Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

قرص متفورمین برای درمان سطوح بالای قند خون ناشی از نوعی دیابت یا دیابت قندی به نام دیابت نوع ۲ استفاده می شود. در این نوع دیابت، انسولین تولید شده توسط لوزالمعده نمی تواند قند را به سلول های بدن برساند. استفاده از متفورمین به تنهایی، همراه با نوعی داروی خوراکی ضد دیابت به نام سولفونیل اوره یا همراه با انسولین، به کاهش قند خون در زمانی که بیش از حد بالاست، کمک می کند.

بسیاری از افراد می توانند دیابت نوع ۲ را با رژیم غذایی و ورزش کنترل کنند. پیروی از یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده خاص و ورزش همیشه هنگام دیابت مهم است. حتی زمانی که دارو مصرف می کنید. برای عملکرد صحیح، مقدار متفورمینی که مصرف می‌کنید باید با مقدار و نوع غذایی که می‌خورید و مقدار تمرینی که انجام می‌دهید متعادل باشد. اگر رژیم غذایی یا ورزش خود را تغییر می دهید، باید قند خون خود را آزمایش کنید تا متوجه شوید که خیلی پایین است یا خیر. پزشک به شما یاد می دهد که در صورت بروز این اتفاق چه کاری انجام دهید.

متفورمین به بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع ۱ کمک نمی کند. قند خون آنها به بهترین وجه با تزریق انسولین کنترل می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد استامینوفن، فلوکستین، دیابت نوع ۱، دیابت قندی، دیابت نوع ۲ و رانیتیدین مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب تصمیم داریم اطلاعات کاملی در مورد داروی متفورمین در اختیارتان قرار دهیم.

قرص متفورمین ۵۰۰ برای چیست

قرص متفورمین ۵۰۰ یک دارویی برای درمان دیابت است. به کنترل سطح قند خون کمک زیادی می کند. متفورمین همراه با رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می شود. متفورمین همراه با انسولین و سایر داروها استفاده می شود. برای درمان دیابت نوع ۱ نیست.

متفورمین یک داروی تجویزی است. به صورت قرص خوراکی و محلول خوراکی عرضه می شود.

قرص خوراکی متفورمین به دو شکل عرضه می شود: رهش فوری و طولانی رهش. قرص رهش فوری به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. این قرص با رهش طولانی با نام تجاری فورتامت و گلومتزا در دسترس است.

موارد مصرف متفورمین در زنان

متفورمین برای کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان تجویز می شود.

متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

اشکال دارویی متفورمین

متفورمین در اشکال دارویی زیر موجود است:

متفورمین به صورت مایع، قرص و قرص طولانی رهش برای مصرف خوراکی تجویز می شود.

قرص متفورمین برای چی خوبه

قرص متفورمین برای درمان سطوح بالای قند خون ناشی از دیابت نوع ۲ استفاده می شود. آنها در ترکیب با رژیم غذایی و ورزش استفاده می شوند. این دارو بخشی از درمان ترکیبی است.

متفورمین به تنهایی یا همراه با سایر داروها، از جمله انسولین، برای درمان دیابت نوع ۲ (شرایطی که در آن بدن به طور معمول از انسولین استفاده نمی کند و نمی تواند قند خون را کنترل کند) استفاده می شود. مت فورمین در دسته ای از داروها به نام بیگوانیدها قرار دارد. متفورمین به کنترل میزان گلوکز (قند) در خون شما کمک می کند. مقدار گلوکزی را که از غذا جذب می کنید و میزان گلوکز ساخته شده توسط کبد را کاهش می دهد.

مت فورمین همچنین پاسخ بدن شما به انسولین را افزایش می دهد. ماده ای طبیعی که میزان گلوکز خون را کنترل می کند. متفورمین برای درمان دیابت نوع ۱ (شرایطی که در آن بدن انسولین تولید نمی کند و بنابراین نمی تواند میزان قند خون را کنترل کند) استفاده نمی شود.

با گذشت زمان، افرادی که دیابت و قند خون بالا دارند. می توانند عوارض جدی یا تهدید کننده زندگی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی، آسیب عصبی و مشکلات چشمی را تجربه کنند. مصرف دارو، ایجاد تغییرات در شیوه زندگی (مانند رژیم غذایی، ورزش، ترک سیگار) و بررسی منظم قند خون ممکن است به مدیریت دیابت و بهبود سلامت شما کمک کند. این درمان همچنین ممکن است شانس ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر عوارض مرتبط با دیابت مانند نارسایی کلیه، آسیب عصبی (بی حسی، سردی پاها یا پاها، کاهش توانایی جنسی در مردان و زنان)، مشکلات چشمی یا از دست دادن بینایی یا بیماری لثه را کاهش دهد. پزشک در مورد بهترین راه برای مدیریت دیابت با شما صحبت خواهند کرد.

دوز مصرف متفورمین

دوز متفورمین که پزشک شما تجویز می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. این شامل:

  • نوع و شدت بیماری که از متفورمین برای درمان استفاده می کنید.
  • سن شما
  • فرم متفورمینی که مصرف می کنید.
  • سایر شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید.

به طور معمول، پزشک شما را با دوز پایین شروع می کند و آن را در طول زمان تنظیم می کند تا به دوز مناسب شما برسد. آنها در نهایت کوچکترین دوزی را که اثر مورد نظر را فراهم می کند، تجویز می کنند.

اطلاعات زیر دوزهایی را که معمولا استفاده می شود یا توصیه می شود توصیف می کند. با این حال، مطمئن شوید که دوز تجویز شده توسط پزشک را برای شما مصرف کنید. پزشک شما بهترین دوز را متناسب با نیاز شما تعیین خواهد کرد.

متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

نحوه استفاده از متفورمین

اگر پزشک قرص خوراکی متفورمین را برای شما تجویز کرد، این نکات را در نظر داشته باشید.

این دارو باید همراه با غذا مصرف شود. قرص های طولانی رهش نباید خرد یا بریده شوند. با این حال، قرص های خوراکی معمولی ممکن است خرد یا بریده شوند. متفورمین را همراه با غذا مصرف کنید، مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری بدهد. برخی از انواع متفورمین فقط یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصر مصرف می شوند.

متفورمین مایع یک یا دو بار در روز همراه با غذا مصرف می شود. قرص معمولی معمولا دو یا سه بار در روز همراه با غذا مصرف می شود. قرص طولانی رهش معمولا یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصر مصرف می شود. برای اینکه مصرف متفورمین را به خاطر بسپارید، آن را هر روز در زمان یکسانی مصرف کنید. متفورمین را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، مصرف نکنید.

قرص های متفورمین طولانی رهش را به طور کامل قورت دهید. آنها را شکافته، نجوید یا خرد نکنید.

داروی مایع را با دقت اندازه گیری کنید. قبل از اندازه گیری دوز، سوسپانسیون خوراکی را تکان دهید. از سرنگ دوز استفاده کنید.

برخی از قرص ها با پوسته اش در بدن جذب یا ذوب نخواهد شد. بخشی از این پوسته ممکن است در مدفوع شما ظاهر شود. این طبیعی است و اثربخشی دارو را کم نمی کند.

کنترل دیابت با متفورمین

پزشک ممکن است شما را با دوز کم متفورمین شروع کند. به تدریج دوز شما را بیشتر از یک بار در هر ۱ تا ۲ هفته افزایش دهد. شما باید قند خون خود را به دقت کنترل کنید. تا پزشک شما بتواند به خوبی بگوید متفورمین چقدر خوب عمل می کند.

متفورمین دیابت را کنترل می کند. اما آن را درمان نمی کند. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف متفورمین ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف متفورمین را قطع نکنید.

متفورمین تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است. ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن، آزمایش منظم قند خون و مراقبت های پزشکی خاص نیز باشد. دستورالعمل های پزشک خود را بسیار دقیق دنبال کنید. در حین مصرف این دارو ممکن است پزشک از شما بخواهد ویتامین B12 مصرف کنید.

متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

مکانیسم متفورمین

متفورمین به دسته ای از داروها به نام بیگوانیدها تعلق دارد. دسته ای از داروها هستند و به روشی مشابه عمل می کنند.

متفورمین در موارد زیر نقش مهمی دارد:

  • کاهش میزان گلوکز (قند) ساخته شده توسط کبد
  • کاهش میزان گلوکز جذب شده توسط بدن
  • افزایش اثر انسولین بر بدن

انسولین هورمونی است که به بدن کمک می کند تا قند اضافی را از خون خارج کند. این دارو باعث کاهش سطح قند خون شما می شود.

اشکال و دوز مصرفی متفورمین

ژنریک: متفورمین

شکل: قرص خوراکی با رهش فوری

۵۰۰ میلی گرم، ۸۵۰ میلی گرم، ۱۰۰۰ میلی گرم

شکل: قرص خوراکی طولانی رهش

۵۰۰ میلی گرم، ۷۵۰ میلی گرم، ۱۰۰۰ میلی گرم

قرص خوراکی طولانی رهش

۵۰۰ میلی گرم، ۱۰۰۰ میلی گرم: برای دیابت نوع ۲

قرص رهش فوری

دوز شروع معمولی: ۵۰۰ میلی گرم، دو بار در روز، یا ۸۵۰ میلی گرم، یک بار در روز. دوزهای خود را با غذا مصرف کنید.

پزشک ممکن است دوز شما را ۵۰۰ میلی گرم در هفته یا ۸۵۰ میلی گرم هر ۲ هفته افزایش دهد، تا مجموع ۲۵۵۰ میلی گرم در روز در دوزهای منقسم مصرف شود.

اگر پزشک دوز بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز به شما بدهد، ممکن است مجبور شوید دارو را سه بار در روز مصرف کنید.

حداکثر دوز: ۲۵۵۰ میلی گرم در روز.

قرص با انتشار گسترده

دوز شروع معمولی: ۵۰۰ میلی گرم یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصر. این برای همه قرص های ER به جز فورتامت صدق می کند. دوز اولیه معمولی فورتامت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم است. یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصر شما مصرف می شود.

پزشک هر هفته دوز شما را ۵۰۰ میلی گرم افزایش می دهد.

اگر کنترل گلوکز با دوز یک بار در روز به دست نیامد، پزشک ممکن است کل دوز روزانه شما را تقسیم کرده و از شما بخواهد که آن را دو بار در روز مصرف کنید.

حداکثر دوز: ۲۰۰۰ میلی گرم در روز. (حداکثر دوز فورتامت ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است.)

متفورمین در کودکان

این دارو در کودکان کمتر از ۱۸ سال مورد مطالعه قرار نگرفته است. این دارو در کودکان کمتر از ۱۰ سال مطالعه نشده است و نباید استفاده شود.

متفورمین در سالمندان

سن ۸۰ سال و بالاتر: افراد بالای ۸۰ سال نباید مصرف متفورمین را شروع کنند مگر اینکه عملکرد طبیعی کلیه داشته باشند. افراد در این سنین بیشتر در معرض خطر اسیدوز لاکتیک هستند. اگر ۸۰ سال یا بیشتر دارید و متفورمین مصرف می کنید، نباید حداکثر دوز را مصرف کنید.

متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

مهمترین عوارض متفورمین

قرص های خوراکی متفورمین می توانند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کنند. لیست زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در هنگام مصرف متفورمین رخ دهد. این لیست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نمی شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی متفورمین یا نکاتی در مورد نحوه مقابله با یک عارضه جانبی نگران کننده، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی رایج متفورمین

عوارض جانبی رایج‌تری که ممکن است با متفورمین رخ دهد عبارتند از:

  • مشکلات معده
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • سوزش سردل
  • گاز

اگر خفیف باشد چند روز یا چند هفته از بین میرود. اگر آنها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی متفورمین

اگر عوارض جانبی جدی داشتید. با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

اسیدوز لاکتیک شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • ضعف
  • درد عضلانی غیر معمول
  • مشکل در تنفس
  • خواب آلودگی غیر معمول
  • معده درد، حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • ضربان قلب آهسته یا نامنظم

هیپوگلیسمی (قند خون پایین). شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • ضعف
  • گیجی
  • لرزش یا احساس لرزش
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • تحریک پذیری
  • تعریق
  • گرسنگی
  • ضربان قلب سریع

سطوح پایین ویتامین B12 علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انرژی کم
  • ضعف عضلانی
  • از دست دادن اشتها
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها یا پاها
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

افت قند خون با متفورمین

متفورمین ممکن است باعث کاهش قند خون شود. اگر واکنش قند خون پایین دارید، باید آن را درمان کنید.

برای هیپوگلیسمی خفیف (۵۵-۷۰ میلی گرم در دسی لیتر)، درمان ۱۵-۲۰ گرم گلوکز (نوعی قند) است. شما باید یکی از موارد زیر را بخورید یا بنوشید:

  • ۳-۴ قرص گلوکز
  • ۱/۲ فنجان آب میوه یا نوشابه معمولی و غیر رژیمی
  • ۱ فنجان شیر بدون چربی یا ۱ درصد شیر گاو
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر، عسل یا شربت ذرت
  • ۸ تا ۱۰ قطعه آب نبات

۱۵ دقیقه پس از درمان واکنش قند پایین، قند خون خود را آزمایش کنید. اگر قند خون شما هنوز پایین است، درمان فوق را تکرار کنید. هنگامی که قند خون شما به محدوده طبیعی برگشت، اگر وعده غذایی یا میان وعده بعدی شما بیش از ۱ ساعت بعد است، یک میان وعده کوچک بخورید.

اگر قند خون پایین را درمان نکنید. ممکن است تشنج داشته باشید. غش کنید و احتمالا دچار آسیب مغزی شوید. قند خون پایین کشنده است. اگر به دلیل واکنش قند کم از حال می روید یا نمی توانید قورت دهید، شخصی باید برای درمان واکنش قند پایین به شما گلوکاگون تزریق کند. ممکن است لازم باشد به اورژانس بروید.

تداخل متفورمین با سایر داروها

قرص خوراکی متفورمین می تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. تداخلات مختلف اثرات متفاوتی ایجاد میکند. به عنوان مثال، برخی از آنها می توانند در عملکرد یک دارو اختلال ایجاد کنند. در حالی که برخی دیگر می توانند باعث افزایش عوارض جانبی شوند.

در زیر فهرستی از داروهایی که می توانند با متفورمین تداخل داشته باشند آورده شده است. این فهرست شامل تمام داروهایی که ممکن است با متفورمین تداخل داشته باشند، نیست.

قبل از مصرف متفورمین، حتما پزشک و داروساز خود را در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید، مطلع کنید. اشتراک گذاری اطلاعات می تواند به شما کمک کند از تعاملات احتمالی جلوگیری کنید.

اگر سؤالی در مورد تداخلات دارویی دارید که ممکن است روی شما تاثیر بگذارد. از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

داروهای کنترل بیماری دیابت

استفاده از برخی داروهای دیابت همراه با متفورمین می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. اگر شروع به مصرف متفورمین کنید. پزشک ممکن است دوز سایر داروهای دیابت شما را کاهش دهد. داروها عبارتند از:

  • انسولین
  • داروهایی که انسولین آزاد می کنند، مانند گلیبورید
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

داروهای فشار خون

دیورتیک ها برای کاهش فشار خون استفاده می شوند. ممکن است سطح قند خون شما را افزایش دهند. مصرف این داروها همراه با متفورمین ممکن است در اثربخشی متفورمین اختلال ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • فوروزماید
  • هیدروکلروتیازید

نیفدیپین مسدود کننده کانال کلسیم برای کاهش فشار خون استفاده می شود. این مقدار متفورمین را در بدن شما افزایش می دهد، که ممکن است خطر عوارض جانبی متفورمین را افزایش دهد.

داروی کلسترول

مصرف اسید نیکوتینیک همراه با متفورمین ممکن است اثربخشی متفورمین را در کاهش قند خون کاهش دهد.

داروهای گلوکوم

مصرف متفورمین همراه با داروهایی که برای درمان گلوکوم استفاده می شود ممکن است خطر اسیدوز لاکتیک را بالا میبرد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • استازولامید
  • برینزولامید
  • دورزولامید
  • متازولامید
  • توپیرامات

مصرف متفورمین همراه با توپیرامات، برای درمان درد عصبی و تشنج استفاده می شود. ممکن است خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش دهد. شما نباید این داروها را با هم استفاده کنید.

فنی توئین

مصرف متفورمین همراه با فنی توئین، برای درمان تشنج استفاده می شود. ممکن است متفورمین را در کاهش قند خون کمتر کند.

داروهای معده

مصرف متفورمین همراه با سایمتیدین، برای درمان سوزش سر دل و سایر مشکلات معده استفاده می شود. ممکن است خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش دهد. اگر متفورمین مصرف می کنید. پزشک ممکن است به جای سایمتیدین، داروی دیگری را برای شما انتخاب کند.

فنوتیازین ها

مصرف متفورمین همراه با فنوتیازین ها، داروهای ضد روان پریشی هستند، ممکن است اثربخشی متفورمین را در کاهش قند خون کاهش دهد. داروها عبارتند از:

  • کلرپرومازین
  • فلوفنازین
  • پروکلروپرازین

داروهای هورمونی

مصرف متفورمین با داروهای هورمونی خاص ممکن است متفورمین را در کاهش قند خون شما کمتر کند. داروها عبارتند از:

کورتیکواستروئیدها (استنشاقی و خوراکی) مانند:

  • بودزوناید
  • فلوتیکازون
  • پردنیزون
  • بتامتازون

استروژن ها مانند:

  • قرص ها یا چسب های ضد بارداری
  • استروژن های کونژوگه
  • استرادیول

داروی سل

مصرف ایزونیازید همراه با متفورمین ممکن است اثربخشی متفورمین را در کاهش قند خون کاهش دهد.

داروهای تیروئید

مصرف متفورمین همراه با داروهای خاص تیروئید ممکن است اثربخشی متفورمین را در کاهش قند خون کاهش دهد. داروها عبارتند از:

  • لووتیروکسین
  • لیوتیرونین
  • لیوتریکس
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

هشدار در مصرف متفورمین

اسیدوز لاکتیک یک عارضه جانبی نادر اما جدی این دارو است. با این وضعیت، اسید لاکتیک در خون شما تجمع می یابد. نیاز به درمان در بیمارستان دارید. اسیدوز لاکتیک در حدود نیمی از افرادی که به آن مبتلا می شوند کشنده است. شما باید مصرف این دارو را قطع کرده و فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا در صورت داشتن علائم اسیدوز لاکتیک به اورژانس مراجعه کنید.

علائم شامل ضعف، درد غیرعادی عضلانی، مشکل در تنفس، خواب آلودگی غیرمعمول و درد معده است. آنها همچنین شامل حالت تهوع یا استفراغ، سرگیجه یا سبکی سر و ضربان قلب آهسته یا نامنظم هستند.

آلرژی

این دارو می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو یا زبان شما

اگر قبلا به آن واکنش آلرژیک داشته اید. دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد کشنده است (سبب مرگ میشود).

مبتلا به مشکلات کلیوی

اگر مشکلات کلیوی متوسط ​​تا شدید دارید. خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک بیشتر است. نباید این دارو مصرف شود.

مبتلا به مشکلات کبدی

بیماری کبد یک عامل خطر برای اسیدوز لاکتیک است. اگر مشکلات کبدی دارید نباید این دارو را مصرف کنید.

تصویربرداری

برای افرادی که قصد انجام یک روش تصویربرداری را دارند: اگر قصد دارید برای یک روش تصویربرداری تزریق رنگ یا کنتراست داشته باشید. باید مصرف این دارو را برای مدت کوتاهی متوقف کنید. این می تواند بر عملکرد کلیه های شما تأثیر بگذارد و شما را در معرض خطر اسیدوز لاکتیک قرار دهد.

عمل جراحی

برای افرادی که بیماری دارند یا قصد انجام عمل جراحی دارند: اگر تب یا عفونت دارید، آسیب دیدید یا قصد انجام عمل جراحی یا روش پزشکی دیگری را دارید. به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است نیاز به تغییر دوز شما از این دارو داشته باشند.

کتواسیدوز دیابتی

برای افراد مبتلا به کتواسیدوز دیابتی: شما نباید از این دارو برای درمان کتواسیدوز دیابتی استفاده کنید.

مشکلات قلبی

برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی: اگر شرایطی دارید که در آن اکسیژن به قلب شما کاهش یافته است، مانند حمله قلبی اخیر یا نارسایی قلبی، خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک در شما بیشتر است. نباید این دارو مصرف شود.

دیابت نوع ۱

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱: متفورمین نباید برای درمان دیابت نوع ۱ استفاده شود. اگر دیابت نوع ۱ دارید. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی مناسب برای وضعیت شما صحبت کنید.

سالمندان

افراد ۸۰ سال و بالاتر نباید مصرف متفورمین را شروع کنند مگر اینکه عملکرد طبیعی کلیه داشته باشند. افراد در این سنین بیشتر در معرض خطر اسیدوز لاکتیک هستند. اگر ۸۰ سال یا بیشتر دارید و متفورمین مصرف می کنید، نباید حداکثر دوز را مصرف کنید.

کودکان

فرم رهش فوری این دارو برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۰ سال ایمن و موثر ثابت نشده است. شکل طولانی رهش این دارو برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۸ سال ایمن و موثر ثابت نشده است.

متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

متفورمین برای بارداری و شیردهی

مطالعات کافی بر روی انسان باردار انجام نشده است تا مطمئن شویم که این دارو چگونه ممکن است بر جنین تاثیر بگذارد. تحقیقات روی حیوانات اثرات منفی در هنگام مصرف دارو برای جنین نشان نداده است. با این حال، مطالعات حیوانی همیشه نحوه واکنش انسان ها را پیش بینی نمی کند.

اگر باردار هستید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو در صورت نیاز در بارداری استفاده میشود.

برای زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ مهم است که بیماری خود را حتی در دوران بارداری درمان کنند. زنان باردار معمولا برای کنترل سطح قند خون خود به جای متفورمین از انسولین استفاده می کنند.

این دارو به شیر مادر وارد میشود. سبب عوارض در کودکی که با شیر مادر تغذیه می کند، خواهد شد. اگر به کودک خود شیر می دهید. با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است شیردهی را متوقف یا مصرف دارو را متوقف شود.

قطع مصرف متفورمین

قرص خوراکی متفورمین برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر طبق دستور مصرف نشود، خطرات زیادی دارد. اگر با مصرف منظم این دارو وضعیت شما بهبود یافت و مصرف آن را قطع کردید، علائم دیابت نوع ۲ ممکن است عود کند.

اگر به هیچ وجه این دارو را مصرف نکنید. علائم دیابت نوع ۲ شما ممکن است بهبود نیابد یا حتی ممکن است در طول زمان بدتر شود.

فراموشی دوز مصرفی متفورمین

اگر مصرف دوز را فراموش کردید یا طبق برنامه مصرف نکردید: داروی به خوبی عمل نمیکند. برای اینکه این دارو خوب عمل کند. باید مقدار مشخصی همیشه در بدن شما باشد.

اگر یک نوبت را فراموش کردید چه باید کرد: اگر مصرف دوز خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر فقط چند ساعت قبل از زمان مصرف نوبت بعدی است. در آن زمان فقط یک نوبت مصرف کنید. سعی نکنید با دو دوز در یک بار به نتیجه کامل برسید. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

اقدامات احتیاطی مصرف متفورمین

قبل از مصرف متفورمین: اگر به متفورمین، هر یک از ترکیبات مایع یا قرص متفورمین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید. به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. به پزشک بگویید چه داروهای دیگری مصرف می کنید.

در صورت داشتن هر گونه بیماری، به خصوص موارد ذکر شده در بخش هشدار، به پزشک خود اطلاع دهید.

متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

مصرف بیش از حد متفورمین

اگر بیش از حد مصرف کنید: ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن خود داشته باشید. اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید. با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل علائم هیپوگلیسمی و همچنین موارد زیر باشد:

  • خستگی مفرط
  • ضعف
  • درد و ناراحتی
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • کاهش اشتها
  • تنفس عمیق و سریع
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • ضربان قلب غیر طبیعی سریع یا آهسته
  • برافروختگی پوست
  • درد عضلانی
  • احساس سرما
  • خواب آلودگی
  • اسیدوز لاکتیک

تشخیص تاثیر متفورمین

نحوه تشخیص اینکه آیا دارو موثر است یا خیر: طبق تصمیم پزشک، قند خون شما باید نزدیک به محدوده هدف شما باشد. علائم دیابت شما نیز باید بهتر شود.

کنترل قندخون در خانه

پزشک به شما می گوید که چگونه با اندازه گیری سطح قند خون در خانه، پاسخ خود را به این دارو بررسی کنید. این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که به طور مرتب سطح قند خون خود را در خانه آزمایش کنید. اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که باید این کار را انجام دهید، به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • دستمال مرطوب الکلی استریل
  • نوار تست قند خون
  • دستگاه سنجش قند خون
  • ظرف سوزنی برای دفع ایمن لانست ها

از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چگونه از دستگاه سنجش قند خون خود استفاده کنید.

اگر از قرص های طولانی مدت استفاده می کنید، ممکن است چیزی شبیه قرص را در مدفوع خود مشاهده کنید. این فقط پوسته خالی قرص است و این بدان معنا نیست که شما دوز کامل دارو را دریافت نکرده اید.

همیشه باید از دستبند تشخیص دیابت استفاده کنید تا مطمئن شوید که در مواقع اضطراری درمان مناسب را دریافت می کنید.

متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 2
متفورمین برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲

نظارت بالینی تاثیر متفورمین

قبل از شروع و در طول درمان با این دارو، پزشک ممکن است موارد زیر را بررسی کند:

  • سطح قند خون
  • سطح هموگلوبین گلیکوزیله: این آزمایش کنترل قند خون شما را در ۲ تا ۳ ماه گذشته اندازه گیری می کند.
  • کلسترول
  • سطح ویتامین B12
  • عملکرد کلیه
  • رژیم غذایی شما

هنگامی که این دارو همراه با تغییرات سبک زندگی مانند بهبود رژیم غذایی، افزایش ورزش و عدم استعمال دخانیات استفاده می شود. می تواند به کاهش سطح قند خون شما کمک کند. برنامه تغذیه ای را که پزشک، متخصص تغذیه یا مربی دیابت توصیه می کند، دنبال کنید.

دستورات غذایی با مصرف متفورمین

مطمئن شوید که تمام توصیه های ورزش و رژیم غذایی که توسط پزشک یا متخصص تغذیه ارائه شده است را انجام دهید. باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

دارو جایگزین متفورمین

داروهای دیگری نیز برای درمان بیماری شما وجود دارد. برخی برای شما مناسب تر است. با پزشک در مورد سایر داروها صحبت کنید.

متفورمین و لاغری

افرادی که از متفورمین استفاده میکنند کاهش وزن و لاغری را تجربه میکنند.

نحوه نگهداری متفورمین

این دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در دمای اتاق و دور از نور، گرمای اضافی و رطوبت (نه در حمام) نگهداری شود.

این دارو را در دمایی بین ۶۸ تا ۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) نگهداری کنید. می توان آن را برای مدت کوتاهی در دمای بین ۵۹ درجه فارنهایت تا ۸۶ درجه فارنهایت (۱۵ درجه سانتی گراد و ۳۰ درجه سانتی گراد) نگهداری کرد.

هنگام پرواز، آن را در چمدان قرار ندهید. در کیف دستی نگه دارید. نگران دستگاه های اشعه ایکس فرودگاه نباشید. نمی توانند به داروهای شما آسیب برسانند.

نکات برجسته قرص متفورمین

قرص های خوراکی متفورمین به عنوان داروهای ژنریک و داروهای مارک دار در دسترس هستند. متفورمین به دو صورت قرص و محلول موجود است. هر دو شکل از طریق دهان مصرف می شود. قرص خوراکی متفورمین برای درمان سطوح بالای قند خون ناشی از دیابت نوع ۲ استفاده می شود. با مصرف ممکن است قند خون پایین (هیپوگلیسمی) داشته باشید و احساس گرسنگی، سرگیجه، تحریک پذیری، گیجی، اضطراب یا لرزش شدید داشته باشید. برای درمان سریع هیپوگلیسمی، یک منبع قندی سریع الاثر (آبمیوه، آب نبات سفت، کراکر، کشمش یا نوشابه غیر رژیمی) بخورید یا بنوشید.

در صورت داشتن هیپوگلیسمی شدید، پزشک ممکن است کیت تزریق گلوکاگون را تجویز کند. مطمئن شوید که خانواده یا دوستان نزدیک شما می دانند که چگونه این تزریق را در مواقع اضطراری به شما انجام دهند.

سطح قند خون می تواند تحت تاثیر استرس، بیماری، جراحی، ورزش، حذف وعده های غذایی قرار گیرد. قبل از تغییر دوز یا برنامه دارویی خود از پزشک خود سوال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا