Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیکشاورزی و دامپروری

کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟

کوکوپیت (Coco Peat)  یک منبع دوست دار محیط زیست و تجدید پذیر است که به دلیل مزایای مختلف به عنوان یک روش برتر برای رشد گیاهان در دنیای باغبانی به طور فزاینده ای استفاده می شود. این کود یک جایگزین ارگانیک عالی برای باغبانی به جای پیت ماس ​​است و در صورت لزوم می توان آن را به راحتی با خاک مخلوط کرد.

تولید کوکوپیت تا حد زیادی در قاره آسیا، عمدتا در سریلانکا و هند صورت می گیرد. صنعت تولید این کود همچنین نقش مهمی در اقتصاد سایر کشورها مانند اندونزی، ویتنام و فیلیپین داشته است. کوکوپیت محصول جانبی نارگیل است که با استفاده از طیف وسیعی از روش های پردازشی از پوسته نارگیل تولید می شود. کارخانه ها یا تولیدکنندگان این کود از فرایندها و تکنیک هایی مختلفی را برای استخراج و تولید این خاک استفاده می کنند.

به طور معمول الیاف اطراف مغز نارگیل یک سوم پوسته را تشکیل می دهند. دو سوم باقی مانده شامل محتویات گرد و غبار است که از نظر مواد مغذی بسیار غنی هستند. این خاک به طور گسترده ای برای کشت هیدروپونیک (بدون خاک) استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ارزش کوکو پیت در کشاورزی و باغبانی

پوست نارگیل به عنوان منبع غنی از مواد غذایی برای انواع گیاهان و باغبانی بدون خاک در حال ظهور است. الیاف نارگیل از قدیم به عنوان ماده اولیه، برای تولید تعداد زیادی از محصولات مانند طناب، حصیر، توری، فیلتر زیستی و حتی نخ شناخته شده است.

گفته می شود که یک کیلوگرم کوکوپیت می تواند هفت لیتر آب را جذب کرده و آن را برای چند ماه حفظ کند. Coco peat در حال حاضر برای اهداف تجاری به صورت بلوک های جامد فشرده به فروش می رسد. این بلوک ها در صورت مخلوط شدن با آب، انبساط حجمی ۱۷ برابری ایجاد می کنند.

تخلخل زیاد زیر لایه کوکوپیت باعث گردش خوب هوا و تکثیر رویشی سریع هنگام کاشت نهال می شود. علاوه بر این، سرشار از مواد مغذی مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، روی و سایر مواد لازم برای کشاورزی است.

این ویژگی ها در زمان های قدیم، این محصول را به وسیله ای بسیار محبوب برای باغبانی تبدیل کرده است. به دلیل ظرفیت نگهداری طولانی مدت آب، به طور فزاینده ای به عنوان یک محیط ایده آل برای پرورش گیاهان خانگی در نظر گرفته می شود.

مزایای استفاده از کوکوپیت در خانه

علاقمندان به باغبانی در خانه این کود را جایگزینی پایداری برای خاک می دانند. گیاهان هیدروپونیک پرورش داده شده در کوکوپیت پنجاه درصد سریع تر از گیاهان موجود در خاک گلدان رشد می کنند. این پیت همچنین نیاز به کود، علف کش و آفت کش را از بین می برد و حاوی مواد مغذی فراوانی است.

از آنجا که Coco peat آب را برای مدت طولانی در خود نگه می دارد، نیاز به آب و همچنین تلاش برای آبیاری گیاه را کاهش می دهد. متخلخل بودن، هوادهی بهتری را برای ریشه ها فراهم می کند. کوکوپیت هم به عنوان جایگزین خاک و هم به عنوان نگهدارنده گیاه عمل می کند.

حتی می توان این گلدان ها را در بالکن آویزان کرد. Coco peat باعث افزایش احتباس آب و حتی تخلخل محیط کشت شما می شود و خاک را خرد و بسیار سبک می کند. همچنین بهره وری را افزایش داده و حتی بیماری های ریشه را نیز کاهش می دهد.

این خاک از مغز داخل یک پوسته نارگیل ساخته شده است. Coco peat به طور طبیعی ضد قارچ است، بنابراین برای رشد نهال بسیار عالی است. باغبانی با این خاک برای اصلاح خاک، مخلوط خاک گلدان و حتی در تولید گیاهان هیدروپونیک نیز استفاده می شود.

کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟
کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟

اسامی دیگر کوکوپیت

این خاک را به عنوان coir pith نیز در جهان می شناسند. نام های دیگر این خاک عبارتند از coir bre pith، dust coir یا simply coir . این خاک از پوسته نارگیل تهیه شده است و حتی می تواند از محصولات جانبی سایر صنایع که از نارگیل استفاده می کنند، تولید شود. Coco peat از غلاف یا حتی گرد و غباری که از پوسته نارگیل تولید می شود و با برداشتن تارهای بلند آن به دست می آید. از این خاک به عنوان جایگزینی برای خاک های سنتی گلدان نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از کوکوپیت برای باغبانی

این خاک نهال هایی با ریشه های قوی تر و سالم تر را تولید می کند. این خاک بسیار سبک وزن است و دارای ظرفیت نگهداری آب بالا و تخلخل پر شده با هوای زیاد است. این خاک برای تولید نهال با ریشه های قوی بسیار مفید است.

قابلیت خیس شدن مجدد این خاک باعث می شود تا محیط مناسبی برای استفاده در بیشتر سینی ها و گلدان های نهال باشد. وقتی جوانه ها را در مخلوط های خاک حاوی کوکوپیت رشد می دهید، سرعت جوانه زنی بسیار زیاد می شود.

کوکوپیت یک محیط ایده آل برای پرورش انواع دانه های گیاهان است. برخلاف پیت ماس​، Coco peat می تواند به راحتی دوباره خیس شود. این امر آن را به محیطی بسیار مناسب برای استفاده در تولید پلاگین و سلول، برای رشد سبزیجات و بذرهای غلات و حتی پرورش نهال در فضای باز تبدیل می کند.

Coco peat به افزایش تخلخل مخلوط خاک گلدان بسیار کمک می کند. این امر باعث می شود خاک بسیار سبک و حاوی اکسیژن باشد و به رشد بهتر ریشه ها کمک می کند. رشد بهتر گیاه باعث افزایش بازدهی آن می شود. این خاک ظرفیت نگهداری آب مخلوط خاک گلدان را با افزایش تخلخل خاک افزایش می دهد. تخلخل زیاد، ظرفیت نگهداری آب بالا و ظرفیت تبادل کاتیونی بالا در کنار هم به این معنی است که مقدار کم این خاک برای رشد و پرورش بوته بسیار مفید است.

بهتر است بدانید:

کوکوپیت دارای بسیاری از خواص عالی است که آن را به یک هیدروپونیک بسیار بخشنده تبدیل می کند. از آنجا که این خاک یک محیط ارگانیک است و دارای ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی است و اجازه می دهد مواد مغذی جذب بر اساس نیاز گیاهان تامین شود.

برخلاف پیت ماس، Coco peat بسیار آسان مرطوب می شود. این خاک آب را دوست دارد و به سرعت آب را جذب می کند و آن را در صورت نیاز در اختیار گیاه قرار می دهد.

برخلاف محیط های معدنی مانند پرلیت، ورمیکولیت یا راکول، این خاک می تواند تا یک پنجم یا کمتر از حجم خود فشرده شود و هزینه حمل و نقل، ذخیره سازی و جابجایی را کاهش دهد.

کوکوپیت یک خاک تجدید پذیر شناخته شده است زیرا معمولا از پوسته نارگیل استخراج می شود. Coco peat همچنین حاوی یک نوع قارچ طبیعی به نام تریکودرما است که به عنوان یک عامل زیستی مفید در برابر عوامل بیماری زای مضر عمل می کند. همچنین محیط مناسبی را برای رشد قارچ ها و باکتری های مفید فراهم می کند.  Coco peat را می توان به اشکال و اندازه های مختلف برای همه کاربردهای باغبانی و پرورش گیاهان، قالب بندی کرد.

کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟
کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟

چگونه کوکوپیت را در منزل درست کنیم؟

تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری پوسته نارگیل را تهیه کنید. پوسته نارگیل یک ماده بسیار مفید است. مواد سخت را از این پوسته ها جدا کنید زیرا آسیاب کردن این مواد بسیار سخت است. الیاف جدا شده از پوسته نارگیل را با کمک قیچی به قطعات کوچک تر برش دهید. این مواد را در مخلوط کن قرار دهید و اجازه دهید به خوبی خرد شود.

کوکوپیت به جوانه زنی بذرهای هر گیاهی بسیار کمک می کند. حالا مقداری آب به این کوکوپیت اضافه کنید. سپس حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید. اجازه دهید آب به خوبی جذب این پودر شود. می بینید که آب را به طور کامل جذب می کند.

Coco peat از بهترین نرم کننده های خاک گلدان است. کوکوپیت باعث رشد سالم گیاهان می شود. شما می توانید Coco peat خود را به هر شکلی که می خواهید ذخیره سازی کنید. برای این کار آن را به مدت یک روز زیر نور خورشید نگه دارید تا کاملا خشک شود. برای استفاده از این محصول می توانید مقداری از آن را جدا کرده و درون آب بگذارید تا بازیابی شده و آماده استفاده شود.

نکاتی در مورد استفاده از کوکوپیت برای باغبانی

اگر نوع آجری شکل این خاک را خریداری کرده اید، باید آن را در یک سطل ۵ گالنی قرار دهید و آب گرم به آن اضافه کنید. آجرها را با دست خرد کنید، در غیر این صورت باید اجازه دهید دانه ها دو تا سه ساعت در آب خیس بخورند. اگر می خواهید از خاک استفاده کنید و سپس Coco peat را به عنوان هوا دهنده یا نگهدارنده آب اضافه کنید به صورت ۴۰٪ آن را با خاک مورد نظر مخلوط کنید. همیشه Coco peat را به خوبی مرطوب کنید و سپس بررسی کنید که نیاز آبی گیاه را برآورده کرده اید یا خیر.

معایب استفاده از کوکوپیت برای باغبانی

Coco peat حاوی نمک های طبیعی است. این بدان معناست که فقط می توان از کیفیت بسیار خوب آن برای اکثر مخلوط های خاک گلدان استفاده کرد. همچنین به این معنی است که ترکیب مواد مغذی موجود در آن باید با در نظر گرفتن نمک های موجود در آن تنظیم شود.

به دلیل وجود نمک در Coco peat این خاک برای بازیافت سیستم های هیدروپونیک مناسب نیست. کوکوپیت فشرده معمولا به دلیل خزش باید ظرف چند ماه پس از تولید مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت، مرطوب شدن مجدد و استفاده از آن مشکل ساز خواهد شد.

این خاک دارای تخلخل بالایی است به این معنی که مخلوط خاک گلدان نمی تواند وزن گیاه را تحمل کند. این یک مشکل عمومی و رایج در مخلوط خاک گلدان است و می توان با تهیه تکیه گاه های گیاهی آن را برطرف کرد.

Coco peat می تواند آلاینده های خاک را در خود نگه دارد. با این حال، امروزه بسیاری از باغداران به جای تکیه بر عوامل زیستی برای جلوگیری از حملخ عوامل بیماری زا برای گیاهان خود از محصولات دیگری استفاده می کنند.

تقاضای کوکوپیت به شدت در حال افزایش است و این امر منجر به نوسان قیمت شدید در این محصولات شده است. تقاضای زیاد می تواند باعث کیفیت پایین Coco peat موجود در بازار شود. خریداران اغلب قیمت های بسیار بالایی را برای کیفیت پایین این خاک می پردازند.

کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟
کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟

نحوه استفاده از کوکوپیت برای باغبانی

بلوک های کوکوپیت

پوست نارگیل آسیاب شده و سپس به صورت بلوک فشرده می شوند. بسته بندی، بازاریابی، ذخیره و حتی جابجایی بلوک های این خاک بسیار آسان است. این محصول قبل از استفاده نیاز به بازیابی دارد.

چگونگی بازیابی بلوک های کوکوپیت

Coco peat به صورت کاملا فشرده تولید می شود. حجم این محصول پس از بازیابی تا ۵ یا ۶ برابر افزایش می یابد. به یاد داشته باشید فقط  به مقدار نیاز از بلوک ها جدا کنید. برای این کار یک بلوک را به قسمت هایی مساوی تقسیم کنید و سپس آن را در یک سطل بزرگ بریزید و مقدار لازم آب را به آن اضافه کنید.

اجازه دهید Coco peat برای مدتی در آب بماند تا کاملا شل شود و آب را جذب کند. بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه کوکوپیت را با بیلچه باغبانی بهم بزنید و اگر خشک شد آب بیشتری اضافه کنید. هنگامی که Coco peat شما کاملا مرطوب و بسیار شل شد، آماده استفاده در باغ است.

نحوه استفاده از کوکوپیت در گلدان

Coco peat را می توان به راحتی به عنوان محیط کشت بدون خاک برای گیاهان گلدانی و یا حتی در محیط های پرورش آبزیان استفاده کرد. فقط کافی است بلوک های بازسازی شده این خاک را به گلدان گیاه اضافه کنید و مقداری فضا برای رشد گیاه بگذارید. سپس یک بذر یا نهال در مرکز گلدان بکارید. سپس کود و خاک را برای ماندگاری بیشتر به گلدان اضافه کنید. اگر نمی دانید چگونه از Coco peat در گلدان استفاده کنید، ساده ترین راه این است که ۱/۴ قسمت Coco peat را به مخلوط خاک گلدان اضافه کنید.

کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟
کوکوپیت چیست از مزایای آن برای باغبانی چه می دانید؟

سوالات متداول در مورد کوکوپیت برای باغبانی در خانه

آیا می توانم کوکوپیت خود را در خانه درست کنم؟

Coco peat را می توان به راحتی در خانه تهیه کرد و می توان اطمینان حاصل کرد این محصول بسیار تمیز و خالص است. کوکوپیت همچنین زیست تخریب پذیر و حتی سازگار با محیط زیست است و یک محیط رشد شگفت انگیز برای گیاهان شما است. شما به راحتی می توانید Coco peat را برای خود در خانه درست کنید.

آیا می توانم سبزیجات را در کوکوپیت پرورش دهیم؟

Coco peat یک منبع جایگزین دوست دار محیط زیست برای خاک است. این خاک برای رشد سبزیجات، به دلیل داشتن ترکیبات مغذی بسیار مفید است.

PH کوکوپیت چند است؟

Coco peat ظرفیت بالایی برای نگهداری هوا و حتی آب را فراهم می کند. این خاک دارای محدوده pH کمی اسیدی تا خنثی است،  بنابراین برای تنظیم pH خاک گلدان نیازی به سنگ آهک ندارید. PH کوکوپیت در ​​بین ۶.۰ تا ۶.۸ متغیر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا