Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آشنایی با قیمت خرید و فروش تیلوز و کاربردهای صنعتی آن

تیلوز ترکیبی با نام شیمیایی هیدروکسی پروپیل متیل سلولز (HPMC)  و در واقع یک غلظت دهنده سلولزی است که کاربردهای مختلفی دارد. تیلوز یک پلیمر ویسکوالاستیک و غیر سمی است که به عنوان ماده اولیه در مصالح ساختمانی و صنعت داروسازی و همچنین به عنوان یک افزودنی غذایی، امولسیفایر، ضخیم کننده و جایگزین ژلاتین حیوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

تایلوزها برآمدگی هایی بر روی سلولهای پارانشیم آوند چوبی هستند. وقتی گیاه تحت تأثیر خشکسالی یا عفونت قرار بگیرد ، تایلوزها از کناره های سلول ها ریخته و بافت عروقی را “سد” می کنند تا از آسیب بیشتر به گیاه جلوگیری کنند. تایلوزها می توانند در فرآیند ساخت چوب به  بعضی از درختان به ویژه در درختان با آوندهای بزرگتر  کمک کنند و با کاهش سرعت پوسیدگی ، به ایجاد یک چوب مرکزی قوی کمک می کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

تیلوز چیست؟

تیلوز یک ماده جامد و پودری به رنگ بژ روشن است که به صورت گرانول نیز تولید می شود و هنگام حل شدن در آب کلوئید تشکیل می دهد . این ماده از سلولز مشتق می شود و یک ماده غیر سمی و قابل احتراق بوده و می تواند به شدت با عوامل اکسید کننده واکنش نشان دهد.

قیمت خرید و فروش  تیلوز به دلیل وارداتی بودن آن وابسته به تغییرات قیمت دلار است و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد.

انواع مختلف تیلوز موجود در بازار

غلظت دهنده های سلولزی دارای گریدهای ۴۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰۰ می باشند که در کشور ما عمدتاً گرید۴۰۰۰  به نام تیلوز شناخته می شود و بیشتر در صنعت چسب و رنگ سازی استفاده می شود. با افزایش گرید این ترکیبات، توانایی انحلال آنها در آب بیشتر می شود ولی قدرت نگهداری آب توسط آنها کاهش می یابد. این ترکیبات بسته به گرید در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلفی از غلظت دهنده های سلولزی در بازار وجود دارد که شامل سی ام سی CMC، اچ پی ام سی HPMC ، اچ ای سی HEC و ام اچ ای سی MHEC است و می توان از آنها برحسب ویژگیهای خاص آنها استفاده کرد.

کاربردهای تیلوز در صنایع مختلف

  •  چسب های کاشی
  • رندرهای سیمانی
  • محصولات گچی
  • دارو سازی
  • رنگ و روکش
  • افزودنی غذا
  • لوازم آرایشی
  • مواد شوینده و پاک کننده ها
  • قطره چشم
  • لنزهای تماسی
  • نان های سبوس دار

ویژگی های تیلوز

این ترکیب شیمیایی برای ضخیم شدن، تعلیق، چسبندگی، امولسیون، تشکیل فیلم، حفظ آب و ارائه خواص محافظ کلوئیدی، در ترکیبات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و می توان به عنوان عامل غیر فعال کننده سطح غیر یونی نیز از آن استفاده کرد.

این ماده در آب گرم یا سرد محلول است و  با گرما یا جوش رسوب نمی کند بنابراین مناسب برای استفاده در طیف وسیعی از  کاربردهاست.  این ترکیب غیر یونی است بنابراین می تواند با طیف گسترده ای از پلیمرهای محلول در آب، سورفکتانت ها و نمک ها برای تولید محلول های الکترولیتی غلیظ استفاده شود. یکی از خواص فوق العاده  این ترکیب این است که در حالت ویسکوزیته پایدار است و مانع از کپک زدن می شود.

این ترکیب علیرغم حل شدن در آب سرد و گرم در اکثر حلال های آلی حل نمی شود. علاوه  بر این  تغییر در ویسکوزیته با PH  تغییر می کند و با تنظیم گرما و   PH در محدوده ۸-۱۰ می توان سرعت انحلال آنرا افزایش داد.

آشنایی با قیمت خرید و فروش تیلوز و کاربردهای صنعتی آن
آشنایی با قیمت خرید و فروش تیلوز و کاربردهای صنعتی آن

استفاده های رایج تیلوز

تولید محصولات آرایشی – بهداشتی

این ترکیب در محصولات مراقبت شخصی  و لوازم بهداشتی مانند محصولات مراقبت از مو، مراقبت از پوست و بهداشت دهان و دندان استفاده می شود. در محصولات آرایشی مانند  پودر، سایه چشم و ریمل مژه و ابرو نیز این ترکیب بکار می رود . این ماده باعث بهبود ثبات فوم اصلاح  و چسبندگی کرم ها  شده و به عنوان یک مکمل فیزیولوژیکی بی ضرر به دلیل حجم دهندگی ، خواص تثبیت کننده  و سازگاری بالا با دیگر مواد خام مانند سورفکتانت ها در تولید لوازم آرایشی دارد.

در صنایع نفت و گاز

این ترکیب در صنعت نفت و گاز برای کاربردهای مختلف مانند اصلاح رئولوژی در مایعات حفاری و تکمیل چاه های نفت و گاز طبیعی استفاده می شود.  این ماده با ویژگی هایی که دارد می تواند به افزایش میزان حفاری و افزایش تولید نفت کمک کرده و سازگاری خوبی با سایر مواد شیمیایی مورد استفاده دارد.

در سرامیک سازی

این ترکیب در صنایع سرامیک سازی در مخلوط اکستروژن متالورژی سرامیکی و پودر، به عنوان اصلاح رئولوژیک و نگهدارنده آب استفاده می شود. قدرت اتصال بالای آن نقش مهمی در خشک کردن داشته و با اکثر افزودنی های دیگر مانند دیسپرس کننده ها، پلاستیسایزر ها و سورفکتانت ها قابل اختلاط است.

در ساختمان سازی

این ماده برای لایه گذاری کاشی ها و همچنین به عنوان چسب و  ترمیم قطعات در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای چشمی

محلولهای هایپرملوز به عنوان یک جایگزین نیمه سنتتیک برای اشک چشم استفاده می شوند. ساختار مولکولی این داروها براساس یک ترکیب سلولوئیدی پایه  بسیار محلول در آب است. گزارش شده است که ویژگی های سلولوییدی این ترکیب پس از حل شدن در آب ، به وضوح بینایی کمک می کند.

افزایش هیپروملوز منجر به طولانی شدن مدت زمان روانکاری در قرنیه می شود که از نظر تئوری منجر به کاهش تحریک چشم ، به ویژه در مناطق خشک ، خانه یا محیط کار می شود. ثابت شده است که محلول ۲٪ هیپروملوز در حین جراحی برای کمک به محافظت از قرنیه و حین جراحی اوربیت استفاده می شود.

مواد افزودنی / قرص

علاوه بر استفاده در مایعات چشمی ، از هیپروملوز به عنوان ماده کمکی در فرمولاسیون قرص خوراکی و کپسول استفاده شده است ، جایی که بسته به درجه  به عنوان ماده آزاد کننده کنترل شده عمل می کند تا انتشار یک ترکیب دارویی در دستگاه گوارش را به تأخیر بیندازد. این ترکیب همچنین به عنوان اتصال دهنده  و به عنوان جزئی از پوشش های قرص استفاده می شود.

روش نگهداری تیلوز

مانند تمام مواد آلی  دیگر  گرد و غبار این ترکیب می تواند باعث اشتعال شود بنابراین باید آنرا از منابع احتراق مانند شعله های آتش، سطوح داغ، جرقه ها و الکتریسیته ساکن دور نگه داشت.

این ترکیب در حدود دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد شروع به تجزیه می کند و دمای احتراق آن بیشتر از ۳۶۰ درجه سانتی گراد است. این ترکیب  به راحتی می سوزد و می تواند باعث آتش سوزی گسترده شود.

این ماده را می توان در ظروف بسته و یا در بسته بندی اصلی در یک محل خشک و در دمای اتاق ذخیره کرد البته توجه داشته باشید که  در گرید های با ویسکوزیته بالا  پس از ذخیره سازی طولانی مدت افت ویسکوزیته می تواند رخ می دهد.

این ترکیب جاذب رطوبت است بنابراین پس از باز شدن درب ظرف باید کاملا محکم بسته شود. این ماده معمولا در  بسته بندی هایی  به شکل کیسه کاغذی چند لایه با ورقه های پلی اتیلن عرضه می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا