Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن

کتیرا درختچه ای است که از مواد شیره مانند (رزین) پوست آن برای تهیه دارو استفاده می شود. کتیرا برای اسهال و یبوست استفاده می شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. کتیرا حاوی موادی است که حرکت روده ها را تحریک می کند. کتیرا درختچه ای کم رشد و خاردار است که بومی مناطق کوهستانی خاورمیانه است. صمغ کتیرا از ضربه زدن به شاخه ها و ریشه های شیری به دست می آید.

صمغ کتیرا چسبناک، بی بو، بی مزه و محلول در آب از پلی ساکاریدها است. از شیره گیاهی که از ریشه گیاه تخلیه و خشک می شود، به دست می آید. صمغ از گیاه به صورت نوارهای پیچ خورده یا پوسته هایی که می توانند پودر شوند تراوش می کند. آب را جذب می کند تا تبدیل به ژل شود که می توان آن را به صورت خمیر هم زد. کتیرا به عنوان یک کلوئید موسیلاژین بسیار محلول در آب است. باسورین مرتبط با مواد شیمیایی که بسیار کمتر محلول است اما در آب متورم می شود و ژل تشکیل می دهد.

این صمغ در چرم دباغی شده گیاهی به عنوان ترکیبی براق کننده و براق کننده لبه ها استفاده می شود و گاهی اوقات به عنوان سفت کننده در منسوجات استفاده می شود. آدامس در طول تاریخ به عنوان یک داروی گیاهی برای بیماری هایی مانند سرفه و اسهال استفاده می شده است. به عنوان یک موسیلاژ یا خمیر، به عنوان یک درمان موضعی برای سوختگی استفاده شده است. در داروها و مواد غذایی به عنوان امولسیفایر، قوام دهنده، تثبیت کننده و افزودنی بافت استفاده می شود.

صمغ کتیرا همچنین برای ساختن خمیری استفاده می‌شود که در صنایع دستی شکر گل‌ها برای ایجاد گل‌های واقعی روی سیم‌هایی که به‌عنوان تزیین کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در هوا خشک می‌شود و می‌تواند رنگ‌ها را بگیرد، استفاده می‌شود. این امکان را به کاربران می دهد تا به کار خود پایانی بسیار ظریف و ظریف داشته باشند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از عرق رازیانه، رزماری و چای سبز مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با کتیرا آشنا میکنیم.

صمغ کتیرا

صمغ کتیرا یا Gond katira یا Kateer در کشمیری شیره درختچه خاردار کتیرا است که درختچه ای خاردار و کم رشد است. بیشتر در خاورمیانه، عراق و ایران و حتی در غرب آسیا یافت می شود. ایران مقدار زیادی گوند کتیرا تولید می کند.

این گیاه از گونه‌های گون می‌آید، اما گونه‌ای که بهترین صمغ را تولید می‌کند، Astragalus Gummifer است که نام گیاه‌شناسی آن نیز می‌باشد. این گیاه عضوی از چرتکه است که در اصل از خانواده نخود فرنگی است. این صمغ بی بو، بی مزه و مخلوطی محلول در آب است که از شیره گیاه به دست می آید. صمغ گیاه به طور طبیعی از ریشه و همچنین از برش هایی که در ساقه ایجاد می شود به دست می آید و سپس خشک می شود تا کریستال هایی از پوسته ها را تشکیل دهد.

علاوه بر این صمغ کتیرا مصارف مختلفی دارد که به مصرف محدود نمی شود و در چندین صنعت دیگر نیز کاربرد دارد. همچنین به دلیل خواص دارویی آن بخش مهمی از درمان Unani است.

آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن
آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن

گیاه شناسی کتیرا

گونه کتیرا شامل درختچه های کم رشد و خاردار بومی مناطق کوهستانی خاورمیانه است. صمغ کتیرا از شاخه ها و ریشه های آن به دست می آید. آدامس با تراوش خشک می شود و باید به سرعت جمع آوری شود.کتیرا به طور سنتی به عنوان یک امولسیفایر، عامل غلیظ کننده و عامل تعلیق استفاده می شده است. همچنین برای مدیریت اسهال و به عنوان یک آرام بخش در آماده سازی سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود.کتیرا در حال حاضر در غذاها و پانسمان ها، در تثبیت کننده های دندان مصنوعی و برای غلیظ کردن بستنی استفاده می شود.

کتیرا گیاهی است. از رزین گیاه برای دارو مصرف می شود. کتیرا برای اسهال و برای یبوست مصرف می شود. این ماده همچنین در خمیردندان ها، لوسیون های دست، چسب های دندان مصنوعی و کرم ها و ژله های واژینال وجود دارد. در غذاها، برای تثبیت و تغلیظ مواد موجود در سس‌های سالاد، غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده میشود. در محصولات دارویی از کتیرا به عنوان یک عامل اتصال استفاده می شود.

خصوصیت شیمیایی کتیرا

کتیرا دارای ۲ ترکیب اصلی است: کتیرا (۲۰٪ تا ۳۰٪)، یک بخش محلول در آب متشکل از اسید کتیرا و آرابینوگالاکتان تا ۷۰٪)، یک بخش نامحلول در آب. اسید تراگاکانتیک شامل D-گالاکتورونیک اسید، D-گزیلوز، L-فروکتوز، D-گالاکتوز و سایر قندها می باشد. کتیرا از اسید اورونیک و آرابینوز تشکیل شده است. در آب حل می شود و یک محلول کلوئیدی چسبناک تشکیل می دهد، در حالی که باسورین متورم می شود تا یک ژل ضخیم ایجاد کند.

حداکثر ویسکوزیته کتیرا تنها پس از ۲۴ ساعت در دمای اتاق یا پس از حرارت دهی به مدت ۸ ساعت در دماهای بالا به دست می آید. ویسکوزیته این محلول ها به طور کلی بالاترین میزان در بین صمغ های گیاهی است.

سم شناسی کتیرا

برخی از مطالعات هیچ اثر سمی را گزارش نمی‌کنند که در غلظت‌های ۰.۵ درصد (یا ۱۰ گرم در روز) در موش‌ها استفاده شود. خان ۲۰۱۰، تاکابری ۲۰۱۳ با این حال، گزارش دیگری بر اساس مشاهدات گاو و گوسفند نشان می‌دهد که سواینسونین و سواینسونین N-اکسید ، موجود در برخی از گیاهان گون، تراتوژن هستند.

آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن
آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن

موارد مصرف و فارماکولوژی کتیرا

مانند سایر صمغ های محلول در آب، برخی شواهد اولیه نشان می دهد که مصرف همزمان کتیرا با بار قند زیاد می تواند سطح گلوکز را در بیماران دیابتی تعدیل کند. ایستوود ۱۹۸۴ با این حال، این اثر به طور مداوم نشان داده نشده است ایست وود ۱۹۸۶ و تحقیقات دقیق تری لازم است.

اگرچه برای افزایش وزن مدفوع و کاهش زمان انتقال GI متورم می شود، اما تفاوت آن با سایر فیبرهای محلول در این است که به نظر می رسد پس از یک دوره مکمل ۲۱ روزه هیچ تاثیری بر کلسترول، تری گلیسیرید یا فسفولیپید سرم ندارد.  گزارش شده است که کتیرا رشد سلول های سرطانی را در شرایط آزمایشگاهی و در مطالعات حیوانی مهار می کند.

یک کارآزمایی بالینی فاز ۲ با استفاده از نمک هیدروکلراید سواینسونین در بیماران مبتلا به سرطان کلیه با کارایی محدود انجام شد.  داده های یک مطالعه موش نشان می دهد که کتیرا ممکن است از طریق مسدود کردن گیرنده های آدرنرژیک آلفا-۲ دارای اثرات ضد درد باشد. کتیرا حرکت روده را تحریک می کند.

دوز مصرفی کتیرا

دوز مناسب اش به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز برای کتیرا وجود ندارد.

موارد منع مصرف کتیرا

بارداری/شیردهی: از مصرف خودداری کنید. اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی در بارداری و شیردهی وجود ندارد.

فعل و انفعالات کتیرا

کتیرا ژل غلیظی است. کتیرا به داروها در معده و روده میچسبد. مصرف اش همزمان با داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می کنید می تواند میزان جذب دارو را کاهش دهد و اثربخشی دارو را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، کتیرا را حداقل یک ساعت پس از داروهای خوراکی مصرف کنید. می تواند جذب سایر داروها را کم کند، بنابراین جداسازی تجویز کتیرا از دوزهای دیگر داروها حداقل به مدت ۲ ساعت توصیه می شود. در ایالات متحده GRAS برای استفاده به عنوان غذا است.

آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن
آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن

اثرات جانبی کتیرا

زمانی که از راه خوراکی مصرف شود: کتیرا به احتمال زیاد در صورت مصرف در مقادیر غذایی بی خطر است. به نظر می رسد زمانی که از طریق خوراکی به عنوان دارو مصرف شود، احتمالا بی خطر است. اما حتما آن را با آب فراوان مصرف کنید. اگر مایعات ننوشید روده ها مسدود میشود.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: کتیرا زمانی که به عنوان یک ماده در لوازم آرایشی روی پوست استفاده شود، احتمالا ایمن است.

به نظر می رسد در صورت مصرف خوراکی به عنوان دارو بی خطر باشد. اما حتما آن را با آب فراوان مصرف کنید. اگر مایعات کافی ننوشید می تواند روده ها را مسدود کند. همچنین به نظر می رسد که کتیرا هنگام استفاده روی پوست بی خطر باشد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای در مصرف کتیرا

بارداری و شیردهی: در مورد استفاده از کتیرا در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی وجود ندارد. می تواند باعث مشکلات تنفسی در افرادی شود که به پوست درخت کیلایا حساس هستند. برای جلوگیری از خفگی یا انسداد روده حتما کتیرا را با مقدار کافی آب مصرف کنید. کتیرا در بیمارانی که به صمغ های طبیعی مورد استفاده در مواد غذایی یا دارویی حساس هستند منع مصرف دارد.

از مصرف آن در بیماران باردار یا شیرده خودداری شود. کتیرا می تواند باعث مشکلات تنفسی در افرادی شود که به پوست درخت کیلایا حساس هستند.

مزایای سلامتی کتیرا

این گیاه در تابستان بدن را خنک می کند و در زمستان بدن را گرم می کند. درمان گرمازدگی زیرا آدامس به عنوان یک عامل خنک کننده عمل می کند. در طول تابستان، می توان با خیس کردن آدامس در آب و سپس تهیه نوشیدنی از آن پس از پف دار شدن، نوشیدنی تهیه کرد.

برای جلوگیری از گرمازدگی ناشی از آفتاب سوزان از آن استفاده کنید. در فصل تابستان بچه‌هایی که از خونریزی مکرر بینی رنج می‌برند، می‌توانند از پودر گوند کاتیرا نیز برای تسکین آن استفاده کنند.

به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی آن برای درمان یبوست موثر است. اگر از یبوست مکرر رنج می برید سعی کنید هر روز قبل از خواب پودر کتیرا مصرف کنید.

در افزایش میل جنسی و همچنین برای درمان نارسایی یا ضعف جنسی در مردان موثر است. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از آن می تواند سایر مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ، کاهش منی و سایر مشکلات جنسی در مردان را درمان کند.

این شیره دارای خواص ضد پیری است که برای پوست شما مفید است زیرا ایجاد چین و چروک و خطوط ریز را به تاخیر می اندازد. نه تنها می تواند روند ضد پیری را به تاخیر بیندازد، بلکه پوست شما را از داخل پاک می کند.

بخشی از درمان گیاهی برای خانم هایی است که سینه های کوچکی دارند و می خواهند سایز آن را بزرگ کنند. به عنوان یک تقویت کننده سینه موثر عمل می کند. دوز روزانه صمغ کتیرا می تواند به زنان کمک کند تا سینه های بزرگ و سفت داشته باشند. این کار با متعادل کردن سطوح هورمونی انجام می شود. (با این حال، برای نتایج عالی، باید آن را برای مدت طولانی استفاده کنید.)

صمغ کتیرا برای تازه مادرانی که بعد از زایمان ضعیف می شوند عالی است. برای مادر و نوزاد مفید است. همچنین یک درمان عالی برای مادران شیرده است. همچنین دارای خواص ضد حساسیت، ضد باکتری و ضد التهابی برای درمان سرفه است.

خاصیت افزایش متابولیسم بدن را دارد. افزایش سرعت متابولیسم به طور خودکار به شما کمک می کند تا مواد زائد را از بدن خود خارج کنید، هضم را افزایش دهید و در نتیجه به کاهش وزن موثر کمک کنید.

آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن
آشنایی با گیاه کتیرا: مزایا، کاربردها و عوارض آن

کاربردهای صمغ کتیرا در صنعت

به غیر از مصرف در چندین صنعت دیگر نیز کاربرد دارد. برخی از کاربردهای دیگر عبارتند از:

  • پولیش برای کالاهای چرمی یا برای پانسمان چرمی.
  • در خمیر چاپ پارچه برای ابریشم و کرپ.
  • برای سفت شدن چلوار
  • در پمادها و کرم ها به عنوان غلیظ کننده یا روان کننده، در لوسیون های مو یا دست چون ماندگاری را افزایش می دهد.
  • در خمیر دندان به عنوان یک عامل تعلیق عمل می کند.
  • به عنوان چسب در سیگار برای محکم کردن آن.

فواید صمغ کتیرا برای سلامتی

کاربرد بسیار وسیعی دارد، اما می توان از آن به عنوان غلیظ کننده و همچنین چسباننده و حتی تثبیت کننده و در صنایعی مانند کاغذ سازی، آرایشی و بهداشتی، صنایع نساجی و غیره استفاده کرد اما اگر چیزی در آن وجود داشته باشد که برای آن وجود داشته باشد. معروف است در زیر برخی از فواید سلامتی کتیرا ذکر شده است

گرمازدگی را درمان میکند

صمغ کتیرا خاصیت خنک کنندگی شگفت انگیزی دارد و به همین دلیل اغلب از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود که به خنک شدن بدن در فصل تابستان کمک می کند. به عنوان یک عامل خنک کننده عمل می کند و دمای بدن را کاهش می دهد. این به نوبه خود به توقف گرمازدگی کمک می کند. صمغ کتیرا برای کنترل خونریزی بینی که اغلب در فصل تابستان در کودکان اتفاق می افتد بسیار مفید است.

 افزایش قدرت در مردان

صمغ کتیرا یکی از بهترین داروها برای افزایش میل جنسی در مردان است. صمغ کتیرا یک داروی مقوی جنسی موثر است و بنابراین به تقویت میل جنسی در مردان کمک می کند. این یک درمان طبیعی موثر برای درمان هر نوع نارسایی جنسی در مردان است. صمغ کتیرا چه ترشح زودرس، چه ترشح غیرارادی یا شبانه باشد، به درمان همه آن کمک می کند.

 درمان بی اختیاری ادرار

صمغ کتیرا یک داروی فوق العاده مفید برای درمان بی اختیاری ادرار است. همچنین در صورت التهاب مجاری ادراری و انسداد ادرار به آرامش عضلات ادراری کمک می کند.

برای پوست و زیبایی مفید است

صمغ کتیرا برای پوست شما بسیار مفید است و زیبایی شما را افزایش می دهد. صمغ کتیرا دارای خواص ضد پیری است.

 افزایش سایز سینه در زنان

اکثر خانم ها از اندازه سینه های خود ناامید هستند. دوز روزانه کتیرا می تواند به افزایش سایز سینه زنانی که سینه های کوچکی دارند و می خواهند سایز خود را افزایش دهند کمک کند. این یک درمان گیاهی برای بزرگ کردن سینه ها است.

 درمان یبوست

خاصیت تصفیه کنندگی دارد و بنابراین برای درمان یبوست بسیار مفید است. به عنوان یک ملین عمل می کند و تسکین زیادی ایجاد می کند.

برای زنان پس از بارداری خوب است

خانم ها بعد از زایمان واقعا ضعیف می شوند. صمغ کتیرا برای کسب قدرت بدن عالی است. به مادر کمک می کند تا با چالش کنار بیاید. همچنین به کنترل جریان خون سنگین در طول قاعدگی کمک می کند. رسم خوردن لادو کتیرا در هند بسیار رایج است.

خلاصه ای از کاربردها و فواید کتیرا

به عنوان آرام بخش در داروهای سرفه و سرماخوردگی و درمان اسهال استفاده می شود. تعدیل سطح قند خون مفید است. به دلیل خاصیت چسبندگی موسیلاژینی، به عنوان جزئی از برخی از چسب های دندان مصنوعی استفاده می شود. به عنوان یک برنامه کاربردی برای سوختگی استفاده شده است.

برای اسهال و یبوست کاملا مفید است. می تواند تومورها را سرکوب کند و سیستم ایمنی را تحریک کند. همچنین به درمان زخم های دهان کمک می کند.

به تنظیم ضربان قلب کمک می کند. کافی است مقداری صمغ کتیرا را یک شب در آب خیس کنید و صبح آن را مصرف کنید تا اثر خنک کنندگی داشته باشید. به کاهش دمای بدن کمک می کند. به طور گسترده در غذاها و سس ها و برای غلیظ کردن بستنی استفاده می شود.

به طور گسترده ای به عنوان قوام دهنده و تثبیت کننده در سس های سالاد قابل ریختن از انواع معمولی و کم کالری استفاده می شود. از آن در سس های خوشمزه، پایه های چاشنی، ترشی های شیرین، مشروبات الکلی و سس مایونز استفاده می شود. آدامس ماندگاری خوبی به محصولات اسیدی می دهد.

از آن در نوشیدنی ها، پنیر فرآوری شده، پوشش های سالاد، سس های غذایی و پودینگ های مختلف استفاده می شود که هم خوشمزه است و هم خواص خنک کنندگی شگفت انگیزی دارد.

برای سفت کردن چلوار، کرپ و غیره استفاده می شود. کتیرا در امولسیون‌های دارویی، ژله‌ها، شربت‌ها، پمادها، مرهم‌ها و کرم‌ها به‌عنوان قوام‌دهنده، امولسیفایر و روان‌کننده استفاده می‌شود.

همچنین در اکسیرها و شربت های کم کالری استفاده می شود. این ماده به عنوان یک عامل تعلیق در خمیردندان های مختلف عمل می کند تا یک محصول خامه ای و درخشان ایجاد کند.

ماندگاری طولانی و خواص تشکیل فیلم آن را در لوسیون های مو، لوسیون ها و کرم های دست مفید می کند.

کتیرا در خمیر چاپ پارچه و اندازه ها برای ابریشم ها و کرپ های مرغوب استفاده شده است. همچنین در پانسمان چرم و در تهیه پولیش های چرم استفاده می شود.

در جلا دادن مبلمان، کف و اتو استفاده می شود. همچنین به عنوان یک چسب برای برگ های لفاف سیگار برگ های بازسازی شده نیز استفاده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا