Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

خرگوش آنگورا (انقوره)کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

این خرگوش ها جز کهن ترین نژاد ها هستند. دست کم ۱۱ نژاد مختلف از خرگوش انگورا وجود دارد که تا کنون چهار نژاد ان ها را (انگورای انگلیسی، انگورای فرانسه، انگورای ساتن و انگورای غول پیکر) انجمن پرورش دهندگان خرگوش در امریکا به رسمیت شناخته است. از دیگر انواع انقوره می توان به انگورا کره ای، انگورا المانی, انگورا چینی, انگورا سوئیسی, انگورا فنلاندی و انگورا سنت لوسینمی اشاره کرد. این جوندگان دارای موهای بلند و پرپشت الیاف مانند هستند و در قرن بیستم به دلیل این ویژگی, ان ها را پرورش می دادند. در قرن هجدهم خرگوش آنگورا حیوان خانگی پر طرفدار سلطنتی کشور فرانسه شد و چند سال بعد در سایر کشور های اروپا نیز پر طرفدار شد و پرورش یافت.

آنگورا در بین تمام نژاد های خرگوش دارای نازک ترین و با مرغوب ترین مو است که در صنایع مختلف پوشاک وتولید پارچه از ان ها استفاده می شود. این خرگوش ها دست اموز می شوند. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات کاملی درباره ویژگی های ظاهری و اخلاقی، تغذیه, تاریخچه, طول عمر, تولید مثل و مراقبت و نگهداری از خرگوش انگورا به ما می دهد و در آن می توانید درباره سایر حیوانات خانگی و نژاد های مختلف خرگوش از جمله هیمالیایی, مینی رکس, المانی و بلژیکی مطالعه کنید.

خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تاریخچه خرگوش آنگورا

منشا اولیه این خرگوش ها منطقه انگورا یا همان انکارا در کشور ترکیه است و به همین دلیل نام این گونه به انگورا معروف شده است. در سال ۱۷۲۳ این خرگوش ها وارد کشور فرانسه شدند که طرفداران بسیار زیادی پیدا کردند و در سال های اخر قرن هجدهم وارد سایر کشور های اروپایی شدند و گسترش یافتند.

ویژگی های فیزیکی و ظاهری خرگوش آنگورا

وزن

پیش از این خواندیم که انقوره ها دارای نژاد های مختلف و متنوعی هستند. جثه برخی از ان ها بزرگ و برخی از ان ها کوچک است و دارای قد و وزن متفاوتی هستند. وزن انگورای انگلیسی بین ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم است.  وزن انگورای فرانسوی ۳.۵ تا ۴ کیلوگرم, انگورای غول پیکیر حداقل ۵.۴ کیلوگرم و انگورای انگلیسی ۲ تا ۳.۵ کیلوگرم است.

رنگ و پوشش بدنی

با توجه به تنوع زیادی که انگورا ها دارند نمی توانیم یک رنگ مشخص را برای پوشش ان ها بیان کنیم ولی به طور کلی پوشش خز ان ها به رنگ های سفید, خاکستری, حنایی و قهوه ای است. این خرگوش ها دارای موهای بلند, پر پشت و نازک هستند که بسیار لطیف و الیاف مانند است. از پشم خرگوش انگورا برای تولید کلا, کاموا , نخ خام و بعضی ابزار ها استفاده می کنند. الیاف و پوشاکی که از خز انگورا تولید می شوند, دارای قیمت بسیار بالای در بازار جهانی هستند.

خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تغذیه و رژیم غذایی خرگوش آنگورا

تغدیه انگورا ها باید شامل پلت ها, میوه و سبزیجات تازه  و ساقه های خشک گیاهان باشد. میانگین مصرف روزانه مواد غذایی خرگوش ها, تقریبا ۵ گرم در ازای ۱۰۰ گرم وزنشان است. در خرگوش ها خوردن مدفوعشان طبیعی است. زیرا قسمت عمده ای از گیاهان در معده ان ها هضم نشده باقی می ماند و در مدفوع وجود دارد. خرگوش های از بدو تولد تا ۳ ماهگی فقط باید از شیر تغذیه کنند و اگر شیر مادر در دسترس نبود, می توانید از شیر خشک بچه گربه برای تغذیه ان ها استفاده کنید. خرگوش های ماده باردار و بچه خرگوش های کوچک تر از ۷ ماه باید یونجه بیشتری مصرف کنند به دلیل اینکه یونجه دارای پروتئین و کلسیم زیادی است. با افزایش سن خرگوش ها باید یونجه مصرفی ان ها کمتر شود. چون به دلیل کلسیم زیادش می تواند باعث ایجاد سنگ های ادراری در سن بالا شود.

سبزیجاتی مانند کلم, کاهو, هویج و اسفناج باید در رژیم غذایی خرگوش ها قرار بگیرد و برای ان ها بسیار مفید و ضروری است. زیرا بخش عمده ای از اب مورد نیاز انگورا ها را تامین می کند.  حتما باید دقت کنیم که سبزیجات سالم باشند و کپک نزده باشند. خرگوش ها نیاز به  اب اشامیدنی تازه دارند و اب را باید در ظرف مخصوص اب برای ان ها بریزید. میوه ها نقش مهمی در تامین ویتامین و مواد معدنی برای خرگوش ها دارند. حتما دقت کنید که مصرف میوه به اندازه باشد زیرا اگر میزان مصرف میوه بیش از حد مجاز باشد, باعث ایجاد مشکلات روده و بروز بیماری دیابت می شود.

خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی های رفتاری خرگوش آنگورا

این خرگوش ها به عنوان حیوان خانگی کاملا مناسب هستند. طبیعت ارام و ملایمی دارند و برای خانواده های دارای کودک بسیار مناسب هستند. بسیار باهوش هستند و علاقه به بازی کردن خصوصا با اسباب بازی های متوع دارند. این خرگوش ها اجتماعی هستند و دوست دارند با انسان ها و دیگر حیوانات ارتباط بگیرند و توسط صاحبان خود لمس شوند. بر قراری ارتباط با افراد غریبه را دوست ندارند. چون این خرگوش ها اجتماعی هستند, بهتر است به صورت جفت نکهداری شوند. این حیوانات بیشتر روز در خواب هستند. اگر انرژی کافی داشته باشند می پرند و سرشان را حرکت می دهند و هنگامی که بترسند, پاهای عقبی شان را بر زمین می کوبند. اگر قصد جابجایی انگورا را دارید, باید دقت کنید. چون این خرگوش ها جابجا شدن را دوست ندارند و ممکن است واکنش نشان دهند و به دلیل بدن بزرگی که دارند ممکن است به ستون مهره های ان ها آسیب جدی وارد شود.

خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

مراقبت و نگهداری از خرگوش آنگورا

درجه حرارت مناسب برای این خرگوش ها بین ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است. البته قادر به تحمل دمای ۴ تا ۲۷ درجه نیز هستند. خرگوش ها در طول روز نیاز به ۱۴ تا ۱۶ ساعت روشنایی هستند و اگر مدت روشننایی روزانه کمتر از این مقدار باشد, فعالیت جنسی ان ها دچار اختلال می شود. این خرگوش ها نیاز به قفس بزرگ دارند. قفس مناسب ان ها مربع شکل با حداقل ابعداد ۸۰ سانتی متر و برای خرگوش های  بزرگتر تا ابعداد ۱۲۰ سانتی متراست. خرگوش های ماده را می توانیم با هم در یک قفس نگهداریم ولی خرگوش های نر را نباید داخل یک قفس باهم نگهداری کنیم, چون ممکن است منجر به درگیری بین ان ها شود. هنگام جفت گیری جنس نر و ماده باید جدا از هم در قفس های مختلفی قرار بگیرند. این خرگوش ها پتانسیل بالایی برای مبتلا شدن به بیماری های مختلف دارند.

در نتیجه باید به شدت به بهداشت ان ها توجه کنید, به طور منظم ان ها را به حمام ببرید و قفس ان ها را تمیز کنید. همچنین به واکسیناسیون و ویزیت منظم توسط دامپزشک اهمیت دهید. هفته ای ۲ تا ۳ بار موهای خرگوش را به وسیله برس مناسب شانه بزنید. این خرگوش ها باید در دمای معتدل قرار بکیرند و گرمای بیش از حد برای ان ها مناسب نیست و گرما زده می شوند. بهتر است در فصول گرم سال برای ان ها تهویه مناسبی تهیه کنیم تا از گرما زدگی ان ها جلوگیری کنیم. این خرگوش ها در دمای پایین ممکن است دچار اگزما, سوختگی پوست و سرما خوردگی شوند.

طول عمر خرگوش آنگورا

به دلیل تنوعی که این خرگوش ها دارند, طول عمر نیز در ان ها متفاوت است. به طور کلی, طول عمر طبیعی در میان انگورا ها با توجه به جثه ان ها از ۵ سال تا ۱۲ سال متفاوت است. انگورا هایی از جمله ساتین که جثه کوچکتری دارند بین ۷ تا ۱۲ سال به طور طبیعی عمر می کنند. انقوره هایی که جثه بزرگتری دارند بین ۵ تا ۸ سال عمر طبیعی دارند.

خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش آنگورا کهن چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تولید مثل در خرگوش های آنگورا

سن بلوغ در این خرگوش ها با توجه به نژاد و جثه ان ها متفاوت است. سن بلوغ در انگورا های دارای جثه بزرگ  و متوسط  در ۱۶ تا ۱۸ هفتگی,  و در نژاد هایی با جثه کوچک در ۲۸ تا ۳۲ هفتگی است. جالب است بدانید برخلاف انسان ها که در ان ها تخمک گذاری در اثر سیکل هورمونی اتفاق می افتد, در خرگوش ها این فرایند در اثر رابطه جنسی اتفاق می افتد. مدت زمان بارداری انگورا ها با توجه به تغذیه می تواند متفاوت باشد. به طور کلی دوره بارداری ان ها بین ۲۸ تا ۳۲ روز است که گاهی ممکن است تا ۳۵ تا ۴۲ روز به طول انجامد. در هر زایمان بین ۲ تا ۹ بچه خرگوش انگورا متولد می شود. یک انگورا در طول یک سال, توانایی به دنیا اوردن ۵۰ بچه خرگوش را دارد.

قیمت خرید و فروش خرگوش آنگورا

انگورا ها با توجه به نژاد، سن، اندازه، وضعیت سلامتی و جنسیت قیمت های مختلفی دارند. بهتر است قبل از این که خرگوش را بخرید او را پیش دامپزشک برده و از وضعیت سلامتی اش اطمینان حاصل کنید. برای خرید خرگوش انگورا، می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا خرگوش  مورد نظرتان را از سایت های آنلاین سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا