Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید قرص ملاتونین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

قرص ملاتونین درواقع نوعی مکمل غذایی محسوب شده و حاوی هورمون ملاتونین است. مصرف قرص ملاتونین به تنظیم و بهبود خواب کمک می کند. کاربرد قرص ملاتونین در تنظیم هورمون ملاتونین در بدن به کار آمده و می تواند به برطرف شدن بی خوابی کمک کند. نحوه مصرف قرص ملاتونین باید توسط پزشک متخصص تعیین شود و مصرف آن در افراد زیر ۲۰ سال توصیه نمی شود. قیمت قرص ملاتونین می تواند به انواع مختلف آن وابسته باشد. معمولاً انواع قرص ملاتونین خارجی قیمت های بالاتری نسبت به نمونه های داخلی دارند. خرید قرص ملاتونین را می توان از داروخانه ها و مراکز فروش آنلاین انجام داد. مانند هر دارو یا مکمل دیگر، برخی عوارض قرص ملاتونین نیز معرفی شده است. در ادامه این مقاله به نحوه مصرف و کاربرد و فواید قرص ملاتونین می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از مکمل ها و دارو ها پرداخته است. مانند : بیوتین، ال کارنیتین، هیرویت، بیوتین و بپانتن، شربت سانستول و… .

قرص ملاتونین چیست ؟

جهت درمان و تنظیم اختلالات خواب، قرص ملاتونین داروی مناسبی بشمار می آید. ترشح این هورمون به تدریج با بالا رفتن سن در بدن پایین می آید. بنابراین سالمندان نسبت به افراد دیگر بیشتر به اختلال خواب دچار می شوند. سالمندان معمولاً مصرف انواع قرص ملاتونین را برای برطرف نمودن مشکلات خواب آغاز می کنند. ترشح این هورمون در بدن با تاریک شدن هوا و کم شدن نور آفتاب افزایش یافته و عملکرد این هورمون آغاز می شود.

فواید قرص ملاتونین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
فواید قرص ملاتونین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

در برخی از مواقع این هورمون به اندازه کافی ترشح نشده و در نتیجه بی خوابی در شب در بسیاری افراد به یک معضل تبدل می گردد. کارشناسان بر این باورند که مصرف قرص ملاتونین کمک زیادی به این افراد می نماید. این قرص در افرادی با سفرهای بین قاره‌ای که ممکن است دچار اختلالات خواب شوند نیز توصیه می شود. پزشکان استفاده از این مکمل را به این افراد پیشنهاد می دهند.

این قرص ها نوعی مکمل دارند که حاوی مقادیر مناسبی از ملاتونین است و مصرف آن به تنظیم خواب کمک می‌کند. این مکمل به صورت شربت یا قرص جویدنی نیز در بازار دارو عرضه می شود. درواقع به کمک قرص ملاتونین می‌توان به برطرف شدن مشکلات مربوط به خواب غلبه کرد.

عملکرد قرص ملاتونین :

هدف و نقش این مکمل، تقویت خواب است. این هورمون از غده پینه آل به درون سومین بطن و از آنجا به سیستم گردش خون هدایت می گردد. این هورمون از طریق تعامل با SCN هیپوتالاموس و شبکیه که خواب را تقویت می‌کنند، از ورود سیگنال‌های تقویت کننده بیداری از طریق تعامل با گیرنده های MT1 و MT2 ممانعت می کنند. در نتیجه این هورمون در تنظیم چرخه خواب و بیداری نقش دارد.

چرا اختلال در خواب رخ می دهد ؟

یکی از فاکتور های بسیار مهم در حفظ سلامت روح و جسم، خواب است. کارشناسان یکی از اصول سبک زندگی سالم را خواب مفید و کافی به شمار می آورند. بروز مشکلات می توانند چرخه طبیعی خواب بدن را بر هم ریخته و مشکلاتی را برای فرد ایجاد نمایند. بنابراین ممکن است بسیاری از افراد استفاده از قرص خواب از جمله کاربرد قرص ملاتونین را آغاز کنند.

عدم خواب کافی می تواند به تحریک پذیری فرد منجر شود. کارشناسان معتقدند ابتدا باید دلیل اختلال خواب تشخیص داده شود و سپس اقدامات درمانی انجام شود. دلایل متفاوتی سبب بروز مشکل بی خوابی می شوند. برخی از این دلایل در ادامه آمده است :

  1. استرس و اضطراب
  2. بروز مشکلات تنفسی
  3. مشکلات جسمانی مانند : آرتروز، درد های مزمن، درد مفصلی، کمر درد و سردرد شدید
  4. تکرر ادرار

یکی از دلایل عمده بی خوابی ، استرس و اضطراب به شمار می رود. در دنیای پر استرس امروزی، این مشکل در بسیاری از افراد پدید آمده است. اگر بی خوابی به این دلیل باشد، انجام مشاوره با پزشک و روش های مدیریت استرس می تواند کمک کننده باشد.

از طرفی بسیاری از مشکلات جسمانی مانند مشکلات گوارشی، در کم خوابی افراد ریشه دارند که با درمان این اختلال، بیماری های دیگر خود به خود درمان شده و فرد می تواند به زندگی عادی برگردد. بنابراین خواب مسئله بسیار مهم و کلیدی برای سلامت روح و جسم به شمار می آید. درصورتی که از اختلال خواب رنج می برید بهترین و مؤثرترین روش مراجعه به پزشک است.

کاربرد قرص ملاتونین چیست ؟

  • درمان بی خوابی مرتبط با سن
  • درمان و بهبود بی خوابی ناشی از هواپیما زدگی
  • بی خوابی ناشی از سفرهای بین قاره‌ای
  • درمان و بهبود بی خوابی اولیه (بی خوابی ناشی از دلایل ثانویه)
  • بهبود کار شیفتی
  • بهبود آسیب مغز بعد از تروما
  • بهبود اختلالات تحلیل عصب

کاربرد و مصرف قرص ملاتونین در تنظیم بی خوابی چیست ؟

این مکمل به ویژه برای درمان بی خوابی در پرواز زده ‌ها بسیار مفید می باشد. مصرف قرص ملاتونین علاوه بر اینکه به تغییر ساعت بدن برای مطابقت با ساعت محلی کمک می کند، موجب به خواب رفتن پس از یک پرواز طولانی نیز خواهد شد. این هورمون فعالیت آنتی اکسیدان نیز دارد و موجب حمایت بدن در برابر عوامل آسیب‌رسان داخلی و خارجی خواهد شد.

فواید قرص ملاتونین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
فواید قرص ملاتونین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

فواید قرص ملاتونین اصل در درمان بیماری های مرتبط با اعصاب چیست ؟

ملاتونین مانند عامل محافظتی عصبی در مقابل برخی اختلالات عصبی مانند : آلزایمر، بیماری پارکینسون، افسردگی و میگرن عمل می‌کند. ملاتونین می‌تواند ترکیب مناسبی برای درمان برخی بیماری‌ های عصبی باشد، زیرا اثرات مثبتی بر سیستم عصبی، خواص غیر سمی پس از مصرف طولانی‌ مدت و نبود عوارض جانبی داراست.

کاربرد و مصرف قرص ملاتونین در تقویت سیستم ایمنی چیست ؟

شواهدی موجود است که مصرف این دارو به عنوان مکمل غذایی، ممکن است از گسترش سرطان در بدن جلوگیری کرده یا گسترش آن را به تأخیر اندازد، همچنین این مکمل می تواند دستگاه ایمنی را تقویت کرده و فرایند پیری را کند نماید.

انواع قرص ملاتونین را می شناسید ؟

این هورمون هم به صورت قرص و هم در انواع دیگر، برای کمک به درمان بی خوابی عرضه می شود. در ادامه به برخی از انواع آن اشاره شده است. البته علاوه بر قرص می توان از اسپری این دارو هم استفاده نمود. هنگام مسافرت های طولانی یا مواقع بی خوابی، با چند پاف اسپری ملاتونین می توان خوابی آسوده و به موقع داشت.

  1. قرص زیر زبانی واناتونین نورم لایف
  2. ملاتونین ۳ میلی گرم ملاتونین نیچرمید

توجه

انواع قرص ملاتونین در دوز های مختلف نیز در بازار ارائه شده که رایج ترین آن، قرص های ۳ میلی گرمی است. البته این مکمل در دوز های ۱ میلی گرم و ۵ میلی گرم هم بسته به برند تولید کننده، ممکن است در بازار یافت شوند.

موارد منع مصرف قرص ملاتونین چیست ؟

اختلال خواب ممکن است موضوع آزار دهنده‌ای باشد، اما این امر بدین معنا نیست که می توان هر قرص و یا مکملی را که به درمان این اختلال کمک می کند مصرف نمود. مصرف این قرص در موارد زیر ممنوع است.

افرادی که سنشان زیر ۲۰ سال است.

زنان باردار

زنان شیرده

افرادی که دچار افسردگی هستند.

افراد دارای فشار خون بالا

افرادی که نارسایی کلیه دارند.

افرادی که دچار تشنج و صرع هستند.

بهترین زمان و نحوه مصرف قرص ملاتونین چیست ؟

۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خواب بهترین زمان مصرف قرص ملاتونین است. در این زمان مصرف، دارو می‌تواند موثر واقع شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه از مصرف این مکمل سطح آن در خون افزایش یافته و تأثیرگذاریش آغاز می گردد. البته بهترین زمان مصرف ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد و با چند بار مصرف آن، می‌توان بهترین زمان مصرف آن را یافت. کاهش نور محیط نیز می تواند به اثرگذاری آن کمک نماید.

همانطور که گفته شد، دوز قرص ملاتونین در افراد مختلف متفاوت است. دوز توصیه شده این دارو ۰.۵ میلی‌گرم است. در بزرگسالان با دوزهای متفاوتی از ۰.۲ تا ۲۰ میلی‌گرم، بسته به نوع استفاده از آن تجویز می‌شود. در صورت بروز مشکلاتی مانند به خواب رفتن یا در خواب ماندن، پزشک می تواند دوز مصرفی را تغییر دهد.

عوارض قرص ملاتونین چیست ؟

همان‌طور که دارو ها و مکمل ها اثرات درمانی زیادی دارند، ممکن است عوارضی را هم در بدن افراد مختلف داشته باشند. دانستن این عوارض سبب می شود تا پزشکان بهتر بتوانند استفاده از دارو را مدیریت کنند. عوارض قرص ملاتونین بسیار محدود است. برخی از این عوارض به شرح زیر می باشد :

  1. سرگیجه
  2. سردرد
  3. حالت تهوع
  4. خواب آلودگی شدید

مصرف این مکمل گاهی عوارض شدیدی را ایجاد می کند. مانند :

  • افسردگی و اضطراب
  • افزایش تحریک پذیری
  • اسهال
  • درد مفاصل
  • درد معده
  • افت فشار خون

در صورت بروز هر یک از علائم بالا، باید سریعاً مصرف این قرص را قطع نموده و به پزشک مراجعه شود.

فواید قرص ملاتونین در اوتیسم چیست ؟

اوتیسم نوعی اختلال است که در آن، کودک مبتلا نمی تواند با دنیای خارج ارتباطی برقرار کند. معمولاً این کودکان به‌طور هم‌زمان از چندین سندروم رنج برده و بنابراین درمانشان با چالش های زیادی رو به رو می شود. کاربرد قرص ملاتونین می تواند به عنوان مکملی مناسب برای درمان اختلال خواب برای این کودکان باشد.

مزایا قرص ملانتونین چیست ؟

فاقد مواد مخدر است.

وابستگی ایجاد نمی کند.

در طول ۸ ساعت دارو به تدریج آزاد می شود.

در طول دوره استفاده غلظت خونی دارو معین و ثابت است.

فاقد رنگ و طعم دهنده های مصنوعی است.

بدون شکر، نشاسته و مواد نگهدارنده اضافی می باشد.

تداخلات دارویی قرص ملاتونین چیست ؟

مصرف این مکمل سبب احساس خواب در فرد می شود. بنابراین مصرف آن با الکل اکیداً ممنوع است. دارو های زیر نیز نباید همراه با این مکمل مصرف شوند :

  1. آنتی هیستامین
  2. انواع مسکن‌ها و آرامش ‌بخش‌ها
  3. بنزودیاپین و هیپنوتیک
  4. مسکن های عضلانی

این مکمل سبب قند خون را افزایش داده  و نباید با دارو های دیابتی مصرف گردد. هرگز نباید از این دارو همراه با دارو های منعقد کننده خون مصرف نمود، زیرا از لخته شدن خون ممانعت می کند. درواقع قبل از مصرف هر قرص تداخل دارویی آن باید بررسی شده و سپس مصرف آن آغاز گردد.

قیمت قرص ملاتونین اصل چیست ؟

قیمت قرص ملاتونین می تواند به نوع آن یعنی خارجی یا ایرانی بودنش وابسته باشد. قیمت قرص ملاتونین خارجی و ایرانی با هم متفاوت بوده و نوع خارجی آن، معمولاً به دلیل وارداتی بودن قیمت بالاتری را نسبت به مکمل های ساخت ایران داراست. شرکت های داروسازی ایرانی با تولید مکمل ها و دارو های با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، سعی بر آن دارند تا به مصرف کنندگان کمک کرده و از هزینه های اضافی بکاهند. بنابراین قیمت قرص ملاتونین ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی مانند واناتونین، دورمیرین، واناتونین سیلور نورم لایف، ملاتونین سوپر نچرال و… است. البته لازم به ذکر است که شرکت های وارد کننده نیز قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات وارداتی خود قرار می دهند و قیمت محصولات را به نوع شرکت تولید کننده و کیفیت بیشتر دارو نسبت می دهند.

فواید قرص ملاتونین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
فواید قرص ملاتونین چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

خرید و فروش قرص ملاتونین اصل چگونه است ؟

خرید و فروش قرص قرص ملاتونین در کشور ما برای کمک به بهبود مشکلات خواب صورت می‌پذیرد. خرید و فروش قرص ملاتونین جهت کمک به رفع کمبود این ماده در بدن صورت گرفته و مشکلات بسیاری از افراد را حل می نماید.

جهت خرید قرص ملاتونین برای رفع کمبود این هورمون، می توان به داروخانه ها و مراکز خرید و فروش آنلاین این دارو مراجعه نمود. اما بهتر است این مکمل توسط پزشک تجویز شده و از مراکز معتبر خریداری و مصرف شود. در غیر این صورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده داشته باشد.

سخن آخر

دارو ها و مکمل های غذایی هرگز نباید بدون دستور و مشورت با متخصص تهیه و مصرف شوند. قبل از مصرف مکمل ها حتماً باید با پزشک مشورت نمود.

داروها و مکمل های غذایی باید از منابع معتبر و دارای مجوز تهیه شوند. دارو های تهیه شده از مراکز نامعتبر و تأیید نشده می تواند عوارض غیر قابل جبرانی را در مصرف کننده ایجاد نمایند.

نحوه مصرف و میزان دوز مصرفی مکمل ها از موارد مهمی است که باید دقیقاً طبق نظر پزشک و یا بروشور شرکت تولید کننده مصرف گردد.

دارو ها را باید از نور خورشید و دسترس کودکان دور نگه داشت.

از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی باید اجتناب نمود.

در صورت سابقه حساسیت دارویی باید پزشک یا داروساز را در جریان قرار داده و سپس به مصرف دارو اقدام نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا