Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پیت ماس چیست؟ فواید و معایب استفاده از آن

ممکن است ماده فیبری قهوه ای رنگی به نام پیت ماس را در باغ و باغچه یا هر فروشگاه لوازم کشاورزی دیده باشید.

پیت ماس به عنوان یک محیط باغبانی در مخلوط خاک گلدان و باغچه یا به عنوان یک محیط کشت هیدروپونیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از پرورش دهندگان، حتی آنهایی که اغلب از آن استفاده می کنند، به طور کامل نمی دانند پیت ماس چیست، چگونه منشأ می گیرد، چگونه به درستی از این ماده در باغ استفاده کنند، و نمی دانند که این ماده برای زمین چه معنایی دارد.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با این ماده شگفت انگیز برای افزایش کیفیت محصولات خود آشنا شوید.

پیت ماس چیست

پیت ماس یک اصلاح کننده خاک است که به صورت فیبری و به رنگ قهوه ای تیره دیده می شود. این ماده از خزه اسفاگنوم و سایر مواد آلی است که در طی هزاران سال از باتلاق های ذغال سنگ نارس برداشت می شوند.

باتلاق های ذغال سنگ نارس در طول دوره های زمانی بسیار طولانی، با تجزیه جزئی مواد آلی تشکیل می شوند.

به دلیل وجود آب در این باتلاق ها، شرایط بی هوازی حفظ می شود، شرایطی که تجزیه کامل را به تاخیر می اندازد. فرآیند تجزیه بدون حضور هوا اتفاق می افتد که سرعت توسعه را کاهش می دهد.

"<yoastmark

پیت در مقابل پیت ماس

مردم معمولاً پیت را به عنوان پیت ماس می نامند حتی اگر تا حدودی متفاوت باشند. پیت محصولی است که از مواد آلی غوطه ور در باتلاق ها ایجاد می شود.

ذغال سنگ نارس را می توان از مواد مختلفی تشکیل داد، اما درصد زیادی از ذغال سنگ نارس برداشت شده از خزه اسفاگنوم تشکیل شده است و از این رو پیت ماس نامگذاری شده است .

خزه اسفاگنوم

در همین حال، خزه اسفاگنوم گیاهی است که در لایه سطحی بالای زمین، خاک یا یک باتلاق رشد در هوای سرد و مرطوب رشد می کند. با گذشت زمان، قطعات قدیمی در لایه زیرین فرو می روند.

فرآیند تجزیه بسیار آهسته در لایه بدون اکسیژن انجام می شود. در طی یک دوره طولانی، یک لایه ضخیم از مواد همگن مرده به نام پیت ماس تشکیل می شود.

"<yoastmark

تاریخچه پیت ماس

ذغال سنگ نارس خشک شده قرن ها به عنوان منبع سوخت در برخی کشورها مورد استفاده قرار می گرفت. زیرا مانند هر سوخت فسیلی، غنی از کربن است.

در دهه ۱۹۴۰ این ماده به عنوان پیت ماس به باغبانی راه یافت و کاربرد گسترده ای پیداکرد.

امروزه پیت‌ماس به عنوان اصلاح کننده خاک، مخلوط بدون خاک، شروع بذر و غیره بسیار رایج است.

پیت ماس در کجا یافت می شود

حدود ۳ درصد از سطح زمین را باتلاق های ذغال سنگ نارس تشکیل می دهند که در طی هزاران سال توسعه یافته اند. پیت ماس ها معمولا در باتلاق ها و تالاب های نیمکره شمالی زمین یافت می شوند.

تقریباً تمام پیت ماس های فروخته شده در ایالات متحده از منطقه وسیع خزه اسفاگنوم در کانادا می آید. اما با این حال روسیه دارای بیشترین مقدار تورب زمین در سراسر جهان است.

کانادا دومین منطقه بزرگ پیت‌ماس در جهان با ۲۵ درصد از ماس جهان است. بسیاری از کشورها از جمله فنلاند، سوئد و غیره به دنبال آن هستند.

استخراج پیت ماس از معدن

بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه ای در مورد استخراج پیت ماس دارند. به عنوان مثال، هر ذغال سنگ نارس برداشت شده در کانادا ابتدا به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد که آیا تأثیر بلندمدتی بر محیط زیست دارد یا خیر و باید به روش های پایدار و قابل حفاظت استخراج شود.

این فرایند استخراج به شرح زیر است:

ابتدا شبکه ای از خندق ها را در امتداد پیت لند حفر می کنند تا آب آن تخلیه شود.

دوم، پوشش گیاهی سطح را حذف می کنند تا پیت در معرض دید قرار گیرد.

سوم، سطح برداشت را تراز می کنند تا از زهکشی رواناب سطحی جلوگیری شود.

چهارم، برای تسریع روند خشک شدن پیت، لایه رویی را باز و جا به جا می کنند.

پنجم، پس از چند روز، مردم با یک دروگر خلاء بزرگ لایه ذغال سنگ نارس خشک را می مکند.

در نهایت پیت های برداشت شده برای تمیز کردن، خشک کردن و غربالگری در برچسب ها و بسته بندی های مختلف به یک شرکت فرآوری منتقل می شود.

فواید پیت ماس

پاکیزگی

اگر بدانید که بسیاری از مواد در حال رشد، به ویژه مواد ارگانیک واقعا تمیز نیستند، این ویژگی را بیشتر دوست خواهید داشت. پیت ماس ها مواد بسیار پاکیزه و به دور از آلودگی هستند.

"<yoastmark

استریل

یکی از بهترین ویژگی های پیت ماس عقیم بودن آن است. هیچ گونه باکتری، قارچ، مواد شیمیایی مضر و دانه های علف های هرز ندارد. این ویژگی، پیت‌ماس را برای نهال هایی که نسبت به محیط اطراف کاملا آسیب پذیر هستند، عالی می کند.

حفظ رطوبت

پیت ماس می تواند آب را به خوبی جذب و حفظ کند. این ویژگی باعث افزایش رطوبت رسانی به گیاه شده و یک مکان عالی برای شروع رشد بذر و مخلوط شدن با سایر مواد موجود در خاک است.

اسیدی

بیشتر پیت ماس ها با pH پایین تر از ۳.۵ تا ۶ به طور متوسط بسته به منبع پیت‌ماس استخراج می شوند. این ویژگی باعث می شود این ماده برای گیاهان اسیدی مانند توت فرنگی، زغال اخته بسیار مناسب باشد.

فشرده نمی شود

اگرچه پیت ماس به خوبی آب را جذب می کند، برخلاف خاک فشرده نمی شود. مشکل تراکم خاک این است که ایجاد فضا برای عبور آب و هوا را سخت می کند. با وارد کردن پیت‌ماس به هر ماده فشرده، مشکل تراکم حل می شود و باعث می شود مخلوط در حال رشد بهتر تخلیه شود.

معایب پیت ماس

عملاً فاقد مواد مغذی است.

بر خلاف سایر مواد آلی مانند کمپوست کود، پیت ماس از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف است. همچنین حاوی هیچ گونه میکروب مفیدی نیست. بنابراین این بدان معناست که می توانید از پیت‌ماس به عنوان یک اصلاح کننده برای خاک و سایر مواد استفاده کنید، اما نمی توانید از آن به تنهایی استفاده کنید و انتظار داشته باشید که گیاهان قوی و مناسب رشد کنند.

مسئله خشکی

حتی اگر پیت ماس می تواند آب را تا ۱۰ برابر وزن خود به خوبی نگه دارد و یک مکمل عالی برای خاک است. اما وقتی کاملاً خشک می شود، مدت زیادی طول می کشد تا رطوبت آن به دست آید.

بنابراین زمانی که بذرها را به تنهایی با پیت ماس رشد می دهید، حتماً رطوبت کافی را به خاک بدهید. یا بهتر است آن را با خاک و مواد آلی و مفید دیگر مخلوط کنید.

مراقب pH مخلوط خود باشید

اگرچه گیاهان کاملاً تشنه، اسید پیت ماس را با سطح pH پایین آن دوست دارند، اما این بدان معنا نیست که این میزان ph همیشه برای گیاه مناسب باشد.

برای ایجاد یک محیط خنثی یا قلیایی باید مقداری مواد با pH بالا مانند آهک را به خاک دارای پیت‌ماس اضافه کنید و آماده نظارت بر سطح pH محیط باشید تا مطمئن شوید که بیش از حد تغییر نمی کند. یکی دیگر از مسائل مربوط به pH خاک این است که با اصلاحات زیاد برای تغییر سطح pH، خاک ممکن است آسیب ببیند. وقتی نوبت به رشد می رسد، خاک طبیعی ایده آل است.

منبع تجدید ناپذیر

همانطور که توضیح داده شد، فرآیند تجزیه پیت ماس حتی هزاران سال طول می کشد. بنابراین واقعاً غیر قابل تجدید و سازگار با محیط زیست در نظر گرفته می شود.

این موارد دلایل اصلی است که بسیاری از تولیدکنندگان آگاه از محیط زیست، از این ماده استفاده نمی کنند و بفکر جایگزینی برای آن هستند.

قیمت

اگرچه پیت ماس گران‌ترین ماده رشد نیست، اما ارزان هم نیست. به خصوص اگر از پیت ماس به صورت عمده استفاده می کنید؛ قیمت آن مشکل است.

نحوه استفاده از پیت ماس

اکنون که با فواید و مضرات پیت ماس آشنا شدید، ممکن است ایده های مبهمی در مورد استفاده از پیت ماس داشته باشید. در ادامه من به پرسش های احتمالی شده در مورد نحوه استفاده از آن پاسخ می دهم.

علی‌رغم اینکه پیت‌ماس دارای ویژگی های خوب زیادی برای کاشت گیاهان است، معمولاً به عنوان یک محصول مستقل استفاده نمی شود و در واقع بستر مناسبی برای رشد به تنهایی نیست. برای بهبود کیفیت مخلوط، اغلب در یک سوم تا دو سوم مقدار کل با سایر مواد مخلوط می شود.

می توانید از پیت برای شروع بذر، ساخت مخلوط گلدان و بهبود خاک بستر باغچه خود استفاده کنید

"<yoastmark

اصلاح خاک

پیت ماس برای مدت طولانی به عنوان یک اصلاح کننده خاک مورد استفاده قرار گرفته است زیرا چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

برای خاک های رسی و سنگین که به راحتی فشرده می شوند، ساختار خاک را نرم می کند و زهکشی را بهبود می بخشد.

برای خاک شنی، پیت ماس به حفظ رطوبت و مواد مغذی برای ریشه گیاهان کمک می کند.

اغلب با نسبت ۲:۱ اعمال می شود. ۲ قسمت خاک در هر ۱ قسمت پیت‌ماس.

اگر قصد دارید از پیت ماس به عنوان اصلاح کننده خاک استفاده کنید، باید بدانید که سطح PH خاک را تغییر می دهد. این را در نظر داشته باشید و اگر سطح pH بیش از حد تغییر کرد، اندازه گیری کنید و مراقب باشید.

رشد هیدروپونیک

پیت ماس همچنین یک محیط رشد خوب برای کشت بدون خاک است. با این حال، مردم از آن به تنهایی استفاده نمی کنند.

اگر می خواهید از پیت ماس برای کشت هیدروپونیک خالص استفاده کنید، باید حقایقی در مورد اینکه چرا مناسب نیست بدانید. از آنجایی که پیت ماس یک ماده آلی است، اگر با اکسیژن و نیتروژن فراوان تامین شود، شروع به تجزیه می کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، مواد می توانند در اطراف ریشه های گیاه فشرده شوند و گیاهان شما را خفه کنند. پس بهتر است با مواد دیگر مخلوط شود.

پیت ماس اغلب با محیط های رشد مانند پرلیت، ورمیکولیت مخلوط می شود تا رطوبت و هوادهی متعادل شود.

شروع بذر

این ماده بسیار استریل است. خواص ضد عفونی کننده آن به طور طبیعی از باکتری ها و قارچ ها در دانه ها جلوگیری می کند. همچنین دارای زهکشی عالی، هوادهی خوب، بافت خوب و حاصلخیزی کم است که آن را برای جوانه زنی بسیار ایده آل می کند.

برای این منظور می توانید از پیت ماس به تنهایی یا به صورت مخلوط با مقداری خاک استفاده کنید. یا با فروش گلوله های ذغال سنگ نارس در بازار، دردسر را برطرف کنید.

بسیاری از مردم همچنین ترکیب بدون خاک پیت‌ماس، پرلیت، نارگیل، ورمیکولیت و غیره را در مقادیر مختلف ترجیح می دهند. این امر از بیماری ها، قارچ ها، باکتری ها، دانه های علف های هرز و دیگر چیزهای بدی که معمولا در خاک یافت می شود، جلوگیری می کند

پرورش گیاهان اسید دوست

پیت ماس به دلیل PH پایین آن برای سبزیجات و میوه هایی که نیاز به محیط اسیدی دارند بسیار مناسب است. اینها عبارتند از زغال اخته، پیری، هدر، آزالیا، کاملیا، گوجه فرنگی و غیره.

پیت ماس و محیط زیست

یکی از بزرگترین مخالفت ها در مورد پیت این است که واقعا قابل تجدید نیست. برای ماده‌ای که نمی‌توان آن را در چند سال تجدید کرد، اما برای انجام آن به هزاره‌ها زمان نیاز است، پیت‌ماس یک محیط رشد آگاه از محیط زیست برای استفاده نیست.

نگرانی دیگر این است که برداشت پیت ماس یک عمل پایدار تلقی نمی شود و باید تنظیم شود و با تجزیه و تحلیل دقیق انجام شود.

از آنجایی که پیت لند درصد زیادی کربن را ذخیره می کند. بسیاری از گروه های زیست محیطی مراقب استخراج پیت‌ماس هستند. انجمن بین المللی ذغال سنگ نارس نشان می دهد که فرآیند برداشت مقدار زیادی کربن در جو منتشر می کند. و انتشار حتی پس از استخراج نیز ادامه دارد.

این بدان معنی است که اکوسیستم می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. و هنگامی که موضوعات گرمایش جهانی داغ تر می شود، مردم بیشتر مراقب این مواد هستند.

در واقع، بین تولیدکننده پیت‌ماس و متخصصان محیط زیست در مورد اثرات بلندمدت آن بحث هایی وجود دارد.

"<yoastmark

جایگزین های پیت ماس

مردم همچنین به دنبال جایگزینی برای پیت ماس هستند، و این چایگزینی بیشتر به دلیل هزینه، ترجیح تولیدکنندگان و آگاهی محیطی خلاصه می شود.

و جایگزین های پیت‌ماس بیشتر دارای ویژگی های عالی نسبت به آن هستند، اما اغلب با یکدیگر ترکیب می شوند تا بهترین ویژگی های آن را بدست آورند.

کمپوست از مواد آلی پوسیده مانند گیاهان پوسیده، برگها، ضایعات گیاهی و کودهای حیوانی ساخته می شود. وجوه مشترک زیادی با پیت‌ماس مانند ظرفیت نگهداری آب عالی و مواد عالی برای اصلاح خاک دارد.

پیت ماس

بدون شک، پیت ماس با تمام فواید و مصارف خوبی که در بالا ذکر شد، یک ماده عالی برای باغبانی است.

اما با پرسیدن این سوال، می توانید پاسخ خود را بر اساس این نکات قرار دهید تا بهترین استفاده را از مطالب داشته باشید و همچنین تصمیم بگیرید که آیا از آن استفاده کنید یا نه.

– نباید از این ماده به تنهایی استفاده کنید. برای به دست آوردن بهترین ترکیبات این ماده را با مواد آلی دیگر مخلوط کنید.

– برای شروع بذر عالی است.

– پیت‌ماس برای اصلاح خاک بسیار عالی است.

– پیت‌ماس ارزان ترین نیست. بنابراین اگر به مقدار زیاد رشد می کنید و قیمت آن مشکل است، می توانید از کمپوست استفاده کنید.

– پیت‌ماس دارای pH پایین است، بنابراین برای اکثر گیاهان اسید دوست یا قابل تحمل اسید مناسب است.

و بالاخره پیت ماس تجدید پذیر نیست. بنابراین اگر از محیط زیست آگاه هستید، ممکن است بخواهید استفاده از این ماده را به جای شروع بذر، گلدان، ظرف و مخلوط های بدون خاک به جای اصلاح خاک و چمن کاری در مقادیر زیاد کاهش دهید. یا می توانید به طور کامل آن را با جایگزین های دیگری مانند کمپوست، کوکو، پوست درخت کاج و سایر مواد آلی جایگزین کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا