Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها چیست؟

اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی غذایی پرکاربرد شناخته می‌شود. خواص اسید سیتریک منجر به کاربرد گسترده آن در صنایع غذایی شده است. مصرف اسید سیتریک همان‌گونه که فوایدی دارد می‌تواند مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد. مصرف اسید سیتریک برای دندان‌ها مضر بوده و می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند. بنابراین در مصرف اسید سیتریک باید جانب اعتدال را رعایت نمود. برای جلوگیری از آسیب های مصرف اسید سیتریک برای دندان ها می‌توان پس از مصرف ترکیبات حاوی آن، دهان را آبکشی نمود. مواد مصرفی در صنایع غذایی علاوه بر فواید دارای عوارضی در مصرف نادرست و بیش از حد نیز هستند. برای کاهش عوارض باید تحقیقات ویژه‌ای و راهکارهای مناسبی ارائه شود. برای کاهش مضرات مصرف اسید سیتریک برای دندان ها می‌توان از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده نمود که مینای دندان را قوی می کنند.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا به بررسی اسید سیتریک و بیوشیمی آن پرداخته است. در ادامه این مقاله به بررسی مضرات یا فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

اسید سیتریک را بشناسید

اسید سیتریک یک اسید آلی ضعیف با فرمول شیمیایی C۶H۸O۷ است که به عنوان یک افزودنی در صنایع استفاده می شود. خواص اسید سیتریک منجر شده است تا از کاربرد آن در صنایع غذایی بسیار استفاده شود. اسید سیتریک دارای طعمی ترش بوده و بنابراین کاربرد آن می تواند برای طعم بخشیدن به مواد غذایی مفید باشد. این ماده به صورت طبیعی نیز در بسیاری از میوه ها مانند مرکبات یافت شده و استفاده از آن برای بدن فواید مختلفی دارد. اسید سیتریک در متابولیسم میتوکندری نیز شرکت کرده و سیترات ماده آغاز گر چرخه اسید سیتریک است.

اما همواره باید به این نکته توجه شود که علاوه بر فواید، مضرات مصرف اسید سیتریک برای دندان ها نیز وجود داشته و باید راهکاری برای کاهش آسیب ها معرفی نمود. سالانه حدود دو میلیون تن اسید سیتریک در جهان تولید شده و به بازار جهانی عرضه می گردد. بیشتر اسید سیتریک تولید شده به مصرف صنایع غذایی می رسد.

فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها چیست؟
فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها چیست؟

فواید مصرف اسید سیتریک

اسید سیتریک و خواص طعم دهنده

اسید سیتریک را می توان به عنوان نگهدارنده، امولسیون کننده و طعم دهنده ترش در غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده و بسته بندی شده استفاده نمود. انواع بستنی، جاذب های شیرین، نوشابه های گازدار، شراب و غذاهای کنسرو شده و… از جمله ترکیباتی هستند که از این افزودنی غذایی در آن ها استفاده می شود. اسید سیتریک برای جلوگیری از بوتولیسم در غذاهای کنسروی و شیشه ای نیز استفاده می شود. البته علاوه براین فواید، مضرات مصرف اسید سیتریک برای دندان ها نیز اثبات شده است و باید در مصرف محصولات غذایی حاوی این افزودنی احتیاط نمود. درواقع با مصرف متعادل غذاهای فرآوری شده، می توان از آسیب های احتمالی آن ها کاست. پی اچ اسیدی این ماده ممکن است مصرف اسید سیتریک برای دندان ها را نامناسب سازد. زیرا به مینای دندان آسیب می رساند.

مضرات مصرف اسید سیتریک برای دندان ها

اسید سیتریک به عنوان یک نگهدارنده شناخته می شود. پی اچ این ماده منجر شده تا از رشد میکرو ارگانیسم ها جلوگیری شده و مانع خراب شدن غذا ها گردد. اما از طرفی این اسیدی بودن می تواند معایبی را نیز در پی داشته باشد. بروز آثار مخرب ناشی از مصرف اسید سیتریک برای دندان ها مشخص شده است.

فواید اسید سیتریک در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی

اسید سیتریک می تواند به روشن شدن پوست، اصلاح لکه های تیره و کاهش خطوط ریز پوست (چین و چروک) کمک کند. محصولات حاوی اسید سیتریک را می توان به نوعی فرموله کرده که استفاده از آن در نزدیکی چشم، لب، دهان و مجاری بینی و همچنین برای استفاده ایمن روی پوست نوزادان مناسب باشد. در اسپری های مو و همین طور اسپری های خوشبو کننده و بدن نیز می توان فواید اسید سیتریک را بکار برد. سدیم سیترات نیز در رژ لب ، صابون و مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. از اسید سیتریک و نمک های آن برای حفظ محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت های شخصی و تنظیم سطح pH استفاده می شود.

مصارف پزشکی اسید سیتریک

از اسید سیتریک می توان برای کمک به از بین بردن باکتری های مضر و عفونت های سطح پوست استفاده نمود. در واقع پی اچ این اسید محیط را برای رشد باکتری ها نامناسب می سازد. این باکتری ها بویژه در افراد دیابتی، مسن و سیگاری ممکن است مشکل ساز باشد. اسید سیتریک همچنین می تواند با سدیم سیترات و سیترات پتاسیم جهت کاهش اسید در ادرار ترکیب شود تا از حملات نقرس پیشگیری کند.

خواص آنتی اکسیدان اسید سیتریک برای دندان ها

خواص آنتی اکسیدانی یکی دیگر از خواص مفید اسید سیتریک است. این خاصیت می تواند از اکسیداسیون مواد غذایی پیشگیری نموده و مدت زمان طولانی تری غذا را تازه نگه دارد. آب لیمو حاوی اسید سیتریک است، بنابراین پاشیدن آن روی سیب یا موز می تواند از قهوه ای شدن این غذا ها جلوگیری کند. زیرا مانع اکسیداسیون آن ها می گردد. البته مصرف بیش از حد غذاهای حاوی اسید سیتریک برای دندان ها به دلیل آسیب به مینای دندان و ایجاد حفره مضر خواهد بود.

محصولات پاک کننده

اسید سیتریک به محصولات تمیز کننده تجاری افزوده می شود تا باعث جمع شدن آب سخت روی ظروف و ظروف شیشه ای شود. این ماده می تواند برای از بین بردن لکه های قهوه و چای، تغییر رنگ زرد قهوه ای و لکه های آب و ادرار نیز استفاده شود. برخی از محصولات تجاری حاوی اسید سیتریک دارای پایه آب بوده و می توانند باعث خوردگی فلزات شوند.

فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها

درواقع مصرف اسید سیتریک برای دندانها فوایدی ندارد. مضرات مصرف اسید سیتریک برای دندان ها به دلیل خواص اسیدی آن ها رخ می دهد. مقادیر بیش از حد اسید سیتریک می تواند باعث حل شدن مینای دندان شود. بنابراین غذاهای حاوی اسید سیتریک باید به میزان متوسط ​​مصرف شوند. توصیه شده است که پس از خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی هایی که حاوی اسید سیتریک هستند دهان را به خوبی شستشو داده شود تا اثرات اسید سیتریک بر دندان ها کاهش یابد.

راهکار های کاهش مضرات مصرف اسید سیتریک بر دندان ها

  • شست و شوی دهان
  • استفاده از نی هنگام نوشیدن نوشیدنی هایی که حاوی اسید سیتریک هستند.
  • نوشیدن آب و خوردن غذاهایی که اسید کمتری دارند. مانند انواع آجیل، موز و پنیر.
  • استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید که می توانند مینای دندان را استحکام بخشند.

مضرات مصرف اسید سیتریک برای دندان ها در چه غذاهایی دیده می شود

اسید سیتریک را به طور طبیعی می توان در میوه هایی مانند لیمو، لیموترش، آناناس، گریپ فروت، توت ها (به جز زغال اخته)، گوجه فرنگی و هویج و… یافت. این ماده همچنین در غذاهای فرآوری شده مانند انواع نوشابه نیز به وفور دیده می شود. بعد از مصرف این غذاها برای کاهش آسیب اسید سیتریک برای دندان ها باید دهان را آب کشی نمود.

فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها چیست؟
فواید مصرف اسید سیتریک برای دندان ها چیست؟

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مضرات و فواید اسید سیتریک برای دندانها پرداختیم. اسید سیتریک با وجود تمام فوایدی که در غذاها دارد، در سلامت دندان مفید نیست. در صورت مصرف زیاد غذاهای حاوی این ماده و عدم مراقبت از دندان ها ممکن است آسیب های جدی به دندان ها وارد شود. آسیب مینای دندان و ایجاد حفره های دندانی و خرابی دندان از عوارض مصرف این اسید خواهد بود. بنابراین در مصرف غذاهای حاوی این ماده برای دندان ها و سالم ماندنشان باید جانب احتیاط رعایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا