Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تاثیر گوارگام در کاهش وزن چیست؟

سبک زندگی امروزی موجب افزایش مشکلاتی مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی عروقی شده است. بنابراین افراد در تلاشند تا روش هایی پیدا کنند که بتوانند این مشکلات را کاهش دهند. کاربرد شیرین کننده‌های مصنوعی و بدون کالری یکی از این روش ها بوده است. استفاده از گیاه گوار نیز برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تاثیر گوارگام در کاهش وزن به دلیل خواص مطلوب گیاه گوار است. با کاربرد گوارگام در کاهش وزن می‌توان از خواص طبیعی بودن آن بهره برد. از خواص گوارگام در کاهش وزن فیبر بالای آن است که می‌تواند منجر به القای حس سیری در فرد شود. با مصرف گوارگام در کاهش وزن می‌توان از خواص کاهش دهندگی کلسترول نیز بهره جست. برای دریافت قیمت خرید و فروش گوارگام می‌توان به فروشگاه های حضوری و آنلاین مواد شیمیایی مراجعه نمود.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا به بررسی گوارگام، گوارگام در ترکیبات خمیر دندان پرداخته است. در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر گوارگام در کاهش وزن می پردازیم. با ما همراه باشید.

از گوارگام چه می دانید

گوارگام نوعی افزودنی غذایی است که طی فرآیند تولید به مواد غذایی افزوده می شود. ماده گوارگام را از دانه های گیاهی به نام گیاه گوار تهیه می کنند. که نوعی پلی ساکارید است که از مولکول های کربوهیدرات به یکدیگر متصل  شده اند. گوارگام از مانوز و گالاکتوز تشکیل یافته است. گوارگام را می توان در بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده به عنوان نوعی افزودنی غذایی استفاده نمود. این ماده در صنایع تولید مواد غذایی بسیار پر کاربرد و مهم است. محلول بودن در آب و جذب نمودن آب گوارگام را برای کاربرد های غذایی مفید نموده است.

 

 

گوارگام با خواص منحصر به فرد خود در مواد غذایی تبدیل به ژله شده و ذرات مواد غذایی را به هم می چسباند. گوارگام در کاهش وزن موثر است زیرا از لحاظ ارزش غذایی ماده ای کم کالری بشمار می آید. هر قاشق غذا خوری از گوارگام تنها حاوی۳۰ کالری است.

تاثیر گوارگام در کاهش وزن چیست؟
تاثیر گوارگام در کاهش وزن چیست؟

دلایل مصرف گوارگام در کاهش وزن

یکی از خواص مهم گوارگام این است که باعث تشکیل ژل در روده می شود. بنابراین دسترسی آنزیم های گوارشی به کربوهیدرات های موجود در روده کاهش خواهد یافت. با کاهش جذب کربوهیدرات در خون، به کاهش وزن نیز کمک می شود. بنابراین یکی از دلایل مصرف گوارگام در لاغری می تواند همین موضوع باشد.

مصرف گوارگام در کاهش وزن نیاز به روش پیچیده ای ندارد. یک قاشق غذا خوری از این ماده معمولا یک ساعت قبل از غذا و همراه با یک لیوان آب خورده می شود. این پودر هنگامی که با مایعات مصرف می شود در روده منبسط گشته و ۱۰ تا ۲۰ برابر اندازه اصلی خواهند شد. البته مصرف بیش از حد می تواند موجب بروز مشکلات گوارشی گردد. دوز استاندارد مصرف این ماده حدود ۸ تا ۱۵ گرم در روز است.

در تحقیقاتی نشان داده شده است که گوارگام در کاهش وزن زنانی که ۱۵ گرم آدامس گوار در روز مصرف نموده اند، نقش داشته است. این افراد ۲.۵ کیلوگرم کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی داشته اند که ترکیبات دیگری را مصرف نموده اند. مصرف ۱۴ گرم فیبر اضافی در طول روز قادر است کالری دریافتی را ۱۰% کاهش دهد. گوارگام نیز نوعی فیبر بوده و به طور مؤثری می اشتها را کاهش داده و با کاهش غذای دریافتی موجب کاهش وزن گردد.

خواص گوارگام در کاهش وزن

گوارگام دارای فیبر زیادی است. بنابراین داشتن فیبر زیاد می تواند از دستگاه گوارش محافظت کرده و علاوه بر آن موجب کاهش وزن شود.

گوارگام باکتری های مفید روده را افزایش داده و موجب کاهش باکتری های مضر می گردد.

فواید مصرف گوارگام موجب کنترل اشتها و در نهایت کاهش وزن می شود.

علاوه بر تاثیر گوارگام در کاهش وزن، این ماده کلسترول را کاهش داده و به سلامت قلب می افزاید.

گوارگام با اثرات چربی سوزی از جذب چربی ها در بدن می کاهد. این یکی دیگر از تاثیرات گوارگام در کاهش وزن است.

مصرف این ماده انرژی بیشتری به افراد خواهد بخشید.

طبیعی بودن و بنابراین بی عارضه بودن، یکی از مزایای مهم گوارگام در کاهش وزن است.

با تاثیر گوارگام احساس گرسنگی تا حد زیادی کاهش می یابد. بنابراین مواد غذایی کمتری نیز مورد نیاز خواهد بود. با مصرف کمتر مواد غذایی وزن نیز کاهش خواهد یافت.

کم کالری بودن گوارگام نیز یکی دیگر از خواص گوارگام در کاهش وزن بشمار می آید.

عوارض گوارگام در کاهش وزن

مصرف گوارگام در مقادیر بالا می تواند مضر بوده و تأثیرات منفی در بدن داشته باشد. استفاده از گوارگام در کاهش وزن ممکن است در بسیاری از افراد بی خطر باشد. اما در برخی دیگر، مصرف این ماده می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. البته عوارض جانبی گوارگام بسیار کم بوده و ممکن است موجب بروز آلرژی در مصرف کننده گردد. افرادی که به سویا و مواد غذایی حاوی آن حساسیت دارند، در مصرف گوارگام باید احتیاط لازم را به عمل آورند. مصرف بیش از حد گوارگام می تواند برای سلامتی مشکلاتی را ایجاد نماید. بنابراین مصرف بیش از حد توصیه شده برای آن مجاز نمی باشد.

عملکرد گوارگام در کاهش وزن چگونه است

همان طور که گفته شد، گوآرگام نوعی فیبر بوده که قادر است ميزان رطوبت مدفوع را نرمال سازد. گوارگام می تواند ميزان مايع اضافي اسهال را جذب کرده و همچنین در یبوست نیز باعث نرم شدن مدفوع گردد. مصرف صمغ گوار می تواند موجب كاهش ميزان كلسترول و گلوكز جذب شده در دستگاه گوارش شود. مصرف این ماده با جذب آب موجب ايجاد حس سيری در مصرف کننده شده و این احساس سیری باعث كاهش اشتها خواهد شد. بنابراین از خواص گوارگام در كاهش وزن استفاده می شود.

تاثیر گوارگام در کاهش وزن چیست؟
تاثیر گوارگام در کاهش وزن چیست؟

گوارگام در چه ترکیباتی یافته می شود

گوارگام در فرآوری بسیاری از مواد غذایی کاربرد دارد. این ماده خواص تغلیظ کنندگی مطلوبی دارد و بنابراین در تهیه بسیاری از مواد غذایی و همین طور مواد بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به برخی از مواد غذایی حاوی گوارگام اشاره شده است.

  • بستنی
  • ماست
  • سس سالاد
  • مواد غذایی پخته شده و بدون گلوتن
  • انواع سس
  • غلات صبحانه
  • آب سبزیجات
  • انواع پودینگ
  • سوپ
  • پنیر

منع مصرف گوارگام

استفاده از گوارگام در بارداری و شيردهی باید طبق تجویز پزشک صورت گیرد. مصرف این ماده در مقدار مشخص در دوران باردار بی خطر بوده و منع مصرفی ندارد.

اطلاعات كافی در رابطه با مصرف این دارو در دوران شیردهی و بی خطر بودنش صورت نگرفته است. بنابراین بهتر است از مصرف خودسرانه دارو در دوران شیردهی پرهیز شود.

در افراد مبتلا به دیابت گوآرگام ممكن است، موجب کاهش سطح گلوكز خون در برخی از افراد شود. بنابراین در مصرف گوارگام در کاهش وزن باید این عوارض را نیز در نظر گرفت.

افراد دیابتی که از گوارگام در کاهش وزن استفاده می کنند، باید میزان قند خون خود را به طور مداوم کنترل کنند تا دچار هایپو گلیسمی نشوند.

افرادی که دچار انسداد معده یا روده هستند، به هیچ وجه نباید از این ماده استفاده کنند. زيرا مصرف گوارگام در این افراد می تواند موجب انسداد و یا تنگ شدن مجرای مری و روده شود.

گوارگام می تواند منجر به افت فشارخون در برخی از مصرف کنندگان شود. کاربرد گوارگام در کاهش وزن افرادی که به فشار خون پایین دچارند، می تواند خطر آفرین باشد.

گوارگام می تواند بر روی سطح گلوكز خون تاثیر بگذارد. بنابراین مصرف گوارگام می تواند باعث تداخل در كنترل ميزان قند خون در حين و پس از جراحی شود. این دارو تا دو هفته قبل از جراحی نباید مصرف گردد.

موارد استفاده از گوارگام

کلسترول بالا: مصرف گوارگام سطح کلسترول را در افراد دارای کلسترول بالا کاهش می دهد. صمغ گوار و پکتین که با مقادیر کمی فیبر نامحلول مصرف می شوند، کلسترول کل و کلسیم بد البته با تراکم کم را از بین می برد. در راستای این کاهش، کلسترول خوب با لیپوپروتئین با چگالی بالا یا سایر چربی های خون نیز کاهش می یابند. این ماده بر روی تری گلیسیرید موثر نخواهد بود.

فشار خون بالا: استفاده از گوارگام با هر وعده غذایی می تواند منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون شود. اما اثرات گوارگام از پوسته پسیلیوم کمتر است.

اوتیسم: آدامس گوار می تواند در کودکان مبتلا به اوتیسم موجب تحریک پذیری شود.

اسهال ناشی از درمان دارویی سرطان: افزودن صمغ گوار به نوعی پرو بیوتیک موجب کاهش اسهال در افراد تحت درمان سرطان می شود.

دیابت: مصرف گوارگام همراه با وعده های غذایی بر سطح قند خون بعد از غذا موثر خواه بود. مصرف این ماده در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ موجب کاهش سطح قند خون خواهد شد. تأثیر گوارگام در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قدری متناقض است.

استفاده از گوارگام برای مشکلات دستگاه گوارش

یبوست: مصرف گوارگام باعث رفع یبوست در بزرگسالان و کودکان می گردد.

اسهال: کاربرد گوارگام در بیماران مراقبت ویژه ممکن است دوره اسهال را کاهش دهد. گوارگام قادر است تا اسهال را در کودکان مبتلا به اسهال مداوم کاهش دهد. البته مصرف گوارگام در بهبود اسهال بزرگسالان مبتلا به وبا نقشی ندارد.

کاهش درد معده: مصرف این ماده اختلال طولانی مدت در روده بزرگ که باعث درد معده می شود را کاهش می دهد. در واقع گوارگام می تواند مشکلات ناشی از سندرم روده تحریک پذیر را درمان نماید.

اسهال در نوزادان و کودکان دارای سو تغذیه: گوارگام قادر است دوره اسهال در کودکان مبتلا به سو تغذیه را کاهش دهد.

رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده کوچک: مصرف آدامس گوار همراه با داروی ریفاکسیمین قادر است به حذف باکتری های ناشی از مصرف ریفاکسیمین در افراد مبتلا به SIBO کمک کند.

کاربرد گوارگام در کاهش وزن چه فواید و مضراتی دارد

گوارگام در مقادیر زیاد می تواند برای بدن مشکلاتی را ایجاد کند. این ماده می تواند در مقادیر بالا عوارض جانبی منفی را در بدن ایجاد نماید. در عین حال مصرف به اندازه آن بر می تواند برای سلامتی فوایدی داشته باشد. مقدار گوارگام موجود در غذاهای فرآوری شده مشکلی برای سلامتی ایجاد نخواهند کرد. فیبرهایی همچون گوارگام برای سلامتی مفید هستند. اما مصرف غذاها و خوراکی های فرآوری نشده و تغییر سبک زندگی بهترین راه دستیابی به سلامتی است.

گوارگام در صنایع غذایی به عنوان یک ماده افزودنی غذایی کاربرد دارد. از این ماده جهت تغلیظ و اتصال اجزای محصولات غذایی استفاده می گردد. گوارگام سرشار از فیبر محلول بوده و علاوه بر آن کالری کمی هم دارد. بنابراین گوارگام در کاهش وزن مفید عمل خواهد نمود. گوارگام در صنایع لبنیات، چاشنی ها و کالاهای پخته شده نیز یافت می شود. این ماده یک افزودنی غیر مغذی در محصولات غیرغذایی است.

فواید و خواص گوارگام در کاهش وزن بر بهبود و سلامت دستگاه گوارش نیز موثر است. این ماده قند خون، کلسترول، اشتها و کالری دریافتی را کاهش داده و موجب کاهش وزن می شود. البته مصرف مقادیر بالای صمغ گوار ممکن است به مشکلاتی مانند انسداد روده و مرگ منجر شود.

توجه

میزان گوار گامی که در غذاهای فرآوری شده وجود دارد، موجب بروزعوارض جانبی نخواهد شد. اما گاهی علائم گوارشی خفیفی را ایجاد خواهد نمود.

تاثیر گوارگام در کاهش وزن چیست؟
تاثیر گوارگام در کاهش وزن چیست؟

قیمت خرید و فروش گوارگام

خرید و فروش گوارگام در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. کاربرد های این ماده بسیار متنوع بوده و بنابراین تقاضا برای خرید گوارگام زیاد است. قیمت گوارگام می تواند به شرکت سازنده یا تولید کننده آن وابسته باشد. هند از کشور های تولید کننده گیاه گوار و عرضه کننده گوارگوام است. این ماده توسط شرکت های بازرگانی معتبر به ایران وارد می شوند. برای دریافت قیمت و خرید گوارگام می توانید به طور مستقیم با شرکت های وارد کننده تماس حاصل نمایید.

سخن آخر

در این مقاله به فواید و خواص گوارگام پرداختیم. یکی از خواص گوارگام تاثیر گوارگام در کاهش وزن است. گوارگام می تواند با مصرف صحیح و رعایت رژیم غذایی آثار مطلوبی را در برخی از افراد پدید آورد. البته نباید از عوارض گوارگام نیز غافل شد و باید این ماده غذایی را به اندازه مصرف نمود. درست است که گوارگام در کاهش وزن موثر است، اما همزمان با ترکیبات کاهش دهنده وزن نیز باید تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی ایجاد گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا