Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید

همه ما می دانیم که گیاهان برای رشد به هوادهی خاک، تغذیه و آب نیاز دارند. اگر متوجه شدید که خاک باغ شما کم است، چیزی وجود دارد که می توانید برای بهبود ساختار خاک به آن اضافه کنید! اگر به دنبال افزودنی برای بهبود کیفیت خاک خود یا حتی جایگزینی کامل خاک هستید، ورمیکولیت گزینه بسیار مناسبی است.

معمولاً در مخلوط های خاک و همچنین توسط باغبانان حرفه ای و کارگران مهد کودک برای بهبود موفقیت جوانه زنی بذر و تشویق رشد سریع ریشه در قلمه ها استفاده می شود.

همچنین می تواند در جلوگیری از آبیاری بیش از حد گیاهان و تسلیم شدن در برابر پوسیدگی ریشه بسیار ارزشمند باشد، زیرا دارای خواص قابل توجه حفظ رطوبت است که آب را مطابق با نیاز گیاه آزاد می کند. بنابراین واقعاً ورمیکولیت چیست و چگونه می توانید از آن برای نفع گیاهان خود استفاده کنید؟

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا پاسخ پرسش های خود را بیابید.

ورمیکولیت چیست

ورمیکولیت نام گروهی از کانی‌های آرام هیدراته یعنی سیلیکات‌های آلومینیوم، آهن و منیزیم است که شبیه میکا هستند. این ماده معدنی طبیعی در کشورهای مختلف جهان از جمله ایالات متحده آمریکا و آفریقای جنوبی استخراج می شود و به شکل تکه های براق است که رنگ آن از خاکستری تیره تا قهوه ای شنی متغیر است.

نام خود را از کلمه لاتین vermiculare به معنی پرورش کرم و پسوند انگلیسی ite که به معنی سنگ یا معدنی است گرفته شده است. هنگامی که ورمیکولیت تا دمای بسیار بالا گرم می شود، به رشته های طولانی شبیه کرم های کوچک منبسط می شود.

ورمیکولیت سبک، غیر سمی و استریل است و با گذشت زمان خراب نمی شود. PH خنثی دارد. واکنش آن قلیایی است و به راحتی با سایر رسانه ها مخلوط می شود.

برای استفاده در باغبانی، به عنوان پولک های قهوه ای طلایی سبک وزن فروخته می شود.

ورمیکولیت چگونه ساخته می شود

ورمیکولیت در شکل طبیعی خود دارای ظاهر سنگی لایه ای، بسیار شبیه میکا است. استخراج روباز تکنیکی است که برای استخراج ورمیکولیت از زمین استفاده می شود. این به این دلیل است که مواد معدنی نسبتاً نزدیک به سطح زمین یافت می شوند و بنابراین نیازی به تونل سازی نیست.

معادن باز ریخته گری که مانند دهانه های غول پیکر در زمین به نظر می رسند، مکان هایی هستند که معدنچیان برای جداسازی سنگ معدن از ورمیکولیت و سایر مواد معدنی کار می کنند. سپس آنها را بر اساس اندازه به دسته های مختلف دسته بندی می کنند.

پس از استخراج آن از زمین، ورمیکولیت در کوره های صنعتی گرم می شود، جایی که ساختار آن تغییر می کند. این فرآیند «لایه‌برداری» نامیده می‌شود. ورمیکولیت لایه‌برداری شده به رشته‌های کوچکی که شبیه کرم هستند تبدیل می‌شود.

پس از تکمیل لایه برداری، ظاهر محصول نهایی بسته به اندازه آن متفاوت خواهد بود. چهار اندازه از ورمیکولیت موجود است که بزرگترین اندازه آن دارای شکل آشکار کنسرتین است. کوچکترین اندازه ها برای چشم انسان مانند دانه های بزرگ شن به نظر می رسد.

ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید
ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید

انواع کاربردهای ورمیکولیت

ورمیکولیت نوعی ماده معدنی طبیعی است که با اعمال گرما از طریق فرآیندی به نام لایه برداری، به رشته های طولانی کرم مانند منبسط می شود. هنگامی که این ماده به شکل منبسط شده است، چگالی و رسانایی حرارتی پایینی دارد. این باعث می شود که به عنوان یک سنگدانه سبک در ساخت و ساز، پرکننده عایق حرارتی و اصلاح کننده خاک مفید باشد. همچنین به عنوان یک جاذب و به عنوان بالشتک در بسته های حمل شده بسیار خوب عمل می کند.

اگرچه اینها تنها تعدادی از کاربردهای بالقوه ورمیکولیت هستند. این ماده بسیار متنوع است و می تواند در طیف گسترده ای از برنامه ها استفاده شود. در اینجا فقط چند مورد از کاربردهای بالقوه آن آورده شده است.

خوراک دام

از آنجایی که ورمیکولیت نرم، استریل، جاذب و بدون جریان است، به خوبی به عنوان یک پشتیبان و حامل برای انواع خاصی از مواد مغذی، از جمله آماده سازی ویتامین، غلظت چربی و ملاس عمل می کند.

در نتیجه در تولید خوراک دام به خوبی عمل می کند. این ماده مایع زیادی را در خود نگه می دارد و در عین حال ویژگی هایی را حفظ می کند که کار با آن را آسان می کند و خوردن آن برای حیوانات بی خطر است.

باغبانی و کشاورزی

ورمیکولیت به عنوان یک محیط رشد موثر شناخته شده است. معمولاً در فرمولاسیون های کمپوست با زغال سنگ نارس یا زغال سنگ نارس استفاده می شود و شرایط ایده آلی را برای رشد گیاه ایجاد می کند.

هوادهی خاک را بهبود می بخشد، باعث آزاد شدن مداوم کودهای اضافه شده و حفظ رطوبت خاک می شود. خود ورمیکولیت همچنین منیزیم، پتاسیم و مقادیر کمی از مواد معدنی دیگر را به خاک اضافه می کند.

نسبت هوا به آب موجود در کمپوست های ورمیکولیت و ذغال سنگ نارس رشد ریشه را تحریک کرده و تولید نهال های سالم را تسهیل می کند. همچنین ممکن است برای حمل و گسترش کودها، علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها در باغ‌ها در هر نوع و اندازه‌ای استفاده شود.

این ماده معدنی طبیعی می تواند سه یا چهار برابر وزن خود آب جذب کند و همچنین مواد مغذی مختلف گیاهی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم را جذب می کند. این ویژگی‌ها آن را برای تکثیر و برای کاشت گیاهانی که بهترین عملکرد را در کمپوست مرطوب دارند، از جمله گیاهان خانگی مفید می‌سازد.

مواد بسته بندی

ورمیکولیت منبسط شده به طور گسترده در صنعت حمل و نقل به عنوان یک ماده بسته بندی استفاده می شود. از آنجایی که سبک وزن است، هزینه حمل و نقل را افزایش نمی دهد.

همچنین تمیز است و به راحتی دور اجسام داخل جعبه ریخته می شود. از محصولات در برابر ضربه و سوء استفاده در طول فرآیند حمل و نقل محافظت می کند و به دلیل اینکه ساینده نیست، استفاده از آن با اقلامی که ممکن است توسط مواد دیگر خراشیده شوند، ایمن است.

ورمیکولیت همچنین بسیار جاذب است و به طور ایمن نشت هایی را که ممکن است در حین حمل و نقل بسته ایجاد شود، حفظ می کند. به دلیل اثربخشی آن به عنوان یک جاذب، معمولاً در حمل و نقل مواد خطرناک استفاده می شود.

این ماده طبیعی به عنوان یک ماده معدنی غیر قابل اشتعال است. به همین دلیل معمولاً برای حمل باتری های لیتیومی استفاده می شود که گاهی اوقات در صورت بسته بندی نامناسب منفجر می شوند یا آتش می گیرند. این تضمین می‌کند که اگر آتش‌سوزی رخ دهد، روی بسته مهار شده و سرایت نمی‌کند.

در حالی که سایر مواد مانند بادام زمینی بسته بندی استایروفوم ممکن است قرن ها طول بکشد تا در محل های دفن زباله تجزیه شوند، ورمیکولیت به طور طبیعی تجزیه می شود و آسیب کمتری برای محیط زیست ایجاد می کند.

ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید
ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید

صنعت خودروسازی

در حالی که زمانی آزبست متداول‌ترین ماده مورد استفاده برای پوشش‌های اصطکاکی مانند مواد موجود در ترمزها بود، ورمیکولیت اکنون به عنوان جایگزین ایمن‌تر استفاده می‌شود. در مواردی مانند لنت های ترمز و کلاچ و همچنین واشر و مهر و موم لاستیکی استفاده می شود. هنگامی که آسیاب می شود، می توان از آن در رنگ ها و لاک های خودرو نیز استفاده کرد.

این ماده به دلیل شکل، ویژگی های سطح، مقاومت حرارتی، جذب صوتی و به دلیل اینکه به راحتی می تواند به سایر مواد اولیه اضافه شود، به طور گسترده در صنعت خودرو استفاده می شود. همچنین به طور طبیعی در برابر اکسیداسیون مقاوم است و گشتاور خوبی را حفظ می کند.

صنعت ساخت و ساز

در صنعت ساخت و ساز، از ورمیکولیت برای ساخت تخته های ساختمانی، گچ، عایق های شل و بتنی سبک و کف و سقف استفاده می شود. این ماده برای صنعت بسیار ارزشمند است زیرا غیر قابل احتراق، غیر قابل اشتعال، بی بو و مقرون به صرفه است. همچنین جوندگان یا آفات را جذب نمی کند و مانند سایر مواد تجزیه نمی شود و خراب نمی شود.

هنگامی که در خانه ها و ساختمان های تجاری استفاده می شود، به بهبود مقاومت در برابر آتش کمک می کند و در برابر گرما، سرما، رطوبت و صدا عایق می شود. نمرات ریزتر ممکن است به سیمان و سایر سنگدانه ها برای سقف ها و کف هایی که سبک، بادوام و عایق هستند اضافه شود.

نحوه استفاده از ورمیکولیت در کشاورزی

ورمیکولیت تولید شده برای استفاده در کشاورزی و باغ همیشه از نوع لایه برداری شده آن با درصد کمتری خواهد بود. خواص مفید زیادی دارد که می تواند برای خاک و گیاهان شما مفید باشد.

ورمیکولیت به هوادهی خاک کمک می کند. این ماده در حفظ رطوبت و حفظ مواد مغذی خاک موثر است یعنی به طور همزمان آب و مواد مغذی را حفظ می کند و سپس به مرور زمان آن را در خاک آزاد می کند.

بنابراین این ماده معدنی طبیعی در کاشت و تکثیر بذر مفید است. همچنین می توان آن را به کمپوست گیاهان خانگی نیز اضافه کرد.

بهسازی خاک

ورمیکولیت را می توان به خاک بی کیفیت برای بهبود آن اضافه کرد. اگر در باغ خود خاک سنگین، رسی، کم زهکشی یا شنی دارید، بیشتر گیاهان برای بقای خود با مشکل مواجه می شوند، چه رسد به اینکه در این محیط رشد کنند!

شما اغلب عبارت “خاک خود را قبل از کاشت اصلاح کنید” می شنوید، اما در عمل چگونه این کار را انجام می دهید؟ ورمیکولیت پاسخ شماست. حدود نیمی از حجم خاک را از ورمیکولیت استفاده کنید و آن را در عمق خاک قرار دهید.

این ماده معدنی طبیعی هوادهی خاک را به شدت بهبود می بخشد و به گیاهان اجازه می دهد تا رشد بسیار بهتری داشته باشند. همچنین رطوبت و مواد مغذی لازم را برای کمک به تغذیه گیاه حفظ می کند.

ریشه زایی قلمه ها

ورمیکولیت معمولاً توسط کسانی که در تجارت باغبانی هستند برای ریشه کردن قلمه ها استفاده می شود. می توان آن را به روش های مختلف به تنهایی، مخلوط با خاک، یا ترکیب با پوست برای یک مخلوط گلدان بدون خاک استفاده کرد.

تکثیر قلمه با ورمیکولیت چه به تنهایی و چه به صورت مخلوط، باعث تقویت ریشه های جدید و تسریع رشد ریشه می شود. اگر می‌خواهید قلمه‌های ریشه‌دار سریع‌تر و میزان موفقیت تکثیر بیشتر را تشویق کنید، این ماده معدنی طبیعی ماده ترجیحی برای استفاده است.

جوانه زنی بذر

ورمیکولیت را می توان به تنهایی یا در مخلوط گلدانی برای بهبود جوانه زنی بذر استفاده کرد. استفاده از ورمیکولیت برای این منظور باعث رشد سریع نهال ها می شود. اگر به تنهایی استفاده می شود، فقط مقدار کمی آب اضافه کنید تا دانه ها غرق نشوند.

ورمیکولیت رطوبت را در صورت نیاز به گیاهچه ها آزاد می کند. همچنین باید چند قطره کود ضعیف به محض ظاهر شدن برگ ها روی نهال ها اضافه کنید تا مواد مغذی که معمولاً از خاک تامین می شود را جایگزین کنید.

هنگامی که نهال ها آماده کاشت در خارج هستند، به راحتی می توان آنها را بدون آسیب به ریشه از ورمیکولیت جدا کرد و در گلدان قرار داد.

ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید
ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید

کاشت چمن

بعد از اینکه بذر را روی چمن خود گذاشتید، حدود یک چهارم اینچ ورمیکولیت را روی آن پخش کنید و با یک اسپری ملایم آب دهید.

برای هر ۱۰۰ فوت مربع چمن باید تقریباً ۳ فوت مکعب از این ماده معدنی طبیعی استفاده کنید. این افزودن سرعت جوانه زدن بذرهای شما را افزایش می دهد و تعداد دانه هایی را که جوانه می زنند افزایش می دهد تا چمنی پرتر به نظر برسد.

این ماده معدنی طبیعی چمن را به طور مداوم مرطوب می کند و همچنین از دانه ها در برابر گرما محافظت می کند.

گل بریده

اگر دوست دارید دسته گل های بریده خانگی خود را بسازید، ورمیکولیت یک هک عالی برای استفاده به جای یک گلدان پر از آب ارائه می دهد.

به سادگی ظرف خود را با ورمیکولیت پر کنید و با آب مرطوب کنید، سپس گل های شاخه بریده خود را به آن اضافه کنید. این کار نیاز به تعویض آب کهنه را از بین می برد، از نشت احتمالی جلوگیری می کند و گل ها را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد.

ذخیره سازی ریشه

برای گیاهانی که نیاز به زمستان گذرانی در داخل خانه دارند، ورمیکولیت یک راه حل ذخیره سازی آسان ارائه می دهد که پیازها یا سیستم های ریشه را در بهترین شرایط خود نگه می دارد.

ابتدا اجازه دهید ریشه ها برای چند ساعت پس از برداشتن از زمین خشک شوند. سپس یک ظرف را با ورمیکولیت پر کنید و در پیاز یا ریشه خود قرار دهید.

این ماده معدنی طبیعی از پوسیدگی جلوگیری می کند، که یک مشکل رایج برای ریشه های ذخیره شده است. دارای خواص جذبی است که رطوبت اضافی را از گیاه دور می کند بدون اینکه رطوبت ذخیره شده خود گیاه را بدزدد.

افزودن مقداری از این ماده معدنی طبیعی، هوادهی و حفظ رطوبت را بهبود می‌بخشد و در نتیجه سیستم ریشه سالم‌تری ایجاد می‌کند که بهتر قادر به پخش و جذب مواد مغذی است و در نتیجه گیاهی شاداب‌تر ایجاد می‌کند.

پیوند گیاهان

چه گیاهان خود را از بذر پرورش داده باشید، چه آنها را خریداری کرده باشید، باید آنها را به خانه دائمی آنها در زمین پیوند بزنید. ورمیکولیت به گیاه شما کمک می کند تا بهتر بنشیند و اطمینان حاصل کند که نیازهای مراقبتی ایده آل آن برآورده می شود.

برای استفاده از آن برای پیوند، سوراخی چند اینچ بزرگتر از سیستم ریشه فعلی گیاه حفر کنید و مخلوطی از ورمیکولیت و خاک سطحی را به آن اضافه کنید.

توپ ریشه را در جای خود قرار دهید. سپس سوراخ را با ورمیکولیت و خاک سطحی بیشتری پر کنید. اینکار به کنترل سطح رطوبت و بهبود هوادهی در اطراف ریشه کمک می کند و در نتیجه باعث گسترش بیشتر ریشه می شود.

مالچ

ورمیکولیت می تواند به طور موثر به عنوان مالچ برای برخی از انواع گیاهان از جمله گل رز و گیاهان گوجه فرنگی استفاده شود. فقط چند اینچ به خاک اضافه کنید تا کنترل رطوبت را بهبود ببخشد و از سیستم های ریشه در برابر گرما محافظت کنید.

نحوه استفاده از ورمیکولیت در هیدروپونیک

از ورمیکولیت می توان به روش های مختلفی در هیدروپونیک استفاده کرد که اساساً باغبانی بدون خاک است. اگرچه باغبان های هیدروپونیک از خاک استفاده نمی کنند، اما اغلب از مواد دیگری برای حمایت از رشد گیاهان خود استفاده می کنند.

این ماده معدنی طبیعی را می توان به جای خاک در تنظیمات مختلف از جمله جوانه زنی بذر یا هنگام ریشه زایی قلمه ها استفاده کرد. ریشه را به رشد سریعتر تشویق می کند و به کنترل سطح رطوبت کمک می کند.

کنترل رطوبت مخصوصاً برای گیاهان جوان که سیستم ریشه ضعیف تری دارند و راحت تر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند بسیار مهم است.

ورمیکولیت به جلوگیری از این مشکل کمک می‌کند زیرا رطوبت را حفظ می‌کند و زمانی که ریشه‌ها به آن نیاز داشته باشند، آزاد می‌شود، به این معنی که نیازی نیست مراقب آبیاری نهال‌ها یا قلمه‌ها باشید.

هنگامی که به تنهایی استفاده می شود، باید به آن کود اضافه کنید تا گیاهان را با مواد مغذی که معمولاً از خاک خارج می کنند، فراهم کند.

ورمیکولیت می تواند به گیاهان کمک کند تا مواد مغذی از جمله منیزیم، کلسیم و پتاسیم را راحت تر جذب کنند. همچنین می توان آن را با سایر مواد غیر خاکی مانند پرلیت و پوکه ترکیب کرد تا محیط کشت هیدروپونیک سفارشی ایجاد کند.

ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید
ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید

ورمیکولیت بی خطر است

در گذشته، نگرانی های بهداشتی در مورد استفاده از ورمیکولیت در خانه ها و باغ ها وجود داشته است. این نگرانی از یک معدن ورمیکولیت در لیبی، مونتانا، ایالات متحده آمریکا ناشی می شود که زمانی بزرگترین تولید کننده ورمیکولیت در این سیاره بود.

ورمیکولیت استخراج شده در لیبی حاوی نوع خطرناکی از آزبست بود که به طور طبیعی در کنار ورمیکولیت رشد می کرد و معدن در سال ۱۹۹۰ برای همیشه تعطیل شد.

ورمیکولیتی که امروزه فروخته می شود مشمول پروتکل های سختگیرانه صنعتی است که استفاده از آن را ایمن می کند. هیچ گونه اثرات سمی یا سرطان زایی اثبات شده ای ندارد و هیچ اثری از آزبست یا سایر مواد معدنی مضر ندارد.

معمولاً در سراسر جهان به اشکال مختلف، نه فقط برای باغبانی، بدون هیچ گونه تأثیر منفی انسانی استفاده می شود. برخی از افراد ممکن است هنوز ورمیکولیت را با آزبست مرتبط کنند، اما این بی اساس است.

مزایا استفاده از ورمیکولیت در باغبانی

احتباس آب چشمگیر

استریل

PH خنثی

خاک را هوادهی می کند

رشد ریشه را بهبود می بخشد

حفظ مواد مغذی را افزایش می دهد

پوسیده نخواهد شد

از ایجاد کپک و کپک جلوگیری می کند

به انکراژ ریشه کمک می کند

باعث رشد سریع می شود

کیفیت خاک را بهبود می بخشد

همه کاره

می توان به تنهایی یا به صورت مخلوط استفاده کرد

معایب استفاده از ورمیکولیت در باغبانی

گران قیمت است

برخی نگرانی های مرتبط با سلامتی

منبع تجدید پذیر نیست

می تواند رطوبت بیش از حد را حفظ کند

ورمیکولیت در مقابل پرلیت

اینها هر دو افزودنی های معدنی طبیعی هستند که بسیاری از ویژگی های مشابهی دارند. آنها هر دو در باغبانی برای بهبود کیفیت خاک، به ویژه کمک به هوادهی استفاده می شوند.

پرلیت در تهویه خاک موثرتر از ورمیکولیت شناخته شده است، در حالی که ورمیکولیت در حفظ رطوبت بهتر است. پتانسیل انبساط بیشتری دارد و بنابراین می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد.

بسیاری از باغبانان ورمیکولیت و پرلیت را در مخلوط های باغبانی سفارشی ترکیب می کنند، زیرا هر دو مزایایی برای گیاهان در حال رشد دارند.

ورمیکولیت به دلیل ویژگی های مختلف حفظ رطوبت، برای گیاهان رطوبت دوست مانند سرخس که از رطوبت ثابتی برخوردار هستند مناسب تر است، در حالی که پرلیت برای ساکولنت ها و سایر گیاهانی که محیط رشد خشک تری را ترجیح می دهند مناسب تر است.

پرلیت بسیار سبک وزن است، به این معنی که وقتی در باغبانی هیدروپونیک استفاده می شود، شناور می شود و آن را بی فایده می کند. همچنین هنگام مخلوط شدن با خاک ممکن است استفاده از آن دشوار باشد، زیرا می تواند تا بالای گلدان شناور شود و هنگام آبیاری روی لبه آنها بریزد.

ورمیکولیت معمولاً سنگین‌تر است، بنابراین برای استفاده در گلدان‌های بزرگ‌تر که برای جلوگیری از واژگون شدن آن‌ها به وزن اضافی نیاز دارند، ایده‌آل است.

ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید
ورمیکولیت چیست؟ از فواید و معایب آن آگاه شوید

ورمیکولیت

ورمیکولیت یک ماده معدنی همه کاره و طبیعی است که می تواند به تنهایی یا مخلوط با سایر محیط های رشد برای بهبود سلامت گیاه و رشد گیاه استفاده شود.

به هوادهی خاک کمک می کند و کیفیت خاک را تا حد زیادی بهبود می بخشد، اما جایی که واقعاً می درخشد، توانایی آن در حفظ رطوبت است، در نتیجه اطمینان می دهد که ریشه ها رطوبت مورد نیاز خود را دارند و در عین حال از آبیاری بیش از حد جلوگیری می کند.

خرید ورمیکولیت ممکن است گران باشد، اما ممکن است در مقابل اهمیت سلامت گیاهان شما قیمتی نداشته باشد.

علاوه بر کشاورزی این ماده معدنی طبیعی شگفت انگیز در طیف گسترده ای از کارها، از خنک نگه داشتن خانه ها در تابستان و گرم نگه داشتن خانه ها در زمستان گرفته تا تغذیه دام ها و محافظت از اقلام در طول حمل و نقل، این ماده همه کاره هر روز برای دستیابی به طیف گسترده ای از اهداف در صنایع متعدد از جمله ساخت و ساز، صنعت خودروسازی و تدارکات استفاده می شود.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با درود و عرض ادب
    شرکت ما نیاز به ورمیکولیت با دانه بندی ۱میلیمتر یا کمتر را دارد لطفا قیمت هر تن را اعلام فرماید.
    در صورت نیاز به عکس نمونه تماس بگیرید یا در واتساپ پیغام بگذارید.
    مقدار مورد نیاز احتمالا بین ۹۰ الی ۱۰۰ تن. در صورت مناسب بودن قیمت.
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا