Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص دارویی و درمانی گیاه تربد جهت پاکسازی دستگاه گوارش

مردم از ریشه تربد برای تهیه دارو استفاده می کنند. علیرغم نگرانی‌های جدی، این دارو برای تخلیه و پاکسازی روده‌ها (به عنوان یک تصفیه‌کننده) و برای افزایش جریان ادرار برای تسکین احتباس آب (به عنوان یک ادرارآور) استفاده می‌شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از چای سبز، زنیان و رزماری مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با گیاه تربد آشنا میکنیم.

خصوصیات گیاه تربد

گیاهی چند ساله با ساقه های بالارونده است. برگ‌هایش قلبی، شبیه به برگ عشقه و پوشیده از کرک است. گل‌های آن آبی است صمغ ساقه زیرزمینی تربد در طب سنتی استفاده میشود.
طعم ساقه ی زیرزمینی گیاه بی‌بو و بی مزه و تهوع آور است. پوست ساقه ی زیرزمینی مصرف دارویی دارد. به راحتی ساییده می شود و رنگ داخل آن سفید است. از نظر وزن سنگین و غیرشکننده است.

نام فارسی :تربد
تیره : پامچال Primulaceae
نام علمی:  Convolvulus turpethum L

ترکیبات شیمیایی تربد

در ریشه گیاه گلوکوزید یافت می‌شود. در گزارش دیگری آمده است که در ریشه گیاه مواد تور پتین، جالاپین، تورپتن، جالاپیک اسید، ایپوئیک اسید، تامپی کولیک اسید و والریانیک اسید یافت میشود. تربد اصولا حاوی رزین گلیکوزیدی (۸ تا ۲۰ درصد) است. سایر ترکیبات شامل مانیتول، قندها، نشاسته، بتا متیل اسکولتین و اگزالات کلسیم است. قسمت های مورد استفاده اش ریشه گیاه است.

خواص دارویی و درمانی گیاه تربد
خواص دارویی و درمانی گیاه تربد

طرز استفاده و مقدار مصرف تربد

دوز مناسب اش به عوامل مختلفی مانند سن، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز برای مصرف وجود ندارد. محصولات طبیعی همیشه بی خطر نیستند و دوز اش مهم است. نیم کوب آن با زنجبیل، شکر سرخ و آب گرم خورده شود. مقدار خوراکی آن از ریشه ۱۲ گرم و دم کرده آن ۲۰ گرم است و دوز مصرفی اش۰/۳ تا ۱ گرم است. ریشه گیاه مسهل قوی است و نباید روزانه بیش از نیم گرم مصرف شود.

خواص و اثربخشی تربد

به عنوان یک ملین استفاده می شود. در دوزهای کمتر به عنوان یک ملین عمل می کند و در دوزهای بزرگتر باعث پاکسازی فعال می شود.

یک گیاه ملین محرک است. این بدان معناست که حاوی موادی است که از دست دادن آب را افزایش می دهد و باعث انقباض عضلات روده برای بیرون راندن مدفوع می شود.

تخليه و پاك كردن روده ها (سكتري، تخليه كننده)، افزایش از دست دادن آب بدن با افزایش تولید ادرار (ادرارآور).

تب بر، مدر و کمی ملین است. برای تسکین دردهای مفاصل و نقرس و روماتیسم است.
در مارگزیدگی و عقرب زدگی نیز به کار می رود. برای خارج کردن و کاهش صفرا و اخلاط سوخته مفید است. مسهل بلغم غلیظ است.
برای پاک کردن بلغم و رطوبت رحم و معده است و برای بیماری های فلج، ناراحتی های اعصاب، سرفه های ناشی از رطوبت معده و همچنین برای سیاتیک نافع است. برای مالیخولیا، جنون و صرع مناسب است.

اثرات جانبی مصرف تربد

هنگام مصرف خوراکی اش ناامن است. اثرات قوی روی روده دارد که ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش شود، از جمله اسهال، استفراغ، و از دست دادن مواد معدنی مهم مانند پتاسیم.

خواص دارویی و درمانی گیاه تربد
خواص دارویی و درمانی گیاه تربد

اقدامات احتیاطی و هشدارهای در مصرف تربد

در حالی که استفاده از آن برای هر کسی غیرایمن است، افرادی که شرایط زیر را دارند باید به ویژه مراقب باشند تا از آن اجتناب کنند.

در حالی که استفاده از آن برای هر کسی ناامن است، برخی افراد باید به خصوص مراقب باشند تا از آن اجتناب کنند.

بارداری و شیردهی: در صورت بارداری استفاده از آن غیر ایمن است. ممکن است پریود شما شروع شود و این می تواند باعث سقط جنین شود.

مشکلات دستگاه گوارش، مانند زخم، بیماری کرون، یا سایر شرایط: در صورت داشتن یکی از این شرایط، اجتناب از تربد بسیار مهم است. می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و وضعیت شما را بدتر کند.

علائم آپاندیسیت (درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ): در صورت ابتلا به آپاندیسیت، ملین های محرک مانند تربد می توانند باعث آسیب شوند.

بارداری و شیردهی: استفاده از آن در دوران بارداری غیرایمن است. ممکن است پریود شما شروع شود و این می تواند باعث سقط جنین شود. استفاده از این در هنگام شیردهی غیرایمن است.

مشکلات دستگاه گوارش، مانند آپاندیسیت، زخم، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا سایر بیماری ها: اگر یکی از این بیماری ها را دارید از تربد استفاده نکنید. می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و وضعیت شما را بدتر کند.

عوارض جانبی موارد احتیاط و منع مصرف تربد

برای گرم مزاجان مضر است. باید پوست سیاه آن را بتراشند و با روغن بادام مخلوط یا روغن پسته و کتیرای ساییده شده بخورند.

فعل و انفعالات مصرف تربد

با ملین های محرک تداخل دارند: تربد نوعی ملین است که به آن ملین محرک می گویند. ملین های محرک باعث تسریع روده ها می شوند. مصرف تربد همراه با سایر ملین های محرک می تواند سرعت روده ها را بیش از حد افزایش دهد و باعث کم آبی بدن و کاهش مواد معدنی در بدن شود.

برخی از ملین های محرک عبارتند از بیزاکودیل (کورکتول، دولکولاکس)، کاسکارا، روغن کرچک و سنا.

با دیگوکسین (لانوکسین) تداخل دارد: تربد نوعی ملین است که به آن ملین محرک می گویند. ملین های محرک سطح پتاسیم را کاهش میدهد. سطوح پایین پتاسیم عوارض جانبی دیگوکسین (لانوکسین) را افزایش میدهد.

با وارفارین (کومادین) تداخل دارد: تربد می تواند به عنوان یک ملین عمل کند. در برخی افراد تربد می تواند باعث اسهال شود. اسهال می تواند اثرات وارفارین را افزایش داده و خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر وارفارین مصرف می کنید، از مصرف بیش از حد تربد خودداری کنید.

با قرص های آب (داروهای ادرارآور) تداخل دارند: تربد ملین است. برخی از ملین ها پتاسیم را کاهش میدهد. قرص های مدر همچنین می توانند پتاسیم را در بدن کاهش دهند. مصرف تربد همراه با قرص های مدر ممکن است پتاسیم بدن را بیش از حد کاهش دهد. برخی از «قرص‌های آب» که می‌توانند پتاسیم را کاهش دهند عبارتند از کلروتیازید (دیوریل)، کلرتالیدون (تالیتون)، فوروزماید (لاسیکس)، هیدروکلروتیازید، هیدرودیوریل، میکروزید) و غیره.

با لیتیوم تداخل دارد: تربد ممکن است اثری مانند قرص مدر یا ادرار آور داشته باشد. مصرف تربد ممکن است میزان خلاص شدن بدن از شر لیتیوم را کاهش دهد. این می تواند میزان لیتیوم را در بدن افزایش دهد و منجر به عوارض جانبی جدی شود. اگر لیتیوم مصرف می کنید، قبل از استفاده از این محصول با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. دوز لیتیوم نیاز به تغییر دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: محصولات گیاهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا