Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی تمشک از برگ گیاه تمشک تهیه می شود و برای باروری زنان و در دوران بارداری برای بسیار مفید است. برگ تمشک که معمولاً به شکل چای مصرف می شود، منبع تغذیه فوق العاده ای است. برگ های تمشک سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین B و آهن هستند که به حفظ سلامتی کمک بسیاری می کنند.

زنان برای دوره های سنگین، دوره های دردناک، برای جلوگیری از سقط جنین، تهوع صبحگاهی مرتبط با بارداری و کاهش درد زایمان می توانند از منافع این دمنوش استفاده می کنند. دمنوش گیاهی تمشک همچنین برای علائم شایع حاملگی مانند گرفتگی پا، حالت تهوع و کم خوابی مفید است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مزایای دمنوش گیاهی تمشک برای سلامتی زنان

برگ تمشک قرمز سرشار از مواد مغذی است که می تواند مکمل جداگانه ای برای شما باشد. یکی از ویژگی های درخشان آن محتوای بالای ویتامین B است. ویتامین های گروه B برای سلامت و تندرستی بدن انسان ضروری هستند. مهمتر از همه ویتامین B به طور مستقیم بر انرژی، عملکرد مغز و متابولیسم سلولی شما تأثیر می گذارد. آنها همچنین از بینایی، تولید گلبول های قرمز خون، هضم و جذب و عملکرد عصبی شما پشتیبانی می کنند.

به ویژه در زنان، ویتامین B برای حفظ سلامتی در سنین باروری بسیار مهم است. از آنجا که بدن زنان توسط هورمون ها تنظیم می شود، اغلب می تواند با ساده ترین عوامل از تعادل خارج شود. دو هورمون برجسته که بر بدن زنان در هر مرحله تأثیر می گذارند، استروژن و پروژسترون هستند که به ویژه در طول دوره های قاعدگی دچار جزر و مد می شوند.

ویتامین B6 که در برگ های تمشک قرمز یافت می شود با همه عوامل PMS از جمله تغییرات خلقی و تحریک پذیری مبارزه می کند. علاوه بر این  B6 به استروژن، پروژسترون و تستوسترون متصل می شود و به تنظیم این هورمون های استروئیدی کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

به طور سنتی دمنوش تمشک قرمز برای تسریع روند زایمان در سه ماهه دوم یا سوم بارداری استفاده می شود. همچنین  می تواند به رفع حالت تهوع کمک کرده و رحم را برای آماده شدن برای زایمان تقویت می کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن

حقایق تغذیه ای دمنوش گیاهی تمشک

اگر از طرفداران دمنوش های گیاهی هستید توصیه می کنیم از فواید گرم کننده و آرام بخش یک فنجان دمنوش تمشک لذت ببرید. اما این چای می تواند اثرات دیگری نیز داشته باشد. این چای گیاهی خطر ابتلا به سرطان یا دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند و ممکن است مزایای کاهش وزن داشته باشد.

این نوشیدنی با طعم خاکی آنتی اکسیدان های ضد پیری متعددی را فراهم می کند و می تواند به کوتاه شدن زایمان به بارداری کمک کند. دمنوش برگ تمشک سرشار از آنتی اکسیدان است. به عنوان مثال، چای سبز حاوی چندین آنتی اکسیدان از جمله اپی گالوکاتچین-۳-گالات (به اختصار EGCG) است که مانع تولید مولکول هایی می شود که باعث آسیب مفصلی در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می شوند.

چای برگ تمشک قرمز نیز سرشار از آنتی اکسیدان ها و برخی مواد مغذی است. مواد مغذی موجود در دمنوش برگ تمشک قرمز با ویتامین ها و مینرال های مهمی هستند که می تواند به حفظ و بهبود سلامت عمومی شما کمک کنند.

خواص برگ تمشک چیست؟

گیاه تمشک که با نام علمی Rubus idaeus  شناخته می شود دارای برگ های سبز و مملو از میوه های تمشک قرمز آبدار است. برگ های این گیاه مملو از تانن هایی مانند اسید الاژیک، فلاونوئیدها و برخی اسیدهای فنولیک مانند اسید کلروژنیک است که در قهوه نیز یافت می شود.

به لطف تانن ها، طعم برگ تمشک قرمز قابض است به همین دلیل برخی افراد آن را به یک چای سیاه  که کمی شیرین شده تشبیه می کنند. در یک فنجان چای دم کرده ساده برگ تمشک هیچ کالری وجود ندارد. مزایای سلامتی دمنوش برگ تمشک قرمز شامل موارد زیر است:

منبعی از ریزمغذی های مفید است:

دمنوش برگ تمشک حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامت انسان، سیستم ایمنی بدن و فرآیندهای سلولی مفید هستند. برگ تمشک قرمز حاوی ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین E و ویتامین B است. این ویتامین ها با جلوگیری از استرس اکسیداتیو و بهبود فرایندهای سلولی مانند مصرف انرژی به سلامت کمک می کنند. برگ ها همچنین حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. این مواد معدنی به هضم سالم و استخوان های قوی کمک می کند.

علاوه بر این، چای برگ تمشک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به نام پلی فنول ها و تانن ها شناخته می شوند. این آنتی اکسیدان ها در برابر رادیکال های آزاد که می توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شوند، محافظت می کنند. استرس اکسیداتیو شکل زنگ زدگی بدن انسان است و می تواند مشکلات زیادی از افزایش خطر بیماری های جدی تا پیری زودرس ایجاد کند.

اسپاسم های قاعدگی را کاهش می دهد:

برگ های تمشک قرمز مملو از فراگارین است – ترکیبی که مانع فعالیت رحم می شود. این ترکیب می تواند برای افرادی که در کنترل حرکات روده و ادرار مشکل دارند، مفید باشد. به طور خاص، این گیاه توسط زنان باردار برای کاهش میل مکرر به ادرار استفاده می شود.

یک مطالعه منتشر شده در Planta Medica نشان داد که مواد موجود در برگ تمشک قرمز از جمله فرگارین به سفت شدن ماهیچه های ناحیه لگن کمک می کند. این ترکیب می تواند منجر به کاهش احساس اسپاسم و میل به ادرار کردن شود. محققان همچنین دریافتند که این گیاه ممکن است به کاهش علائم دیگر قاعدگی از جمله تهوع کمک کند.

برگ تمشک همچنین حاوی آهن است که ممکن است برای دوران قاعدگی فوایدی داشته باشد. زنانی که پریودهای سنگینی را تجربه می کنند بیشتر مستعد کم خونی هستند. افزایش مصرف آهن می تواند ریسک کم خونی و از عوارض جانبی مانند خستگی و تحریک پذیری جلوگیری کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن

 حاوی ویتامین های B و C است:

ویتامین های ب کمپلکس عملکردهای مختلفی دارند و اغلب اوقات با هم کار می کنند. آنها مواد مغذی را به انرژی تبدیل می کنند، هورمون های استرس را تنظیم می کنند، کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهند و سلامت پوست و مو را حفظ می کنند. در همین حال ویتامین C به بدن شما کمک می کند برخی از اجزای حیاتی از جمله پوست، عروق خونی، استخوان ها و بافت همبند به خوبی تشکیل و حفظ شوند.

تامین کننده کلسیم است:

بدن شما نمی تواند به تنهایی کلسیم تولید کند، به همین دلیل بسیار مهم است که آن را از منابع سالم خارجی مصرف کنید. حدود ۹۹ درصد کلسیم بدن شما در استخوان ها و دندان های شما متمرکز است. این مینرال همچنین به لخته شدن خون کمک می کند، همراه با پتاسیم و منیزیم به انقباض ماهیچه ها کمک کرده و برای سلامت اعصاب نیز حائز اهمیت است.

آهن مورد نیاز بدن را فراهم می کند:

آهن یک ماده معدنی بسیار مهم است که نقش های زیادی در بدن دارد که مهمترین آن ساخت گلبول های قرمز سالم حامل اکسیژن است. تقریبا دو سوم آهن بدن در پروتئین هموگلوبین وجود دارد که وظیفه انتقال اکسیژن از ریه ها به دیگر نقاط بدن را بر عهده دارد.

به تامین منیزیم کمک می کند:

منیزیم عامل بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی در بدن است. این مینرال به تنظیم سنتز پروتئین (یکی از حیاتی ترین فرایندهای بیولوژیکی) کمک می کند، عملکرد عصب و عضلات (از جمله انقباض ماهیچه ها، ضربه عصبی و ریتم طبیعی قلب) و همچنین فشار خون، تولید انرژی و کنترل قند خون را بهبود می بخشد.

التهاب را کاهش می دهد:

برگ تمشک قرمز غنی از پلی فنول است، ترکیبات گیاهی که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. طی تحقیقات مشخص شده است که برگ های تمشک دارای غلظت بالاتری از این ترکیبات ضد پیری در مقایسه با خود میوه تمشک هستند. آنتی اکسیدان ها نه تنها سلول ها را از آسیب محافظت می کنند، بلکه به کاهش التهاب نیز کمک می کنند. التهاب با تعدادی از بیماری های مزمن مرتبط است از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و شاید حتی بیماری آلزایمر در ارتباط است.

فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن

پتاسیم مورد نیاز بدن را فراهم می کند:

پتاسیم نقش مهمی در عملکرد ماهیچه های صاف از جمله عضلات صاف دستگاه گوارش دارد. همچنین همراه با منیزیم و کلسیم تکانه های عصبی را هدایت می کند که برای تنظیم حرکت ماهیچه های صاف مهم هستند.

فسفر و روی را برای شما فراهم می کند:

فسفر فراوان ترین ماده معدنی در بدن انسان است. ۸۵ درصد آن در دندان ها و استخوان های شما قرار دارد. این ماده همراه  با کلسیم برای ساخت دندان ها و استخوان های قوی همکاری می کند. در همین حال، روی بخشی ضروری از سیستم ایمنی بدن است و همچنین برای سنتز DNA و پروتئین های مختلف مورد نیاز است.

افزایش سندرم براکستون هیکس

شواهد نشان می دهد که نوشیدن چای برگ تمشک قرمز ممکن است خطر ابتلا به براکستون هیکس را در زنان باردار افزایش دهد. انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه دوم رخ می دهد اما در سه ماهه سوم بیشتر شایع است.

انقباضات در رحم اتفاق می افتد و می تواند از ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه طول بکشد. آنها نامنظم و نادر هستند و باعث دردهای ناخوشایند می شوند. آنها انقباضات واقعی نیستند و اغلب به آنها “زایمان کاذب” گفته می شود. اگر اولین بارداری شما است  ممکن است این انقباضات را بیشتر تجربه کنید.

برای تشویق انقباضات و ایجاد زایمان، برخی از ماماها توصیه می کنند چای تمشک را دو هفته قبل از موعد زایمان بنوشید. در اوایل بارداری – در سه ماهه اول – از نوشیدن دمنوش تمشک خودداری کنید زیرا با خواص تقویت کننده رحم ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد.

عوارض جانبی و خطرات دمنوش گیاهی تمشک

چای برگ تمشک در صورت مصرف متوسط در بین عموم مردم بی خطر تلقی می شود. اکثر کارشناسان  از جمله انجمن بارداری آمریکا  بر این باورند که مصرف دمنوش گیاهی تمشک بی خطر است. اما توجه داشته باشید که FDA این چای را به عنوان درمانی برای مشکلات سلامتی تأیید نکرده است .

مهم است که قبل از مصرف چای برگ تمشک قرمز با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در درک عوارض جانبی احتمالی از جمله تداخل دارویی، کمک کند.

این دمنوش گیاهی سرشار از خاصیت است ولی می تواند خاصیت ملین داشته باشد. بنابراین اگر در عادات دفع مزاج خود تغییری مشاهده کردید زیاد تعجب نکنید. در صورت ابتلا به اسهال مصرف خود را کاهش دهید. دمنوش تمشک همچنین ممکن است یک ادرارآور ملایم باشد، بنابراین ممکن است متوجه شوید که مجبورید بیشتر از قبل از سرویس بهداشتی استفاده کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن

آیا مصرف دمنوش تمشک در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است؟

برخی از ماماها و پزشکان توصیه می کنند از مصرف هر چیزی که ممکن است با زایمان تداخل داشته باشد، خودداری کنید. این امر به ویژه در صورت عدم وجود شواهد کافی مبنی بر عملکرد ماده مورد نظر صادق است. بدن ما طوری طراحی شده است که بدون کمک زایمان می کند. تلاش برای تغییر مسیر این فرایند طبیعی را می توان راهی دیگر برای ایجاد یا سرعت بخشیدن به زایمان دانست.

شواهد ارائه شده توسط NHS Medicines Information (2014) نشان می دهد که مطالعات تحقیقاتی هیچ تفاوتی در طول مدت زایمان یا نتیجه زایمان برای مادرانی که چای برگ تمشک مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که آن را مصرف نکرده بودند، نشان نمی دهد.

مانند دیگر دمنوش های گیاهی، دمنوش برگ تمشک را باید در حد اعتدال نوشید. مواد شیمیایی موجود در این چای همانند مواد مخدر در بدن شما کار می کنند. این ممکن است بر نحوه عملکرد برخی از فرایندهای بدن شما تأثیر بگذارد. تنها عوارض جانبی احتمالی شناخته شده در صورت مصرف صحیح تهوع، مدفوع شل شده و انقباضات براکستون هیکس است.

اگر تصمیم گرفتید از چای برگ تمشک استفاده کنید، توصیه می شود آن را در حدود ۳۲ هفته بارداری شروع کنید. با یک فنجان در روز شروع کنید، به تدریج به سه فنجان افزایش دهید. اگر طعم چای را دوست ندارید، می توانید کپسول برگ تمشک استفاده کنید. اگر بعد از نوشیدن دمنوش تمشک دچار انقباضات قوی براکستون هیکس شدید، مقدار نوشیدنی خود را کاهش دهید یا مصرف آن را متوقف کنید.

مقدار مصرف دمنوش گیاهی تمشک

هیچ توصیه جهانی برای مقدار نوشیدن دمنوش تمشک وجود ندارد. اگر باردار هستید، قبل از مصرف چای با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان اغلب به بیماران خود توصیه می کنند که از مکمل های گیاهی از جمله چای تمشک قرمز در دوران بارداری استفاده نکنند، زیرا مکمل ها تحت کنترل نیستند.

چای تمشک قرمز دارای خواص ملین طبیعی است که می تواند باعث ناراحتی گوارشی شود. مصرف دوزهای بالای گیاه  به عنوان مکمل یا نوشیدن بیش از حد دمنوش می تواند مشکلاتی از جمله اسهال و استفراغ را ایجاد کند. مصرف روزانه را به یک یا دو فنجان چای برگ تمشک قرمز محدود کنید.

در غیر این صورت می توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید، به شرطی که از آن لذت ببرید و عوارض جانبی آزاردهنده ای ایجاد نکند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی تمشک و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی تمشک

چای برگ تمشک را می توانید گرم یا سرد استفاده کرد. برای تهیه دمنوش می توانید از برگ های خشک تمشک و همچنین چای کیسه ای آن استفاده کنید. این دمنوش طعم ملایمی دارد و با ریختن آب جوش بر روی برگ های خشک یا تازه تمشک تهیه می شود. پس از آماده شدن می توانید به آن کمی عسل اضافه کنید.

چه موقع باید از مصرف دمنوش گیاهی تمشک اجتناب کنید؟

  • اگر زایمان قبلی شما از ابتدا تا انتها سه ساعت یا کمتر طول کشیده است
  • شما به دلایل پزشکی قصد انجام سزارین دارید
  • به قبلا سزارین شده اید
  • قبلا زایمان زودرس داشته اید
  • شما در نیمه دوم بارداری خود خونریزی واژینال داشته اید
  • شما سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان سینه یا تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم دارید
  • شما منتظر بچه ای هستید که سرحال است
  • شما در دوران بارداری خود هرگونه عارضه یا مشکلی از جمله فشار خون بالا دارید
  • شما منتظر دوقلو هستید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا