Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص بینظیر ضد سرطانی دمنوش سورنجان چیست؟


گیاه سورنجان (گل حضرتی) از خانواده گیاهی Colchicaceae است. در اواخر تابستان و اوایل پاییز گل می دهد. این گل به عنوان یک گیاه زینتی در مناظر استفاده می شود. همچنین برای مصارف دارویی کشت می شود. البته به عنوان دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود. تمام قسمت‌های گیاه در هنگام بلع سمی هستند و ریشه‌ها حتی می‌توانند در صورت تماس باعث تحریک پوست شوند. به عنوان یک درمان دارویی، سورنجان معمولا در طب هومیوپاتی به عنوان یک عصاره گیاهی برای درمان نقرس و التهاب استفاده می شود. به دلیل شهرتش به عنوان یک گیاه سمی، از قرن هجدهم فقط در پزشکی استفاده می شد. نشریه جهان شیمی فیزیک از تربد، رازیانه و چای سبز مقالاتی منتشر کرده است. در این مطلب شما را با گیاه سورنجان آشنا میکنیم.

گیاه سورنجان (گل حضرتی)

گیاهان سورنجان خانواده سوسن ها هستند و اغلب برای گل های بلند و زینتی خود کشت می شوند. این گیاه چند ساله تقریبا به ارتفاع ۰.۳ متر رشد می کند و دارای گلهای بنفش کم رنگ و ریشه مخروطی گوشتی (بنه) است. بنه طعمی تلخ، تند و بوی تربچه دارد. ۱، ۲ برگ کم ارتفاع در اطراف پایه گیاه قرار گرفته اند که از پیاز رشد می کنند. در فصل بهار، این گیاه برگ دارد اما شکوفه نمی‌دهد. این گیاه بومی علفزارها، جنگل‌ها و سواحل رودخانه‌ها در ایرلند، انگلستان و بخش‌هایی از اروپا است و در بیشتر نقاط جهان کشت می‌شود.

سورنجان در اواخر تابستان و پاییز شکوفا می‌شود و گل‌های سفید یا بنفش کم‌رنگ تولید می‌کند که به تنهایی روی ساقه‌های گل ایستاده که ۴ تا ۱۲ اینچ (حدود ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) رشد می‌کنند. برگها در زمستان و اوایل بهار و پس از از بین رفتن گلها ظاهر می شوند. هنگامی که برگها می ریزند، معمولا در اوایل تابستان، سورنجان قبل از گلدهی دوباره به یک دوره خواب کوتاه می رود. عمدتا در اروپای مرکزی و جنوبی، آلمان، یونان، اسپانیا، ترکیه و انگلستان یافت می شود.

یک نقطه در آفتاب کامل به مدت شش ساعت در روز یا بیشتر، یا نیمه آفتاب به مدت چهار تا شش ساعت در روز، برای سورنجان ایده آل است. بنه‌ها زمانی که در مناطق مرطوب کاشته می‌شوند مستعد پوسیدگی هستند، بنابراین باغ‌های سنگی یا مناطقی با خاک شنی یا لومی که دارای زهکشی خوب هستند، معمولا بهترین محیط‌های رشد را فراهم می‌کنند. این گیاه محدوده pH وسیعی را تحمل می کند و در خاک هایی با pH بین ۴.۵ تا ۷.۵ رشد می کند.

سورنجان را می توان در تابستان در باغ کاشت. بنه ها به فاصله ۶ اینچ (حدود ۱۵ سانتی متر) از هم و ۳ اینچ (حدود ۸ سانتی متر) عمق کاشته می شوند. در تابستان، آب باید کاهش یابد تا بنه ها به دوره خواب بروند.

سورنجان را می توان در داخل یک کاسه سنگریزه پر از آب نیز در داخل خانه پرورش داد. سنگریزه ها باید کاسه را به عمق ۲ اینچ (حدود ۵ سانتی متر) پر کنند. بنه ها را می توان در بالای سنگریزه ها قرار داد.

خواص بینظیر دمنوش سورنجان
خواص بینظیر دمنوش سورنجان

کشت و جمع آوری گیاه سورنجان

این گیاه خاک های سبک (شنی)، متوسط ​​(لومی) و سنگین (رسی) را ترجیح می دهد و به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. این گیاه خاک های اسیدی، خنثی و بازی (قلیایی) را ترجیح می دهد. می تواند در نیمه سایه یا بدون سایه رشد کند. به خاک مرطوب نیاز دارد. بذر را به محض رسيدن در اوايل تابستان در بستر بذر و يا در چارچوب سرد مي كارند. جوانه زنی می تواند بسیار کند باشد و در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد تا ۱۸ ماه طول می کشد. بهتر است بذر را بکارید تا نیازی به پیوند نهال در سال اول رشد آنها نباشد. کودهای مایع در اولین تابستان استفاده می شود تا از تغذیه کافی اطمینان حاصل شود.

نهال‌ها را پس از خوابیدن بیرون می‌آورند و در هر گلدان شاید دو گیاه قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند تا حداقل چند سال در گلخانه یا قاب رشد کنند. نهال ها ۴ تا ۵ سال طول می کشد تا به اندازه گل دهند.

ترکیبات شیمیایی سورنجان

ترکیبات شیمیایی اصلی فعال یک ماده قلیایی بسیار سمی به نام کلشیسین است. علاوه بر کلشی سین، دمکولسین و سایر آلکالوئیدها نیز وجود دارد. آنها همچنین حاوی رزین به نام کلچی کورسین، روغن، گلوکز و نشاسته هستند.

کلشی سین اصلی ترین ماده فعال موجود در سورنجان است و در غلظت تقریبا ۰.۶ درصد بنه وجود دارد. غلظت ممکن است در دانه‌ها از ۱% بیشتر تجاوز کند. با این حال، گل‌ها و دانه‌های خشک شده حاوی ۱۵ برابر برگ‌ها کلشی‌سین هستند. کلشی سین از تقسیم سلولی طبیعی جلوگیری می کند، به ویژه با تداخل در رشد میکروتوبول و میتوز در طول تقسیم سلولی. همچنین ممکن است با عملکرد طبیعی آدنوزین مونوفسفات حلقوی یا غشای سلولی تداخل داشته باشد.

دوز مصرفی سورنجان

کلشیسین ۱ تا ۲ میلی گرم یک دوز خوراکی معمولی برای نقرس است که مربوط به دانه سورنجان ۲۰۰ میلی گرم یا بنه ۲۵۰ میلی گرم است. کلشی سین همچنین برای استئوآرتریت زانو، یبوست مقاوم به درمان، پریکاردیت عودکننده، تظاهرات پوستی پورپورای هنوخ-شونلاین، پورپورای ترومبوسیتوپنی مزمن مقاوم به درمان مورد مطالعه قرار گرفته است.

خواص بینظیر دمنوش سورنجان
خواص بینظیر دمنوش سورنجان

دمنوش سورنجان

میتوانید مقداری از گیاه خشک شده را در قوری دم کنید و با عسل میل بفرمایید.

موارد منع مصرف سورنجان

بارداری / شیردهی: اطلاعات مربوط به ایمنی و اثربخشی در بارداری و شیردهی متناقض است. اگرچه هیچ اثر جهش‌زایی در تعداد کمی از جنین‌های انسانی در معرض کلشی‌سین گزارش نشده است، ناهنجاری‌های اسپرم در مردان تحت درمان با کلشی‌سین گزارش شده است. اثرات مشاهده شده آزواسپرمی و تعداد غیر طبیعی کروموزوم ها از جمله تریزومی بود که باعث سندرم داون می شود.

زنان و مردان آنها که قصد بارداری دارند باید از استفاده از سورنجان به دلیل عوارض بالقوه و اطلاعات محدود موجود برای استفاده در انسان اجتناب کنند.

فعل و انفعالات سورنجان

از مصرف در بیمارانی که کلشیسین مصرف می کنند خودداری کنید. در بیمارانی که سیکلوسپورین، جمفیبروزیل، آنتی بیوتیک های ماکرولید و خار مریم مصرف می کنند، احتیاط لازم است.

اختلالات گوارشی (مانند اسهال، استئاتوره، سندرم سوءجذب برگشت پذیر) به دنبال استفاده درمانی حاد از کلشی سین شایع هستند. ممکن است ناراحتی شدید معده، شوک ایجاد کند و رشد طبیعی سلول را مهار کند.

خواص دمنوش ترنجان

بنه و دانه هر دو ضد درد، ضد روماتیسم، تهوع و استفراغ هستند. آنها عمدتا در درمان نقرس و شکایات روماتیسمی استفاده می شوند که معمولا با یک دیورتیک قلیایی همراه است. لوسمی با موفقیت با سورنجان درمان شده و همچنین این گیاه برای درمان یک بیماری مزمن که با زخم‌های مکرر و لوسمی مشخص می‌شود، استفاده شده است. این گیاه بسیار سمی است و نباید برای زنان باردار یا بیماران کلیوی تجویز شود و فقط باید زیر نظر پزشک متخصص استفاده شود.

این گیاه و عصاره های آن برای درمان نقرس و اختلالات التهابی مربوطه استفاده می شود. سورنجان ممکن است هپاتیت و سیروز را بهبود بخشد و ممکن است در رژیم های شیمی درمانی پتانسیل خوبی داشته باشد. با این حال، هیچ کارآزمایی بالینی برای حمایت از استفاده از سورنجان در دسترس نیست.

نقرس

این گیاه و عصاره های آن برای درمان نقرس و اختلالات التهابی مربوطه استفاده می شود. تحقیقات هیچ داده ای در مورد استفاده از سورنجان برای نقرس نشان نمی دهد.

عامل ضد سرطان

از آنجایی که کلشی سین میتوز را در طول متافاز متوقف می کند، تصور می شد که به عنوان یک عامل ضد سرطان مفید باشد. اگرچه این دارو در شرایط آزمایشگاهی و در برخی از مدل‌های in vivo فعالیت ضد نئوپلاستیکی را نشان داد، سمیت این دارو در انسان استفاده محدودی دارد. استفاده از کلشیسین با دوز کمتر در رژیم های شیمی درمانی ممکن است سمیت کلی را کاهش دهد.

هپاتیت/سیروز مزمن

کلشی سین برای اثربخشی آن در محدود کردن پیشرفت هپاتیت مزمن و سیروز بررسی شده است. با این حال، یک کارآزمایی بالینی، تصادفی و کنترل شده با دارونما روی ۵۵ بیمار مبتلا به سیروز الکلی، هیچ شواهدی از اثر مفید کلشی سین در بقا یا بروز عوارض نشان نداد. به نظر می رسد که التهاب را کاهش می دهد، سنتز کلاژن را مهار می کند، و تخریب کلاژن را افزایش می دهد، در نتیجه پیشرفت بیماری و فیبروز را کند می کند و احتمالا زمان بقا را افزایش می دهد. درمان سیروز صفراوی اولیه کارایی یکسانی را در درمان خارش نشان داد. با این حال، فقط متوترکسات بافت شناسی کبد را بهبود می بخشد. استفاده ترکیبی از کلشی سین با متوترکسات و اسید اورسودوکسی کولیک ممکن است مفید باشد.

فیبروز ریوی ایدیوپاتیک

یک کارآزمایی آینده‌نگر تصادفی‌شده و کنترل‌شده روی ۲۶ بیمار تحت درمان با کلشی‌سین یا پردنیزون، هیچ بهبودی را با هر یک از این داروها نشان نداد. یک مطالعه آینده‌نگر و غیرتصادفی‌ با استفاده از کلشی‌سین و/یا D-penicillamine با پردنیزون، پیشرفت فیبروز ریوی ایدیوپاتیک را متوقف نکرد. مطالعه ای که کلشی سین، اکسیژن و پردنیزون را بدون درمان مقایسه کرد، تفاوتی در بقا نشان نداد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا