Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص مولنوپیراویر چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت آن

با شیوع بیماری کرونا، شرکت های داروسازی به میدان آمدند و اقدام به ساخت داروی ضد کرونا کردند. قرص مولنوپیراویر یکی از همین داروهاست. در کنار شرکت فایزر که در تولید داروهای ضد کرونا نظیر آمپول رمدسیویر، قرص پاکسلووید و واکسن کرونا پیشتاز است، شرکت داروسازی مِرک نیز فعالیت خود را در این زمینه به جد دنبال می کند. این شرکت آمریکایی به منظور پیشگیری از کرونا، اقدام به تولید یک داروی خوراکی کرده که به تازگی مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را برای درمان اضطراری بیماری کرونا دریافت کرده است.

امروز در نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا از کاربرد قرص مولنوپیراویر و عوارض و نحوه مصرف آن برایتان بگوییم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

قرص مولنوپیراویر چیست؟

قرص مولنوپیراویر یک داروی خوراکی علیه بیماری کرونا است. این دارو می‌ تواند شمار موارد بستری افراد مبتلا به ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

این قرص یک داروی آزمایشی ضد ویروس است که برای مقابله با بیماری آنفلوانزا تولید شد. داروی مولنوپیراویر به دو صورت قرص و کپسول به شبکه داروسازی جهان وارد شده است. عملکرد قرص مولنوپیراویر به صورت ایجاد اختلال در سامانه تولید مثل ویروس کرونا است.

این قرص با مکانیسم خود سبب نقص ژنتیکی در ویروس شده و باعث می شود که ویروس کرونا نتواند خود را در بدن فرد تکثیر کند. قرص مولنوپیراویر برای نخستین بار در دانشگاه اموری ایالت آتلانتای آمریکا کشف شد. پس از آن این دارو توسط شرکت دارویی مِرک در نیوجرسی و شرکت ریجبک بیوتراپی در میامی توسعه یافت.

قرص مولنوپیراویر چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت آن
قرص مولنوپیراویر چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت آن

مکانیسم اثرگذاری قرص مولنوپیراویر

قرص مولنوپیراویر یک داروی خوراکی ضد ویروسی تجربی با تأثیر گذاری بالا برای درمان آنفولانزا است. این قرص از مشتقات سنتز نوکلئوزید ان ۴  و هیدروکسی سیتیدین است که برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا تجویز می شود.

قرص مولنوپیراویر سبب ایجاد خطاهای رونویسی در هنگام تکثیر RNA ویروس خواهد شد. متخصصان در این رابطه می گویند این دارو برای کرونای خفیف، بیماران تازه مبتلا و تازه بستری‌ شده مؤثر است.

مولنوپیراویر مانع از تکثیر ویروس نخواهد شد. این قرص خطاهایی در RNA ویروس ایجاد می ‌کند. این خطاها تا زمانی که ویروس از بین نرود تکرار می ‌شود.

این دارو در روزهای نخستین تولیدش به عنوان یک ضد ویروس در سال ۲۰۰۳ برای درمان هپاتیت C شناخته شد. بعدها به دلیل عوارض جانبی احتمالی ناشی از استفاده طولانی‌ مدت استفاده از آن متوقف شد. این دارو سال ها بعد روی افراد مبتلا به آنفلوآنزا آزمایش شد و نتیجه مثبتی نشان داد. از همین رو با شیوع کرونا تصور شد که شاید داروی مناسبی برای درمان این بیماری ناشناخته باشد.

هنوز هم میزان اثربخشی کامل این دارو با تردید رو به‌ رو است. با این حال در شرایط کنونی این درمان می تواند موثر واقع شود.

اثربخشی قرص مولنوپیراویر

طبق اطلاعات منتشر شده از تحقیقات بالینی قرص مولنوپیراویر می تواند موارد بستری در بیمارستان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. با اینکه این تحقیقات در مقیاس بسیار کوچکی انجام شده است، اما نتایج حاصل از آن چندان امیدبخش بود که شرکت تولید کننده مرک را برای تولید انبوه آن مصر کرد.

پس از انتشار نتایج امیدبخش تحقیقات، مسئولان شرکت مرک بلافاصله برای پروسه قانونی دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا  دست به کار شدند.

تفاوت قرص مولنوپیراویر با سایر داروهای کرونا

یکی از موثرترین داروهای ضد ویروس در درمان بیماری کووید ۱۹، آمپول رمدسیویر است. این دارو که توسط شرکت آمریکایی فایزر تولید می شود، به صورت وریدی تزریق خواهد شد.

اما مزیت اصلی قرص مولنوپیراویر، خوراکی بودن آن است. این ویژگی سبب می شود تا بیماران بتوانند درمان خود را به صورت شخصی در منزل ادامه دهند و نیاز به مراجعه به بیمارستان نداشته باشند.

قرص مولنوپیراویر چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت آن
قرص مولنوپیراویر چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت آن

هزینه قرص مولنوپیراویر

قیمت قرص مولنوپیراویر حدود یک سوم قیمت آمپول رمدسیویر است. دوز مصرف مورد نیاز بیمار از آمپول رمدسیویر حدود ۲۱۰۰ دلار قیمت دارد. این درحالی است که یک دوره پنج روزه از قرص مولنوپیراویر حدود ۷۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که شرکت مرک تمام تلاش خود را کرده است تا این دارو با قیمتی ارزان به بازار دارو عرضه شود تا برای همه افراد با تمکن مالی مختلف قابل تهیه باشد.

موارد تجویز قرص مولنوپیراویر

طبق نتایج تحقیقات بالینی، قرص مولنوپیراویر برای افرادی که به دلیل ابتلای شدید به کرونا در بیمارستان بستری هستند تاثیر بسیار کمی دارد. در حقیقت این دارو بیشتر برای روزهای ابتدایی بیماری و موارد ابتلای خفیف تولید شده است.

عوارض جانبی

طبق نتایج اولیه منتشر شده از آزمایشات بالینی، هیچ گونه عوارضی برای قرص مولنوپیراویر گزارش نشده است. با این وجود محققان این پروژه، یافتن عوارض جانبی را نیازمند به مصرف در جامعه آماری بزرگتری می دانند.

همچنین تحقیقات اعلام کرده اند که قرص مولنوپیراویر تا ۵۰ درصد مؤثر است. این دارو ویروس را بدون آسیب رساندن به سلول ‌های بدن نابود خواهد کرد. اما این موضوع چندان قطعی نیست، چرا که ویروس ها توانایی جهش و سازگاری با محیط دارند و به احتمال زیاد این داروها برای مدت معینی قابل استفاده خواهند بود.

طبق نتایج منتشر شده از تحقیقات بالینی، این قرص سبب جهش ژنتیکی نمی‌ شود. این دارو بدون علائم و عوارض جانبی به خوبی پس از پنج روز اثر ضد ویروسی خود را به نمایش گذاشته است.

با این حال متخصصان اعلام کرده اند که این دارو تنها باید پنج روز مصرف شود. به گفته آن ها مصرف این دارو بیش از پنج روز می تواند سلامت بدن را به خطر بیاندازد.

قرص مولنوپیراویر چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت آن
قرص مولنوپیراویر چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت آن

زمان دسترسی همگانی به مولنوپیراویر

به گفته شرکت مرک ۱۰ میلیون بسته این قرص تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد. این شرکت دارویی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با دولت ایالات متحده آمریکا منعقد کرد. طبق این قرارداد شرکت مرک باید پس از دریافت مجوز استفاده اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا، ۱.۷ میلیون بسته ویژه درمان به بازار ارائه کند.

از همان ابتدای اقدام برای دریافت مجوز نیز این شرکت به مذاکره با کشورهای دیگر پرداخته و مساله صادرات قرص مولنوپیراویر را پیگیری کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، کشور استرالیا ۳۰۰ هزار دوز از این دارو سفارش داده است. سنگاپور نیز دومین کشوری بود که قراردادی برای خرید این دارو ثبت کرد. دیگر کشورهایی که برای خرید این دارو پیش قدم شده اند عبارتند از: تایلند، کره جنوبی، تایوان و مالزی

قرص جایگزین واکسن نیست

از زمانی که تولید داروهای خوراکی ضد کرونا آغاز شد، سوالی مبنی بر اینکه آیا این دارو می تواند جایگزین واکسن شود یا خیر مطرح شد. شرکت های تولید کننده داروی خوراکی کرونا به این سوال پاسخ منفی داده و اعلام کردند: حتی با رواج این قرص، واکسیناسیون همچنان مهم ‌ترین و موثرترین سپر دفاعی در برابر ویروس کرونا خواهد بود.

در حقیقت این دارو می تواند برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف تر و یا افراد مسن، به عنوان مکمل واکسن مورد استفاده قرار گیرد. این دارو برای افرادی که واکسن دریافت کرده اند اما به تازگی در با فرد مبتلا در ارتباط بوده اند برای جلوگیری از ابتلا به ویروس مناسب خواهد بود.

دوز مصرف مولنوپیراویر

مولنوپیراویر به مدت پنج روز، به صورت هر ۱۲ ساعت یک قرص مصرف می‌شود. یعنی هر دوره درمان آن شامل ۱۰ قرص است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا