس مومی مانند دارند. در دمای بالاتر از دمای اتاق ، آنها شروع به ذوب شدن می کنند و می توانند به راحتی در روغن های اساسی ، آب ، روغن یا الکل حل شوند.

منتول به دلیل رایحه بسیار شاداب کننده که مشخصه نعنا است معمولاً در تولید محصولات بهداشت دهان و دندان برای اثر تحریک کننده و احساس خنک کنندگی استفاده می شود. خواص تسکین دهنده این ترکیب باعث شده است که در قرص های تسکین دهنده گلودرد و در محلول و پماد ها استفاده شود.

جوهر نعناع همچنین به عنوان عنصری در تولید محصولات آرایشی – بهداشتی که دارای اثرات نرم کننده و خنک کننده هستند و در محصولات بهداشتی به عنوان خوشبو کننده استفاده می شود.

جوهر نعنا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟
جوهر نعنا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

تاریخچه استفاده از جوهر نعنا

این ماده شیمیایی یکی از قدیمی ترین ترکیبات ترپنی شناخته شده در جهان می باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در قرن اول پس از میلاد جوهر نعناع در ژاپن شناسایی شده است و سابقه طولانی در آماده سازی های داروهای گیاهی سنتی دارد.

منتول در جهان غرب ، اولین بار در آلمان در اواخر قرن ۱۸ تولید و استفاده شد و امروزه ، به دلیل مزایا و کاربردهای فراوان یکی از رایج ترین ترکیبات ترپنی مورد استفاده است.

با افزایش تقاضا در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰۰۰ تن جوهر نعناع به صورت مصنوعی برای استفاده تجاری تولید می شود. منتول یک ماده فعال در محصولات بی شماری ، از محصولات اصلاح گرفته تا لوسیون های خنک کننده موضعی عضلات می باشد. همچنین به طور گسترده به عنوان طعم دهنده در قنادی ها ، صمغ ها و محصولات بهداشت دهان و دندان استفاده می شود.

از جوهر نعنا برای درمان چه مشکلاتی می توان استفاده کرد ؟

از این ماده می توان برای تسکین و بهبود برخی از مشکلات سلامتی ، مانند موارد زیر استفاده کرد :

  • کاهش سرفه
  • از بین بردن پلاک یا باکتری های موجود در دهان که می توانند باعث التهابات لثه شوند.
  • بهبود ناراحتی های مربوط به دهان
  • بهبود و تسکین گلودرد
  • کاهش دردهای جزئی و عضلانی

کاربرد های جوهر نعنا

کریستال های جوهر نعنا یا منتول در رایحه درمانی بسیار کاربرد دارند و تنفس را تسهیل می کند. منتول گرفتگی بینی را برطرف می کند ، گلودرد را تسکین می دهد ، علائم تب را کاهش می دهد ، سرفه ، سردرد و ناراحتی های سینوسی را برطرف می کند.

این ترکیب از سیستم ایمنی بدن حمایت کرده و احساسات را تثبیت خواهد کرد. جوهر نعناع اغلب به عنوان یک اسانس “انرژی زا” مورد استفاده قرار می گیرد و با بررسی تحقیقات موجود به راحتی می توان دلیل آن را درک کرد.

تحقیقات بالینی و تجربی نشان داده است که استفاده از محصولات معطر حاوی منتول ممکن است باعث ایجاد احساس آرامش و خنکی در دستگاه تنفس شود که به تنفس راحت تر کمک می کند.

در ساخت محصولات مراقبت از مو نیز کارایی دارد و تولید چربی پوست سر را تنظیم می کند ، شوره را از بین می برد ، شپش ها را از بین می برد یا کاهش می دهد ، آسیب ها را برطرف می کند ، آلودگی ها و سبوم اضافی را از بین می برد ، التهاب و سوزش پوست سر را کاهش داده و گردش خون پوست سر را تحریک می کند. جوهر نعنا باعث درخشندگی طبیعی مو می شود و رشد موهای بلندتر ، قوی تر و شاداب تر را تشویق می کند.

از نظر دارویی ، احساس خنک کنندگی القاء شده با این ترکیب باعث می شود که جوهر نعناع برای رفع دردها ، التهابات ، گرفتگی ها ، پیچ خوردگی ها و سوزش ها ایده آل باشد. منتول به آرامش ماهیچه ها کمک می کنند و سردردهای تنشی ، حالت تهوع و  سرگیجه را کاهش می دهند و می توانند به عنوان ضد احتقان به باز شدن راه های هوایی کمک کند.

جوهر نعنا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟
جوهر نعنا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

فواید استفاده از جوهر نعنا

تحقیقات بالینی و تجربی نشان می دهد که جوهر نعناع به صورت موضعی دارای اثر تسکین دهنده و خنک کننده بر روی پوست می باشد. مکانیسم پشت این خواص، توانایی منحصر به فرد این ماده در تحریک گیرنده های خاص (TRPM8) در پوست است که باعث ایجاد حساس سرما در فرد می شود.

مزایای این ماده برای حمایت از پوست با اثرات خنک کنندگی آن محدود نمی شود. تحقیقات بالینی و تجربی همچنین نشان داده است که جوهر نعناع دارای خواص پاک کنندگی پوست نیز می باشد  که ممکن است به کاهش لکه های پوستی کمک کند.

به این منظور می توانید یک یا دو قطره از این ماده را به مرطوب کننده مورد علاقه خود اضافه کنید و روزانه برای داشتن پوستی سالم و درخشان از آن استفاده کنید.

این ماده در فرمولاسیون محصولات آرایشی بسیار استفاده می شود و احساس خنکی به پوست می بخشد ،  خارش و سوزش پوست را آرام می کند ، جوش های سرسیاه و سرسفید را از بین می برد ، لکه های تیره و لکه های پیری را کاهش می دهد و باعث شفافیت پوست می شود. منتول همچنین پوست را تمیز و مرطوب نگه می دارند و باعث درخشندگی ، سفتی و صافی پوست می شوند.

جوهر نعناع نه تنها پوست شما را تمیز می کند ، بلکه می تواند قدرت پاک کنندگی در محصولات خانگی شما را نیز افزایش دهد. تحقیقات تجربی نشان داده است ، که این ماده دارای خاصیت پاک کنندگی بسیار زیادی است که ممکن است به عنوان یک پاک کننده سطوح نیز کارایی داشته باشد. برای این کار مقداری از این ماده را به آب و سرکه سفید درون یک بطری اضافه کنید و سطوح منزل خود را با آن پاک کنید و از نتیجه لذت ببرید.

لازم به ذکر است که استفاده از این ماده در دهانشویه ها و خمیردندان ها صرفاً برای طعم و مزه بهتر نمی باشد ، تحقیقات بالینی نشان داده است که جوهر نعناع ممکن است به عنوان بخشی از یک روال بهداشتی منظم ، به حفظ دهان تمیز تر و سالم تر ، با بوی بهتر به شما کمک کند.

یکی از کاربردهای کمتر شناخته شده جوهر نعناع به عنوان یک دافع طبیعی برای حشرات مزاحم می باشد. تحقیقات تجربی نشان داده است که این ماده در صورت استفاده در محصولات معطر یا استفاده به صورت موضعی ممکن است به عنوان یک دافع حشرات عمل کند.

جوهر نعنا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟
جوهر نعنا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

مضرات استفاده از جوهر نعنا

برای در امان بودن از عوارض جانبی جوهر نعنا از این ترکیب در حد اعتدال استفاده کرده و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. برخی گزارش ها حاکی از سوختگی خفیف پوست و مخاط تنفسی در صورت مصرف بیش از حد عصاره خالص نعناع است. با اینحال به نظر می رسد که منتول به کار رفته در محصولات مختلف آنقدر کم است که عوارض جانبی برای شما نخواهد داشت.

جوهر نعنا را از کجا بخریم؟

این ترکیب را می توانید از داروخانه ها و عطاری ها و همچنین از فروشگاه های اینترنتی خریداری نمایید. قیمت خرید و فروش این منتول به کیفیت و مارک آن بستگی دارد و در بسته بندی های مختلف در دسترس است.

جوهر نعناع کریستالی برای چی خوبه

روغن نعناع یک ترکیب فوق العاده همه کاره است. برای استفاده داخلی و خارجی در مقادیر مناسب بی خطر است و می توان آن را با یا بدون روغن حامل برای رقیق کردن آن (در صورت استفاده موضعی) استفاده کرد. در اینجا چند روش ایمن و موثر برای استفاده از آن در برنامه روزانه آورده شده است:

آن را در فضا پخش کنید

آیا می خواهید احساس بیداری و هوشیاری کنید؟ حدود پنج قطره از آن را به یک پخش کننده اضافه کنید تا عطری انرژی بخش اتاق را پر کند. این شکل از آروماتراپی حتی می تواند به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید.

آن را به غذاها اضافه کنید

استفاده از روغن‌ های ضروری خوراکی، مانند نعناع، در پخت و پز غذا، یک راه طبیعی و باورنکردنی برای دریافت فواید روغن نعناع است.

آن را به اسموتی ها یا نوشیدنی ها اضافه کنید

بسیاری از مردم تعجب می کنند که می توانند روغن نعناع را بخورند. چه یک قطره در نوشیدنی شما باشد یا دو قطره در یک اسموتی، نعناع خالص واقعاً می تواند به یک نوشیدنی با طراوت ببخشد. به علاوه، این یک انتخاب عالی برای مبارزه با باکتری ها و مشکلات معده است.

با آن روغن ماساژ درست کنید

می توانید روغن نعناع را مستقیماً روی پوست بمالید. از آنجایی که روغن نعناع تسکین دهنده، خنک کننده و نیروبخش است، ماده مناسبی برای روغن ماساژ، به خصوص در تابستان است. آن را چند قطره را در روغن بادام یا هسته انگور رقیق کنید. برای آرامش بیشتر، اسطوخودوس و اکالیپتوس را به آن اضافه کنید.

پاهای خود را با آن بشویید

از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی پر از مواد شیمیایی ناشناخته و نامطلوب خسته شده اید؟ ما توصیه می کنیم هر زمان که می توانید از محصولات طبیعی استفاده کنید. روغن نعناع افزودنی عالی به اسکراب لایه بردار پا است تا به پاهای شما حسی خوشایند بدهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا