Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیاییعمومیغذایی و دارویی

تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ چیست؟ کاربرد و مزایای فوق العاده

تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ یکی از گرید های تیلوز مورد استفاده در صنعت است. این ترکیب شیمیایی یک پلیمر طبیعی اصلاح شده به رنگ سفید است. تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ در واقع یک اتر سلولز غیر یونی، بی بو و بی مزه است. تیلوز می تواند خواص ژل شدن، فعالیت سطحی، حفظ آب، ضخیم شدن، چسبندگی، پراکندگی، امولسیون سازی، تشکیل فیلم، تعلیق، ارائه کلوئیدهای محافظ و سایر خواص را افزایش دهد.

زمینه کاربرد تیلوز در تولید چسب کاشی، ملات سیمان، بتونه دیوار، مواد جانبی دارویی، مواد غذایی، رنگ، مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی، صنایع سرامیک و غیره است. این ترکیب شیمیایی به راحتی در آب سرد حل می شود اما به سختی در آب گرم حلالیت دارد. با این حال، دمای ژل شدن آن در آب داغ به طور قابل توجهی بالاتر است. تیلوز از سلولز پنبه با قلیایی کردن تولید می شود و خواص آن بسته به نسبت محتوای گروه متوکسی و محتوای گروه هیدروکسی پروپیل متفاوت است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص فیزیکی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰

  • چگالی: این ترکیب شیمیایی ۱.۳۹ گرم بر سانتی متر مکعب است.
  • خصوصیات ظاهری و ظاهری: تیلوز یک ماده فیبری مایل به سفید بصورت پودر است.
  • ثبات: در فرم جامد، تیلوز قابل اشتعال است و با اکسیدان های قوی ناسازگار است.

حلالیت: این ترکیب شیمیایی در اتانول، استون و اتر تقریبا غیر قابل حل است. تیلوز در آب سرد متورم می شود و محلول کلوئیدی کمی کدر تولید می کند.

خواص شیمیایی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰

دمای تغییر رنگ: این ترکیب شیمیایی در دمای بین ۱۹۰-۲۰۰ درجه سانتی گراد تغییر رنگ می دهد.

دمای کربنیزاسیون: تیلوز در دمای ۲۸۰-۳۰۰ سانتی گراد کربنیزاسیون می شود.

حلالیت: حلالیت این ترکیب شیمیایی با ویسکوزیته تغییر می کند، هر چه ویسکوزیته کمتر باشد حلالیت تیلوز بیشتر است و بالعکس. محلول آبی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ دارای فعالیت سطحی است.

خواص شیمیایی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰
خواص شیمیایی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰

روش سنتز تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰

برای تهیه این ترکیب شیمیایی سلولز پنبه خالص شده با یک محلول قلیایی در دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت نیم ساعت تحت تیمار قرار می گیرد. سلولز پنبه فرآوری شده در یک مخزن اتریفیکاسیون قرار داده می شود و پروپیلن اکسید و متیل کلرید به صورت متوالی به آن اضافه می شوند.

مخزن در دمای ۵۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۵ ساعت اتریفیکاسیون می شود. سپس مقدار مناسبی از اسید کلریدریک و اسید اگزالیک برای افزایش حجم به مخزن اضافه می شود. هنگامی که میزان رطوبت مواد کمتر از ۶۰٪ شد، محصول بدست آمده را جدا کرده و خشک می کنند.

تیلوز HKP۲۰۰۰۰۰ دارای خواص ترموژل است و همانطور که گفته شد در آب سرد متورم شده و یک محلول کلوئیدی شفاف یا کمی کدر تولید کند. حلالیت این ترکیب شیمیایی با ویسکوزیته تغییر می کند. هرچه ویسکوزیته کمتر باشد، حلالیت بیشتر است. تفاوت های زیادی در عملکرد تیلوز با مشخصات مختلف وجود دارد. این ترکیب شیمیایی تحت تأثیر مقدار pH آب قرار نمی گیرد. محلول آبی آن دارای فعالیت سطحی، شفافیت بالا و خواص پایدار است.

کاربردهای تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ در صنایع مختلف

صنعت ساخت و ساز

این ترکیب شیمیایی پراکندگی شن و ماسه در سیمان را بهبود می بخشد. همچنین انعطاف پذیری و حفظ آب ملات را تا حد زیادی بهبود می دهد. تیلوز می تواند استحکام سیمان را افزایش داده و از ترک خوردن آن جلوگیری کند.

تیلوز انعطاف پذیری و حفظ آب ملات کاشی فشرده را بهبود می بخشد. این ترکیب شیمیایی نیروی پیوند سیمان کاشی را بهبود داده و از پودر شدن آن جلوگیری می کند.

تولید آزبست و سایر پوشش های نسوز

این ترکیب شیمیایی به عنوان یک عامل تعلیق کننده باعث بهبود سیالیت و چسبندگی به بستر می شود.

استفاده در گچ بری

از تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ به عنوان یک خمیر به جای مواد طبیعی در گچ بری استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی می تواند حفظ آب را بهبود ببخشد و نیروی پیوند با بستر را بهبود دهد. تیلوز باعث بهبود حفظ آب و چسبندگی بهتر گچ به بستر می شود. این ترکیب سیالیت و حفظ آب بتونه مبتنی بر لاتکس رزین را بهبود می بخشد.

 به عنوان پوشش

تیلوز به عنوان یک نرم کننده برای رنگ لاتکس استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی در بهبود خواص جابجایی و سیالیت رنگ و پودر بتونه موثر است.

تولید محصولات ثانویه سیمان و گچ

از این ترکیب شیمیایی به عنوان چسب قالب گیری اکستروژن برای مواد هیدرولیک مانند سیمان-آزبست استفاده می شود. تیلوز می تواند سیالیت سیمان را بهبود ببخشد و محصولات قالب گیری یکنواختی را ارائه می دهد.

استفاده در ساخت دیوار الیافی

تیلوز به دلیل عملکرد ضد آنزیمی و ضد باکتریایی خود به عنوان چسبنده برای دیوارهای شنی استفاده می شود.

استفاده از تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ در صنایع شیمیایی

پلیمریزاسیون ونیل کلرید و وینیلیدین

از تیلوز به عنوان یک تثبیت کننده برای پلیمریزاسیون و در ترکیب با وینیل الکل (PVA) هیدروکسی پروپیل سلولز (HPC) برای کنترل توزیع ذرات استفاده کرد.

تولید چسب

تیلوز HKP۲۰۰۰۰۰ به عنوان یک عامل چسبنده برای کاغذ دیواری، به جای نشاسته استفاده می شود. از این ترکیب شیمیایی می توان به همراه رنگ لاتکس وینیل استات در تولید چسب استفاده کرد.

تولید آفت کش ها

این ترکیب شیمیایی در صورت اضافه شدن به آفت کش ها می تواند اثر چسبندگی هنگام اسپری را بهبود ببخشد.

استفاده از تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ در صنعت آرایشی و بهداشتی

تولید شامپو: این ترکیب شیمیایی باعث بهبود ویسکوزیته شامپو، عامل شستشو و مواد شوینده می شود.

تولید خمیر دندان: از تیلوز برای روانی خمیر دندان استفاده می شود.

کاربردهای تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰
کاربردهای تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰

استفاده از تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ در صنایع غذایی

تولید مرکبات کنسرو شده: این ترکیب شیمیایی از تجزیه مرکبات در انبار جلوگیری می کند.

تولید محصولات میوه ای سرد: تیلوز در این محصولات باعث بهبود طعم می شود.

تولید سس: تیلوز به عنوان تثبیت کننده امولسیون یا غلیظ کننده سس کچاپ در صنایع غذایی کاربرد دارد.

استفاده از تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ در صنعت داروسازی

در فرآیند کپسولاسیون

تیلوز برای این فرآیند در یک حلال آلی یا یک محلول آبی تهیه می شود. پس از آماده شدن با اسپری بر روی محصولات به عنوان پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده به عنوان قطره چشمی

تیلوز از آنجایی که مانند اشک است، کمتر چشم را تحریک می کند. این ترکیب شیمیایی به عنوان روان کننده برای تماس با عدسی کره چشم به ترکیبات قطره چشمی اضافه می شود.

تولید داروهای اشباع

از تیلوز به عنوان یک ضخیم کننده و عامل احتباس آب در تولید داروهای اشباع استفاده می شود.

استفاده از تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ در صنایع مختلف

تولید قطعات الکترونیکی

از تیلوز می توان در ساخت رله الکتریکی سرامیکی و چسب آهنربای بوکسیت فریت، همراه با پروپیلن گلیکول استفاده کرد.

ایجاد لعاب

این ترکیب شیمیایی به عنوان یک لعاب سرامیکی می تواند پیوند و پردازش محصولات را بهبود ببخشد.

ملات نسوز

اضافه کردن تیلوز به ملات آجر نسوز یا مواد کوره ریخته گری می تواند انعطاف پذیری و حفظ آب این ترکیبات را بهبود ببخشد.

آینده بازار جهانی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰
آینده بازار جهانی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰

آینده بازار جهانی تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰

صنعت ساخت و ساز در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده این ترکیب شیمیایی در جهان است. از تیلوز در صنعت ساختمان سازی به دلیل حفظ آب زیاد بسیار استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی به افزایش زمان کار ملات کمک کرده و باعث افزایش مقاومت مکانیکی ملات در هنگام انجماد می شود.

دومین مصرف کننده عمده تیلوز HKP۲۰۰۰۰۰ صنعت داروسازی و آرایشی است. در صنعت داروسازی و آرایشی از تیلوز به عنوان عامل امولسیون کننده، پخش کننده و غلیظ کننده لوسیون ها، پمادها، کرم ها و خمیرها استفاده می شود. چین بزرگترین مصرف کننده تیلوز در جهان است. این کشور تقریبا یک چهارم کل مصرف جهانی این ترکیب شیمیایی را به خود اختصاص داده است. پس از چین اروپای غربی، آسیا (به استثنای چین)، ایالات متحده، اروپای مرکزی، خاورمیانه و آمریکای جنوبی قرار دارند.

آیا تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ بی خطر است؟

این ترکیب شیمیایی از سلولز پنبه خالص شده با اتریفیکاسیون ویژه در شرایط قلیایی تولید می شود بنابراین غیر سمی و بی ضرر است و به عنوان افزودنی مجاز توسط مقررات مواد غذایی، دارویی و آرایشی همه کشورها تایید شده است. به طور کلی، سازمان غذا و دارو آمریکا آن را به عنوان یک ماده غیر فعال غیر سمی و غیر تحریک کننده در نظر می گیرد که برای استفاده و مصرف انسان ایمن است.

نتیجه گیری

تیلوز HKP ۲۰۰۰۰۰ یک پلیمر سلولزی اصلاح شده است. این ترکیب شیمیایی پودری سفید مایل به زرد است که کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. از تیلوز می توان به عنوان جایگزینی برای گلوتن و ژلاتین در محصولات افراد گیاهخوار نیز استفاده کرد. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا