Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مامیران چیست؟ فواید و استفاده های آن

طب سنتی گیاهی درمان ها و شگفتی های بحث برانگیزی را برای ما به ارمغان می آورد. برای قرن ها، مردم از مامیران برای بهبود هضم، سم زدایی و مبارزه با بیماری ها استفاده می کردند.

تحقیقات مدرن برخی از کاربردهای آن را پشتیبانی می کند، برخی دیگر را مورد تردید قرار می دهد و در مورد خطرات احتمالی به ما هشدار می دهد.

این گیاه، بسیار رایج است که به راحتی در باغچه، زمین های بایر و پرچین ها پخش می شود. گیاه مامیران علف هرز محسوب می شود، اما گل های کوچک و زرد آن شهد را برای حشرات فراهم می کند.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا ویژگی ها، فواید و عوارض جانبی مصرف این گیاه شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

مامیران چیست؟

گیاه مامیران با نام علمی ( Chelidonium majus ) که با نام ( Greater celandine ) نیز شناخته می شود یک گیاه بلند و چند ساله از جنگل‌های سواری، پرچین، کنار جاده‌ها و زمین‌های بایر است و اغلب به‌عنوان علف هرز باغ رشد می‌کند. همچنین به عنوان “خشخاش Celandine” شناخته می شود.

مامیران می تواند حدود یک متر رشد کند. این گیاه گل‌های زرد دارد که به شکل چتر جمع می شوند و در فصل تابستان رشد می کنند. گلبرگ‌های آن روی هم قرار نمی‌گیرندو دارای برگهای به رنگ سبز خاکستری است.

از قسمت های خشک شده روی زمین، ریشه و ریزوم (ساقه زیرزمینی) برای تهیه دارو استفاده می شود.

در کجا یافت می شود؟

گیاه مامیران (Chelidonium majus) گیاهی است که معمولاً در آسیا، اروپای مرکزی و جنوبی و آمریکای شمالی رشد می‌کند. عصاره ای که از این گیاه به دست می آید در طب سنتی چین سابقه ای طولانی دارد. اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای سرطان تبلیغ می شود، celandine بیشتر نیز برای مبارزه با نگرانی های سلامتی از آسم تا تصلب شرایین ظاهر می شود.

مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن
مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن

چگونه کار می کند؟

مواد شیمیایی موجود در celandine بیشتر ممکن است رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد، اما ممکن است برای سلول های طبیعی نیز مضر باشد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که مامیران بیشتر ممکن است جریان صفرا را افزایش دهد. گیاه مامیران تر همچنین ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشد که تورم را کاهش داده و درد را تسکین می دهد. برخی از مواد شیمیایی ممکن است باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرند.

کاربردهای سنتی

استفاده دارویی از مامیران به یونان باستان برمی گردد، جایی که پزشک و گیاه شناس دیوسکوریدس برای اولین بار پتانسیل سم زدایی آن را توصیف کرد. از پلینی بزرگ (طبیعت‌شناس مشهور رومی) تا گیاه‌شناسان مدرن مانند موریس مسیگو، در درمان‌های سنتی از مامیران استفاده کرده و بسیار تعریف می کردند

درمان بیماری های ریوی و کبدی

تحریک هضم و ترشح صفرا

مبارزه با عفونت ها و حمایت از ایمنی

زگیل و زخم های پوستی را از بین ببرید

گیاه‌پزشکان چینی از “bai-qu-cai”  برای تقویت گردش خون، مبارزه با گرفتگی‌ها و دردهای قاعدگی، درمان زردی و موارد دیگر استفاده می‌کنند. روس ها آن را “chistotel bolshoi” می نامند که به “پاکسازی قوی” ترجمه می شود.

فواید مامیران

در طب جایگزین، گفته می شود که مامیران بیشتر سیستم ایمنی را تقویت می کند و یک درمان طبیعی برای تعدادی از شرایط سلامتی است، از جمله:

بیماری کیسه صفرا

سوء هاضمه

آنژین

آسم

آترواسکلروز

یبوست

سرفه کردن

اگزما

نقرس

فشار خون بالا

سندرم روده تحریکپذیر

مشکلات قاعدگی

آرتروز

دندان درد

علاوه بر این، گفته می شود که مامیران بیشتر باعث تسکین درد، ترویج سم زدایی، تحریک سیستم ایمنی و مبارزه با سرطان می شود.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مامیران بیشتر ممکن است فواید خاصی را در درمان شرایط زیر ارائه دهد. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات سلامتی مامیران نسبتاً محدود است.

مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن
مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن

تاثیر مامیران بر علائم گوارشی

یک متاآنالیز با بررسی اثرات یک داروی گیاهی حاوی مامیران ، نتایج مشابهی را با بهبود علائم گوارشی مرتبط با درمان گیاهی نشان داد.

به دلیل فقدان آزمایش‌های بالینی با کیفیت بالا و نگرانی‌های جدی ایمنی، در حال حاضر نمی‌توان celandine بیشتر را برای درمان یا پیشگیری از هر گونه مشکل سلامتی، از جمله سرطان، توصیه کرد.

سوء هاضمه

سوء هاضمه، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این گیاه در مطالعات انسانی به عنوان بخشی از یک داروی گیاهی برای درمان سوء هاضمه مورد بررسی قرار گرفته است.

در یک کارآزمایی چند مرکزی تصادفی شده دوسوکور و کنترل شده با دارونما که شامل ۱۲۰ شرکت‌کننده بود، علائم گوارشی در گروهی که به مدت چهار هفته تحت درمان با داروی گیاهی حاوی مامیران قرار گرفتند، بهبود یافت.

سلامت کیسه صفرا با گیاه مامیران

کیسه صفرا اسیدهای صفراوی تولید شده در کبد را ذخیره می کند و آنها را در روده کوچک آزاد می کند و نقش حیاتی در هضم چربی و متابولیسم دارد.

سلاندین در یک مطالعه بالینی روی ۳۷ بیمار مبتلا به بیماری کبد، کیسه صفرا را تحریک کرد و جریان صفرا را بهبود بخشید. این گیاه همچنین تأثیر مثبتی بر لوزالمعده داشت و تولید آنزیم‌های گوارشی را افزایش داد.

در یک کارآزمایی روی ۷۶ بیمار مبتلا به مشکلات کیسه صفرا، مخلوط استاندارد شده از عصاره خشک مامیران و زردچوبه (Cholagogum F Nattermann) گرفتگی عضلات را با عوارض جانبی کاهش داد. با این حال، در کاهش سایر شکایات، مانند نفخ، تهوع و استفراغ شکست خورده است.

در یک مطالعه بالینی دیگر، ۳۰ بیمار مبتلا به گرفتگی دردناک کیسه صفرا روزانه شش قرص عصاره مامیران را به مدت شش هفته دریافت کردند. سلاندین کیسه صفرا را تحریک کرد و علائم آنها را کاهش داد.

بررسی دو مطالعه مشاهده‌ای (بیش از ۸۰۰ بیمار) تأیید کرد که مامیران می‌تواند گرفتگی‌های کیسه صفرا و سایر شکایات گوارشی را کاهش دهد.

در یک مطالعه بر روی کبد جدا شده موش صحرایی، عصاره مامیران ترشح اسیدهای صفراوی را تحریک کرد.

مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن
مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

یک مرور نتایج ۷۵ کارآزمایی بالینی (حدود ۸۰۰۰ بیمار) را تجزیه و تحلیل کرد تا ببیند کدام داروهای گیاهی ممکن است IBS را تسکین دهند. از جمله، مخلوط گیاهی با مامیران و سایر تلخی ها (Iberogast) علائم IBS را بهبود بخشید.

تمام ترکیبات Iberogast، از جمله سلندین، اثرات مفیدی بر روده ها دارند.

مطالعات روی روده‌های کوچک جدا شده تأیید کردند که آلکالوئیدهای سلاندین می‌توانند انقباضات روده ناشی از محرک‌های مختلف را کاهش دهند.

مبارزه با سرطان

در آزمایش‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های سرطانی انسان، دانشمندان دریافتند که مامیران ممکن است با القای آپوپتوز، نوعی مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی که در توقف گسترش سلول‌های سرطانی نقش دارد، با سرطان مبارزه کند.

بر اساس بررسی تحقیقاتی منتشر شده در BMC Cancer در سال ۲۰۰۶، عصاره مامیران را به عنوان یک داروی ضد سرطان نشان می دهد.

اگرچه نویسندگان دریافتند که این عصاره اثرات مفیدی بر چندین نوع سرطان دارد، اما هشدار می‌دهند که اکثر کارآزمایی‌ها کیفیت پایینی داشتند و بیان می‌کنند که “مطالعات دقیق مستقل به فوریت مورد نیاز است.

درمان اگزما با مامیران

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مامیران ممکن است به درمان درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما کمک کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ که در مجله Ethnopharmacology منتشر شد، محققان اثرات مامیران را بر روی گروهی از موش های مبتلا به درماتیت آتوپیک آزمایش کردند.

نتایج نشان داد که celandine بیشتر به طور قابل توجهی شدت چندین علامت اگزما از جمله خارش و التهاب را کاهش می دهد. با این حال، ناشناخته است که آیا celandine بیشتر ممکن است همان اثر را بر اگزما در انسان داشته باشد.

مامیران موثر در کاهش درد

به طور سنتی، مردم از مامیران برای تسکین دندان درد و گرفتگی دردناک استفاده می کردند.

در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها، دانشمندان اثرات مسکن دو نوع عصاره مامیران را مشاهده کردند و اثرات آن‌ها را مشابه مورفین توصیف کردند.

در مطالعات سلولی، مامیران و آلکالوئیدهای منفرد سیگنال‌های درد را در سلول‌های مغز مسدود کردند.

پشتیبانی ایمنی و حفاظت

بر اساس تحقیقات محدود، پتانسیل مامیران برای مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌ها تا حدی ناشی از اثرات تقویت‌کننده سیستم ایمنی آن است. یک مطالعه بالینی روسی، داروهای مختلف را برای حمایت از سیستم ایمنی کودکان و کاهش التهاب لوزه ها مقایسه کرد. تنتور سلاندین (عصاره مایع) عملکرد لوزه ها را بهبود بخشید و پاسخ ایمنی را تقویت کرد و کودکان را در برابر عفونت ها مقاوم تر کرد.

از آنجایی که این مطالعه جزئیات ضروری مانند حجم نمونه را نشان نمی دهد، باید نتایج را با کمی نمک در نظر بگیریم.

پرتودرمانی یک درمان استاندارد سرطان است که می تواند سیستم ایمنی را با از بین بردن سلول های سالم در مغز استخوان و سایر بافت ها تضعیف کند.

در مطالعات روی موش‌ها،مامیران  تولید سلول‌های بنیادی و سلول‌های ایمنی را افزایش داد و از حیوانات در برابر اثرات مضر تشعشعات محافظت کرد.

موش هایی که در معرض تشعشع قرار گرفتند، یک کربوهیدرات پیچیده (CM-AIa) جدا شده از مامیران توانست به اثرات مشابهی دست یابد.

در نتیجه، ۸۰ درصد از موش‌های تحت درمان با CM-AIa از دوز کشنده تابش جان سالم به در بردند.

یک مطالعه سلولی، سلول‌های طحال در معرض  ۸۴CM-AIa برابر سریع‌تر تکثیر شدند، اما تأثیر آن بر سلول‌های بنیادی ضعیف بود.

مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن
مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن

آرتریت روماتوئید

در موش‌های مبتلا به آرتریت روماتوئید، دانشمندان بررسی کردند که آیا عصاره مامیران می‌تواند به این موارد کمک کند.

مسدود کننده پروتئین های التهابی (TNF-alpha، IL-6)

محافظت از غضروف در برابر آسیب

کاهش سطح آنتی بادی های مضر

سایر مطالعات حیوانی و سلولی اثرات ضد التهابی این گیاه را نشان داده اند.

درمان آسم با گیاه مامیران

در آسم آلرژیک، راه های هوایی در معرض التهاب شدید ناشی از یک محرک خارجی قرار می گیرند. ماست سل ها، هیستامین و آنتی بادی های نقش اصلی را در این بیماری ایفا می کنند.

در مطالعه‌ای که روی خوکچه‌های هندی مبتلا به آسم انجام شد، آلکالوئیدهای حاصل از celandine بزرگتر (Chelidonium majus) راه‌های هوایی را تسکین داده و علائم آسم را بهبود بخشید.

در مطالعه دیگری، چلیدونین تولید آنتی بادی های IgE و پروتئین های التهابی (IL-4، IL-13) را در راه های هوایی موش های مبتلا به آسم مسدود کرد. اسید کلیدونیک در یک مطالعه روی موش‌ها اثرات مشابهی را نشان داد.

عفونت ها

مامیران در درمان انواع عفونت ها موثر است. عفونت های بدن ممکن بر اثر عوامل باکتریایی، ویروسی و قارچی به وجود بیاید. این گیاه شگفت انگیز در درمان عفونت های به وجود آمده بر اثر همه این عوامل آلوده موثر است.

در ادامه به بررسی تاثیر گیاه مامیران بر هر یک از این عوامل پرداخته ایم:

باکتریایی

در مطالعات سلولی روی باکتری ها، عصاره مامیرانو و آلکالوئیدهای آن از رشد باکتری ها جلوگیری کرد:

باکتری هایی که ممکن است به پوست، دستگاه ادراری، ریه ها و بافت های نرم حمله کنند

ویروسی

در یک مطالعه حیوانی، مامیران ویروس HIV-1 را که باعث ایدز می شود، مسدود کرد. موش های دریافت کننده عصاره مامیران علائم خفیف تری از عفونت داشتند. در یک مطالعه سلولی، آلکالوئیدهای سلاندین توانستند HIV-1 را با مسدود کردن رونوشت معکوس، آنزیمی که برای بقای این ویروس حیاتی است، سرکوب کنند.

در مطالعه سلولی دیگری، مامیران می تواند با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) که باعث زگیل می شود، مبارزه کند. این اثر به نوع عصاره مورد استفاده بستگی داشت.

قارچی

سویه های فوزاریوم – که ممکن است به چشم ها، پوست و ناخن ها حمله کنند – در برابر داروهای معمولی بسیار مقاوم هستند، اما عصاره مایع مامیران توانست رشد آنها را در یک آزمایش متوقف کند.

آلکالوئیدهای سلاندین همچنین ممکن است با برخی از مخمرهای مقاوم به دارو مبارزه کنند و درمان عفونت های قارچی را بهبود بخشند.

مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن
مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن

ترکیبات مامیران

مامیران حاوی گروهی از آلکالوئیدها با ساختار منحصر به فرد (ایزوکینولین) و خواص دارویی متنوع است.

چلیدونین

کوپتیسین

سانگوینارین

چلریترین

بربرین

چلیدونین، آلکالوئید اولیه در مامیراناست به همین دلیل نام این گیاه در لاتین (Chelidonium) نامگذاری شده است.

گیاه مامیران همچنین حاوی فلاونوئیدها مثل روتین، کورستین، لوتئولین و اسیدهای آلی مثل کلیدونیک، کافئیک، مالیک و لکتین ها و اسیدهای چرب مثل لینولئیک، اولئیک و مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، فسفر است.

پرورش گیاه مامیران

پرورش این گیاه از طریق دانه صورت می‌گیرد و زمین زراعتی باید سایه‌دار و نسبتاً مرطوب، ماسه‌ای و نرم با خاک پوسیده باشد. بذر آن را در گلخانه در اوایل اسفند یا مستقیماً در زمین شخم‌خورده در ردیف‌هایی به‌عرض ۵۰ سانتی‌متر در طول فروردین‌ماه می‌کارند. میزان بذر موردنیاز گلخانه هر هکتار ۲۰۰ گرم و میزان آن در زمین اصلی دو کیلوگرم در هکتار است.

ماه‌های اردیبهشت و خرداد نهال‌ها را در کرت‌های ۲۰ در ۵۰ سانتی‌متر نشاء می‌کنند. برای تقویت زمین مقدار ۱۵۰ تا ۷۵ کیلو گرم کود ازت خالص (نیترات آمونیوم و کلسیم سیانید) در هر هکتار اضافه می‌کنند. برای مبارزه با علف‌های هرز یک تا دو بار چنگک با دیسک ماشینی زده می‌شود.

برداشت

قسمت هوایی گیاه را در فروردین تا شهریور و ریشه‌ها را از مهر تا آبان یا اسفند تا فروردین قبل از جوانه زدن برداشت می‌کنند (از دومین سال کشت چین اول گیاه را در ماه اسفند و فروردین و چین دوم آن را در شهریور یا مهر با علف‌چین و ریشه‌ها را در مهر و آبان و اسفند یا فروردین برداشت می‌کنند).

پس از برداشت محصول و تمیز کردن آن قسمت هوایی را در حرارت ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد و ریشه را در حرارت ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند. با شرایط فوق‌الذکر بازدهی هر هکتار ۶/۳ تن محصول خشک به‌صورت گیاه کامل و ۸/۲ تن ریشه است.

مقدار مصرف مامیران

دوزهای زیر که در کارآزمایی‌های بالینی استفاده می‌شوند ممکن است شخصاً برای شما صدق نکنند. اگر پزشک شما استفاده از celandine بیشتر را پیشنهاد کرد، با آنها کار کنید تا دوز مطلوب را با توجه به وضعیت سلامتی و سایر عوامل پیدا کنید.

در آزمایش‌های بالینی، مامیران در دوزهای زیر بی‌خطر و مؤثر بود:

اختلالات کیسه صفرا: عصاره خشک (۴ میلی گرم آلکالوئید)، ۳ تا ۶ قرص در روز، ۳ تا ۶ هفته

سوء هاضمه: ایبروگاست – ۳×۱ میلی لیتر در روز، حاوی ۰.۳ میلی لیتر تنتور(عصاره):  مامیران

آژانس دارویی اروپا (EMA) دوزهای زیر را از مامیران پیشنهاد می کند

گیاه خشک: ۱.۲ تا ۳.۶ گرم در روز به صورت دم کرده (چای)

تنتور(عصاره): روزانه ۲ تا ۴ میلی لیتر یا ۶ تا ۱۲ میلی لیتر در روز

مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن
مامیران چیست؟ فواید و استفاده آن

تداخلات دارویی گیاه مامیران

تداخلات گیاه دارویی می تواند خطرناک و در موارد نادر حتی تهدید کننده زندگی باشد. همیشه قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید و او را در مورد تمام داروها و مکمل هایی که استفاده می کنید یا در نظر دارید مطلع کنید.

عصاره مامیران ممکن است یک گروه ضروری از آنزیم های کبدی (CYPs) را که داروها و سایر مواد شیمیایی را تجزیه می کنند، مهار کند. دارو های زیر چون بر این انزیم تاثیر می گذارد امکان تداخل دارد.

داروهای ضد ویروسی

ضد قارچ (دارو آزول)

داروهای کاهش دهنده چربی (استاتین ها)

ضد صرع (داروهای تشنج)

داروهای ضد افسردگی (SSRIs)

به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی، مامیران ممکن است اثرات داروهای سرکوب کننده ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها را مسدود کند.

با توجه به گزارش‌های چندگانه، مامیران ممکن است به کبد آسیب برساند و در نتیجه به طور بالقوه عوارض جانبی داروهای کبدی (مضرات کبدی) مانند آمیودارون (کوردارون)، آتورواستاتین (لیپیتور) و استامینوفن (تیلنول) را بدتر کند.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد بی خطر بودن مصرف مامیران در صورت بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بنابرین استفاده از آن خودداری کنید.

«بیماری‌های خودایمنی» مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، SLE)، آرتریت روماتوئید (RA)، یا سایر شرایط: مامیران ممکن است باعث فعال‌تر شدن سیستم ایمنی شود. این ممکن است علائم بیماری های خود ایمنی را افزایش دهد. اگر یکی از این شرایط را دارید، بهتر است از استفاده از مامیران خودداری کنید.

انسداد مجرای صفراوی به نظر می رسد برخی از عصاره های مامیران جریان صفرا را افزایش می دهند. این نگرانی وجود دارد که این امر ممکن است انسداد مجرای صفراوی را بدتر کند.

بیماری های کبدی، از جمله هپاتیت: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مامیران می تواند باعث هپاتیت شود. اگر بیماری کبدی دارید از مامیران استفاده نکنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا