Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

آمونیوم دی کرومات چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

آمونیوم دی کرومات (Ammonium Dichromate) یک جامد بی بو، نارنجی روشن تا قرمز و بلوری (شبیه ماسه) است. از این ترکیب شیمیایی در رنگ آمیزی منسوجات، به عنوان رنگدانه، اکسید کننده و در تصفیه فلزات استفاده می شود. این ترکیب گاهی اوقات به عنوان vesuvian fire نیز شناخته می شود، زیرا در آزمایشات شبیه سازی کوه آتشفشان استفاده می شود. در فناوری های پیروتکنیک و در روزهای اولیه عکاسی در دوران قدیم از این ترکیب شیمیایی بسیار استفاده شده است.

آمونیوم دی کرومات یک ترکیب معدنی قابل اشتعال است که از فرآیند تبلور بدست می آید. این یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی (NH۴) ۲Cr۲O ۷ در بازار موجود می باشد. کروم در این ترکیب شیمیایی، مانند همه کرومات ها و دی کرومات ها، در حالت اکسیداسیون +۶ قرار دارد که معمولا به عنوان کروم شش ظرفیتی شناخته می شود.

این ترکیب یک نمک شیمیایی بسیار سمی است که برای حساس کردن امولسیون های آلی مانند ژلاتین و اثر نور اکتینیک استفاده می شود. این نمک از یون های آمونیوم و یون های دی کرومات تشکیل شده است و نسبت به نور حساس است. شما در مبحث آمونیوم دی کرومات علوم ششم با این ترکیب آشنا شده اید در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تجزیه ی آمونیوم دی کرومات

این ماده شیمیایی در اثر گرم کردن تجزیه می شود و دی اکسید نیتروژن، بخار آب (آب در این واکنش به دلیل دمای واکنش نسبتا بالا به صورت گاز است) و اکسید جامد کروم (III) تولید می کند. با این حال، این ترکیب شیمیایی به دلیل سرطان زایی در مدارس برای شبیه سازی کوه آتشفشان مورد استقبال قرار نگرفت. فرمول زیر واکنش این ترکیب شیمیایی را نشان می دهد.

(NH۴) ۲Cr۲O۷ (s) → Cr۲O۳ (s) + N۲ (g) + 4H۲O (g)

این ترکیب شیمیایی در دمای اتاق و فشار استاندارد، در آب و الکل حل می شود. دی کرومات آمونیوم به آسانی مشتعل شده، می سوزد و بقایای سبز رنگ حجیم ایجاد کند. این ترکیب در اثر واکنش اسید کرومیک بر هیدروکسید آمونیوم به صورت متبلور  تشکیل می شود.

این ترکیب شیمیایی یک عامل اکسید کننده قوی است و در صورت گرم شدن در یک ظرف در بسته منفجر شود. چون آمونیوم یک عامل کاهنده ضعیف است و واکنش اکسیداسیون را شروع می کند.

آمونیوم دی کرومات چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
آمونیوم دی کرومات چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

خواص فیزیکی و شیمیایی آمونیوم دی کرومات

  • چگالی –  ۲.۱۲  گرم در سانتی متر مربع
  • وزن مولکولی یا جرم مولی –  ۲۵۲.۰۷ گرم بر مول
  • دمای خود اشتعالی –  ۱۹۰ درجه سانتی گراد
  • نقطه ذوب –  ۱۸۰ درجه سانتی گراد
  • ظاهر –  بلورهای قرمز متمایل به نارنجی (شبیه دی کرومات پتاسیم)
  • ثبات –  در شرایط ذخیره توصیه شده پایدار است
  • وزن مخصوص –   ۲.۱۵۰۰
  • حلالیت –  نامحلول در استون و محلول در الکل است

مولکول آمونیوم دی کرومات را می توان یک ترکیب یونی در نظر گرفت، زیرا دارای پیوند یونی بین کاتیون آمونیوم و آنیون دی کرومات است. کریستال این ترکیب شیمیایی حاوی یک نوع یون آمونیوم، در محل های تقارن C1 است. هر مرکز یون NH۴+ به طور نامنظم توسط هشت اتم اکسیژن در فواصل N -O احاطه شده است.

روش تولید آمونیوم دی کرومات

این ترکیب شیمیایی از واکنش تری اکسید کروم با محلول غلیظ هیدروکسید آمونیوم بدست می آید. برای تهیه این ترکیب شیمیایی، ۵۰ گرم تری اکسید کروم در مقدار کمی آب حل می شود. محلول به دست آمده با ۳۳ میلی لیتر محلول غلیظ (۹/۰ گرم در میلی لیتر) هیدروکسید آمونیوم مخلوط می شود.

سپس محلول با تبخیر غلیظ شده و کریستال های بدست آمده از دی کرومات آمونیوم فیلتر می شود و در دستگاه خشک کن بر روی اسید سولفوریک غلیظ خشک می شوند. آمونیوم دی کرومات بدست آمده در این روش دارای خلوص ۷۰ درصد است.

واکنش های اکسیداسیون آمونیوم دی کرومات

این ترکیب شیمیایی یک عامل اکسید کننده قوی است و اغلب به شدت، با هر عامل کاهنده ای واکنش نشان می دهد. هرچه عامل کاهنده قوی تر باشد، واکنش شدیدتر اتفاق می افتد. این ترکیب شیمیایی همچنین برای ترویج اکسیداسیون الکل ها و تیول ها نیز استفاده شده است.

آمونیوم دی کرومات، در حضور (HSO۴) ۲ Mg و SiO2 مرطوب، می تواند به عنوان یک معرف بسیار کارآمد برای جفت شدن اکسایشی گروه های تیول تحت شرایط بدون حلال عمل کنند. این واکنش ها در شرایط نسبتا ملایم بازدهی خوبی ارائه می دهد. این ترکیب شیمیایی همچنین در اکسیداسیون الکل های آلیفاتیک نیز استفاده می شود.

آمونیوم دی کرومات چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
آمونیوم دی کرومات چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

آزمایش کوه آتشفشان آمونیوم دی کرومات

آزمایش کوه آتشفشان یک نمایش کلاسیک در علم شیمی است. این آتشفشان شیمیایی خاص با نام آتش وزوویوس نیز شناخته می شود. این آتشفشان واقع بینانه ترین آتشفشان شیمیایی است که دارای عناصر نارنجی رنگ درخشان، بخار، جرقه و مقدار زیادی خاکستر به رنگ سبز تیره رنگ است.

انجام آزمایش آتشفشان علاقه به علم شیمی را افزایش می دهد و نمونه ای عالی از یک واکنش تجزیه، واکنش گرمازا و تغییرات شیمیایی است. در ادامه نحوه انجام این آزمایش به صورت ایمن برای شما شرح داده شده است

دی کرومات آمونیوم نارنجی  رنگ بر اثر حرارت به اکسید کروم سبز (III)، بخار آب و گاز نیتروژن تجزیه می شود.

(NH۴ ) ۲Cr ۲O۷ (s) → Cr ۲O۳  (s) + N ۲ (g) + 4H۲O (g) (ΔH = -429.1 ± ۳ kcal/mol)

شرح آزمایش کوه آتشفشان

در ابتدا، بلورهای این ترکیب شیمیایی تیره رنگ می شوند که احتمالا به دلیل از دست دادن آمونیاک و تراکم آنیون با تغییر حالت اکسیداسیون برای ایجاد اکسید کروم (III) است. راه اندازی و اجرای این آزمایش بسیار ساده است.

برای این کار ابتدا مقداری آمونیوم دی کرومات را روی ماسه یا کاشی بریزید. پودر را با سوختی مانند الکل یا استون مرطوب کنید. سوخت را با استفاده از فندک روشن کنید. پس از اشتعال (۱۸۰ درجه سانتی گراد)، واکنش خود به خود ادامه می یابد (۲۲۵ درجه سانتی گراد).

کوه آتشفشان به زیبایی به فوران خود ادامه می دهد، اما گرد و غبار سبز به همه جا پرت می شود و تمیز کردن آن را دشوار می کند. هنگام کار با این ترکیب شیمیایی از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید. و این آزمایش را در یک منطقه با تهویه مناسب، ترجیحاً زیر هود تهویه انجام دهید.

این ترکیب شیمیایی مشابه تمام ترکیبات کروم (VI) بسیار سمی است و همچنین یک عامل سرطان زای ثابت شده است. علاوه بر این، در عین حال یک محرک قوی است که باعث مشکلات تنفسی می شود. بنابراین هنگام کار با این ترکیب شیمیایی بسیار دقت کنید.

آمونیوم دی کرومات چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش
آمونیوم دی کرومات چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش

آمونیوم دی کرومات چه کاربردهایی دارد

این ترکیب شیمیایی به عنوان منبع نیتروژن خالص در آزمایشگاه و همچنین به عنوان کاتالیزور در مواد پیروتکنیک استفاده شده است.  همچنین نقش مهمی در روزهای اولیه عکاسی در جهان و همچنین در سنگ نگاری ها ایفا کرده است. از این ترکیب شیمیایی همچنین در تولید آلیزارین، زاج کروم، دباغی چرم و تصفیه روغن به عنوان یک رنگ جهت رنگ آمیزی رنگدانه ها استفاده می شود.

از آمونیوم دی کرومات به عنوان یک ماده ضبط مغناطیسی نیز استفاده می شود. عمده کاربردهای صنعتی این ترکیب شیمیایی شامل تولید و ساخت رنگدانه های کرومات در رنگ ها، جوهرها و پلاستیک ها است. کرومات ها به عنوان عوامل ضد خوردگی نیز در صنایع استفاده می شوند.

خرید دی کرومات آمونیوم

این ترکیب در بسته بندی های ۱۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی خرید و فروش می شود. چین،‌ روسیه و هند تولید کننده های اصلی این ماده شیمیایی هستند. شما می توانید این نمک معدنی را از فروشگاه های مواد شیمیایی به صورت آنلاین یا حضوری خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا