Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد قرص آتورواستاتین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

قرص آتورواستاتین از دسته دارو های شیمیایی به نام استاتین ها بوده و جهت پایین آوردن چربی خون برای بیماران تجویز و توصیه می گردد. کاربرد قرص آتورواستاتین در پایین آوردن کلسترول، جلوگیری از بیماری های قلبی مانند حمله های قلبی و مغزی می باشد. طریقه و نحوه مصرف قرص آتورواستاتین توسط پزشک و با توجه به نتایج آزمایش خون تعیین می گردد. انواع قرص آتورواستاتین ۲۰ و ۱۰ و ۴۰ توسط شرکت های داروسازی مختلف تولید شده و در دسترس قرار گرفته اند. قیمت قرص آتورواستاتین بستگی به شرکت تولید کننده می تواند متفاوت باشد. قرص آتورواستاتین ۲۰ ایرانی قیمت پایین تری نسبت به نمونه های خارجی در ایران داراست. خرید و فروش قرص آتورواستاتین در کشور ما ایران در داروخانه ها صورت می گیرد. عوارض قرص آتورواستاتین زیاد نیست اما ممکن است در برخی افراد بروز کند.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً هم به معرفی و بررسی برخی از دارو ها و مکمل ها پرداخته است. مانند : فارماتون، کلردیازپوکساید، پروپرانولول، لیورگل، بیوتین و… .

قرص آتورواستاتین چیست ؟

در سال آتورواستاتین (Atorvastatin) ۱۹۸۶ اختراع شد و سپس در سال ۱۹۹۶ جهت استفاده های پزشکی در ایالات متحده تأیید گردید. قیمت این دارو نسبتاً ارزان است و به عنوان داروی عمومی تهیه می‌شود. در ایالات متحده امریکا، دومین داروی تجویز شده با بیش از ۱۰۴ میلیون نسخه، قرص آتورواستاتین بوده است. این دارو از گروه استاتین ‌ها بوده و از مؤثرترین دارو ها در کاهش کلسترول خون است. داروهایی که از این گروه هستند، دارای اثرات مستقل از ضد چربی نیز می‌ باشند. اخیراً ثابت شده که استاتین‌ ها دارای خواص ضد التهابی بوده و باعث کاهش التهاب می ‌شوند.

کاربرد قرص آتورواستاتین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد قرص آتورواستاتین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

کاربرد و فواید قرص آتورواستاتین چیست ؟

در ادامه به برخی خواص و کاربرد های درمانی استاتین ها از جمله قرص آتورواستاتین می پردازیم. این دارو ها می توانند فواید زیر را داشته باشند.

  • کاهش چربی بد خون (LDL)
  • کاهش تری گلیسرید خون
  • افزایش چربی خون خوب (HDL)
  • کاهش قدرت پلاکت های خون
  • کاهش میزان فیبرینوژن خون
  • افزایش انعطاف جدار رگ های بدن
  • اثرات شناخته شده ای که همگی در جهت کاهش رسوب چربی خون در جدار رگ ها و افزایش مقاومت بدن به لخته شدن خون را منجر می شود.

از دیگر خواص استاتین ها مانند مصرف قرص آتورواستاتین می توان به :

  • درمان کلسترول بالای خون
  •  کاهش خطر سکته مغزی
  • کاهش حملات قلبی
  • کاهش عوارض انسداد عروق قلب
  • کاهش عوارض قلبی در بیماران مبتلا به دیابت 
  • کاهش خطر بیماری های قلبی در افراد سالم اما در معرض بیماری های قلبی

بهترین زمان مصرف قرص آتورواستاتین چه زمانی است ؟

نحوه مصرف قرص آتورواستاتین معمولاً به صورت روزانه یک عدد توصیه می شود. انواع قرص آتورواستاتین ۲۰ به صورت خوراکی و قرص جویدنی در بازار موجود می باشد. زمان مصرف قرص آتورواستاتین در روز باید کاملاً مشخص باشد و تغییر نکند، یعنی دارو باید سر ساعت معینی مصرف گردد. می توان این دارو را همراه با غذا یا بدون آن مصرف نمود، زیرا برای معده مشکلی ایجاد نمی کند.

به دلیل اینکه بدن انسان بیشترین کلسترول را در شب می‌سازد، پزشکان ممکن است مصرف این دارو را عصر ‌ها توصیه ‌کنند. اگر از زمان مصرف دارو اطمینان ندارید، از داروساز یا پزشک کمک بگیرید.

نحوه مصرف قرص آتورواستاتین این است که باید آن با یک لیوان آب کاملاً بلعیده شود. قرص های جویدنی هم باید کاملاً جویده و بلعیده شوند. اکثر بیماران با کلسترول بالا هیچ علائمی ندارند، بنابراین حتی اگر حس می‌کنید که خوب شده‌اید باز هم باید به مصرف دارو ادامه دهید و از مزایای این دارو در سلامتی استفاده نمایید.

در صورت مصرف الکل، سابقه بیماری کبد و یا سابقه بیماری کلیه، اختلالات غدد درون‌ریز، الکترولیت ها یا متابولیک، فشار خون پایین، عفونت حاد شدید،‌ تشنج کنترل نشده، جراحی و… پزشک را مطلع سازید.

موارد منع مصرف دارو :

در صورت داشتن سابقه حساسیت به قرص آتورواستاتین و داشتن بیماری فعال کبدی از مصرف دارو خودداری کنید.

 عوارض قرص آتورواستاتین را می شناسید ؟

عوارض قرص آتورواستاتین که در ادامه توضیح داده می شود، در بیش از ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر رخ داده و این عوارض نسبتاً شایع هستند. البته لازم به ذکر است که برخی از عوارض جانبی به مرور استفاده از دارو ممکن است بهبود یابند، زیرا بدن به دارو عادت می‌کند. اگر عوارض جانبی که در ادامه آورده شده است شما را آزار داده و یا از بین نمی‌رود، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

  • احساس بیماری، حالت تهوع و یا سوء هاضمه
  • بروز سردرد
  • ایجاد درد در ناحیه کمر یا مفاصل
  • خون دماغ شدن
  • بروز گلو درد
  • بروز علائم شبیه سرماخوردگی، مانند : آبریزش بینی، انسداد بینی یا عطسه
  • ایجاد یبوست و باد شکم
  • اسهال
  • ایجاد دردهای عضلانی
  • حساسیت در لمس
  • ضعف غیر قابل توضیح

کاربرد انواع قرص آتورواستاتین برای کبد چرب چیست ؟

مصرف دوز پایین استاتین هایی مانند آتورواستاتین ۲۰ در بیماران مبتلا به بیماری های خفیف کبدی بی خطر می باشد. بیماران با کبد چرب و آزمایش خون غیر طبیعی کبد به میزان کم مانند ALT و AST . علت کبد چرب بسیاری از افراد چاقی است، به همین دلیل باعث افزایش خفیفی در AST  و ALT می شود.

کاهش اضافه وزن می تواند به نرمال شدن تست های کبدی کمک کند. استاتین ها در بیماران مبتلا به بیماری های کبدی شدید تر و با افزایش متوسط یا شدید AST یا ALT معمولاً توصیه نمی شوند. نظارت بر سطح آنزیم های کبدی به طور دوره ای امر بسیار مهمی می باشد. زیرا در صورتی که تست های کبدی غیر طبیعی باشند، مصرف استاتین ها مانند مصرف این دارو باید متوقف شود.

کاربرد و مصرف قرص آتورواستاتین در بارداری و شیردهی چیست ؟

مصرف قرص آتورواستاتین در بارداری و یا شیردهی توصیه نمی شود، زیرا مدرک قطعی بی خطر بودن آن در بارداری وجود ندارد. بهتر است مصرف این دارو حداقل ۳ ماه قبل از تصمیم برای بارداری قطع شود. اگر در زمانی که این دارو را مصرف کرده اید، باردار شدید، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک را مطلع سازید.

با کاربرد قرص آتورواستاتین در شیردهی ممکن است دارو برای کودک مشکل ایجاد کند. بنابراین درباره تأثیر قرص آتورواستاتین بر دوران شیردهی و نوزاد با پزشک خود مشورت نمایید. در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که تا زمانی که شیردهی کامل متوقف شود، بتوان مصرف این دارو را به تأخیر انداخت.

تداخلات دارویی قرص آتورواستاتین ۲۰ چیست ؟

برخی از داروها وجود دارند که در صورت مصرف همزمان می توانند بر نحوه عملکرد آتورواستاتین تأثیر بگذارند. این دارو ها همچنین می توانند خطر عوارض جانبی جدی را نیز افزایش دهند. در ادامه به برخی از این دارو ها اشاره شده است :

  1. مصرف همزمان بعضی از آنتی بیوتیک ‌ها و ضد قارچ ها با این دارو
  2. مصرف دارو با برخی از داروهای  HIV
  3. مصرف این دارو با برخی از دارو های هپاتیت C
  4. مصرف همزمان با وارفارین، سیکلوسپورین، کلشی سین
  5. مصرف همزمان با قرص های ضد بارداری
  6. مصرف همزمان با وراپامیل، دیلتیازم، آملودیپین، آمیودارون

اگر مجبور به مصرف همزمان آتورواستاتین و یکی از داروهای بالا باشید، در این صورت پزشک ممکن است راهکار های زیرا انجام دهد:

  1. دوز کمتری از دارو را تجویز کند.
  2. داروهای استاتینی دیگری تجویز کند.
  3. و در آخر توصیه کند که مصرف دارو برای مدتی قطع شود.

نکته

داروهای دیگری هم علاوه بر دارو هایی که در بالا به عنوان تداخل دارویی با این دارو اشاره شدند، وجود دارند. برای اطلاع از لیست کامل می توان به بروشور داخل بسته دارویی مراجعه کرده و یا با داروساز مشورت نمود.

کاربرد قرص آتورواستاتین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد قرص آتورواستاتین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

کاربرد قرص آتورواستاتین در کرونا چیست ؟

بیماری کرونا و یافتن دارو برای کنترل و بهبود علائم آن در بیماران امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این بیماری امروزه جان بسیاری از افراد را تلف کرده و به یک پاندمی در جهان تبدیل شده است.

مطالعات در گروهی از بیماران که در طی ۷ روز از شروع علائم کرونا ، استاتین (آتورواستاتین ۲۰) را مصرف کرده اند، اثرات سودمندی مشاهده شده است. به نظر می رسد که استاتین ها پتانسیل ایفای نقش درمانی در بیماری کرونا را داشته باشند، زیرا علاوه بر نقش کاهندگی چربی خون، اثرات ضد التهابی و ضد انعقادی نیز دارند. بیماران کرونا بستری در بخش ICU، جمعیت مناسبی برای بررسی تأثیر استاتین ها نیستند. درواقع برای این بیماران با درگیری حاد شروع مصرف استاتین خیلی دیر باشد. بهتر است از استاتین هایی مانند قرص آتور واستاتین ۲۰ ، جهت پیشگیری از عوارض التهابی، در فازهای اولیه بیماری استفاده شود نه در شرایطی که التهاب شروع شده باشد.

آیا می توان قرص آتورواستاتین را با داروهای گیاهی و مکمل ها مصرف نمود ؟

برخی از گیاهان دارویی مانند : گل راعی، علف چای یا هزار چشم که یک داروی گیاهی ضد افسردگی است، باعث کاهش میزان آتورواستاتین در خون می‌ گردد، بنابراین خیلی با این دارو سازگار نیست. اگر می خواهید گل راعی یا دارو های گیاهی دیگر را مصرف نمایید ، با پزشک یا متخصص مشورت کنید، زیرا ممکن است مصرف هم‌زمان این دارو با گیاهان دارویی باعث تغییر در عملکرد قرص آتورواستاتین ‌شود.

قیمت قرص آتورواستاتین چگونه است ؟

قیمت قرص آتورواستاتین تا حدود زیادی می تواند به نوع شرکت تولید کننده و خارجی و ایرانی بودن دارو وابسته باشد. قیمت قرص آتورواستاتین ۲۰ خارجی و ایرانی هم متفاوت است و بستگی به شرکت وارد کننده دارد. نوع ایرانی این دارو در کشور ما ایران موجود بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با کیفیت و قیمت مناسبی در ایران تولید می گردد. شرکت های داروسازی ایرانی همواره در تلاشند تا با تولید دارو های ایرانی با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی از هزینه های درمان بکاهند. بنابراین قیمت قرص آتور واستاتین ۲۰ و ۱۰ ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی بوده و بیشتر هم از همین نوع ایرانی در کشورمان استفاده می شود.

خرید و فروش قرص آتورواستاتین ۲۰ چگونه است ؟

خرید و فروش قرص آتورواستاتین در کشور ما ایران جهت کاهش چربی خون و کلسترول و بیماری های وابسته به آن صورت می پذیرد. خرید و فروش قرص آتورواستاتین برای درمان بسیاری از بیماری ها در داروخانه ها صورت گرفته و این دارو را به راحتی می توان تهیه و مصرف نمود.

جهت خرید قرص آتورواستاتین خارجی و ایرانی می توان به دارو خانه ها مراجعه نمود. توجه به این نکته بسیار مهم است که هنگام خرید دارو حتما به تاریخ تولید و انقضای آن توجه نماید. چون این دارو در انواع مختلفی عرضه می شود مانند قرص آتورواستاتین ۱۰ و ۲۰ ، بنابراین هنگام خرید باید به این نکته نیز توجه شده و با نسخه پزشک چک شود.

کاربرد قرص آتورواستاتین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد قرص آتورواستاتین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

سخن آخر

دارو های گیاهی و داروهای شیمیایی هیچکدام نباید بدون مشورت با پزشک یا داروساز تهیه و مصرف گردند. نحوه و زمان مصرف دارو ها حتماً باید توسط پزشک و در صورت نیاز صورت گیرد.

دارو ها باید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد، دور از نور و رطوبت و دور از دسترس اطفال نگهداری شوند. نگهداری مناسب موجب می شود تا داروها خراب نشده و خواص و فوایدشان حفظ شود.

مصرف چند دارو به صورت هم‌زمان ممکن است تداخلات دارویی داشته باشد، بنابراین حتماً پزشک را مطلع

سابقه حساسیت به دارو های گیاهی و شیمیایی را در صورت وجود، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

در طول درمان با این دارو ، خانم ها باید از بارداری جلوگیری به عمل آورند.

در هنگام مصرف این دارو انجام دادن دوره ای آزمون عملکرد کبد و تعیین غلظت چربی سرم ضروری است.

برای کمک به درمان با این دارو می توان رژیم های غذایی که پزشک تعیین می کند را رعایت نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا