Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

چشمه نور (جسم منیر) چیست انواع چشمه نور کدامند؟

چشمه نور (جسم منیر) به هر چیزی که نور را ایجاد کند چه طبیعی و چه مصنوعی گفته می شود. منابع نوری طبیعی شامل خورشید و ستارگان و منابع نوری مصنوعی شامل لامپ و لیزر هستند. بدون وجود چشمه نور ما نمی توانیم جهان اطراف خود را ببینیم،اما هر جسمی که می توانیم ببینیم یک منبع نوری نیست. بسیاری از اجسام نور را از چشمه نور منعکس می کنند و به همین دلیل قابل مشاهده هستند. اجسامی که نور از خود ساطع می کنند چشمه نور (جسم منیر)  نامیده می شوند.

نور نوعی انرژی است که حس بینایی ما می تواند آن را تشخیص دهد. نور از تشعشع الکترومغناطیسی ساخته شده و در یک مسیر مستقیم حرکت می کند. آیا تا به حال به انرژی که از نور دریافت می کنیم، فکر کرده اید. نور در اطراف ما وجود دارد و تا دهه ۱۹۵۰ یک چالش بزرگ برای دانشمندان بود. نور همیشه در حال حرکت است و ذخیره نمی شود بنابراین یک نوع انرژی جنبشی است.

ممکن است بگویید نور در اصل یک انرژی خالص است، زیرا از لحاظ نظری جرمی ندارد. نور همزمان یک موج و یک ذره است. هرچه فرکانس نور بیشتر باشد، نور یا تابش الکترومغناطیسی انرژی بیشتری دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

اجسام شفاف، نیمه شفاف و مات

برای درک نور باید بدانید که آنچه ما نور می نامیم برای ما قابل مشاهده است. نور مرئی نوری است که انسان می تواند ببیند. حیوانات می توانند انواع مختلف نور را ببینند. سگها فقط سایه های خاکستری را می بینند و برخی حشرات می توانند نور را از قسمت طیف فرابنفش مشاهده کنند. انواع مختلفی از مواد در جهان وجود دارد که نور را به شکل متفاوتی منتقل می کنند. بر اساس نحوه انتقال نور، این اجسام را می توان به شفاف، نیمه شفاف و مات تقسیم کرد.

اجسام شفاف

موادی که به نور اجازه می دهند از داخل آنها به خوبی عبور کند، اجسام شفاف نامیده می شوند. ما قادر خواهیم بود از داخل این اجسام نور را به وضوح ببینیم. نمونه هایی از اجسام شفاف عبارتند از هوا، شیشه، آب تمیز، برخی از انواع پلاستیک ها و سلفون.

اجسام نیمه شفاف

موادی که اجازه عبور نور را می دهند، اما مقداری از نور را جذب یا بازتاب می کنند، اجسام نیمه شفاف گفته می شود. به همین دلیل است که نمی توان داخل یک جسم نیمه شفاف را به وضوح مشاهده کرد. نمونه هایی از اجسام نیمه شفاف عبارتند از کاغذ، شیشه مات، کاغذ آغشته به روغن و شیشه دودی.

اجسام مات

به موادی که به طور کامل اجازه عبور به نور را نمی دهند، اجسام مات می گویند. ما به هیچ وجه قادر نخواهیم بود داخل این اجسام را مشاهده کنیم. نمونه هایی از اجسام مات عبارتند از فلز، گل، سیمان، زغال سنگ و چوب. آینه نیز نمونه بسیار خوبی از اجسام مات است. یک آینه ایده آل اجازه نمی دهد هیچ نوری از آن عبور کند.

چشمه نور (جسم منیر) چیست انواع چشمه نور کدامند؟
چشمه نور (جسم منیر) چیست انواع چشمه نور کدامند؟

انواع چشمه نور (جسم منیر)

چشمه های نور بیشماری در جهان وجود دارد، اما همه آنها را می توان به دو دسته زیر طبقه بندی کرد.

  • چشمه نور طبیعی
  • چشمه نور مصنوعی

چشمه نور طبیعی چیست؟

جهان پر از اجسامی است که از خود نور ساطع می کنند. بخشی از نور این منابع به زمین می رسد. موارد زیر در طبیعت توانایی تابش نور را دارند.

خورشید منبع اصلی نور برای زمین است. خورشید یک سیاره عظیم آتشین است که در مرکز آن همجوشی هسته ای، انرژی عظیمی تولید می کند. این انرژی به صورت گرما و نور از این سیاره خارج می شود. نور خورشید یکی از عوامل اصلی پایداری زندگی بر روی زمین است.

هر ستاره دیگری که در کهکشان وجود دارد نیز از خود نور تولید می کند، اما به دلیل فاصله زیاد فقط مقدار کمی از آن به زمین می رسد یا ممکن است هیچ مقدار از آن به زمین نرسد.

برخی از موجودات زنده نیز قادر به تولید نور هستند. به این نور، بیولومینسانس می گویند. این نور به دلیل انجام برخی از واکنش های شیمیایی درون ارگانیسم موجود زنده است. کرم شب تاب، عروس دریایی و برخی از گیاهان موجود در عمق دریا را می توان چشمه نور در نظر گرفت. برخی دیگر از پدیده های طبیعی مانند رعد و برق و فوران آتشفشان نیز نور ساطع می کنند.

چشمه نور مصنوعی چیست؟

جدا از منابع طبیعی، نور را می توان به صورت مصنوعی نیز تولید کرد. چشمه های نور مصنوعی تولید شده را می توان تحت سه مقوله گسترده قرار داد که عبارتند از:

منابع رشته ای

هنگامی که اجسام خاصی تا دمای بالا گرم می شوند، شروع به انتشار نور می کنند. در این فرایند هر دو نور مادون قرمز و مرئی به صورت همزمان تولید می شود، مانند شمع و لامپ رشته ای.

منابع نورانی

نور را می توان بارها و بارها در یک ماده درخشان تولید کرد. یک روش معمول برای انجام این کار، عبور جریان از طریق برخی از مواد است. به عنوان مثال لوله فلورسنت و لامپ الکتریکی در صورت عبور جریان الکتریکی به صورت مداوم نور تولید می کنند.

منابع تخلیه الکتریکی گاز

عبور جریان الکتریکی از طریق گازهای معینی با فشار بسیار پایین، نیز می تواند نور تولید کند. لامپ نئون و لامپ سدیم نمونه ای از این منابع تولید کننده نور هستند.

چشمه نور (جسم منیر) چیست انواع چشمه نور کدامند؟
چشمه نور (جسم منیر) چیست انواع چشمه نور کدامند؟

برخی دیگر از انواع چشمه نور (جسم منیر)

شعله

هنگام سوزاندن سوخت، شعله ای تولید می کند که نور را ساطع می کند. این منبع نور در دوران باستان در طول شب برای ایجاد روشنایی قبل از اختراع لامپ استفاده می شده است. نمونه جدید تر مشعل، فانوس ها هستند.

انفجارها

در حین انفجار یک بمب قوی، گرما همراه با نور بسیار زیادی تولید می شود. هنگام آزمایش بمب های اتمی، کل منطقه مورد آزمایش با نور شدید روشن می شود.

فسفرسانس

فرآیندی که طی آن مواد خاص با دریافت انرژی از چشمه دیگر برای مدتی نور ساطع می کنند، فسفرسانس نامیده می شود. در این فرایند برخی از مواد انرژی را ذخیره کرده و سپس انرژی نوری را به تدریج ساطع می کنند. به عنوان مثال می توان ساعت های روکش شده با مواد فسفری را نام برد که در تاریکی می درخشند.

کمی لومینسانس

چشمه نور کمی لومینسانس تابش نور است که در نتیجه یک واکنش شیمیایی رخ می دهد. در این فرایند، انرژی شیمیایی با تغییر اندک یا بدون تغییر در دما به انرژی نوری تبدیل می شود. به عنوان مثال می توان به چراغ های ایمنی اشاره کرد.

بیولومینسانس

فرآیندی است که در آن تولید و انتشار نور توسط یک موجود زنده به دلیل واکنش شیمیایی در بدن آنها انجام می شود. به عنوان مثال می توان به کرم شب تاب، برخی قارچ ها و بی مهرگان دریایی اشاره کرد.

چشمه نور (جسم منیر) چیست انواع چشمه نور کدامند؟
چشمه نور (جسم منیر) چیست انواع چشمه نور کدامند؟

تفاوت بین چشمه نور طبیعی و مصنوعی

نور طبیعی

نور طبیعی یک طیف کامل و پویا از نور است. طیف کامل به این معنی است که نور شامل همه رنگ های رنگین کمان است. پویا به این معنی است که شدت نور و دمای نور با زمان روز تغییر می کند. خورشید در طیف وسیعی از طول موج ها اشعه از خود ساطع می کند، اما جو زمین بسیاری از تابش های فرابنفش (UV) و مادون قرمز (IR) را مسدود می کند.

نور نه تنها بر ریتم روز و شب ما بلکه بر تعادل ویتامین D در بدن ما نیز تاثیر می گذارد. این ویتامین بسیار مهم است، زیرا به ما کمک می کند تا کلسیم را از غذا جذب کنیم. ما برای تشکیل استخوان، مفاصل و دندان ها به کلسیم نیاز داریم.

نور مصنوعی

نور مصنوعی نور مرئی است که توسط چشمه نور مصنوعی تولید می شود و معمولا برخلاف چشمه نور طبیعی حاوی مقداری اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش است. تشعشعات مرئی و مادون قرمز ناشی از چشمه های نور مصنوعی، اگر بسیار شدید نباشند و در فاصله بسیار نزدیک استفاده نشوند، هیچ تاثیری بر سلامتی ندارند.

بزرگترین چشمه نور چیست؟

بزرگترین منبع نور موجود در جهان خورشید است. خورشید نور مورد نیاز برای زندگی در روی زمین را تامین می کند.

 آیا ماه نیز چشمه نور است؟

ماه نور را برای زمین تامین می کند، اما نمی تواند به تنهایی نور را تولید کند. در نتیجه ماه چشمه نور نیست بلکه نوری را که از خورشید دریافت می کند به سمت زمین منعکس می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا