Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

وانیل هلندی و موارد استفاده از آن

وانیل هلندی (VANILLA PLANIFOLIA) یک ادویه شگفت انگیز است. فرانسیس آنگ، یک شیرینی‌پز در سانفرانسیسکو و صاحب پاپ‌آپ Pinoy Heritage می‌گوید: «این یک ماده ضروری است که نه تنها طعم، بلکه روح را به غذا اضافه می‌کند». البته جزء لازم شیرینی‌ها و دسرها است و طعم خوبی را به همه دسرها از بستنی گرفته تا شیرینی‌ها اضافه می‌کند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از عود وانیل، دمنوش رازیانه، عرق مریم گلی مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با وانیل هلندی آشنا میکنیم.

وانیل هلندی

وانیل هلندی یک گیاه است. از لوبیا (میوه) معمولا برای طعم دادن استفاده می شود، اما از آن برای تهیه دارو نیز استفاده می شود. از آنجایی که عصاره اش می تواند گران باشد، وانیل هلندی تولید شده در آزمایشگاه معمولا به عنوان جایگزینی برای آن استفاده می شود. گاهی اوقات از عصاره های ارزان قیمت تر مانند عصاره دانه تونگا برای رقیق کردن عصاره استفاده می شود. برخی از این عصاره ها حاوی ماده شیمیایی به نام کومارین هستند که توسط FDA ممنوع شده است.

مردم از آن برای بیماری هایی مانند گاز روده، تب، پوسیدگی دندان، افزایش میل جنسی (به عنوان یک ماده تقویت کننده جنسی) و کاهش اضطراب استفاده می کنند. در غذاها و نوشیدنی ها، وانیل هلندی یک طعم دهنده شناخته شده است. در تولید، از آن به عنوان طعم دهنده در شربت ها برای داروها استفاده می شود. به عنوان عطر استفاده می شود. وانیل هلندی حاوی مواد شیمیایی است که طعم و عطر بالایی دارند، اما نحوه عملکرد آن برای مصارف دارویی مشخص نیست.

وانیل هلندی از کجا می آید

غلاف اش بلند، نازک و چوب مانند است. میوه اش قابل خوردن است. رایج ترین وانیل هلندیی برای اهداف آشپزی استفاده می شود، وانیل پلانیفولیا بومی مکزیک است و در سراسر دریای کارائیب، شمال آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و ماداگاسکار رشد می کند. همچنین در پومپونا وجود دارد که در هند غربی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی یافت می شود.

"<yoastmark

چرا دانه های وانیل هلندی گران است

برداشت اش زمان بر است. کارگران را به چالش می کشد. ارکیده‌های آن فقط یک روز در سال باز می‌شوند و باید با دست گرده افشانی شوند، زیرا این گل خاص تنها یک گرده‌افشان طبیعی دارد. زنبور ملیپونا، که بومی آمریکای مرکزی است. هشت تا نه ماه دیگر طول می کشد تا غلاف ها بالغ شوند. سپس در حالی که سبز رنگ هستند، آنها با دست چیده شوند. قیمت جهانی وانیل هلندی در سال های اخیر افزایش یافته است. بخشی از آن به دلیل افزایش تقاضا، کاهش عرضه و یک سری بلایای طبیعی در مناطق در حال رشد مانند ماداگاسکار است.

بهترین راه برای مصرف آن

رایج‌ترین راه این است که فقط غلاف را از طول با یک چاقوی تیز به دو نیم کنید و از نوک چاقو برای خراشیدن دانه‌های ریز استفاده کنید. غلاف را با قیچی تمیز از وسط نصف کنم، سپس از یک قاشق کوچک یا کاردک افست برای خراشیدن غلاف استفاده کنید.

تفاوت بین غلاف و عصاره وانیل

عصاره تا حد زیادی رایج ترین شکل موجود امروزی است. همانطور که از نام آن پیداست، از خیساندن غلاف دانه‌های خرد شده در الکل بدست میاید.

عصاره مصنوعی وانیل هلندی

عصاره مصنوعی عمدتا از طعم دهنده مصنوعی به نام وانیل هلندیین ساخته می شود. طعم و عطر ضعیف تری نسبت به مواد واقعی دارد و می تواند طعم تلخی از خود به جای بگذارد.

با وانیل هلندی چی درست کنیم

در دسرها و محصولات پخته شده بی‌شماری ظاهر می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، آنگ دوست دارد آن را با شیر نارگیل جفت کند تا طعمی گرمسیری داشته باشد، مارتینز آن را به خمیر دونات و به سس های کره و ادویه های ادویه برای چاشنی گوشت اضافه می کند.

"<yoastmark

تفاوت عصاره و اسانس  

عصاره یک محصول طبیعی است، در حالی که اسانس مصنوعی است. در نتیجه، معمولا متوجه خواهید شد که عصاره کمتر فرآوری شده است و در مقایسه با اسانس، طعم اش قوی تر و خالص تری ارائه می دهد. عصاره  معمولا با خیساندن غلاف های وانیل هلندی در الکل و آب با طعمی که توسط مواد مایع گرفته می شود ساخته می شود. اسانس وانیل هلندی یک ماده مصنوعی است. بنابراین با استفاده از طعم ها و رنگ های مصنوعی ساخته می شود. اغلب می بینید که اسانس اش حاوی وانیل هلندی واقعی بسیار کمی است یا اصلا وجود ندارد. در نتیجه، گاهی اوقات دارای افزودنی های اضافی (مانند رنگ، طعم دهنده، شیرین کننده ها، مواد نگهدارنده) است.

اسانس و عصاره وانیل چگونه ساخته می شود

اسانس  ارگانیک اش و عصاره طبیعی اش هر دو با روش های سنتی و قدیمی ما با استخراج آن از دانه های ارگانیک با دقت انتخاب شده ساخته شده اند. بدون هیچ چیز مصنوعی اضافه شده، این محصولات ۱۰۰٪ طبیعی هستند و برای انتخاب گسترده ای از دستور العمل ها عالی هستند.

هم عصاره و هم اسانس ما با استفاده از دانه های خالص با بالاترین کیفیت ایجاد می شود. هر دو محصول غنی و غلیظ با طعم و عطر قوی وانیل هلندیی هستند. در حالی که عصاره طبیعی ما برای دستور العمل های غیر پخت ایده آل است، عصاره ارگانیک اش برای کیک ها مناسب است.

موارد استفاده از وانیل هلندی

«اسانس» شکل بسیار غلیظی از عصاره خالص است. در موارد زیر از آن استفاده میشود:

کوکتل

این یک ماده عالی در مخلوط کوکتل است زیرا طعمی لذیذ به نوشیدنی ها اضافه می کند و به ترکیب طعم ها کمک می کند. همچنین در کوکتل ها (به ویژه آنهایی که حاوی عناصر گیلاس، شکلات، دارچین یا میخک هستند) به خوبی کار می کند.

انواع غذای گوشتی

در واقع، می توان در همه چیز از گریل گرفته تا سس های خوش طعم استفاده کرد. با انواع گوشت ها کار می کند و به حفظ رطوبت آن نیز کمک می کند. وانیل هلندی را روی گوشت ، بره، مرغ، گوشت گاو یا ماهی بمالید تا شیرینی طبیعی گوشت را به محصول نهایی اضافه کند.

سس گوجه فرنگی (و سایر سس های خوش طعم)

عصاره اش معمولا توسط سرآشپزهای حرفه‌ای در غذاهای شور استفاده می‌شود تا طعم‌های غنی و لطیف را در غذاهای خوش طعم بدون غلبه بر سایر مواد تشکیل دهند. در نظر داشته باشید که در اواخر پخت، مقداری عصاره وانیل هلندی خالص را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید تا اسیدیته گوجه فرنگی کاهش یابد و طعم کلی سس افزایش یابد.

نوشیدنی های قهوه دست ساز

اگر می‌خواهید از شربت اش در لاته صبحگاهی‌تان استفاده می‌کنید. سعی کنید قهوه‌ی خانگی خود را با وانیل هلندی دم کنید. به سادگی دو قاشق غذاخوری وانیل هلندی را به قهوه جوش خالی خود اضافه کنید و اجازه دهید قهوه دم بکشد. کل نوشیدنی با وانیل هلندی طعم دار می شود و یک نوشیدنی لذیذ و لذیذ بدون شکری که در آن شربت کافی شاپ پیدا می کنید، می شود.

اسموتی

عصاره اش را به هر اسموتی خوشمزه ای مانند شیک های ماست یونانی با کره موز، کره بادام یا هر چیزی که کدو تنبل و دارچین دارد، اضافه کنید.

نگهداری دانه‌های وانیل هلندی

برای نگهداری دانه‌های وانیل هلندی، آن‌ها را در بسته‌بندی پلاستیکی محکم بپیچید و در یک ظرف دربسته (مانند شیشه) در جای خنک و تاریک تا شش ماه نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا