Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد روغن جلا چوب و تفاوت آن با کیلر چیست؟

روغن جلا ماده ای با رنگ قهوه ای است و با توجه به رنگی که دارد برای اجسام چوبی داخلی و خارجی بسیار مناسب است.

اما اگر برای سطوح خارجی استفاده شود نباید در معرض رطوبت قرار بگیرد. روغن های جلا در برابر رطوبت زیاد، آب و حرارت مقاومت زیادی ندارند و از بین می روند، بنابراین اگر می خواهید از آن در فضای باز استفاده کنید، بهتر است در معرض رطوبت قرار نگیرید. رنگ های روغنی اغلب با روغن جلا ترکیب می شوند تا براقیت آن افزایش یابد.

منبت کاری،کابینت سازی،معرق کاری و تمام پروژه های نجاری نیاز به جلا دادن و پرداخت در مرحله نهایی دارند. برای این منظور با رنگ های شفاف، نتیجه نهایی کار را براق می کنند، سپس با  وارنیش یک لایه محافظ روی آن ایجادمی کنند.

شما برای رنگ آمیزی با روغن جلا باید از پیستوله و یا از قلم مو استفاده کنید. روغن جلا در عرض ۳۰ دقیقه خشک می شود زیرا در آن از ترکیبات خشک کننده استفاده می شود. این ر وغن به عنوان آخرین لایه رنگ عمل می کند و قدرت چسبندگی بالایی دارد، بنابراین این موضوع باعث می شود هوا زیر آن لایه نرود. روغن جلا هم چنین می تواند در تزیینات چوبی یا لوازم خانگی و مبلمان چوبی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره روغن جلا و ویژگی ها و کاربردهای آن صحبت می کنیم.

حلال روغن جلا

شما به راحتی می توانید روغن جلا با استفاده ازبنزین یا تینر روغنی  حل کنید . نسبت حل شدن روغن جلا با حلال بستگی به توضیحات فنی دارد که در قوطی آن درج شده است. به طور مثال در قسمت نکات فنی که روی قوطی یکی از شرکت ها، نسبت روغن جلا به حلال را ۱ به ۱ درج کرده اند. این نسبت ممکن است در سایر محصولات دیگر متفاوت باشد.

همچنین خوب است بدانید که نسبت رقیق کردن تینر یا بنزین با روغن جلا در هنگام استفاده از غلتک، قلم مو یا پیستوله متفاوت است. به عنوان مثال  نسبت حل کردن روغن جلابا تینر برروی قوطی یکی از شرکت ها به این صورت بوده است. حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد از تینر روغنی برای استفاده از پیستوله به کار می رود و ۱۰ الی ۱۵ درصد تینر روغنی برای استفاده از غلتک و قلمو استفاده می شود.

اگر شما برای رقیق کردن رنگ از بنزین استفاده کنید ، سرعت خشک شدن رنگ به مراتب بیشتر از زمانی است که این کار را با تینر انجام دهید.مدت زمان خشک شدن سطحی روغن جلا ۴ ساعت و مدت زمان خشک شدن نهایی روغن جلا ۱۶ ساعت است.

انواع روغن جلا

کاربرد روغن جلا چوب و تفاوت آن با کیلر چیست؟
کاربرد روغن جلا چوب و تفاوت آن با کیلر چیست؟

جلا طبیعی: با این کار رنگ طبیعی چوب در زیر آن باقی می ماند. با رنگ لمینت مطابقت نخواهد داشت.

جلا رنگ: همانطور که از نامش پیداست، این رنگ با رنگ لمینت مطابقت دارد.

جلا ملامین: بعد از جلا رنگ، ملامین روی سطح اسپری می شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. می توانید جلایی براق یا مات به دست آورید. این گرانترین جلا است. می توانید پرداخت ملامین را در مناطق دیدنی و پرمصرف مانند قطعات اتاق نشیمن و درهای کمد انجام دهید و روی سطوح داخلی مانند قفسه ها، کشوها و غیره به رنگ معمولی یا براق کننده طبیعی بچسبانید.

نحوه زدن روغن جلا به چوب

روغن جلا با ایجاد پوششی نازک روی کار، جلوه ای براق ایجاد می کند. در صورت نیاز با توجه به جنس روغن جلا می توانید برای رقیق کردن آن از بنزین یا تینر استفاده کرد.

اکثر جلا دهنده های روغنی ترکیبی از رنگ های تک جزئی و چند جزئی هستند. ولی ترکیب بعضی از آن ها فقط رنگ های تک جزئی است. روغن جلا را می توان با استفاده از پارچه، قلمو یا پیستوله روی چوب بزنید.

زیر‌سازی صحیح برای جلا دادن چوب

مرحله زیر سازی یا آماده سازی از مهمترین عملیات پرداخت کار است. برای این کار ابتدا باید سنباده را انتخاب کرد. برای انجام این کار می توانید از دستگاه سنباده زن یا سنباده قالبی استفاده کرد. نکته مهم در سمباده زدن این است که کار باید به صورت مرحله ای و با استفاده از سنباده مرغوب با درجه سختی مناسب باشد. در اخر سطح کل کار را با سنباده مرغوب به صورت دستی سنباده بزنید تا سطحی صاف و یک دست ایجاد شود.

انتخاب روش مناسب جلا دادن چوب

می توانید از روغن جلا دهنده به وسیله پارچه، قلمو یا پیستوله استفاده کنید.اگر می خواهید از قلمو استفاده کنید از قلمویی با الیاف طبیعی استفاده کنید. بعضی از نجاران ابتدا سطح چوب را با قلمو رنگ می کنند سپس با استفاده از دستمال منافذ آن را می پوشانند. سعی کنید از قلمویی مرغوب استفاده کنید و از آن به خوبی مراقبت کنید. اگر قلمویی گرانقیمت و با کیفیت استفاده کنید و از آن به خوبی مراقبت کنید تا دوام و کارایی بیشتری داشته باشد.

ایجاد لایه محافظ با استفاده از وارنیش

آخرین مرحله جلا دادن چوب، ایجاد پوشش یا لایه محافظ است.برای انجام این کار محصولات متنوعی وجو دارد که نجاران ترجیح می دهند از وارنیش پلی یورتان استفاده کنند. به توصیه نجاران برای جلادادن کار باید از وارنیش متناسب استفاده کرد. به فرض مثال اگر از جلا دهنده پایه آب استفاده می کنید بهتر است از وارنیش پایه آبی استفاده کنید.

پس از سنباده زدن باید خاک و باقی مانده های سنباده را از بین برد. برای این کار از جارو برقی استفاده می کنیم. برای جلوگیری از آسیب زدن به کار از شانه مخصوص سری جارو برقی استفاده می کنیم. پس از آن با استفاده از پارچه نسبتا زبر برای تمیز کردن سطح کار استفاده می کنیم.

مزایای استفاده از روغن جلای چوب

کاربرد روغن جلا چوب و تفاوت آن با کیلر چیست؟
کاربرد روغن جلا چوب و تفاوت آن با کیلر چیست؟

نگهداری و محافظت از چوب از زمان های بسیار دور انجام می شده است و انسان از همان زمان های بسیار دور به دنبال راهی برای جلوگیری از پوسیدگی یا حمله موریانه ها به چوب برده است. استفاده از روغن جلا برای رنگ کردن چوب توانست این مشکلات را حل کند و به هدف افزایش عمر چوب است. علاوه بر این دو، روغن جلا تمیز کردن درهای چوبی را تسهیل کرد و دیگر نگران پارچه مرطوب روی آن ها نیستیم. رنگدانه های شفاف  اکسید آهن که در ترکیب روغن های جلا وجود دارند، سطح چوب را درخشان می کنند و جلوه بیشتری به آن می دهند.

تفاوت روغن جلای چوب با کیلر

کیلر، رنگی شفاف است که به عنوان رنگ پایانی و نهایی و همراه سیلر مورد استفاده قرار می گیرد. کیلر معمولا ازرزین اکریلیک تولید می شود و برای جلوگیری اززرد شدن رنگ و چوب استفاده می شود. حلال کیلر تینر فوری است . این ماده برای براق شدن چوب استفاده می شود . کیلر با استفاده از پیستوله و قلمو برروی سطوح خارجی استفاده می شود. کیلردو نوع است کیلر مات و کیلر براق .

روغن جلا رنگی است به رنگ قهوه ای روشن تا متمایل به قرمز است. این روغن به عنوان رنگ نهایی مورد استفاده قرار می شود. از این روغن می توان به تنهایی یا همراه کیلر، سیلر یا لاک و الکل به عنوان براق کننده استفاده کرد. این روغن دربرابر آب و حرارت زیاد مقاومت زیادی ندارد.

 

نکات ایمنی

  • بعد از استفاده درب ظرف را محکم ببندید
  • از ماسک استفاده کنید و دربرا باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد و تهویه انجام شود.
  • شست و شوی دست بعداز اتمام عملیات حتما انجام شود.
  • روغن جلا را با ید به دوراز نور خورشید و مکان خشک و خنک نگهداری کرد.

قیمت روغن جلا

روغن جلا یکی از ترکیباتی است که برای اجسام چوبی داخلی و خارجی در نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای براقیت بیشتر رنگ روغن را با روغن جلا ترکیب می کنند. باید در نظر داشته باشید که روغن جلا در برابر رطوبت و حرارت مقاومت ندارد به همین در محیط خارج خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد. این ترکیب به عنوان آخرین لایه رنگ عمل می کند و معمولا برای دکوراسیون های چوبی و یا لوازم چوبی و مبلمان استفاده می شود.

روغن جلا چوب در واقع روغن جلای آلکیدی است و بر پایه روغن تولید می‌ شود. روغن جلای چوب با توجه به قیمت پایین و امکان استفاده از حلال‌ هایی مانند بنزین یا تینر روغنی طرفداران بسیاری دارد و بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. روغن جلا انواع مختلفی دارند که شامل روغن جلا چوب بر پایه آب، روغن جلا پلی اورتان، روغن جلا الکل چوب، خمیری و حلال روغن جلا است. شما می توانید بر اساس کاربرد مورد نظر خود هر یک از آنها را مورد استفاده قرار دهید.

قیمت روغن جلا بر اساس کیفیت و برند آن متفاوت است. علاوه بر این انواع مختلف آن از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. برای خرید این ترکیب می توانید به صورت حضوری یا آنلاین به فروشگاه های رنگ و یراق مراجعه نمایید.

استفاده از روغن جلا مشکلات پوسیدگی پوست را برطرف کند و عمر چوب را افزایش می هد. این ترکیب باعث براق شدن سطح چوب شده و کمک می کند راحت تر با یک دستمال مرطوب تمیز شود. استفاده از این ترکیب بسیار راحت است و شما می توانید خودتان آن را روی وسایل چوبی بزنید. کافی است یکی از انواع آن را خریداری کرده و با قلم مو یا غلتک مورد استفاده قرار دهید.

نتیجه گیری

باید توجه داشته باشید که روغن جلای چوب برپایه آلکید رزین است. به همین دلیل هنگام خرید باید نام روغن جلای چوب را بگویید و هم اینکه یک قوطی جلای آلکیدی می خواهم. در نهایت برای حل شدن و ترکیب نهایی نیاز به تینر روغنی و بنزین داریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا