Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص و فواید آنتی اکسیدانی ضد سرطان بلوط و دمنوش آن

از بلوط علاوه بر استفاده دارویی، از آن برای برنزه کردن چرم استفاده می شود. قبلا از چوب بلوط برای ساخت ناوگان دریایی کشورهای اروپایی استفاده می شد. بلوط به عنوان غذای اصلی برای بومیان آمریکا و همچنین برای حیوانات وحشی در زمستان استفاده می شد. بلوط ها آجیل درختان بلوط هستند که به وفور در سراسر جهان رشد می کنند.

بلوط زمانی غذای اصلی جوامع مختلف بود، امروزه به وفور مصرف نمی شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از تربد، زنیان و رزماری مقالاتی منتشر شده است. اگرچه این آجیل مملو از مواد مغذی است، اما اغلب بحث می شود که آیا خوردن آنها بی خطر است یا خیر. این مقاله به شما می گوید که آیا بلوط خوراکی است یا خیر و به بررسی مواد مغذی، فواید و خطرات آن می پردازد.

درختچه بلوط

درختچه بلوط ۱-۶ سانتی متر طول و ۰.۸-۴ سانتی متر عرض دارد. به طور گسترده در آب و هوای معتدل کشت می شود و خاک های کمی اسیدی و با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. بلوط گیاه ملی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلستان، لهستان، آلمان، لتونی و صربستان است که نشان دهنده استقامت و قدرت است.

این درخت یا درختچه ای همیشه سبز یا برگریز است که حدود ۷۰ فوت ارتفاع و ۹ فوت عرض دارد. طول شاخه های درخت ۱۳۵ فوت است. برگها ساده، متناوب و به صورت مارپیچی اند. گلها تک پایه، زرد تا سبز و حدود ۱-۳ اینچ طول دارند که در اواسط بهار میرویند. برگ هایش همیشه به طور متناوب اند از نظر شکل متفاوت هستند: از کوچک، سخت، بیضی و دندانه دار، تا بزرگ، انعطاف پذیر تقریبا مانند برگ افرا.

گلها: بلوطها تک پایه هستند. به این معنا که، دارای گلهای نر و ماده مجزا هستند. میوه آنها، بلوط‌ها، آجیل‌هایی هستند که در کلاهک‌های فلس‌دار قرار گرفته‌اند. بلوط ها در ماه سپتامبر بالغ می شوند و از درختان می ریزند.

در گونه های برگریز و همیشه سبز یافت می شود که از مناطق معتدل سرد تا مناطق گرمسیری در اروپا، آمریکا، آسیا و شمال آفریقا گسترش می یابد. تعداد زیادی از گونه های بلوط در آمریکای شمالی یافت می شود. ایالات متحده دارای ۹۰ گونه، مکزیک دارای ۱۶۰ گونه است، اما ۱۰۹ گونه بومی هستند. دومین کشور از نظر تنوع بلوط با ۱۰۰ گونه چین است.

خواص و فواید بلوط و دمنوش آن
خواص و فواید بلوط و دمنوش آن

بلوط ها برای مصرف خوراکی بی خطر هستند

بلوط ها شهرت زیادی دارد زیرا حاوی تانن هستند. گروهی از ترکیبات گیاهی تلخ که در صورت مصرف زیاد ممکن است مضر باشند. تانن ها به عنوان یک ماده ضد مغذی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که توانایی بدن شما را برای جذب مواد مغذی ضروری از غذا کاهش می دهند. علاوه بر این، مصرف مقادیر زیاد تانن ممکن است منجر به اثرات نامطلوب سلامتی، مانند آسیب شدید کبد و سرطان شود.

با این حال، بیشتر تانن‌ها زمانی که بلوط‌ها برای مصرف آماده می‌شوند اغلب با خیساندن یا جوشاندن، از آن خارج می‌شوند. در حالی که هیچ مطالعه ای در مورد سمیت بلوط خام در انسان وجود ندارد، این آجیل به ندرت خام خورده می شود. در واقع، مردم هزاران سال است که با خیال راحت بلوط مصرف می کنند.

در حالی که بلوط های خام حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات گیاهی بالقوه مضر به نام تانن هستند، بلوط هایی که به درستی پخته شده اند تانن کمی دارند و به طور کلی برای خوردن آن بی خطر هستند.

ارزش غذایی بلوط

۲۸.۳۵ گرم آجیل بلوط (خام) ۱۱۰ کالری، ۷.۹۱ گرم رطوبت، ۱.۷۴ گرم پروتئین، ۶.۷۶ گرم چربی کل، ۰.۳۸ گرم خاکستر و ۱۱.۵۵ گرم کربوهیدرات فراهم می کند. ۱۹.۵۶ درصد مس، ۱۹.۳۱ درصد کل چربی، ۱۶.۴۸ درصد منگنز، ۱۱.۵۴ درصد ویتامین B6، ۸.۸۸ درصد کربوهیدرات، ۶.۲۵ درصد فولات، ۴.۸۴ درصد ایزولوسین، ۴.۷۷ درصد تریپتوفان، ۴.۷۷ درصد تریپتوفان، ۲۹ و ۶۴ درصد و ۴.۴. درصد منیزیم و ۴.۰۶ درصد ویتامین B5.

اگرچه مشخصات دقیق مواد مغذی به گونه بلوط بستگی دارد، اما همه آنها مملو از مواد مغذی ضروری هستند. بلوط ها به خصوص سرشار از پتاسیم، آهن، ویتامین های A و E و چندین ماده معدنی مهم دیگر هستند. به علاوه، این آجیل کالری کمی دارد. بیشتر کالری آنها به شکل چربی های غیراشباع سالم است.

یک وعده ۱ اونس (۲۸ گرم) از بلوط خشک حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: ۱۴۴

پروتئین: ۲ گرم

چربی: ۹ گرم

کربوهیدرات: ۱۵ گرم

فیبر: ۴ گرم

ویتامین A 44 درصد

ویتامین ای ۲۰ درصد

آهن: ۱۹ درصد

منگنز: ۱۹ درصد

پتاسیم: ۱۲ درصد

ویتامین B6 : 12 درصد

فولات: ۸ درصد

دانشمندان همچنین بیش از ۶۰ ترکیب گیاهی مفید را در بلوط شناسایی کرده اند، از جمله کاتچین، رسوراترول، کورستین و اسید گالیک – آنتی اکسیدان های قوی هستند. این آنتی اکسیدان ها با فواید سلامتی متعددی مانند کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و سرطان مرتبط هستند. بلوط ها مملو از چربی های سالم، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند. آنها به ویژه منابع خوبی از ویتامین های A و E هستند.

خواص و فواید بلوط و دمنوش آن
خواص و فواید بلوط و دمنوش آن

مزایای بالقوه دمنوش بلوط

بلوط ها ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند، به شرطی که به درستی آماده شوند و خام مصرف نشوند.

سلامت روده را بهبود میبخشد

باکتری های روده نقش کلیدی در سلامت شما دارند. عدم تعادل این باکتری ها با چاقی، دیابت و بیماری های روده مرتبط است. بلوط ها منبع عالی فیبر هستند که باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند. علاوه بر این، بلوط مدت‌هاست که به‌عنوان یک داروی گیاهی برای درمان درد معده، نفخ، حالت تهوع، اسهال و سایر شکایات رایج گوارشی استفاده می‌شود. در یک مطالعه ۲ ماهه بر روی ۲۳ بزرگسال مبتلا به سوء هاضمه مداوم، کسانی که ۱۰۰ میلی گرم عصاره بلوط مصرف کردند نسبت به کسانی که یک کپسول نشاسته ذرت مصرف کردند، درد کلی کمتری داشتند.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های شما در برابر آسیب ناشی از مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان ها کمک کند. بلوط ها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های A و E و همچنین ترکیبات گیاهی متعدد دیگری هستند. یک مطالعه حیوانی اشاره کرد که عصاره بلوط غنی از آنتی اکسیدان باعث کاهش التهاب در موش های مبتلا به آسیب تولید مثل می شود. گفته می شود، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

در طبیعت فراوان است

بیش از ۴۵۰ گونه بلوط در سراسر جهان وجود دارد. اینها عمدتا در نیمکره شمالی هستند. از پاییز تا اوایل بهار، می توانید صدها اگر نه هزاران بلوط بالغ را روی زمین زیر این درختان پیدا کنید. این آجیل برای علوفه بی خطر در نظر گرفته می شود، اما باید مراقب آجیل های فاسد باشید. نمونه های سبز و نارس نیز نباید جمع آوری شوند.

آن می تواند یک انتخاب غذای محلی و مغذی باشد. سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند ممکن است فواید زیادی داشته باشند. اینها شامل بهبود سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن است.

معایب احتمالی دمنوش بلوط

اگرچه بلوط فواید متعددی دارد، اما معایبی نیز دارد.

خواص و فواید بلوط و دمنوش آن
خواص و فواید بلوط و دمنوش آن

بلوط خام مضر است

همانطور که در بالا ذکر شد، تانن موجود در بلوط خام به عنوان یک ماده ضد مغذی عمل می کند و جذب برخی از ترکیبات غذایی را کاهش می دهد. آنها همچنین با سرطان های خاصی مرتبط هستند و ممکن است در صورت مصرف در مقادیر زیاد باعث آسیب کبدی شوند.

برخی افراد تهوع و یبوست ناشی از بلوط خام را گزارش می‌کنند، اگرچه این مورد توسط تحقیقات تایید نشده است. علاوه بر این، تانن ها طعم تلخی به این آجیل می دهند. بنابراین، خوردن خام اش توصیه نمی شود. می توانید به راحتی با جوشاندن یا خیس کردن تانن ها را از بین ببرید. این فرآیند تلخی آنها را از بین می برد و آنها را برای خوردن بی خطر می کند.

باعث واکنش های آلرژیک میشود

یک آجیل درختی است که یکی از رایج ترین آلرژن ها در سراسر جهان است. در واقع، تا ۱.۲ درصد از جمعیت ایالات متحده به یک یا چند آجیل درختی حساسیت دارند. واکنش های آلرژیک به بلوط از خارش خفیف، خارش گلو و آبریزش چشم تا آنافیلاکسی متغیر است. اگر به سایر آجیل‌های درختی حساسیت دارید، باید از بلوط‌ها اجتناب کنید، مگر اینکه پزشکتان آن‌ها را مصرف کند.

تهیه آن می تواند دشوار باشد

جمع آوری بلوط زمان بر است. اگرچه در طبیعت فراوان هستند. همچنین باید آنها را از تانن‌هایشان جدا کنید تا تلخی آن‌ها را کاهش دهید و مطمئن شوید که برای خوردن آن‌ها ایمن هستند. این کار را می توان با جوشاندن یا خیساندن انجام داد. اگرچه این فرآیند بسیار ساده است، اما ممکن است دست و پا گیر به نظر برسد. به خصوص از آنجایی که سایر آجیل ها به راحتی در دسترس هستند و خوردن آنها بسیار آسان تر است. بلوط ممکن است چندین جنبه منفی داشته باشد، از جمله واکنش های آلرژیک. علاوه بر این، بلوط های خام حاوی تانن های سمی هستند و مصرف آن توصیه نمی شود.

نحوه مصرف بلوط

بلوط‌های خام حاوی مقادیر زیادی تانن هستند. ماده‌ای شیمیایی که باعث تلخی آن‌ها می‌شود و احتمالا خوردن آن‌ها در مقادیر زیاد خطرناک نیست. با این وجود، حذف تانن ها به روش های مختلفی امکان پذیر است. یکی از این روش ها جوشاندن است. علوفه‌گران و دروگرها اغلب مراحل زیر را توصیه می‌کنند:

به دنبال کاملا بالغ و قهوه‌ای آن باشید که کلاهک‌های آن هنوز بسته است. از بلوط های سبز و نارس خودداری کنید، زیرا تانن بیشتری دارند.

کاملا بشویید تا هر گونه آلودگی مانند خاک و حشرات کوچک را از بین ببرید. هر آجیل فاسد را دور بریزید. پوسته های سخت را با استفاده از آجیل شکن جدا کنید. بلوط های خام را به مدت ۵ دقیقه یا تا زمانی که آب آن قهوه ای تیره شود، در قابلمه ای بجوشانید. آجیل ها را با آبکش صاف کنید و آب تیره آن را دور بریزید.

این مرحله را تکرار کنید تا آب شفاف بجوشد. پس از شسته شدن تانن ها، آجیل ها برای خوردن بی خطر در نظر گرفته می شوند. می توانید آنها را در فر با دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰ درجه سانتیگراد) به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای یک میان وعده سریع و مقوی بپزید.

برای مزه شیرین اش، سعی کنید آنها را با عسل تفت دهید یا بعد از پخت با شکر دارچینی بریزید. بلوط های خشک را نیز می توان برای استفاده در نان ها و شیرینی ها به آرد تبدیل کرد.

بلوط های علوفه ای باید تمیز، پوسته پوسته و جوشانده شوند تا سطح تانن های مضر آن ها کاهش یابد. سپس می توان آنها را برای یک میان وعده آسان برشته کرد یا برای پخت در آرد آسیاب کرد.

کلام آخر

بلوط های خام به دلیل داشتن تانن در صورت مصرف زیاد سمی هستند. با این حال، می توانید تانن ها را با جوشاندن یا خیساندن حذف کنید. بلوط هایی که به درستی آماده شده باشند کاملا خوراکی هستند و سرشار از مواد مغذی مانند آهن و منگنز هستند. آنها را می توان آسیاب کرد. اگر علاقه مند به جست و جوی علوفه و تهیه غذای خود در طبیعت هستید، آن می توانند یک مکمل فریبنده در رژیم غذایی شما باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا