Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه کوهوش سیاه چیست؟ عوارض و فواید فوق العاده آن در بانوان



گیاهان دارویی جایگاه ویژه ای در طب سنتی و درمان بیماری ها دارند. گیاه کوهوش سیاه یکی از این گیاهان دارویی است که بسیار در بین زنان شناخته شده است و با عنوان و نام گیاه زنان یاد می شود.

از گل‌ها و ریشه‌های آن معمولاً در طب سنتی بومیان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفتند، و امروزه یک مکمل سلامتی محبوب برای زنان است که ادعا می‌شود به علائم یائسگی، باروری و تعادل هورمونی کمک می‌کند.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با تاثیرات و فواید و عوارض جانبی مصرف این گیاه شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

کوهوش سیاه چیست؟

کوهوش سیاه با نام علمی (Cimicifuga racemosa) و (Actaea racemosa) یک گیاه گلدار و چند ساله است که بومی آمریکای شمالی است. این گیاه گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده Ranunculaceae است. سوابق نشان می‌دهد که بومیان آمریکا قرن‌ها پیش از آن برای درمان بی‌نظمی‌های قاعدگی، علائم یائسگی و تسهیل زایمان استفاده کردند.

ممکن است موثر باشد زیرا به عنوان یک فیتواستروژن عمل می کند، یک ترکیب گیاهی که عملکرد هورمون استروژن را تقلید می کند. با این حال، در مورد اینکه آیا گیاه کوهوش سیاه را می توان به عنوان یک فیتواستروژن واقعی طبقه بندی کرد، بحث هایی وجود دارد.

صرف نظر از این، به نظر می رسد کوهوش سیاه برای تسکین علائم یائسگی مفید است. با این حال، شواهدی برای کاربردهای دیگر آن وجود ندارد.

نام های دیگر گیاه کوهوش سیاه

این گیاه با نام های Black cohosh و Black cohosh root شناخته می شود. نام‌های دیگر برای این گیاه، که عمدتاً تاریخی هستند، عبارتند از مار مار، حشره سیاه، علف زنگی، ماکروتیس و علف هرز روماتیسم، شمع پری یا پری است.

ترکیبات  کوهوش سیاه

ترکیبات شیمیایی موجود به طور قابل توجهی متفاوت هستند مواد موجود در گیاه کوهوش سیاه که ممکن است باعث فعالیت آن شوند عبارتند از گلیکوزیدهای تری ترپن مانند اکتئین،رزین ها، مانند سیمی سیفوگین؛ و مشتقات اسید معطر مانند اسیدهای کافئیک، ایزوفرولیک و فوکینولیک

"<yoastmark

شکل گیاه کوهوش سیاه

این گل وحشی چند ساله علفی ۳-۷ اینچ ارتفاع دارد. ساقه ها سبز روشن و بدون کرک هستند، در حالی که برگ های مرکب بزرگ دو پره یا سه پره با ۱۰ برگچه یا بیشتر است. معمولاً ۳ یا ۵ برگچه در پارتیشن های نهایی هر برگ مرکب با هم گروه بندی می شوند. برگه های منفرد تا ۴ اینچ طول و ۳ اینچ عرض دارند. آنها به رنگ سبز متوسط، بدون کرک و نیزه ای تقریباً بیضی شکل هستند. حاشیه این برگچه ها دندانه های درشت دارند. برگچه های انتهایی اغلب به صورت کم عمق تا عمیق شکاف دارند.

آیا کوهوش سیاه همان کوهوش آبی است؟

نه،کوهوش سیاه را نباید با گیاه کوهوش آبی (Caulophyllum thalictroides)، کوهوش سفید، حشره، Cimicifuga foetida یا انگور سفید اشتباه گرفت.

این گیاهان اثرات متفاوتی نسبت به گیاه کوهوش سیاه دارند. علاوه بر این، کوهوش آبی و کوهوش سفید می توانند سمی باشند

فواید کوهش سیاه

کوهوش سیاه دارای تعدادی فواید بالقوه است. بیشتر آنها به سلامت زنان یا تعادل هورمونی مربوط می شود. با این حال، به استثنای علائم یائسگی، برای موارد زیر نیز استفاده می شود.

بهبود یائسگی با کوهوش سیاه

یائسگی زمانی شروع می شود که قاعدگی یک زن به مدت ۱۲ ماه متوقف شود. کاهش علائم یائسگی دلیلی است که بیشتر مردم از کوهوش سیاه استفاده می کنند و یکی از مواردی است که قانع کننده ترین شواهد برای حمایت از آن دارد.

در یک مطالعه بر روی ۸۰ زن یائسه که دچار گرگرفتگی بودند، آنهایی که روزانه ۲۰ میلی گرم کوهوش سیاه را به مدت ۸ هفته مکمل دریافت کردند، گرگرفتگی کمتر و شدیدتر را نسبت به قبل از شروع مکمل گزارش کردند.

علائم یائسگی

برای کاهش علائم یائسگی زیر می توان از کوهوش سیاه استفاده کرد:

گرگرفتگی

تعریق بیش از حد یا تعریق شبانه

از دست دادن خاصیت ارتجاعی و رطوبت در ولو و بافت های واژن

درد هنگام مقاربت

اختلالات خواب

تغییرات خلقی، مانند عصبی بودن و تحریک پذیری

کاهش میل جنسی یا انگیزه

تپش قلب

زنگ زدن در گوش

سرگیجه

کاهش تراکم استخوان در زنان یائسه

بیماری قلبی در زنان یائسه

کاهش عملکرد ذهنی در زنان یائسه

کوهوش سیاه در بارداری

اگر در حال انجام درمان های باروری هستید، کوهوش سیاه ممکن است شانس بارداری شما را افزایش دهد، بنابراین اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، ممکن است یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه کند که آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

تحقیقات نشان می دهد که کوهوش سیاه ممکن است اثربخشی داروی باروری Clomid (کلومیفن سیترات) را در افرادی که نابارور هستند بهبود بخشد و شانس باردار شدن آنها را افزایش دهد.

سه مطالعه کوچک انسانی نشان می‌دهد که میزان بارداری یا تخمک‌گذاری در زنان مبتلا به ناباروری که مکمل‌های کوهوش سیاه را همراه با Clomid مصرف کرده‌اند، بهبود یافته است.

در طب سنتی بومیان آمریکا، گیاه کوهوش سیاه اغلب برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می شد.

با این حال، این مکمل برای القای زایمان و سقط جنین استفاده شده است، و اگرچه شواهدی برای حمایت از آن در این مورد وجود ندارد، برخی از افراد موفقیت را گزارش می‌کنند. صرف نظر از این، زایمان باید فقط با دستور یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی واجد شرایط انجام شود.

حتما قبل از مصرف این گیاه با یک پزشک متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید و پس از تائید او این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

"<yoastmark

تندرستی بانوان با گیاه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه همچنین برای تعدادی از اهداف دیگر مربوط به سلامت زنان استفاده می شود. با این حال، شواهدی که از این مزایا حمایت می‌کنند به اندازه شواهدی که از مزایای آن برای یائسگی و باروری حمایت می‌کنند، قوی نیستند.

در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که زنان ممکن است از کوهوش سیاه برای حفظ تعادل هورمونی استفاده کنند:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS). مصرف مکمل کوهوش سیاه ممکن است شانس باردار شدن در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را در Clomid افزایش دهد. در صورت ابتلا به PCOS مصرف مکمل کوهوش سیاه نیز ممکن است به تنظیم چرخه شما کمک کند.

فیبروم ها یک مطالعه ۳ ماهه روی ۲۴۴ زن یائسه نشان داد که مصرف روزانه ۴۰ میلی گرم گیاه کوهوش سیاه ممکن است اندازه فیبروم های رحمی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد .

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD). اگرچه برخی ادعاهای آنلاین مبنی بر اینکه گیاه کوهوش سیاه می تواند به PMS یا PMDD کمک کند وجود دارد، هیچ مدرک قابل توجهی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

تاثیر  کوهوش سیاه بر سرطان سینه

در دو مطالعه انسانی، مصرف کوهوش سیاه با کاهش خطر سرطان سینه مرتبط بود.

در مطالعات لوله آزمایش، عصاره کوهوش سیاه فعالیت ضد استروژنی از خود نشان داد و به کند کردن گسترش سلول‌های سرطان سینه کمک کرد

با این حال، برای درک ارتباط بین سرطان سینه و کوهوش سیاه باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

اثر گیاه کوهوش سیاه بر سلامت روان

کوهوش سیاه ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت روان، به ویژه در زنان یائسه داشته باشد.

یک مرور مطالعات استفاده از مکمل های گیاهی را برای اضطراب و افسردگی در زنان یائسه بررسی کرد. محققان دریافتند که مصرف مکمل با کوهوش سیاه تاثیری بر اضطراب ندارد، اما با بهبود قابل توجهی در علائم روانی مرتبط است.

با این حال، قبل از درک کامل اثر گیاه کوهوش سیاه بر سلامت روان، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

فواید کوهوش سیاه برای خواب

اگرچه شواهد کمی وجود دارد که کوهوش سیاه می تواند خواب را بهبود بخشد، ممکن است به کاهش علائمی که باعث اختلال خواب در زنان یائسه می شود، مانند گرگرفتگی کمک کند.

با این حال، یک مطالعه کوچک روی ۴۲ زن یائسه نشان داد که به نظر می رسد مصرف مکمل کوهوش سیاه مدت و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

مطالعه دیگری اشاره کرد که ترکیبی از کوهوش سیاه و سایر ترکیبات – از جمله شاه توت، روی، زنجبیل و اسید هیالورونیک – به بهبود گرگرفتگی که با بی خوابی و اضطراب مرتبط است کمک می کند.

با این حال، سخت است که بگوییم گیاه کوهوش سیاه یا یکی از مواد ترکیبی مفید این مخلوط بوده است.

"<yoastmark

اثر کوهوش سیاه برای کاهش وزن

زنان یائسه ممکن است در معرض خطر افزایش وزن ناخواسته باشند، زیرا سطح استروژن آنها به طور طبیعی کاهش می یابد.

از نظر تئوری، چون کوهوش سیاه ممکن است اثرات استروژنی از خود نشان دهد، ممکن است اثر مفید کمی بر مدیریت وزن در زنان یائسه داشته باشد.

مقدار مصرف و نحوه مصرف گیاه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه به شکل کپسول، عصاره مایع یا چای موجود است.

کوهوش سیاه اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای ۴۰ تا ۱۲۸ میلی گرم خوراکی روزانه تا یک سال استفاده می شود.

توصیه های دوز بین مارک های کوهوش سیاه بسیار متفاوت است. دوزهای معمول روزانه بین ۲۰ تا ۱۲۰ میلی گرم عصاره یا پودر کوهوش سیاه استاندارد است.

برای علائم یائسگی، مصرف حداقل ۲۰ میلی گرم کوهوش سیاه در روز – که اکثر برندها ارائه می کنند – موثر به نظر می رسد.

برخی از متخصصان بهداشت ادعا می کنند که گیاه کوهوش سیاه را نباید بیش از ۶ ماه تا ۱ سال مصرف کنید، زیرا پتانسیل اندکی آن برای آسیب کبدی است.

از آنجایی که مکمل‌ها عمدتاً تابع مقررات پس از فروش توسط دولت هستند، باید مکمل‌های کوهوش سیاه را انتخاب کنید که از نظر کیفیت توسط شخص ثالث آزمایش شده‌اند. برخی از این سازمان‌های تست شخص ثالث شامل ایالات متحده داروسازی (USP) و ConsumerLab هستند.

سرطان سینه پس از یائسگی: روزانه یک تا چهار قرص ۲.۵ میلی گرمی به مدت ۶ ماه همراه با تاموکسیفن یا ۲۰ میلی گرم روزانه به صورت خوراکی به مدت یک سال.

بیماری قلبی پس از یائسگی: ۴۰ میلی گرم روزانه به مدت ۳ ماه، قطع و سپس برای ۳ ماه دیگر مصرف شود.

عملکرد ذهنی در زنان یائسه: ۱۲۸ میلی گرم در روز به مدت ۱ سال.

تراکم استخوان در زنان یائسه: ۴۰ میلی گرم در روز تا ۳ ماه.

تسکین علائم یائسگی: با مصرف ۴۰ قطره از مخلوط گیاهان خوراکی یک یا دو بار در روز به مدت ۲۴ هفته، علائم یائسگی تسکین می یابد.

"<yoastmark

مصرف بیش از حد گیاه کوهوش سیاه

برای اطمینان از ایمنی خود و به حداقل رساندن خطر آسیب کبدی، بیش از دوز توصیه شده روزانه مکمل کوهوش سیاه که انتخاب می کنید مصرف نکنید.

اگر می توانید، مکملی را خریداری کنید که توسط یک سازمان شخص ثالث مانند ConsumerLab یا USP آزمایش شده است تا مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده مکمل با ادعاهای روی برچسب مطابقت دارند.

عوارض جانبی کوهوش سیاه

کوهوش سیاه دارای برخی عوارض جانبی بالقوه است، اما معمولاً خفیف هستند. آنها عبارتند از ناراحتی گوارشی، حالت تهوع، بثورات پوستی، عفونت، درد عضلانی، درد یا بزرگ شدن سینه، و لکه بینی یا خونریزی خارج از چرخه قاعدگی.

در حال حاضر لیست کامل عوارض جانبی شناخته شده استفاده از کوهوش سیاه شامل موارد زیر است:

ترشحات غیر طبیعی یا افزایش یافته واژن

خونریزی واژینال یا تحریک جریان قاعدگی

ضربان قلب غیر طبیعی یا فشار خون تغییر یافته، معمولاً کاهش می یابد

لخته شدن خون، به خصوص در پاها

عود سرطان سینه

تجمع مایع

سردرد

تحریک پذیری، بدخلقی، افسردگی

درد یا حساسیت سینه

ناراحتی قفسه سینه

یبوست

آسیب یا نارسایی کبد

عفونت هپاتیت

ضعف عضلانی

تحریکات یا ضایعات جزئی پوست

التهاب چشم

تهوع و استفراغ

سرگیجه یا سرگیجه

رشد بیش از حد پوشش داخلی رحم

تشنج

تعریق بیش از حد

تورم عمومی

خستگی

اختلالات بینایی خفیف

افزایش وزن

"<yoastmark

عوامل افزایش دهنده عوارض جانبی

عواملی که احتمال عوارض جانبی به کوهوش سیاه را افزایش می دهند عبارتند از:

شرایط حساس به هورمون، مانند سرطان سینه و رحم و اندومتریوز

اختلالات تشنجی

بیماری کبد

سابقه سکته مغزی

شرایط مربوط به لخته شدن خون

دارویی که فشار خون را کاهش می دهد

داروهای استروژن و درمان های جایگزین هورمونی، داروهای رقیق کننده خون و ضد پلاکت، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

مصرف الکل

موارد احتیاط در استفاده گیاه کوهوش سیاه

بارداری و شیردهی: استفاده از کوهوش سیاه در دوران بارداری یا شیردهی ممکن است خطرناک باشد. ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد یا بر نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد.

سرطان سینه: کوهوش سیاه ممکن است سرطان سینه موجود را بدتر کند. افرادی که سرطان سینه دارند یا در گذشته سرطان سینه داشته اند و افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند باید از گیاه کوهوش سیاه خودداری کنند.

شرایط حساس به هورمون، از جمله اندومتریوز، فیبروم، سرطان تخمدان، سرطان رحم و غیره: کوهوش سیاه تا حدودی مانند استروژن در بدن عمل می کند. ممکن است شرایط حساس به استروژن را بدتر کند. اگر شرایطی دارید که ممکن است تحت تأثیر هورمون های زنانه باشد، کوهوش سیاه مصرف نکنید.

بیماری کبد: کوهوش سیاه ممکن است در برخی افراد باعث آسیب کبدی شود. اما مشخص نیست که چند بار این اتفاق می افتد. تا زمانی که بیشتر مشخص نشود، افراد مبتلا به بیماری کبد باید از مصرف گیاه کوهوش سیاه خودداری کنند.

همچنین اگر مکمل یا دارویی مصرف می کنید که ممکن است به کبد شما آسیب برساند، نباید به همراه آن کوهوش سیاه مصرف کنید.

کم خونی: یک مطالعه اخیر روی حیوانات مشاهده کرد که کوهوش سیاه در دوزهای بالا با آسیب گلبول های قرمز خون مرتبط است که منجر به کم خونی می شود. پس اگر به کم خونی مبتلا هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

از آنجایی که کوهوش سیاه به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، ممکن است برخی از عوارض جانبی را تجربه کنید که هنوز به طور گسترده شناخته شده نیستند. اگر هر گونه نگرانی دارید، با یک پزشک مشورت کنید.

"<yoastmark

تداخل دارویی گیاه کوهوش سیاه

گیاه کوهوش سیاه پتانسیل تداخل با سایر داروها و درمان ها را دارد. در اینجا تعاملات شناخته شده آن وجود دارد:

داروهای کبد، داروهای پوکی استخوان و آرتریت، داروهای افسردگی و خلق و خو

داروهای ضد تشنج

آنتی هیستامین ها

داروهای سرطان

داروهای کلسترول

درمان جایگزینی هورمونی (HRT): کوهوش سیاه ممکن است اثراتی بر سطوح هورمونی شما داشته باشد – به ویژه سطح استروژن – که در صورت جفت شدن با HRT می تواند اثرات غیرمنتظره ای داشته باشد.

قرص های ضد بارداری: اکثر قرص‌های ضدبارداری از استروژن و/یا پروژسترون ساخته شده‌اند، بنابراین گیاه کوهوش سیاه – که ممکن است بر سطح هورمون‌های شما تأثیر بگذارد – ممکن است با کنترل هورمونی بارداری تداخل داشته باشد.

کوهوش سیاه ممکن است تداخلات دارویی بیشتری داشته باشد که هنوز شناسایی نشده است. اگر یکی از داروهای ذکر شده در بالا را مصرف می کنید یا در مورد کوهوش سیاه و سایر داروها نگرانی دارید، قبل از مصرف آن با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

نگهداری و جابجایی گیاه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه باید در بسته و در دمای اتاق نگهداری شود. به طور معمول، مکمل های گیاهی تا ۲ سال پس از تولید منقضی نمی شوند. برای ایمنی شما، بهتر است مکمل را تا تاریخ انقضا استفاده کنید.

گیاه کوهوش سیاه

بومیان آمریکا از آن برای درمان دردهای اسکلتی عضلانی، تب، سرفه، ذات الریه، کندی زایمان و بی نظمی های قاعدگی استفاده می کردند. مهاجران اروپایی از کوهوش سیاه به عنوان یک تونیک برای حمایت از سلامت باروری زنان استفاده می کردند.

امروزه، کوهوش سیاه بیشتر برای علائم یائسگی، از جمله گرگرفتگی (که به آن گرگرفتگی نیز گفته می شود) و تعریق شبانه (با هم به عنوان علائم وازوموتور شناخته می شوند)، خشکی واژن، تپش قلب، وزوز گوش، سرگیجه، اختلالات خواب، عصبی بودن و تحریک پذیری استفاده می شود. یائسگی معمولاً در زنان در حدود ۵۱ سالگی رخ می دهد، که به معنای توقف قاعدگی و پایان دوره باروری زن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا