Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

هات پلیت مگنت به عنوان صفحات داغ مغناطیسی نیز شناخته می شوند و معمولا برای انجام برخی از آزمایشات در آزمایشگاه های شیمی و زیست شناسی استفاده می شوند. هات پلیت مگنت هنگامی که شما به مخلوط کردن اجزای جامد یا مایعات برای بدست آوردن مخلوط مایع همگن نیاز دارید، یک دستگاه بسیار مفید است.

برخی از نمونه های رایج این مایعات شامل محیط رشد باکتری و همچنین محلول های بافر است. وظیفه اصلی هات پلیت مگنت این است که مایع را برای تسریع واکنش ها یا بهبود مخلوط ها گرم کند و همزمان محلول را بهم بزند.

مگنت این دستگاه، یک کپسول مغناطیسی کوچک است که در مایع غوطه ور می شود تا عمل همزن را انجام دهد. این کپسول معمولا با روکش تفلونی پوشانده می شوند که از نظر شیمیایی خنثی هستند، بنابراین نمی تواند با مخلوط واکنشی که در آن وجود دارد واکنش نشان دهد. بسته به نیاز سرعت هات پلیت مگنت را می توان تغییر داد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

هات پلیت مگنت چیست؟

این دستگاه ها از یک میدان مغناطیسی چرخان برای حرکت یک کپسول مغناطیسی در نمونه های مایع استفاده می کنند. کاربر می تواند سرعت میدان مغناطیسی را کنترل کند، بنابراین می توان آن را بر اساس نمونه خاصی که هم زده می شود، سفارشی کرد. برای استفاده از این دستگاه باید از ظروف شیشه ای یا سایر ظروف غیر فلزی برای جلوگیری از تداخل با میدان مغناطیسی استفاده کرد.

از این دستگاه در آزمایشگاه های شیمی و زیست شناسی در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. صرف نظر از کاربرد یا فرایند خاصی که در حال انجام است، محققان یا تکنسین ها باید از بهترین تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام کار استفاده کنند تا از سازگاری نتایج اطمینان حاصل شود.

برای مخلوط کردن ترکیبات  گزینه های مختلفی در دسترس است. در میان این گزینه ها، هات پلیت مگنت و همزن های سربار به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

هات پلیت مگنت چگونه کار می کند؟

آهنربای همزن داخل ظرفی قرار می گیرد و در سیال غوطه ور می شود. آهنربای جداگانه ای در زیر ظرف قرار گرفته است تا جذب آهنربای داخل ظرف شود. آهنربای پایینی معمولا به موتوری متصل می شود که آن را می چرخاند. اگر آهنربا به اندازه کافی نزدیک باشد، آهنربای همزن داخل ظرف می چرخد.

بسته به کاربرد، می توانید گرمکن دستگاه را روشن کنید تا نمونه های شما در حین هم زدن، گرم شوند. با استفاده از هات پلیت مگنت، می توانید نمونه های متنوعی را برای کاربردهای مختلف مخلوط کنید.

هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

تفاوت هات پلیت مگنت و همزن های سربار

همزن های سربار می توانند حجم بیشتری از نمونه های مایع و یا مایعات با چسبندگی بالا را مخلوط کنند. از طرف دیگر، همزن های  صفحات داغ مغناطیسی می توانند نمونه ها را در ظرف در بسته مخلوط کرده و نمونه ها را به طور مساوی گرم کنند.

انواع هات پلیت مگنت

هات پلیت ها با توجه به اندازه، پیکربندی و کاربردها طبقه بندی می شوند. همزن های هات پلیت دیجیتالی برای نظارت دقیق دما و چرخش در دقیقه (RPM) در دسترس هستند. بهترین نوع این دستگاه ها باید بتواند محلول های ویسکوز را به طور موثر مخلوط کرده و کپسول مغناطیسی را از آهنربای دستگاه جدا نکند.

هات پلیت مگنت آنالوگ

اکثر این دستگاه ها دارای کنترل سرعت الکترونیکی برای تنظیم دور چرخش هستند. این دستگاه های آنالوگ معمولا دارای ثبات دمای حرارت کمی هستند. اگر به دنبال یک همزن مقرون به صرفه و مقاوم با چسبندگی مغناطیسی بالا هستید، می توانید این دستگاه را انتخاب کنید.

هات پلیت مگنت دیجیتال

این دستگاه ها دارای صفحه نمایش LCD یا LED هستند  که سرعت و دمای چرخش را نشان می دهند و تنظیم آنها بسیار ساده است. این دستگاه های دیجیتالی همچنین دارای کنترل سرعت الکترونیکی هستند که تنظیم دقیق سرعت  چرخش را برای شما فراهم می کند.

مینی همزن مغناطیسی

این همزن های مغناطیسی آزمایشگاهی جمع و جور هستند و فضای کمی را در آزمایشگاه اشغال می کنند. این دستگاه شامل کنترل های الکترونیکی است که به کاربر اجازه می دهد سرعت را با دقت بیشتری تنظیم کند. کپسول مغناطیسی این دستگاه نسبت به مواد شیمیایی خطرناک و خورنده مقاوم است.

هات پلیت مگنت کشت سلولی

این دستگاه ها به طور خاص برای مخلوط کردن دقیق سوسپانسیون های سلولی و کشت های میکروحامل طراحی شده اند. همزن های کشت سلولی با ایجاد چرخش ملایم از تخریب سلول ها جلوگیری می کنند و عملکرد سلول ها را تغییر نمی دهند. این دستگاه ها همچنین خروجی گرمای کمی برای محافظت از سلول های حساس یا کشت بافت ها ارائه می دهند و برای استفاده در جوجه کشی و اتاق های سرد مناسب هستند.

هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

همزن مغناطیسی با تایمر دار

همزن مغناطیسی تایمر دار به خاموش شدن خودکار موتور پس از یک دوره زمانی خاص کمک می کند. یک تایمر داخلی پس از اتمام دوره از پیش انتخاب شده، همزن را خاموش می کند.

همزن های مغناطیسی سنگین

همزن های مغناطیسی سنگین با قابلیت اختلاط بالا عرضه می شوند. آنها همچنین مقاومت شیمیایی خوبی دارند و از دوام بالایی برخوردار هستند. این دستگاه ها می توانند بهترین ابزار در آزمایشگاه برای دستیابی به نتایج دقیق باشند. همزن های مغناطیسی حرارتی برای اکثر واکنش های شیمیایی ضروری هستند.

همزن مغناطیسی مجهز به باتری

از این دستگاه می توان در مواردی که منبع برق وجود ندارد، استفاده کرد. این دستگاه ها با باتری کار می کنند و فضای بسیاری کمی را اشغال می کنند.

همزن مغناطیسی با توربین هوایی

همزن های مغناطیسی با توربین هوایی یک وسیله مناسب برای مخلوط کردن مایعات تا ۱ لیتر محلول است. برای تغذیه این همزن مغناطیسی باید از منبع کم فشار هوا استفاده کرد. مزیت مهم این همزن مغناطیسی این است که خطر ایجاد جرقه از منابع الکتریکی را از بین می برد.

مارک های مرغوب هات پلیت مگنت

اگر به دنبال یک هات پلیت مگنت خوب هستید، می توانید از محصولات این مارک های برتر استفاده کنید.

  • Scilogex
  • ترمو فیشر
  • IKA
هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

موارد کاربرد هات پلیت مگنت

استفاده اولیه از این دستگاه، انجام آزمایشات بیولوژیکی و شیمیایی با مخلوط کردن دو جزء است. برای به دست آوردن مخلوط مایع یکنواخت، برای نمونه های جامد یا مایع نیز به همان اندازه مناسب است. به عنوان مثال می توان به مخلوط کردن محیط های کشت باکتری و سنتز شیمیایی اشاره کرد.

هات پلیت یک گرم کننده الکتریکی مستقل است که در آن کنترل دما از طریق اجزای گرم کننده انجام می شود. این دستگاه معمولا در آزمایشگاه ها برای گرم کردن مواد موجود در لیوان شیشه ای، فلاسک، ویال، بطری و سایر ظروف استفاده می شود. آنها به اندازه ای کوچک هستند که روی میزهای آزمایشگاهی قرار می گیرند.

هات پلیت مگنت معمولا از شعله های گاز ثابت، قابل اطمینان تر هستند. از این دستگاه برای مخلوط کردن مایعات با ویسکوزیته مختلف سرعت چرخشی قابل تنظیم استفاده می کند. این دستگاه ها معمولا در آزمایشگاه های زیست شناسی، آزمایشگاه های شیمی و آزمایشگاه های داروسازی برای آماده سازی و تجزیه نمونه و همچنین برای سنتز آلی، تجزیه روغن، استخراج سوسپانسیون خاک، دیالیز، نظارت بر pH، تولید محلول های بافر و سایر کارهای آزمایشگاهی همگن سازی استفاده می شوند.

این دستگاه بسیاری از کارها را در آزمایشگاه های تحقیقاتی ساده تر کرده است. هات پلیت مگنت محبوب ترین روش اختلاط در آزمایشگاه ها است. هم زدن ترکیبات برای دستیابی به مخلوط های همگن و افزایش انتقال حرارت و جرم در مخلوط کن ها انجام می شود.

این کار در درجه اول در ظروف مجهز به وسایل اختلاط انجام می شود. نوع اختلاط و شدت آن با طراحی دستگاه ها و میکسرها تعیین می شود. هات پلیت مگنت را می توان در سیستم های باز و بسته، تحت فشار یا خلاء  و در محدوده دمای وسیع و با هر ماده شیمیایی انجام داد.

راهنمای خرید بهترین هات پلیت مگنت

اختلاط بخشی جدایی ناپذیر از کارهای مختلف آزمایشگاهی است. با انواع و مشخصات مختلف همزن های آزمایشگاهی موجود در بازار، تصمیم گیری در مورد مناسب ترین هات پلیت به آزمایشات شما بستگی دارد. بسته به حجم و ویسکوزیته نمونه های مورد مطالعه، می توانید همزن خود را تهیه کنید.

هات پلیت طوری طراحی شده است که در آزمایشگاه شیمی، زیست شناسی و میکروبیولوژی و غیره نویز کم، بازدهی بهتر و کمترین فرسودگی قطعات خارجی را ارائه دهند و بر همزن های سربار ترجیح داده می شود. این نوع همزن با کپسول های مغناطیسی کار می کند که با ظروف شیشه ای متداول برای واکنش های شیمیایی مختلف بهتر کار می کند. نکاتی که هنگام این دستگاه ها باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:

حجم مایع و ویسکوزیته مایع

اگر با آزمایشات نسبتا کوچک و حجم کم نمونه کار می کنید، توصیه می شود از همزن های صفحه داغ مغناطیسی استفاده کنید. به عنوان اولین قدم حداکثر ظرفیت  دستگاهی را که خریداری می کنید، بررسی کنید. بیشتر مدل های این دستگاه ۳ لیتر ظرفیت دارند و می توان از آنها برای حداقل ۱ لیتر محلول سورفاکتانت به همراه ۲۵۰ میلی لیتر امولسیون استفاده کرد.

اگر با حجم نمونه بزرگتر، مایعات چسبناک یا سوسپانسیون ضخیم تر روبرو هستید، ممکن است به همزدن مکانیکی نیاز داشته باشد بنابراین همزن های سربار انتخاب مناسب تری هستند.

الزامات دما و دفعات استفاده

قبل از خرید همزن مغناطیسی، ابتدا مراحل و نیازهای روزانه آزمایشگاه خود را بررسی کنید. آیا آزمایش های شما با محلول های گرم سروکار دارند. اگر به ندرت نمونه ها را گرم یا هم می زنید، می توانید فقط یک همزن مغناطیسی ساده و یک صفحه داغ جداگانه تهیه کنید.

از سوی دیگر، برای کارهایی که نمونه ها را دائما گرم و هم می زنید، می توانید به دنبال یک هات پلیت مگنت باشید. توجه داشته باشید که محلول های شما باید چقدر داغ باشند و قدرت مورد نیاز برای رسیدن به هدف دمای شما چقدر است.

این دستگاه ها متشکل از یک صفحه فلزی یا یک صفحه سرامیکی هستند که می توانند بین ۳۵۰ سانتی گراد تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد گرم شوند. همچنین اگر باید مایعات خود را به طور مساوی گرم کنید، بهترین انتخاب استفاده از هات پلیت مگنت است. سایر مواردی که باید به آن توجه کنید شامل خروجی گرمای صفحه، حداقل و حداکثر دمای گرمایش و حداقل و حداکثر دمای قابل تنظیم است.

هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

 دور موتور (RPM ) مورد نیاز

گرم کردن مایعات با چرخش ثابت در دقیقه بسیار مهم است. حداقل سرعت برای اکثر مدل های هات پلیت مگنت حدود ۱۰۰۰ دور در دقیقه است، در حالی که مدل های قدرتمندتر این دستگاه حداکثر سرعت ۲۰۰۰ دور در دقیقه دارند. دستگاه های با RPM بین ۱۰۰۰-۱۵۰۰۰ دور در دقیقه برای اکثر آزمایشگاه ها مناسب هستند.

نوع آزمایش

برای آزمایش هایی که باید سطح pH سیستم های بافری را با دقت کنترل کنید، این دستگاه ها می تواند بسیار مفید باشد. اگر آزمایش شما نیاز برنامه ریزی دارد، می توانید دستگاه های با قابلیت تنظیم ساعت را خریداری کنید.

 

نکات مهم هنگام خرید هات پلیت مگنت

هات پلیت قیمت های متفاوتی دارد. قیمت هات پلیت مگنت دار را می توانید در سایت های فروش لوازم آزمایشگاهی مشاهده کنید. قیمت هات پلیت آزمایشگاهی معمولا با کارکرد مورد انتظار متناسب است. خرید مگنت هات پلیت نیز بسته به نوع کارکرد مورد انتظار از دستگاه صورت می گیرد.

دمای محیط کار

اگر محیط آزمایشگاهی مرطوبی دارید یا در حال مخلوط کردن مواد با درجه حرارت بالا هستید، به حداکثر دمای مجاز و رطوبت مجاز دستگاهی که خریداری می کنید، توجه داشته باشید.

شرایط محیطی

اگر از هات پلیت مگنت در محیطی به طور بالقوه خطرناک استفاده می کنید، در زمینه ای که ممکن است تحت تأثیر آب و هوا قرار گیرد، یا مکررا با مواد شیمیایی در تماس باشد یا با آب شسته شود، توجه داشته باشید که دستگاهی با مقاومت شیمیایی بالا خریداری کنید.

ابعاد سطحی

اندازه ظرف هایی که می توانید استفاده کنید، همیشه بستگی به ابعاد سطح دستگاه شما دارد. آهنربا نیز در اندازه های متفاوت برای استفاده در ظروف مختلف دسترس است.

هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
هات پلیت مگنت چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

ویژگی های ایمنی هات پلیت مگنت

ویژگی های ایمنی ممکن است قیمت دستگاه را افزایش دهد، اما عامل مهمی است که قبل از تصمیم گیری برای خرید باید در نظر داشته باشید. برخی از این دستگاه ها ممکن است دارای کنترل های بیش از حد دما باشند که در صورت افزایش بیش از حد دما، صفحه داغ را خاموش می کنند یا اگر دمای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد باشد،علامت هشدار را نشان می دهند.

برخی از ویژگی های ایمنی که ممکن است با آنها برخورد کنید عبارتند از:

افزایش سرعت – این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا سرعت را به آرامی افزایش دهید تا از پاشیدن محلول جلوگیری کنید.

نشانگر هشدار دمای بالا – چراغ هشدار دهنده هنگامی که دمای دستگاه بالا است (معمولاً بالای ۵۰ درجه سانتی گراد) سیگنال می دهد.

حفاظت از محلول – اگر موتور همزن دستگاه متوقف یا خراب شود، بخاری دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.

حفاظت از پروب – مشابه حفاظت از محلول در صورت جدا شدن پروب از نمونه، بخاری خاموش می شود.

حفاظت محدودیت جریان – این ایمنی در برابر جریان های زیاد می تواند خطر آتش سوزی را کاهش دهد و از دستگاه محافظت می کند.

تنظیم درجه حرارت بالا – اگر با نمونه هایی با نقطه جوش حساس کار می کنید، این ویژگی به شما  این امکان را می دهد که حداکثر دمایی که ممکن است هات پلیت به آن برسد را تنظیم کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از هات پلیت مگنت

برای جلوگیری از بروز حوادث، بهتر است این دستگاه را در سطح صافی قرار دهید.

هنگامی که برای مدت طولانی از این دستگاه استفاده نمی کنید، باید برق آن را قطع کرده و در محلی خشک و با تهویه خوب نگهداری کنید.

دستگاه باید تمیز و خشک نگه داشته شود، از ورود محلول به داخل دستگاه جلوگیری کنید. برای جلوگیری از صدمه به دستگاه، هنگام کار نکردن برق آن را قطع کنید.

مدت زمان حرارت بالا در هات پلیت نباید زیاد باشد. استفاده متناوب  از این دستگاه، می تواند طول عمر آن را افزایش دهد.

هات پلیت با سرعت متوسط ​​می تواند به طور مداوم به مدت ۸ ساعت کار کند. همچنین این دستگاه با سرعت بالا می تواند به طور مداوم به مدت چهار ساعت کار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا