Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومی

لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟

لانولین یکی از محصولات جانبی صنعت تولید پشم و از نظر شیمیایی یک استر مومی با زنجیره بلند است که ترکیب  آن با سبوم انسان متفاوت است. این ترکیب که به عنوان چربی پشم نیز شناخته می شود از نظر فنی حاوی گلیسیرید نیست، در واقع چربی نیست و موم محسوب می شود.

این ترکیب یک ماده  آبرسان قوی است که به طور طبیعی توسط حیوانات تولید می شود و در پشم گوسفند یافت می شود. لانولین تصفیه نشده هزاران سال است که توسط فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و نوع تصفیه شده آن بیش از صد سال است در فرمولاسیون لوازم آرایشی و پمادها استفاده می شود.

چربی پشم یا لانولین یک مرطوب کننده کهربایی یا زرد رنگ محافظت کننده با خاصیت نرم کنندگی است و به طور گسترده ای در محصولات آرایشی، محصولات مراقبت از پوست و مراقبت از مو یافت می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه کشف لانولین

تاریخچه تولید این ماده به هزاران سال قبل از یونانیان باستان برمی گردد که برای اولین بار کشف کردند که آب مورد استفاده برای شستن پشم گوسفند حاوی یک ماده با ارزش روغن مانند  است. این روغن از پوست گوسفند گرفته می شود و به این معنی است که پشم آنها را از عوامل خارجی محافظت می کند.

درحال حاضر چربی پشم با قرار دادن پشم گوسفند در دستگاه سانتریفیوژ استخراج می شود که این روغن را از سایر مواد شیمیایی، مواد زائد و آلرژن جدا می کند. این فرآیند پس از بریده شدن سر گوسفند انجام می شود تا هیچ آسیبی به گوسفندان وارد نکند.

انواع لانولین

دو نوع رایج از این روغن وجود دارد: لانولین و الکل لانولین. این ترکیب یک الکل چرب است که می تواند برای پوست خشک بسیار مفید باشد زیرا یک لایه محافظ در سطح پوست شما ایجاد می کند و مانع از دست رفتن رطوبت می شود.

صرف نظر از روش جداسازی چربی پشم ترکیبی پیچیده از اسیدهای چرب شاخه دار و بدون شاخه است که حدود ۴۰ درصد آن هیدروکسیله شده است. تا کنون ۱۳۸ اسید لانولین اشباع و ۳۲ اسید لانولین غیر اشباع  شناخته شده است.

حدود ۹۷ % از این ماده زرد کم رنگ ترکیبی پیچیده از استرها است که از واکنش تراکمی الکل های با وزن مولکولی بالا (MW) با اسیدهای چرب MW بالا تشکیل شده است.

لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟
لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟

کاربردهای لانولین

لانولین گرید لوازم آرایشی، مراقبت شخصی و دارویی کاربردهای زیادی در صنعت آرایشی، مراقبت شخصی و داروسازی دارد، جایی که می توان از قدرت امولسیون کننده و اثر مرطوب کننده نرم کننده به خوبی استفاده کرد.

چربی پشم عمدتا در پایه های پماد استفاده می شود که به عنوان حامل مواد فعال عمل می کند. این ترکیب باعث نفوذ سریع پماد به لایه شاخی می شود. لانولین و مشتقات مختلف آن به عنوان مواد بی خطر و موثر در نظر گرفته می شوند که برای استفاده در محصولاتی آرایشی و مراقبت از پوست مفید هستند و در فرمولاسیون محصولات مراقبت از مو نیز استفاده می شوند.

این ترکیب بسیار آبرسان است و توانایی نرم کردن پوست، بهبود ظاهر و رفع  سوزش های جزئی پوست و همچنین رفع مناطق خشن، خشک یا پوسته پوسته ناشی از از دست دادن رطوبت در لایه های بالایی پوست را دارد.

چربی پشم را می توان در محصولات مرطوب کننده که به طور روزانه از آنها استفاده می کنید، مانند بالم لب، کرم دور چشم، کرم های ضد آفتاب و لوسیون ها به دلیل قابلیت حفظ رطوبت مشاهده کنید. مطالعه سال ۲۰۱۷ موسسه ملی بهداشت نشان داد لانولین نه تنها آبرسان است بلکه از دست رفت رطوبت از طریق پوست را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

فواید درمانی لانولین برای حفظ سلامتی پوست

چربی پشم مخصوصا برای کسانی که پوست خشک یا لب های ترک خورده دارند، مفید است. این ترکیب به ویژه برای انواع پوست های خشک و مستعد اگزما عالی است. برای برخی بیماری های پوستی نیز ممکن است مزایای خاصی داشته باشد از جمله:

  • اگزما
  • آکنه روزاسه
  • پسوریازیس

بیشتر مرطوب کننده ها در یکی از سه دسته مرطوب کننده، نرم کننده و ابقاء کننده رطوبت قرار می گیرند. لانولین هم نرم کننده و هم ابقاء کننده رطوبت. به این معنی که وقتی صحبت از مرطوب کننده می شود  وظیفه مضاعفی را برای تسکین و محافظت از پوست شما انجام می دهد.

محتوای چربی بالای آن باعث  حفظ رطوبت پوست می شود که هنگام برخورد با هوای سرد زمستان، باد سرد و گرمای خشک داخلی ناشی از سیستم های گرمایشی بسیار مفید است. این ترکیب از تبخیر آب از پوست جلوگیری می کند و باعث مرطوب نگه داشتن پوست و بهبود آن می شود.

نرم کننده ها جزء مرطوب کننده هایی هستند که به تسکین و نرم شدن پوست کمک می کنند. نرم کننده ها هیدروکربن هایی با طول متغیر و  اشباع و غیر اشباع هستند که به عملکرد سد پوستی، سیالیت غشایی و سیگنال دهی سلول ها کمک می کند که در نهایت منجر به بهبود کلی بافت و ظاهر پوست می شود.

نکته:

پوستی که به خوبی مرطوب شده باشد، پر تر و جوان تر به نظر می رسد. با مرطوب نگه داشتن پوست، نرم کننده ها همچنین در جلوگیری از پیری نقش دارند و می توانند ظاهر خطوط و چین و چروک ها را به حداقل برسانند. برخی نرم کننده شامل سرامیدها، اسکوالن و اسیدهای چرب و البته لانولین است.

چربی پشم نه تنها پوست را هیدراته می کند و رطوبت را قفل می کند بلکه به عنوان یک پماد شفابخش نیز مفید است و حتی در برخی کرم های پوستی نیز یافت می شود. این ترکیب به درمان خارش های جزئی، بریدگی، سوختگی و سوزش پوست کمک می کند.

به دلیل توانایی آن در تسکین و ترمیم اغلب توسط مادرانی که در حال شیردهی هستند برای تسکین زخم نوک سینه و درد در دوران شیردهی استفاده می شود  زیرا باعث تسریع بهبود و تسکین می شود. این ترکیب برای محافظت و مرطوب کردن نوک سینه  که در اثر شیردهی خشک و تحریک می شود بسیار عالی است و این یک انتخاب ایمن است زیرا مصرف آن برای نوزادان مشکلی ندارد.

در حالی که چربی پشم می تواند به تنهایی تسکین دهنده و مرطوب کننده باشد، بهتر است همراه با سایر محصولات مرطوب کننده به عنوان آخرین ترکیب مراقبتی از آن استفاده کنید تا سد پوستی خود را محکم کرده و هیدراتاسیون را قفل کنید. این ترکیب اغلب با مواد مرطوب کننده ای مانند عسل، آلوئه و حتی اسید هیالورونیک ترکیب می شود تا آب را به داخل پوست بکشد.

لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟
لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟

کاربردهای صنعتی لانولین

در طول قرن ها مردم کشف کرده اند که از ویژگی های ارزشمند موم پشم می توان برای انواع مختلف کاربردهای فنی مانند روان کننده ها یا آماده سازی محافظ برای فلزات آهنی استفاده کرد. در واقع، تعداد کاربردهای بالقوه چربی پشم به دلیل استفاده از آن در فرایندهای مهم صنعتی و طیف گسترده ای از کاربردهای فنی مانند ضد خوردگی، روان کننده و غیره به طور چشمگیری افزایش یافته است.

اگرچه از نظر شیمیایی به عنوان موم طبقه بندی می شود ولی لانولین همچنین دارای تمام خواص فیزیکی گریس است. طبیعت زیست سازگار، تجزیه پذیر و غیر سمی آن را به یک روان کننده جذاب و جایگزین روغن های معدنی تبدیل کرده است.

گریس پشم خام و لانولین درجه فنی به دلیل خاصیت چسبندگی بالا به فلزات و روغنکاری فوق العاده می تواند به عنوان ماده ضد اصطکاک مقرون به صرفه برای بسیاری از فرآیندهای فنی مورد استفاده قرار گیرد.

لانولین را می توان برای انواع مختلف کاربردهای فنی مانند روان کننده ها یا آماده سازی های محافظتی برای فلزات آهنی استفاده کرد. در واقع استفاده های بالقوه از این ماده به دلیل استفاده از آن در فرایندهای مهم صنعتی و طیف گسترده ای از کاربردهای فنی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

چربی پشم یک محافظ برجسته برای فلزات آهنی است. به دلیل ماهیت قطبی، چسبندگی بهتری به سطوح فلزی نسبت به هیدروکربن ها دارد، همچنین لانولین سازگاری خوبی با طیف وسیعی از مواد افزودنی برای ایجاد لایه های محافظتی سخت تر یا نرم تر دارد.

فیلم های لانولین دارای مزایایی هستند که در صورت لزوم به راحتی قابل جابجایی هستند. این ترکیب به صورت تجاری در بسیاری از کاربردهای صنعتی از پوشش های ضد زنگ گرفته تا روان کننده ها استفاده می شود.

چرا مصرف محصولات حاوی لانولین توصیه نمی شود؟

مشکل لانولین این است که به طور کلی برای پوست های سالم در نظر گرفته می شود. با این حال، پمادها و محصولات آبرسان به گونه ای طراحی شده اند که برای بهبودی پوست استفاده شوند، نه پوست معمولی و سالم.

علیرغم اینکه یک جزء رایج در تعدادی از محصولات موجود در بازار برای کمک به درمان اگزما، سوختگی، خراش، ترک نوک سینه و پوست بعد از عمل است، میزان حساسیت به آن به سرعت در حال افزایش است. لانولین برای مو هم مفید است و به همین دلیل لانولین در شامپوها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این رابطه مطالعه  که به بررسی واکنش های آلرژیک در بیماران مبتلا به زخم های مزمن پرداخته بود ، نشان داد که ۱۱ درصد افراد به این ترکیب واکنش نشان می دهند. در واقع چربی پشم آن چیزی نیست که پوست ما هنگام ترمیم نیاز دارد!

تصور می شود افزایش سریع حساسیت به این ترکیب مربوط به افزایش قرار گرفتن در معرض آن است. این امر با توجه به میزان فراگیر شدن آن در محصولات مراقبت از پوست تعجب آور نیست.

عموم مردم و متخصصان مراقبت های بهداشتی باید در مورد افزایش حساسیت به لانولین آموزش ببینند زیرا بسیاری از پزشکان اطفال، متخصصان پوست و جراحان پلاستیک محصولات آن را توصیه می کنند.

جایگزین های مناسب برای لانولین

بسیاری از ترکیبات دیگر وجود دارد که می توانند جایگزین چربی پشم شوند تا از هدر رفتن آب در ناحیه ترانس اپیدرم جلوگیری شود. ارزان ترین گزینه ها ژله نفت (وازلین)، روغن معدنی  و پارافین است. همه آنها ضد حساسیت هستند اما از هیدروکربن های سوخت های فسیلی ساخته شده اند.

اگر می خواهید یک گزینه طبیعی تر داشته باشید از موم زنبور عسل یا موم های گیاهی و روغن های گیاهی هیدروژنه استفاده کنید. این موم ها ۱۰۰٪  از مواد گیاهی تهیه شده اند، پوست را تسکین داده و از آن محافظت می کند و علائم اگزما، خشکی، ترک خوردگی لب، سوختگی، خراشیدگی و موارد دیگر را کاهش می دهد.

لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟
لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟

آیا لانولین وگان است؟

از آنجایی که چربی پشم از پشم گوسفند گرفته می شود گیاهی نیست. مانند سایر مواد غیر گیاهی، بی رحمی و سوء استفاده قابل توجهی از حیوانات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

در حالی که لانولین یکی از رایج ترین مواد آرایشی است، پیدا کردن وسایل و لوازم آرایشی شخصی فاقد آن نیز آسان است. برخی از محققان معتقئند هیچ چیز خاصی در مورد  این ترکیب وجود ندارد زیرا هیچ ویژگی منحصر به فردی ارائه نمی دهد. این ماده فقط در لوازم آرایشی استفاده می شود زیرا به عنوان یک محصول جانبی، بسیار ارزان است و اکثر مصرف کنندگان از منشاء آن بی اطلاع هستند.

عوارض جانبی لانولین

در حالی که استفاده از چربی پشم در محصولات مراقبت از پوست مزایای مختلفی دارد (مخصوصا در زمستان)، این ماده برای همه مناسب نیست. افراد مستعد آکنه و کسانی که به پشم حساسیت دارند باید از آن اجتناب کنند. اگر محصولات مراقبت از پوست گیاهی را ترجیح می دهید این ترکیب برای شما مناسب نیست.

الکل لانولین یک عنصر اصلی مراقبت از پوست است که در پمادهای ترک خوردگی، سوختگی و مرطوب کننده ها یافت می شود، با این حال  تقریبا ۲- ۳% مردم ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

واکنش پوستی چربی پشم اغلب به شکل درماتیت تماسی آلرژیک خفیف ظاهر می شود. اگر به لانولین واکنش آلرژیک نشان می دهید معمولا  در محل مصرف بثورات خارش دار را تجربه خواهید کرد. ممکن است چند ساعت یا حداکثر یک یا دو روز طول بکشد تا پوست شما واکنش نشان دهد.

بثورات ممکن است شبیه برجستگی های کوچک، قرمز و خارش دار باشند یا ممکن است یک تکه پوسته پوسته را روی بدن خود مشاهده کنید. اگر از  این ترکیب  روی صورت خود استفاده می کنید و حساسیت داشته داشته باشید، ممکن است صورت و لب های شما متورم شود. در موارد شدیدتر ممکن است علاوه بر خارش و سوزش، تاول ایجاد شود.

اگر هر کدام از علائم فوق را تجربه کردید، بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. همچنین  اگر مستعد جوش هستید و پوست چربی دارید این ماده انسدادی ممکن است اوضاع را بدتر کرده و منافذ را مسدود کند. از آنجا که چربی پشم کمدوژنیک است، می تواند منجر به شیوع  جوش های سرسیاه شود. به بیان ساده  اگر پوست چربی دارید، استفاده از لانولین را کنار بگذارید تا مانع از تولید بیش از حد سبوم شوید.

بازار خرید و فروش لانولین

بازار جهانی لانولین یک بازار غیر منسجم است و تولیدکنندگان مختلف کوچک و متوسط منطقه ای مواد اولیه را به فروشندگان بزرگ عرضه می کنند. تولید چربی پشم یک فرآیند پرهزینه است و هیچ مقررات دقیق دولتی در مورد تولید آن وجود ندارد.

لانولین و مشتقات آن به عنوان مواد اصلی در برخی از مارک های معروف دارویی جهان (برای کاربردهای موضعی)، مراقبت های شخصی و لوازم آرایشی استفاده می شود. در صورت عدم استفاده از این ترکیب این محصولات دارای ویژگی های مورد نیاز نرم کننده، مرطوب کننده، امولسیفایر آب در روغن و عامل پراکنده کننده نیستند.

لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟
لانولین چیست و از خواص فوق العاده آن برای پوست چه می دانید؟

خواص روغن لانولین

لانولین از استرهای موم، اسیدهای چرب و سایر ترکیبات آلی تشکیل شده است. در دمای اتاق جامد است و در دمای ۱۰۰ تا ۱۰۷ درجه فارنهایت ذوب می شود. روغن لانولین از لانولین گرفته می شود اما در دمای اتاق و بدن مایع است. روغن آن پوست را نرم می کند و یک مرطوب کننده خوب است (چیزی که رطوبت هوا را جذب می کند) و برای استفاده در محصولات پوست و مو ایده آل است.

به دلیل خاصیت نرم کنندگی روغن لانولین، این روغن معمولا در محصولات پوست و مو استفاده می شود و مخصوصا برای موهای فر یا موهای کمی مجعد با کمی موج مفید است. آب رسانی، کنترل و حفظ رطوبت پوست  در نهایت پوست را صاف ، نرم و شاداب می کند.

این روغن به عنوان تثبیت کننده، به عنوان امولسیفایر در پماد و در داروهایی مانند اکسید روی استفاده می شود. و در  صنایع به عنوان ضد خوردگی یا روان کننده مفید است و اغلب در صنعت چرم استفاده می شود.

روغن لانولین کاربردهای صنعتی بسیار دیگری دارد. این ترکیب  سیالیت و زمان خشک شدن در رنگ و لاک را کنترل می کند و یک مانع نفوذ در جوهر است. به پولیش موم ها و مواد ساینده اضافه می شود و به عنوان نرم کننده کاغذ برای افزایش نرمی کاغذ عمل می کند.

مسمومیت با لانولین

بسیاری از محصولات نگهداری شده در خانه حاوی روغن لانولین هستند. آنها شامل لوسیون، کرم، پاک کننده آرایش و شامپوهای دارویی هستند. سایر محصولات عبارتند از روغن بچه، محصولات بثورات پوشک، رژ لب و آرایش پودر و فونداسیون. وقتی کسی این محصولات را بلعید  ممکن است مسمومیت با لانولین رخ دهد.

علائم مسمومیت شامل استفراغ، بثورات، قرمزی و تورم پوست همراه با اسهال است. در صورت مشکوک بودن به مسمومیت  بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید و اجازه ندهید که فرد بلند شود، مگر اینکه مرکز کنترل سم یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی این کار را به شما گفته باشد.

از کجا لانولین بخرم؟

این ترکیب را می توانید به صورت حضوری و آنلاین از بسیاری از فروشگاه های ترکیبات طبیعی و عطاری ها تهیه کنید. قیمت لانولین بسته به گرید آن متفاوت است و هنگام خرید لانولین حتما به این مسئله توجه داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام فکر می کنم این جمله که “این فرآیند پس از بریده شدن سر گوسفند انجام می شود” اشتباه ترجمه شده چون من در متن انگلیسی یک سایت دیدم که نوشته “The process is performed after the sheep is sheared so the extraction of lanolin causes no harm to sheep.” که sheep is sheared میشه بریدن پشم گوسفند نه سر گوسفند!

  2. بازتاب: چطور بفهمیم رژ لب ها سرب دارند یا نه؟ + رژهای مارک بدون سرب -

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا