Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی

لوودوپا سی و کاربیدوپا برای درمان علائم بیماری پارکینسون یا علائم مشابه پارکینسون (مانند لرزش، سفتی، مشکل در حرکت) استفاده می شود. تصور می‌شود که بیماری پارکینسون به دلیل وجود کمی ماده طبیعی (دوپامین) در مغز ایجاد می‌شود. لوودوپا سی در مغز به دوپامین تبدیل می شود و به کنترل حرکت کمک می کند.

کاربیدوپا مانع از تجزیه لوودوپا سی می شود. بنابراین لوودوپا سی زیادی وارد مغز می شود. کاربیدوپا همچنین می تواند برخی از عوارض جانبی لوودوپا سی مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد.

نشریه جهان شیمی فیزیک از داروهای متفاوتی نظیر فاموتیدین، رانیتیدین، متفورمین مقالاتی منتشر کرده است. اما این بار برایتان اطلاعات کاملی راجع به لوودوپا سی در اختیارتان میگذاریم.

موارد مصرف لوودوپا سی

موارد مصرف لوودوپا سی و کاربیدوپا ترکیبی برای درمان بیماری پارکینسون یا علائم پارکینسون (مانند لرزش، سفتی، مشکل در حرکت) استفاده می شود. تصور می‌شود که بیماری پارکینسون به دلیل وجود کمی ماده طبیعی (دوپامین) در مغز ایجاد می‌شود.

لوودوپا سی در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود و به کنترل حرکت کمک می‌کند. کاربیدوپا مانع از تجزیه لوودوپا سی می شود. بنابراین لوودوپا سی زیادی وارد مغز می شود. این می تواند برخی از عوارض جانبی لوودوپا سی مانند تهوع و استفراغ را کاهش دهد و همچنین ممکن است به پزشک شما اجازه دهد تا دوز لوودوپا سی شما را سریعتر افزایش دهد تا بهترین دوز را برای شما پیدا کند. این ترکیب ممکن است به تنهایی یا با سایر داروها برای بیماری پارکینسون استفاده شود.

موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی
موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی

نحوه مصرف لوودوپا سی

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کنید. مصرف این دارو همراه با غذا ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. در طول درمان از غذای پر پروتئین (میزان لوودوپا سی را در بدن کاهش می دهد) دوری کنید. دوز این دارو را تا حد امکان از هر مکمل آهن یا فرآورده های حاوی آهن (مانند مولتی ویتامین با مواد معدنی) که ممکن است مصرف کنید، جدا کنید. آهن جذب این دارو در بدن را کاهش میدهد.

اگر لوودوپا سی را بدون کاربیدوپا مصرف کرده اید و برای اولین بار از این ترکیب استفاده می کنید، قبل از شروع این دارو حداقل ۱۲ ساعت پس از آخرین دوز لوودوپا سی خود صبر کنید. ممکن است بخواهید اولین دوز خود را از صبح شروع کنید.

پزشک هنگام شروع این ترکیب دوز لوودوپا سی را کاهش می دهد تا از عوارض جانبی دوپامین زیاد جلوگیری کند. این ترکیب دارای قوت های مختلف با مقادیر متفاوت کاربیدوپا و لوودوپا سی در هر قرص است. همچنین ممکن است پزشک کاربیدوپا را به تنهایی برای مصرف با این ترکیب تجویز کند. از رژیم های غذایی پر پروتئین خودداری کنید زیرا ممکن است از جذب این دارو جلوگیری کنند.

تداخل موادغذایی دیگر با لوودوپا سی

دوز این دارو را تا حد امکان از هر مکمل آهن یا محصولات حاوی آهن (مانند مولتی ویتامین با مواد معدنی) که ممکن است مصرف کنید، جدا کنید. آهن می تواند مقدار کاربیدوپا و لوودوپا سی را در بدن کاهش دهد.

برای کاهش خطر عوارض جانبی دارو را با دوز کم شروع و به تدریج افزایش دهید. این داروی ترکیبی دارای قوت های مختلف با مقادیر متفاوت کاربیدوپا و لوودوپا سی در هر قرص است. مطمئن شوید که قدرت صحیح هر دو دارو را دارید. همچنین ممکن است پزشک کاربیدوپا را به تنهایی برای مصرف با این ترکیب تجویز کند.

برخی از بیماران ممکن است قبل از زمان مصرف دوز بعدی، دچار فرسودگی (بدتر شدن علائم) شوند. یک اثر روشن خاموش نیز ممکن است رخ دهد، که در آن دوره های کوتاه ناگهانی سفتی رخ می دهد. در صورت بروز این اثرات، برای تنظیم دوز احتمالی که ممکن است به کاهش این اثر کمک کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

بدون مشورت دارو را قطع نکنید. وقتی این دارو به سرعت کاهش یابد یا به طور ناگهانی قطع شود، ممکن است برخی شرایط بدتر شوند. شایدلازم باشد دوز به تدریج کاهش یابد.

عوارض جانبی لوودوپا سی

عوارض جانبی لوودوپا سی شامل موارد زیر است: سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، مشکل خواب و سردرد ممکن است رخ دهد. به خاطر داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است. زیرا او تشخیص داده است که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. این دارو ممکن است باعث شود ادرار، عرق یا بزاق شما قرمز، قهوه ای یا سیاه شود. این بی ضرر است، اما لباس‌های شما ممکن است تغییر رنگ دهند.

موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی
موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی

عوارض جانبی جدی لوودوپا سی

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: افزایش چشمگیر پلک زدن / تکان دادن چشم، ضربان قلب نامنظم، غش، تغییرات ذهنی/خلقتی (مانند گیجی، افسردگی، توهم)، افکار خودکشی)، تشدید حرکات غیر ارادی/اسپاسم.

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر اما بسیار جدی به پزشک خود اطلاع دهید: خونریزی/کبودی آسان، علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)، سوزن سوزن شدن دستها/پاها، تغییرات بینایی (مثلا تاری/دوبینی).

عوارض نادر و جدی لوودوپا سی

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر اما بسیار جدی، به پزشک مراجعه کنید: درد قفسه سینه، تشنج، استفراغ شبیه تفاله قهوه، مدفوع سیاه/قیری. قطع ناگهانی یا کاهش دوز این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری جدی (گاهی کشنده) (سندرم بدخیم نورولپتیک) شود. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی، فورا به پزشک مراجعه کنید: تنفس سریع/کم عمق، گیجی، سرگیجه/غش شدید، تب بالا، سفتی غیرعادی ماهیچه، تعریق غیرمعمول. برای مردان، در موارد بسیار بعید، شما دچار دردناک می شوید. یا نعوظ طولانی مدت (بیش از ۴ ساعت طول بکشد)، مصرف این دارو را متوقف کنید و فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید یا ممکن است مشکلات دائمی رخ دهد.

یک واکنش آلرژیک بسیار جدی بعید است، اما در صورت بروز فوری به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. علائم یک واکنش آلرژیک جدی عبارتند از: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

موارد احتیاط در مصرف لوودوپا سی

قبل از مصرف این دارو، اگر به کاربیدوپا یا لوودوپا سی حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. اگر شرایط پزشکی خاصی دارید از این دارو استفاده نکنید. قبل از استفاده از این دارو، در صورت داشتن موارد زیر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: مشکلات چشمی خاص (آب سیاه با زاویه باریک)، مشکلات چشمی خاص (آب سیاه با زاویه باز)، مشکلات قلبی یا عروق خونی (مانند آریتمی، حمله قلبی، آنژین صدری)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، اختلالات روانی/خلق (مانند افسردگی، اسکیزوفرنی)، زخم معده این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا تاری دید شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید، یا فعالیتی را که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که این دارو را مصرف می کنید. این دارو باید فقط زمانی استفاده شود که به وضوح در دوران بارداری نیاز باشد. لوودوپا سی ممکن است وارد شیر مادر شود و بر تولید شیر تاثیر بگذارد. به دلیل خطرات احتمالی برای نوزاد، شیردهی در حین استفاده از این دارو توصیه نمی شود.

موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی
موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی

تداخلات دارویی لوودوپا سی

این دارو نباید با داروهای زیر استفاده شود زیرا ممکن است تترابنازین تداخل بسیار جدی داشته باشد. از مصرف مهارکننده های  MAOمانند فورازولیدون، ایزوکاربوکسازید، لینزولید، موکلوبمید) خودداری کنید. فنلزین، پروکاربازین، ترانیل سیپرومین) طی ۲ هفته قبل، در طول و بعد از درمان با این دارو. در برخی موارد ممکن است تداخل دارویی جدی (کشنده) رخ دهد. برخی از مهارکننده‌های  MAOسلژیلین، رازاگیلین) ممکن است با احتیاط و با نظارت دقیق توسط پزشک استفاده شوند. اگر در حال حاضر از هر یک از این داروهای ذکر شده در بالا استفاده می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. قبل از شروع کاربیدوپا/لوودوپا سی.

اگر سلژیلین یا رازاگیلین را برای بیماری پارکینسون مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید به مصرف آن ادامه دهید یا خیر. بیماری (به عنوان مثال، تمام محصولات حاوی لوودوپا سی، بنزتروپین، انتاکاپون)، دارو برای فشار خون بالا (مانند گوانتیدین، متیل دوپا، رزرپین)، داروهای ضد افسردگی (مانند داروهای سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین/نورتریپتیلین)، داروهای ضد روان پریشی (مانند کلرپرومازین، تیوریدازین، ریسپریدون)، متوکلوپرامید، فنی توئین، پاپاورین، برخی از آرام بخش ها (به عنوان مثال، بنزودیازپین ها مانند کلردیازپوکساید/دیازپام)، تریپتوفان (ال-تریپتوفان، اکسی تریپتان). باعث نتایج نادرست آزمایش می شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

مصرف بیش از حد لوودوپا سی

در صورت مشکوک بودن به مصرف بیش از حد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب نامنظم، اسپاسم عضلانی، تشنج، سرگیجه شدید، ضربان قلب نامنظم، تغییرات ذهنی/خلقتی (مانند بی قراری).

هشدار در مصرف لوودوپا سی

در مصرف لوودوپا سی دقت لازم را داشته باشید. ممکن است سرگیجه، سبکی سر، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب، رویاهای غیرمعمول یا سردرد رخ دهد. این دارو ممکن است باعث تیره شدن رنگ بزاق، ادرار یا عرق شود. این اثر بی ضرر است، اما لباس شما ممکن است لکه دار شود.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر به آرامی بلند شوید. برخی از افرادی که این دارو را مصرف می کنند در طول فعالیت های معمول روزانه خود (مانند صحبت کردن با تلفن، رانندگی) به طور ناگهانی به خواب رفته اند. در برخی موارد، خواب بدون هیچ گونه احساس خواب آلودگی از قبل رخ داده است. این اثر خواب ممکن است در هر زمانی در طول درمان با کاربیدوپا/لوودوپا سی رخ دهد، حتی اگر برای مدت طولانی از این دارو استفاده کرده باشید.

اگر در طول روز احساس خواب آلودگی شدید یا به خواب رفتید، تا زمانی که این تاثیر را با پزشک خود در میان نگذارید، رانندگی نکنید یا فعالیت های خطرناک دیگری انجام ندهید. خطر ابتلا به این اثر خواب با استفاده از سایر داروهایی که می توانند شما را خواب آلود کنند افزایش می یابد. همچنین به بخش اقدامات احتیاطی مراجعه کنید.

موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی
موارد مصرف و عوارض قرص لوودوپا سی

قطع یا کاهش ناگهانی دوز لوودوپا سی

قطع یا کاهش ناگهانی دوز این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک شود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: تب، سفتی غیرعادی ماهیچه، گیجی شدید، عرق کردن، ضربان قلب سریع/نامنظم، تنفس سریع.

واکنش آلرژیک بسیار جدی نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، به پزشک مراجعه کنید.

دوز فراموش شده لوودوپا سی

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی منظم مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی را دو برابر نکنید.

محل نگهداری لوودوپا سی

در دمای اتاق نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. داروها را داخل توالت نریزید یا آنها را در زهکشی نریزید مگر اینکه این کار را انجام دهید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا