Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی زنجبیل دارای خواص زیادی بسیار زیادی است و تعجبی ندارد که مصرف این دمنوش برای قرن ها رواج داشته است. این دمنوش نه تنها به دلیل مزایای سلامتی بسیار شناخته شده است بلکه به دلیل تنوع طعم و عطرهای مختلفی که دارد بسیار محبوب می باشد.

دمنوش زنجبیل که از جنوب آسیا سرچشمه گرفته است و زنجبیل عمدتاً توسط چین و هند تولید می شود ، اگرچه در کشورهای دیگری همچون کارائیب ، شرق آفریقا ، برزیل و جامائیکا نیز کشت می شود. دمنوش زنجبیل با استفاده از ساقه یا ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود که با سایر گیاهان با طعم قوی از جمله هل و زردچوبه ارتباط تنگاتنگی دارد.

این دمنوش یکی از محبوب ترین دم کرده های طبیعی برای تهوع شناخته است. زنجبیل تازه از دیرباز یک راه حل مناسب برای رفع ناراحتی معده بوده است ، اما زنجبیل مجموعه وسیعی از مزایای سلامتی را دارد که فراتر از سلامت معده است. این دمنوش باعث تنظیم سطح قند خون ، افزایش ایمنی و کاهش درد می شود و مصرف این دمنوش راهی عالی برای سالم ماندن و زندگی خوب است. در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید و اطلاعات بیشتری در رابطه با این دمنوش گیاهی کسب کنید.

زنجبیل چیست ؟

زنجبیل قرن هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یکی از سالم ترین ادویه جات شناخته می شود. یکی از بهترین راه ها برای بهره مندی از این مزایای این گیاه نوشیدن یک دمنوش زنجبیل می باشد . زنجبیل سرشار از ترکیبات تقویت کننده سلامت بدن مانند ویتامین C ، اسیدهای آمینه و مواد معدنی مختلف مانند کلسیم ، روی ، سدیم ، فسفر و موارد دیگر است. دمنوش گیاهی زنجبیل یکی از ساده ترین و آرامش بخش ترین ، راه هایی است که می توانید از مزایای بی شمار این گیاه برای سلامتی خود استفاده کنید.

زنجبیل تازه زمانی برداشت می شود که گیاه شروع به پژمردگی می کند و ریشه آن شسته و خراشیده می شود ، تا از رشد گیاه جدید جلوگیری شود. می توانید ریشه زنجبیل یا پودر زنجبیل را از خواربارفروشی محلی خود خریداری کنید. دمنوش زنجبیل دارای طعم تند و معطری می باشد . اگر طعم دمنوش زنجبیل برای جوانه های چشایی شما بسیار شدید می باشد ، می توانید از لیمو یا عسل برای کاهش طعم این دمنوش استفاده کنید.

همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن
همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن

فواید دمنوش گیاهی زنجبیل برای سلامتی

با حالت تهوع مبارزه می کند

زنجبیل قرن ها به عنوان دارویی برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از تهوع صبحگاهی و استفراغ مسافرتی استفاده می شده است. تحقیقاتی که در کشور تایلند انجام شده است ، نشان می دهد که وقتی روزانه ۱ میلی گرم زنجبیل به زنان باردار داده شد ، از ۳۲ شرکت کننده ، ۲۸ نفر تهوع مربوط به دوران بارداری را کمتر احساس کرده اند. این مطالعه نشان داد که دمنوش زنجبیل هیچ عارضه جانبی قابل تشخیصی بر روی زنان باردار ندارد.

مطالعه دیگری که در مجله حمایتی درباره بیماری سرطان منتشر شد ، نشان داد که زنجبیل در درمان علائم تهوع در طول شیمی درمانی برای درمان سرطان بسیار موثر است. این مطالعه موثرترین دوز را بین ۵/۰ تا ۱ میلی گرم زنجبیل نشان داد. یک فنجان دمنوش زنجبیل به طور متوسط ​​حاوی ۲۵۰ میلی گرم زنجبیل است ، بنابراین شما باید دو تا چهار فنجان دمنوش زنجبیل را در روز بنوشید تا در درمان احساس تهوع بهترین نتیجه را بگیرید. این دمنوش همچنین می تواند به تسکین درد شکم به شما کمک کند و ناراحتی های ناشی از نفخ و گرفتگی عضلات را تسکین دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

زنجبیل می تواند سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای یا مبارزه با یک سرماخوردگی شدید تقویت کند. زنجبیل حاوی ترکیبات بیولوژیکی gingerol و shogaol است که با از بین بردن رادیکال های آزاد و سموم موجود در بدن  می توانند به سلامتی شما کمک کنند.

دمنوش زنجبیل همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری هایی که می توانند باعث بیماری شوند ، به بدن کمک می کند. علاوه بر این ، دمنوش زنجبیل می تواند به رفع احتقان قفسه سینه به شما کمک کند و با کاهش التهاب باعث تسکین گلو درد  شود. زنجبیل حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و منیزیم است که به تسریع بهبود سرماخوردگی به بدن  شما بسیار کمک می کند.

باعث بهبود سیستم تنفسی بدن می شود

نوشیدن دمنوش زنجبیل می تواند راهی بسیار مفید و آرام بخش برای از بین بردن اثرات آلرژی تنفسی شما باشد. رینیت آلرژیک ، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به محرک های رایج است. دمنوش زنجبیل برای جلوگیری از واکنش سیستم ایمنی بدن که باعث خس خس سینه ، خارش و آبریزش چشم و عطسه می شود ، بسیار مفید می باشد.

یکی از اجزای اصلی توانایی دمنوش زنجبیل در مبارزه با آلرژی  ترکیب ۶-جینجرول می باشد. این ترکیب باعث فعال شدن سلول های T در بدن می شود که مسئول واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به محرک های طبیعی هستند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ روی موش ها انجام شد ، موش هایی که رژیم غذایی حاوی ۲ درصد زنجبیل پودر شده دریافت کردند ، به طور متوسط ​​۲.۱ بار در مقایسه با موش های دیگر کمتر عطسه می کردند.

در حالی که هنوز هیچ مطالعه ای بر روی انسان انجام نشده است ، نتایج مطالعات روی حیوانات در درمان واکنش های آلرژیک با زنجبیل امیدوار کننده بوده است . در اصل ، زنجبیل به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می کند که می تواند گرفتگی و عطسه را برطرف کرده و حساسیت های بهاری و روزانه را کاهش دهد. دمنوش زنجبیل همچنین در حمایت از سلامت کلی ریه ها مفید می باشد و به از بین بردن مخاط ، پاکسازی مجاری تنفسی و سهولت تنفس کمک می کند. همچنین التهاب را کاهش می دهد که می تواند باعث  بهبود خس خس سینه و احساس محدودیت در قفسه سینه و گلو شود.

همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن
همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن

از گردش خون پشتیبانی می کند

گردش خون سالم می تواند از بروز بیماری های خطرناکی همچون لخته شدن خون در بدن فرد جلوگیری کند. نوشیدن دمنوش زنجبیل می تواند به حفظ گردش خون در سطوح مطلوب به بدن بسیار کمک کند. زنجبیل یک گشاد کننده عروق است که رگ های خونی را باز کرده و اجازه می دهد خون به راحتی درون رگ ها جریان داشته باشد.

دمنوش زنجبیل حاوی اسیدهای آمینه ، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد  که گردش خون را بهبود می بخشد و از سلامت قلب محافظت می کند و با جلوگیری از رسوب چربی در عروق ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین دمنوش زنجبیل حاوی ترکیباتی از جمله gingerol و zingerone است ، که به عنوان یک عوامل گرم کننده عمل می کنند و به طور موثر جریان خون را افزایش می دهند. توانایی زنجبیل در کاهش التهاب همچنین به شل شدن بافت ماهیچه های صاف در شریان ها و وریدها کمک می کند ، بنابراین گردش خون را بهبود می بخشد.

به کاهش وزن کمک می کند

اگر می خواهید سریعتر وزن کم کنید ، ممکن است بخواهید نوشیدن دمنوش گیاهی زنجبیل را به عنوان بخشی از برنامه رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. برخی از مطالعات نشان می دهد که نوشیدن دمنوش زنجبیل به طور کلی به کاهش وزن کمک می کند ، زنجبیل دارای ترکیبات خاصی است که کاهش وزن را آسان تر می کند.

دمنوش زنجبیل می تواند با سهولت تجزیه چربی ها در سیستم گوارش و جلوگیری از جذب چربی در روده ها به کاهش وزن بسیار کمک کند. همان ترکیباتی که به زنجبیل اجازه می دهد حالت تهوع را کاهش دهد ، ترکیباتی هستند که باعث افزایش کارایی دستگاه گوارش می شوند. اکثر مطالعات تجربی ثابت کرده اند که ریشه زنجبیل در تسریع کاهش وزن نقش بسیار موثری دارد ، در حالی که مطالعات بالینی نتایج محدودتری داشته اند.

درد و التهاب را کاهش می دهد

بسیاری از مردم از دردهای ناشی از ورزش یا بیماری های مزمن رنج می برند. مصرف این دمنوش می تواند به کاهش درد ماهیچه ای و درد مفاصل مرتبط با بیماری آرتریت ، گرفتگی های قاعدگی و آرتروز کمک کند. دلیل اصلی این مزیت برای سلامتی ، خواص ضد التهابی ریشه زنجبیل می باشد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله پزشکی منتشر شد ، نشان داد که این دمنوش در تسکین درد ناشی از بیماری آرتروز به فرد بسیار کمک می کند. این مطالعه به طور خاص بر درد زانو متمرکز بوده است و ۶۳ درصد از ۲۴۷ شرکت کننده ، احساس کردند که درد آرتروز آنها هنگام مصرف این دمنوش کاهش چشمگیری داشته است.

همچنین مطالعات در مورد دمنوش زنجبیل برای کاهش درد های ناشی از ناراحتی قاعدگی بسیار نوید بخش بوده است. در یک مطالعه دانشگاهی ، نشان داده شده است که دانشجویانی که ۵۰۰ میلی گرم پودر ریشه زنجبیل به مدت پنج روز استفاده کرده اند ، مدت زمان درد ناشی از گرفتگی عضلات و شدت درد در آنها بسیار کاهش یافته بود .

قند خون را تنظیم می کند

با افزایش نرخ ابتلا به بیماری دیابت در جهان ، محققان وقت و تلاش بیشتری را برای یافتن راه حل های مناسب برای درمان و پیشگیری از این بیماری صرف می کنند. تحقیقات انجام شده درباره  زنجبیل برای درمان بیماری دیابت با تنظیم سطح قند خون نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است.

محققان معتقدند زنجبیل با مهار آنزیم تجزیه کننده گلیکوژن که می تواند منجر به افزایش قند خون شود ، به تنظیم قند خون در بدن کمک می کند.همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعه در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک انجام شده است . بنابراین در حالی که نوشیدن این دمنوش لزوماً دیابت را درمان نمی کند اما می تواند به تنظیم سطح قند خون به شما بسیار کمک کند.

همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن
همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن

از سطوح کلسترول سالم پشتیبانی می کند

یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده بیماری های قلبی می باشد. عوامل دخیل در ابتلا به این بیماری عبارتند از سیگار کشیدن ، کلسترول بالا و رژیم غذایی ناسالم. اگر از کلسترول بالا رنج می برید و می خواهید سلامت خود را بدست آورید زنجبیل می تواند به شما کمک کند.

این دمنوش می تواند به کاهش تری گلیسیرید های خطرناک و کلسترول LDL ، معروف به کلسترول بد در بدن به شما بسیار کمک کند. این دمنوش می تواند گردش خون را افزایش داده و التهاب را در شریان ها کاهش دهد ، در حالی که کلسترول را کاهش می دهد. بنابراین خطر تجمع چربی در عروق را که می تواند باعث لخته شدن خون و حملات قلبی شود ، کاهش می دهد.

از سلامت مغز پشتیبانی می کند

مصرف این دمنوش می تواند عملکرد شناختی را در افراد میانسال بهبود بخشد ، زوال عقل را درمان کند و از بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. بیشتر این مزایا به خواص ضد التهابی ریشه زنجبیل نسبت داده می شود.

یک مطالعه انجام شده بر روی حیوانات در سال ۲۰۱۳ ، ارتباط بین استفاده از ریشه زنجبیل و کاهش علائم بیماری آلزایمر را نشان داده است. در این آزمایش به موش ها دوزهای مختلفی از عصاره ریشه زنجبیل به مدت ۳۵ روز داده شده است و از نظر عملکرد مغز مورد بررسی قرار گرفته اند.

موش های صحرایی که بیش از ۰۵/۰ میلی گرم عصاره ریشه زنجبیل به آنها داده شده بود از ضعف حافظه کوتاه مدت جلوگیری می کند. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف این دمنوش می تواند تأثیراتی در به تاخیر انداختن بیماری های آلزایمر و پارکینسون داشته باشد.

مصرف دمنوش گیاهی زنجبیل در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف این دمنوش در دوران بارداری هیچ گونه عوارضی ندارد. مصرف این دمنوش در دوران بارداری باعث کاهش استفراغ صبحگاهی در زنان باردار می شود و باعث بهبود گردش خون بدن مادر و در نتیجه انتقال بهتر مواد غذایی و اکسیژن به جنین می شود. اگر دارویی خاصی را مصرف می کنید ، بهتر است قبل از مصرف این دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. افرادی که سابقه سقط جنین ، خونریزی واژینال ، لختگی خون ، فشار خون پایین و دیابت دارند ، نباید از این دمنوش استفاده کنند.

همچنین مصرف این دمنوش در دوران شیردهی بسیار مفید می باشد و باعث افزایش میزان شیردهی و تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و کودک می شود. بهتر است قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید .

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی زنجبیل :

مصرف این دمنوش به طور کلی عوارض جانبی ندارد. محققان توصیه می کنند روزانه ۴ گرم زنجبیل برای سلامتی مصرف کنید. از آنجا که هر فنجان از این دمنوش گیاهی ، به طور معمول حاوی حدود ۲۵۰ میلی گرم است ، نیازی به نگرانی در مورد مصرف زیاد این گیاه وجود ندارد. با این حال برخی از عوارض جزئی وجود دارد که می تواند ناشی از مصرف دمنوش زنجبیل باشد. این عوارض عبارتند از :

سوزش سردل :

اگر به غذاهای تند عادت ندارید ، مصرف این دمنوش ممکن است باعث سوزش سر دل یا سوء هاضمه در شما شود. مصرف زیاد این دمنوش نیز می تواند باعث اسهال شود ، بنابراین با یک یا دو فنجان در روز شروع کنید و ببینید بدن شما به این دمنوش چگونه واکنش نشان می دهد.

سرگیجه :

از آنجا که دمنوش زنجبیل می تواند فشار خون شما را کاهش دهد ، ممکن است احساس سرگیجه یا سبکی سر را تجربه کنید.

همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن
همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن

تداخلات دارویی دمنوش گیاهی زنجبیل

زنجبیل حاوی سالیسیلات های طبیعی می باشد که در آسپرین ها استفاده می شود و مسئول رقیق شدن خون است. مصرف دمنوش زنجبیل و داروهای رقیق کننده خون می تواند ، خطر کبودی یا ایجاد عوارض جانبی را افزایش دهد. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون ، قبل از نوشیدن منظم دمنوش زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی زنجبیل :

دمنوش گیاهی زنجبیل را می توان با استفاده از پودر زنجبیل ، کیسه های چای و زنجبیل خام تهیه کرد. بهتر است از زنجبیل خام یا تازه برای تهیه این دمنوش استفاده کنید. برای دم کردن زنجبیل با استفاده از زنجبیل خام ، از دستور زیر استفاده کنید.

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ قطعه زنجبیل ۱ اینچی
  • ۸-۱۰ اونس آب
  • به میزان دلخواه شیرین کننده

دستورالعمل ها:

مرحله ۱: تهیه دمنوش

اگر از زنجبیل خام استفاده می کنید ، ابتدا باید زنجبیل را به قطعات کوچک خرد کنید و سپس درون آب بیندازید. اگر متوجه شدید که طعم زنجبیل برای شما بسیار قوی است ، می توانید مقدار بیشتری آب به ظرف خود اضافه کنید.

مرحله ۲: آب را بجوشانید

برای آزاد کردن طعم ها و ترکیبات سالم زنجبیل ، هنگام جوشاندن از آب جوش استفاده کنید . آب را بجوشانید و بلافاصله به فنجان زنجبیل رنده شده خود اضافه کنید و به مدت ده دقیقه بر روی حرارت دم کنید.

مرحله ۳ : طعم

این دمنوش می تواند طعم بسیار قوی و تندی  داشته باشد و بسیاری از افراد دوست دارند لیمو ، عسل یا شکر را به عنوان شیرین کننده به آن اضافه کنند ، تا طعم این دمنوش را متعادل کرده و تندی آن را کاهش دهند. همچنین می توانید طعم های دیگری مانند لیمو یا دارچین را به این ترکیب اضافه کنید. دمنوش زنجبیل لیمو بسیار محبوب است و تنها کاری که باید انجام دهید ، این است که چند برش لیمو یا مقداری آب لیمو به دستور بالا اضافه کنید.

سخن آخر

دمنوش گیاهی زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی خانگی برای انواع بیماریها از تهوع و معده درد گرفته تا کاهش کلسترول بالا و محافظت از عملکرد مغز استفاده می شود. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از این دمنوش گیاهی به عنوان جایگزین یا همراه با هرگونه دارو ، از پزشک خود مشاوره بگیرید. با وجود اینکه  دمنوش زنجبیل یک درمان مستقل نیست ، اما یک افزودنی ایده آل برای یک شیوه زندگی سالم است. یک فنجان دمنوش زنجبیل معطر تهیه کنید و از مزایای آرامش و سلامتی آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا