Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟

دانه قهوه عربیکا از گیاه خاصی به نام «قهوه عربیکا» به دست می آید. اکثر قهوه ای که برای مصرف انسان در سراسر جهان استفاده می شود از گیاه عربیکا و گیاه کانفورا (بیشتر با نام روبوستا شناخته می شود) تهیه می شود. تفاوت های عمده  بین این دو گیاه خاص شامل شرایط رشد، ارتفاع، قیمت، غلظت کافئین و از همه مهمتر طعم و کیفیت است. منشا قهوه عربیکا به حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد و منطقه ای از ارتفاعات جنوب غربی کنونی اتیوپی برمی گردد.

دانه قهوه عربیکا، در تهیه قهوه در جهان بسیار استفاده می شود. با وجود جذابیت این قهوه در جهان، کشت دانه های قهوه عربیکا کمی سخت است. این دانه ها یک محصول حساس و بی ثبات هستند.

گیاه عربیکا ترجیح می دهد در خاک غنی و مرطوب با مقدار زیادی آفتاب، اما سایه کافی رشد کنند. گیاهان عربیکا به طور معمول در ارتفاعات ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ متری بهترین عملکرد را دارند. دامنه های سایه دار و پوشیده با ترکیبی از شاخ و برگ های محافظ، آفتاب روشن و دمای کم گرمسیری برای کشت قهوه عربیکا ایده آل است.ترکیب این عوامل، برداشت قهوه عربیکا را بسیار دشوار می کند و منجر به سختی کار می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

دانه قهوه عربیکا چیست؟

طعم قهوه عربیکا به صورت میوه ای و ترش توصیف شده است. دانه های قهوه عربیکا بوی متفاوتی مانند توت دارند ولی طعم آنها مشابه دانه های بو داده قهوه است. قندهای طبیعی موجود در دانه قهوه عربیکا تقریبا دو برابر بیشتر از دانه قهوه روبوستا است. قهوه عربیکا برای اولین بار به طور طبیعی در ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی کشف شد. امروزه، در بسیاری از مناطق گرمسیری مانند اندونزی، آفریقا و آمریکای لاتین کشت می شود و به سراسر جهان صادر می شود و حدود ۷۰ درصد بازار دانه قهوه را به خود اختصاص داده است.

قهوه عربیکا در مناطق کوهستانی در ارتفاع زیاد و آب و هوای نسبتا سرد رشد می کند. این گیاه به خاک غنی، رطوبت، بارندگی یکنواخت، سایه و نور کم خورشید نیاز دارد. گیاهان قهوه عربیکا بسیار مستعد بیماری ها، آفات و شرایط آب و هوایی هستند. بنابراین نگهداری از آنها بسیار سخت است.

دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟
دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟

طعم قهوه عربیکا

دانه قهوه عربیکا طعم ترش دارد. آنها به طور طبیعی معطر با طیف وسیعی از اسیدیته (بسته به منشاء آن) و طعم ظریف هستند. در یک فنجان قهوه عربیکا می توانید طعم های شکلاتی، میوه ای، گیاهی و خاکی پیدا کنید. این قهوه سمفونی طعم هاست. به همین دلیل، طرفداران قهوه، اغلب قهوه عربیکا را ترجیح می دهند.

دانه های قهوه عربیکا از میوه گونه گیاهی قهوه Coffea Arabica می آیند. اعتقاد بر این است که گیاه قهوه عربیکا اولین گیاه قهوه ای بود که در جهان کشت شد. رشد گیاه عربیکا تا ۷ سال طول می کشد و در ارتفاعات بیشتر رشد می کند. دانه های عربیکا در حال حاضر عمدتا در برزیل تولید می شوند. برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان است و در ۱۵۰ سال گذشته این عنوان معتبر را در اختیار داشته است.

چرا به آن قهوه عربیکا می گویند؟

نام عربیکا مترادف با «قهوه عربی» یا «درخت قهوه عربستان» است. علت این نامگذاری این است که دانه های قهوه عربیکا در قرن هفتم از اتیوپی به عربستان برده شد و در عربستان بود که برای اولین بار قهوه دم شد. روش تهیه قهوه دم کرده سپس در بین مصری ها و ترک ها گسترش یافت و سرانجام در سراسر جهان شایع شد.

با ردیابی اولین سابقه ثبت شده در زمینه دم کردن قهوه به عنوان یک نوشیدنی داغ از دانه های بو داده، می توانید دریابید که در قرن دوازدهم، دانشمندان عرب خاطرنشان کردند که قهوه به آنها کمک می کند ساعت کار خود را طولانی کنند. بنابراین، امروزه قهوه از نظر فنی یک نوآوری عربی است که با تجار و دانشمندان به سراسر جهان سفر کرده است.

انواع دانه قهوه عربیکا

همانطور که گفتیم کشور برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه عربیکا در جهان است. قهوه عربیکا با کیفیت بالا در برخی دیگر از کشورها مانند کاستاریکا، مکزیک، گواتمالا، رواندا، اکوادور، اتیوپی و هند نیز کشت می شود. در مناطق مختلف، ده ها گونه از خانواده بزرگ قهوه عربیکا پرورش داده می شود. برخی از رایج ترین گونه ها عبارتند از: Typica ، Bourbon ، Caturra ، Catimor ، Catuai ، Gesha ، Jackson ، Kent ، Kona ، Maragogy و چندین نوع دیگر.

یکی از قدیمی ترین انواع قهوه عربیکا، کنت است که به دلیل کیفیت بی نظیرش در جهان بسیار مشهور است. اگرچه کنت عربیکا در دهه ۱۹۴۰ بین گیاهان محبوب بود، اما امروزه تولید آن فقط به چند منطقه محدود می شود.

دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟
دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟

فواید و مزایای دانه قهوه عربیکا برای سلامتی

سازمان تحقیقات قهوه تخمین زده است که حدود ۷۰ درصد قهوه جهان از دانه های قهوه عربیکا تهیه می شود. عربیکا وقتی در حد متعادل و با افزودنی های محدود مصرف می شود، فواید تغذیه ای بی شماری را ارائه می دهد. در حالی که از فنجان قهوه سرشار از طراوت لذت می برید، می توانید مطمئن باشید که از مزایای بسیار خوبی برای سلامتی نیز بهره مند خواهید شد. در ادامه خواص قهوه عربیکا برای سلامتی شرح داده شده است:

کاهش خطر آلزایمر با دانه قهوه عربیکا

آلزایمر یک بیماری است که معمولاً در افراد مسن بالای ۶۵ سال مشاهده می شود. این بیماری با تخریب عملکرد اعصاب ارتباط تنگاتنگی دارد و در نتیجه سیستم مغزی را مختل می کند. آلزایمر می تواند به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، سبک زندگی ناسالم، مصرف زیاد مواد شیمیایی، محیط ناسالم، سکته مغزی و غیره ایجاد شود. مشخص شده است که مصرف قهوه می تواند از مغز شما در برابر آلزایمر و هر بیماری دیگری که با تخریب عصبی مرتبط است، محافظت کند. مصرف قهوه، به ویژه قهوه عربیکا به طور منظم به شما در محافظت از ابتلا به این بیماری کمک می کند.

ایجاد روحیه خوب با مصرف دانه قهوه عربیکا

آیا تا به حال متوجه شده اید که هر بار که قهوه می نوشید، بلافاصله احساس انرژی و نشاط بیشتری می کنید. تعجب آور نیست، زیرا قهوه واقعا یک نوشیدنی انرژی زا است که می تواند مغز شما را برای ترشح هورمون اندورفین تحریک کند، که برای ایجاد احساس شادی و نشاط بسیار مفید است.

غلبه بر استرس با مصرف دانه قهوه عربیکا

کارهای زیاد و فعالیت های روزانه شایع ترین محرک هایی است که باعث می شوند افراد از استرس رنج ببرند، به ویژه کسانی که در یک شهر بزرگ زندگی و کار می کنند. نوشیدن یک فنجان قهوه عربیکا قبل از شروع روز یا بعد از ظهر، سطح استرس را کاهش داده و بر آن غلبه می کند.

نوشیدن قهوه باعث می شود، مغز شما برای داشتن آرامش بیشتر تحریک شود. با داشتن احساس آرامش، می توانید بدون ترس از استرس، فعالیت های روزانه خود را به خوبی مدیریت کنید. این یکی از بهترین مزایای قهوه عربیکا برای سلامتی است که ما همیشه می توانیم از آن استفاده کنیم.

درمان دیابت با مصرف دانه قهوه عربیکا

یکی دیگر از مزایای نوشیدن قهوه، به حداقل رساندن اثرات بالقوه بیماری دیابت است. ویتامین ها و کافئین موجود در قهوه عربیکا به بدن شما کمک می کند تا با افزایش متابولیسم سطح هورمون انسولین را افزایش دهد. با داشتن انسولین کافی احتمال ابتلا به بیماری دیابت به حداقل می رسد.

به طور طبیعی حاوی کافئین است

هنگامی که قهوه عربیکا به مقدار متوسط ​​مصرف می شود، منبع عالی کافئین است که به افزایش انرژی برای بیدار شدن و هوشیار ماندن شما کمک می کند. طبق تحقیقات آکادمی تغذیه و رژیم درمانی، مصرف بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلی گرم قهوه در روز می تواند به شما کمک کند هوشیار و سرحال بمانید.

دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟
دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟

سرشار از مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان است

دانه های قهوه عربیکا سرشار از آنتی اکسیدان های گیاهی هستند که دارای اثرات ضد التهابی خاصی در بدن هستند. مصرف منظم قهوه عربیکا می تواند به جلوگیری از بروز برخی بیماری های مزمن به شما کمک کند. فیتونوترینت ها شکل دیگری از ترکیبات گیاهی هستند که خواص آنتی اکسیدانی قهوه را بیشتر می کنند و با رادیکال های آزاد که به سلول های بدن آسیب می رسانند مبارزه می کنند.

حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مفید است

یک فنجان معمولی قهوه دارای ۰.۶ میلی گرم منگنز، ۰.۵ میلی گرم نیاسین، ۷ میلی گرم منیزیم و ریبوفلاوین (ویتامین B) است. مصرف منظم قهوه عربیکا به بازیابی این مواد معدنی و ویتامین ها در بدن کمک می کند و سلامت قلب را حفظ کرده و جوانی بدن را تقویت می کند.

منبع عالی از الکترولیت ها و هیدراتاسیون است

بیش از ۹۰ درصد یک فنجان قهوه را آب تشکیل داده است. اگرچه قهوه عربیکا دارای خاصیت مدر است، اما تحقیقات سازمان قهوه و سلامت ثابت کرده است که مصرف متوسط ​، کمتر از ۵ فنجان قهوه در روز برای جلوگیری از اثرات ادرارآور آن بی خطر است. در حقیقت، هر فنجان قهوه ای که مصرف می کنید می تواند بدن شما را با ۱۱۶ میلی گرم پتاسیم و با کمی سدیم تقویت کند.

پیشگیری از سرطان

دانه قهوه عربیکا می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. همانطور که می دانیم سرطان بسیار وحشتناک و یکی از بیماری های مهلک در جهان است. ضروری است که با انجام یک شیوه زندگی سالم از بروز این بیماری ها اجتناب کنیم. نوشیدنی قهوه، به ویژه قهوه عربیکا، دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان است که روشی بسیار موثر برای مبارزه با سلول های سرطانی در بدن است.

آنتی اکسیدان چیزی است که ما به طور جدی به آن احتیاج داریم تا سلامت بدن خود را احیا کرده و مواد مغذی موجود در خون را متعادل کنیم. با مصرف یک تا دو فنجان قهوه عربیکا در روز، می توانید از ابتلا به سرطان در امان باشید.

ممکن است از سلامت دهان محافظت کند

قهوه عربیکا با داشتن ویژگی های ضد باکتری برای سلامت دهان به طور گسترده ای شناخته شده است. در نتیجه، می تواند به شما در درمان مشکلات دندان، پلاک و عفونت لثه کمک کند. همچنین این قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را به حداقل برساند.

با این حال، برخی از احتیاط ها در مورد مصرف قهوه عربیکا به منظور استفاده بهتر از آن وجود دارد. اکیدا توصیه می شود که قهوه عربیکا را با شکر زیاد مصرف نکنید. شکر درون دندان های شما رسوب می کند و به آرامی دندان های شما را آلوده کرده و برخی مشکلات دندان را برای شما ایجاد می کند.

دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟
دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟

ممکن است باعث افزایش استقامت شود

از چند دهه پیش قهوه برای حفظ سلامت و استقامت بدنی مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر کافئین زیادی است که در داخل قهوه وجود دارد و به شما در حفظ انرژی و سلامت بدن کمک می کند. کافئین باعث می شود مغز شما پر انرژی بماند و به سلول های بدن نیز این دستور را بدهد.

ممکن است از بروز بیماری پارکینسون جلوگیری کند

پارکینسون بیماری است که بیشتر افراد مسن از آن رنج می برند. این بیماری ناشی از تخریب عملکرد اعصاب در بدن انسان است. نوشیدنی قهوه، به ویژه قهوه عربیکا می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با پارکینسون و جلوگیری از بروز آن به شما بسیار کمک کند. به طور منظم یک تا دو فنجان قهوه در روز بنوشید، تا بهترین مزایای قهوه عربیکا را دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که از ریختن زیاد شکر در آن خودداری کنید.

از تجمع رادیکال آزاد در بدن جلوگیری می کند

رادیکال های آزاد نه تنها برای سلامتی انسان، بلکه برای پوست نیز بسیار خطرناک هستند. رادیکال های آزاد می توانند مشکلات جدی مانند پیری پوست و سرطان را ایجاد کنند. با مصرف کافئین موجود در قهوه عربیکا می توانید اثر رادیکال های آزاد را در بدن خود کاهش دهید. کافئین موجود در این قهوه سلول های شما را بازسازی می کند و ایمنی بدن شما را برای دفاع  در برابر رادیکال های آزاد افزایش می دهد.

داشتن پوست سالم با مصرف دانه قهوه عربیکا

تحقیقات نشان داده است که مصرف قهوه برای سلامت پوست بسیار مفید است. ممکن است سالن های زیادی را پیدا کنید که از قهوه به عنوان ماسک استفاده می کنند. قهوه یکی از بهترین روش ها برای درمان مشکلات پوست است. ترکیبات موجود در قهوه عربیکا  باعث سفت شدن، صاف شدن و بازسازی سلول های مرده پوست می شود. می توان از قهوه به عنوان کرم ضد میکروب نیز برای پاکسازی پوست صورت استفاده کرد.

دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟
دانه قهوه عربیکا چیست چه فواید و مضراتی دارد؟

عوارض قهوه عربیکا

مصرف قهوه دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. اما اگر مقدار زیادی قهوه عربیکا یا روبوستا مصرف می کنید، احتمال دارد دچار عوارض زیر شوید:

  • اضطراب
  • کم آبی بدن
  • فشار خون بالا
  • افزایش ضربان قلب
  • بیخوابی
  • افزایش سطح کلسترول

این شرایط در افراد مختلف متفاوت است. در صورت بروز این عوارض جانبی باید مصرف قهوه را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. همیشه به یاد داشته باشید در مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین اعتدال را رعایت کنید.

دانه قهوه عربیکا را از کجا بخریم؟

دانه قهوه عربیکا را می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های مختلف تهیه کنید. قیمت دانه قهوه عربیکا بسته به وزن و نوع بسته آن متفاوت است و به راحتی قابل خریداری است. برای خرید دانه قهوه عربیکا اصل به مراکز معتبر مراجعه کنید.

سخن آخر

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله شما درک بهتری از دانه های قهوه عربیکا داشته باشید و بدانید این دانه ها از کجا آمده اند، چگونه رشد کرده اند. دفعه بعد که از یک فنجان قهوه مورد علاقه خود لذت می برید، می توانید مطمئن باشید که به احتمال زیاد از محبوب ترین دانه قهوه موجود در جهان تهیه شده است.

طعم قهوه عربیکا خوشمزه است و خیلی قوی نیست، علاوه بر این مزایایی بسیار زیادی برای سلامتی ما دارد. قهوه عربیکا دارای محتویات مفیدی است که برای سلامتی ما بسیار مفید است. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا