Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کاربرد قرص باکلوفن چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

قرص باکلوفن یک داروی شیمیایی است که به عنوان یک شل کننده عضلات شناخته شده و می تواند در برخی از بیماری ها برای بهبود در درمان تجویز گردد.

کاربرد و مصرف قرص باکلوفن به دلیل اثر بر اعصاب نخاعی است. مصرف قرص باکلوفن در بیمارانی که به ام اس و دیگر بیماری های عصبی مبتلا هستند، بسیار صورت می پذیرد. از دیگر فواید قرص باکلوفن نیز می توان به تسکین درد های عضلانی و بهبود فعالیت ماهیچه ها اشاره نمود. زمان و نحوه مصرف قرص باکلوفن توسط پزشک تعیین می شود. قیمت انواع قرص باکلوفن می تواند بسته به نوع و شرکت تولید کننده مقادیر مختلفی را در برگیرد. برای خرید قرص باکلوفن می توان با مشورت پزشک اقدام به خرید دارو نمود. فروش قرص باکلوفن در داروخانه های سراسر کشور صورت گرفته و در دسترس بیماران قرار دارد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از دارو ها و مکمل ها پرداخته است. مانند : قرص لیورگل، پروپرانولول، کلردیازپوکساید، قرص فارماتون و… . در ادامه این مقاله با بررسی عوارض قرص باکلوفن با ما همراه باشید.

قرص باکلوفن چیست

Baclofen نوعی داروی شیمیایی و شل کننده عضله و همین‌طور ضد اسپاسم است. معمولا از این دارو برای درمان درد، گرفتگی و اسپاسم عضلانی استفاده می شود. افرادی که به بیماری ام اس دچارند و بیمارانی با آسیب نخاعی، از این دارو مصرف می کنند. انواع این دارو در اشکال مختلف عرضه می شود. اما قرص باکلوفن متداول ‌ترین نوع از این دارو بشمار می آید. این دارو به صورت تزریق مستقیم نخاعی و مایع خوراکی نیز، جهت درمان استفاده می‌ شود.

کاربرد قرص باکلوفن چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد قرص باکلوفن چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

این دارو، مانند دیگر دارو های شل کننده عضلات، با پیشگیری از صدور پیام در سیستم عصبی که منجر به گرفتگی و اسپاسم عضلانی می ‌شود، اسپاسم عضلات را رفع کرده و باعث شل شدن آن‌ها می شود.

زمان مصرف و نحوه مصرف قرص باکلوفن چیست

نحوه مصرف قرص باکلوفن به گونه ای است که می تواند هم با غذا و یا بدون غذا مصرف شود. نحوه و زمان مصرف قرص باکلوفن بهتر است با توجه به دستور پزشک تعیین شود. معمولاً مصرف سه بار در روز برای بیمار توصیه می گردد. دارو باید در فواصل مشخصی مصرف گردد. اغلب برای کاهش عوارض جانبی دارو، پزشک درمان را از دوز های کم شروع می کند. سپس به مرور دوز مصرفی افزایش می یابد. نکته مهم این است که دارو باید مطابق تجویز پزشک مصرف شود. نباید به طور خودسرانه دوز مصرفی قرص باکلوفن را افزایش داد. همچنین استفاده طولانی ‌تر از مدتی که پزشک توصیه کرده نیز  مجاز نیست.

قطع ناگهانی دارو نیز عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت. توهم و تشنج از عوارض قطع ناگهانی دارو هستند. برای جلوگیری از عوارض قطع دارو، باید به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی قطع گردد.

نکته مهم دیگر زمان مصرف قرص باکلوفن است. مصرف دارو در زمان ‌های منظم موجب بیشترین بهره از دارو می شود. برای فراموش نکردن زمان مصرف دارو، می توان آن را همواره در ساعت های معینی مصرف نمود. در صورت عدم بهبودی در شرایط بیمار با پزشک تماس گرفته شود.

دوز فراموش‌ شده باید به محض یادآوری مصرف شود. اگر زمان نوبت بعدی مصرف دارو شده است، نیاز به مصرف دوز فراموش‌ شده نیست. هرگز دو نوبت از دارو نباید همزمان مصرف شود.

مصرف بیش ‌از حد دارو علائمی همچون : ضعف عضلانی، استفراغ، سرگیجه یا خواب آلودگی شدید، گشاد شدن مردمک چشم، تشنج یا از دست دادن هوشیاری را دارد. در صورت مصرف بیش‌ازحد دارو باید به پزشک مراجعه شود.

اصلی ترین کاربرد قرص باکلوفن چیست

بهبود و درمان اسپاسم عضلانی یکی از مهم ترین و اصلی ترین کاربرد های این دارو است. نحوه مصرف قرص باکلوفن برای درمان این مشکل، به صورت ۵ میلی گرم خوراکی و هر ۸ ساعت است. البته امکان دارد هر سه روز ۵ میلی گرم به هر دوز افزوده شود. حداکثر دوز مصرفی در روز می تواند تا ۸۰ میلی گرم برسد. البته بعضی از بیماران دوز های حداکثر ۱۲۰ میلی گرم در روز نیز دریافت نموده اند.

کاربرد و مصرف قرص باکلوفن در درمان چه بیماری هایی است

کاربرد در اختلال مصرف الکل : برای درمان این اختلال مصرف ۵ میلی گرم دارو ۳ بار در روز توصیه می شود. البته ممکن است دوز مصرفی پس از ۳ تا ۵ روز بر مبنای پاسخ و تحمل به ۱۰ میلی گرم ۳ بار در روز نیز افزایش یابد. در موارد ضروری، حداکثر دوز ۶۰ میلی گرم در روز در دوز های مختلف افزایش می یابد.

کاربرد و مصرف قرص باکلوفن در درمان سکسکه :

برای برطرف نمودن سکسکه می توان ۵ تا ۱۰ میلی گرم ۳ بار در روز از این دارو مصرف نمود. دوز دارو بر اساس پاسخ و تحمل افزایش می یابد. حداکثر دوز معمول دارو ۴۵ میلی گرم در روز و در دوز های منقسم است.

مصرف Baclofen در درمان اسپاسم عضلانی و یا درد اسکلتی عضلانی : جهت درمان اسپاسم عضلانی اسکلتی و یا درد همراه با اسپاسم عضلانی، این دارو در ترکیب با یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی و یا استامینوفن استفاده می شود. باید توجه شود که استفاده از دارو های شل کننده عضلات باید موقت باشد. ۵ تا ۱۰ میلی گرم ۳ بار در روز در صورت لزوم از این دارو می توان استفاده نمود.

مصرف قرص باکلوفن در بارداری و شیردهی چگونه است

این دارو برای مصرف در بارداری در رده C قرار دارد. دارو های رده C فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند. خطرات مصرف این رده از دارو ها هنوز رد نشده است. درواقع مطالعات انسانی بر این دارو ها انجام نشده است. پزشک زمانی این دارو ها را تجویز می کند که فواید مصرفشان را از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر بداند. پس تنها زمانی این دارو ها مصرف می شوند که ثابت شود برای بیمار ضروری است.

مصرف Baclofen خوراکی در طول بارداری  می تواند عوارضی را برای نوزاد داشته باشد. برخی از عوارض مصرف در ادامه آمده است.

  • بروز مشکلات تغذیه ای
  • گریه های شدید در نوزاد
  • فشار خون بالا
  • پرتحرکی
  • داشتن مدفوع شل
  • لرزش و ایجاد تشنج در نوزادان

مصرف قرص باکلوفن در شیردهی چگونه است

Baclofen در شیر مادر ترشح می گردد. جهت تصمیم برای شیردهی در دوره درمان با این دارو باید به موارد زیر توجه نمود.

  • میزان در خطر قرار گرفتن نوزاد
  • مزایا قرص باکلوفن برای درمان مادر
  • مزایای شیردهی به نوزاد

چه نکاتی در مصرف قرص باکلوفن باید رعایت شود

دفع این دارو بیشتر از طریق کلیه ها انجام می گیرد. بنابراین تجویز آن در افرادی با نارسایی کلیوی باید با احتیاط و با دوز کمتری باشد.

تجویز دارو باید با دوز پایین شروع شده و به تدریج افزایش یابد. می توان دوز دارو را هر ۳ روز یک بار افزایش داد.

این دارو در بیماران دچار سکته مغزی سودمندی خاصی ندارد. این بیماران به طور معمول تحمل پذیری پایینی نسبت به قرص باکلوفن دارند.

این دارو تنها زمانی در بارداری استفاده می شود که منافعش بر مضرات احتمالیش بر سلامت مادر و جنین، برتری داشته باشد.

به دلیل نبود شواهد مبنی بر ایمنی دارو در این رده سنی در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.

بیماران دچار صرع از این دارو مصرف می کنند. وضعیت بالینی و نوار مغزی این بیماران باید در فواصل منظم بررسی شود.

توجه شود که از قرص باکلوفن در اسپاسم بیماری پارکینسون نمی توان استفاده نمود.

برخی از بیماران مشکلات زمینه ای ادراری دارند. مصرف این دارو می تواند سبب احتباس ادراری حاد در آن ها شود.

برخی بیماران به کندی حرکات دستگاه گوارش، زخم پپتیک و اختلالات انسدادی دستگاه گوارش مبتلا هستند. در این بیماران دارو باید با احتیاط تجویز شود.

قطع ناگهانی باکلوفن داخل نخاعی به تب بالا، تغییر وضعیت روانی، اسپاسم بازگشتی بیش از حد و سفتی عضلانی منجر می شود. در مواردی نادر، نارسایی چند گانه اندام های بدن و مرگ ایجاد می گردد.

توهم و تشنج نیز از عوارض قطع ناگهانی قرص باکلوفن است. جز در مواردی با عارضه جانبی مهم، باید در سایر موارد دوز دارو به آهستگی کاهش و قطع شود.

در کودکان زیر ۶ سال ۵ میلی گرم بر کیلوگرم، دوز سمی بالقوه است.

کاربرد قرص باکلوفن چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد قرص باکلوفن چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

انواع داروی باکلوفن چیست

داروی باکلوفن در انواع دارویی مختلفی موجود است. این دارو به شکل پودر یا قرص ‌های خوراکی تهیه می‌شود. برای ساخت سوسپانسیون (مایع) این دارو، از پودر این دارو استفاده می ‌شود. این دارو در تزریق درون نخاعی هم استفاده می‌ شود. انواع قرص باکلوفن ۱۰ و ۲۵ گرمی در داروخانه ها عرضه شده و توسط پزشک به بیماران تجویز می شود.

موارد منع مصرف قرص باکلوفن چیست

  • ابتلا به بیماری های کلیوی
  • داشتن زخم معده
  • بیماری صرع یا اختلالات تشنجی دیگر
  • بیماری پارکینسون، فلج مغزی، اختلال‌ های روماتیسمی.
  • اختلال ‌های ذهنی مانند اختلال دو قطبی.
  • بیماری دیابت
  • پرفشاری خون
  • سکته مغزی یا وجود لخته خون
  • مصرف همزمان با دارو های مسکن

تداخلات دارویی انواع قرص باکلوفن ۲۵ و ۱۰ چیست

اگر هریک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پزشک را مطلع سازید. این دارو با دارو هایی که در ادامه عنوان شده است تداخل دارد.

انواع مسکن ‌های اپیوئیدی

انواع قرص ‌های خواب آور

شل‌کننده ماهیچه ‌ها

دارو های ضد افسردگی

دارو اضطراب یا اختلال دوقطبی

دارو تشنج

دارو فشار خون

برخی ویتامین ‌ها و دارو های گیاهی

مصرف قرص baclofen با دارو های زیر ممکن است خواب ‌آلودگی را بیشتری کند. برخی از این دارو ها به شرح زیر هستند.

  • بنزودیازپین مانند تریازولام و میدازولام
  • دارو های مخدر مانند اکسی‌کدون و کدئین

عوارض قرص باکلوفن ۱۰ و ۲۵ چیست

عوارض قرص باکلوفن بیشتر در انواع خوراکی نمایان می ‌شوند. این عوارض را می‌توان به دو دسته عمومی و اضطراری تقسیم نمود. عوارضی که در دسته عمومی قرار می‌گیرند تهدیدی جدی برای سلامت فرد نخواهند بود. اما در صورت مشاهده عوارض جانبی اضطراری باکلوفن، حتما باید به پزشک یا اورژانس مراجعه نمود. از جمله عوارض قرص باکلوفن که عمومی طبقه بندی می شوند، عبارتند از :

  • بروز سردرد
  • ایجاد سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • ایجاد حالت تهوع
  • فشار خون پایین
  • ایجاد یبوست

برخی از عوارض قرص baclofen مهم تر هستند. به شکل زیر طبقه بندی می شوند :

  • بروز علائم سندرم ترک مانند : توهم یا تشنج
  • بروز خواب آلودگی های غیر طبیعی
  • ایجاد پریشانی
  • بروز مشکل در ادرار

قیمت قرص باکلوفن ۲۵ چگونه است

قیمت قرص باکلوفن تا حدود زیادی به نوع شرکت تولید کننده آن وابسته است. از طرفی قیمت قرص باکلوفن ایرانی و خارجی هم با یکدیگر متفاوت است. در کشور ما ایران نوع ایرانی این دارو موجود و مورد استفاده نیز قرار می گیرد. شرکت های داروسازی ایران همواره در تلاشند تا با تولید دارو های ایرانی با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، بتوانند به بیماران کمک کرده و از هزینه ها بکاهند. قیمت قرص باکلوفن ۱۰ و ۲۵ ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی آن است. در ایران بیشتر از همین انواع ایرانی استفاده می شود. در رابطه با دارو های خارجی این نکته باید در نظر گرفته شود که شرکت های وارد کننده مختلف قیمت‌ های مختلفی را بر محصولات وارداتی خود قرار می دهند.

بنابراین قیمت ‌این دارو تا حد زیادی می تواند به نوع شرکت وارد کننده یا تولید کننده وابسته باشد. از طرفی انواع قرص باکلوفن ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی تولید و در دسترس قرار گرفته است. این قرص ها می توانند از لحاظ قیمتی مقداری متفاوت باشند.

خرید و فروش قرص باکلوفن ۱۰ و ۲۵ چگونه است

خرید و فروش قرص باکلوفن در ایران جهت بیماری هایی مانند : ام اس و بیماری های عصبی به عنوان یک شل کننده عضلات صورت می پذیرد. جهت کمک به بهبود این مشکلات در بیماران، خرید و فروش قرص باکلوفن صورت می گیرد.

جهت خرید خرید و فروش قرص باکلوفن ۱۰ می توان به داروخانه ها مراجعه نمود. این دارو به هیچ وجه نباید از مراکز نامعتبر خریداری و مصرف شود. مصرف خودسرانه عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده به وجود آورد.

کاربرد قرص باکلوفن چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد قرص باکلوفن چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

آیا قرص باکلوفن مسکن است

باکلوفن یک داروی ضد درد شناخته شده است و شما حتما آن را در لیست داروهای خودتان یا اطرافیان خودتان دیده اید. در رابطه با این سوال که باکلوفن مسکن است یا نه باید بگوییم که این قرص یک مسکن نیست. باکلوفن درد و ناراحتی ناشی از اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد. این قرص ۱ ساعت بعد از مصرف شروع به کار می کنند. با این حال، ممکن است چند روز طول بکشد تا دوز مناسب برای کنترل علائم خود را پیدا کنید.

دوز شروع معمول برای بزرگسالان ۵ میلی گرم (نصف قرص) است که ۳ بار در روز با فاصله ۶ تا ۸ ساعت مصرف می شود. سپس پزشک به تدریج دوز شما را به ۲۰ میلی گرم، ۳ بار در روز افزایش می دهد. اگر به شما باکلوفن تزریقی داده شود، دوز آن به وضعیت و علائم شما بستگی دارد.

باکلوفن برای کمک به شل کردن عضلات خاصی در بدن شما استفاده می شود. اسپاسم، گرفتگی و سفتی عضلات ناشی از مشکلات پزشکی از جمله ام اس یا آسیب های خاص به ستون فقرات را از بین می برد.

بسته به شدت اسپاستیسیته و تحمل، درمان استاندارد شامل تجویز خوراکی روزانه ۴۰-۸۰ میلی گرم است. برای اطمینان از بی خطر بودن این قرص اگر تا به حال واکنش آلرژیک به باکلوفن یا هر داروی دیگری داشته اید، قبل از مصرف آن را به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو را فقط با تجویز پزشک مورد استفاده قرار دهید تا دوز صحیح آن برای شما مشخص شود.

هرگز از این قرص به عنوان مسکن استفاده نکنید و از قرص هایی که برای تسکین دردها در بازار موجود است، استفاده نمایید. مواد شیمیایی موجود در قرص ها بر اساس کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند و بهترین دارو، دارویی است که دقیقا برای کاری که باید انجام دهد، ساخته شده باشد.

سخن آخر

دارو های شیمیایی و مکمل های غذایی را نباید بدون دستور پزشک متخصص مصرف نمود. مصرف دارو ها باید در صورت نیاز و با نظر پزشک باشد.

نحوه مصرف دارو ها و مقدار دوز مصرفی آن ‌ها از موارد مهمی است که باید طبق نظر پزشک و یا بروشور شرکت تولید کننده صورت گیرد.

دارو ها باید از نور و گرمای خورشید و دسترس کودکان دور نگه داشته شوند.

دارو های شیمیایی و گیاهان دارویی نباید خودسرانه مصرف شوند. تداخلات دارویی همواره ممکن است وجود داشته باشد. این تداخلات گاهی اثرات بسیار مخربی دارند.

در صورت سابقه حساسیت دارویی یا گیاهی باید پزشک را در جریان قرار داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا