Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین

پماد استریل چشمی اریترولیدین می تواند عفونت های باکتریایی چشم را در سنین مختلف درمان کند. اریترومایسین یک آنتی بیوتیک است که با باکتری ها مبارزه می کند. اریترومایسین چشمی برای درمان عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود.

این دارو همچنین برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی چشم در نوزادان تازه متولد شده استفاده می شود. اریترومایسین در دسته ای از داروها به نام آنتی بیوتیک های ماکرولید قرار دارد.

پماد استریل چشمی اریترولیدین معمولا تا شش بار در روز برای عفونت چشم استفاده می شود. اریترومایسین چشمی معمولا یک بار در بیمارستان بلافاصله پس از زایمان برای جلوگیری از عفونت چشم در نوزادان تازه متولد شده استفاده می شود. نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات کاملی از انواع داروها مانند دگزامتازون، استامینوفن و آسنترا منتشر کرده است. اما اینبار میخواهیم شما را با پماد استریل چشمی اریترولیدین آشنا کنیم.

فهرست مطالب

پماد استریل چشمی اریترولیدین چیست

پماد استریل چشمی اریترولیدین یک آنتی بیوتیک ماکرولید است. برای درمان عفونت های باکتریایی چشم استفاده می شود. همچنین از نوع خاصی از عفونت چشمی که می تواند در برخی از نوزادان رخ دهد جلوگیری می کند. پماد استریل چشمی اریترولیدین برای درمان عفونت های باکتریایی چشم مانند ورم ملتحمه باکتریایی استفاده می شود. از این پماد برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی چشم در نوزادان نیز استفاده می شود. اریترومایسین در دسته ای از داروها به نام آنتی بیوتیک های ماکرولید قرار دارد و با از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت می شوند عمل می کند.  این پماد برای درمان عفونت های چشمی ناشی از ویروس یا قارچ استفاده نمی شود.

باید انتظار داشته باشید که علائم شما در طول درمان بهبود یابد. اگر علائم شما بدتر شد یا از بین نرفت یا اگر در طول درمان دچار مشکلات دیگری در چشمانتان شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین
موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین

دوز مصرفی پماد استریل چشمی اریترولیدین

مقدار دارویی که مصرف می کنید به زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید و به مشکل پزشکی شما بستگی دارد. دوز این دارو توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تعیین می شود و بسته به شدت عفونت متفاوت خواهد بود. از پماد چشمی اریترومایسین دقیقاً طبق دستور استفاده کنید.

بزرگسالان: به طول تقریبی ۱ سانتی متر (کمتر از نیم اینچ) از پماد چشمی اریترومایسین باید تا شش بار در روز، بسته به شدت عفونت، مستقیما روی چشم آلوده استفاده شود.

نوزادان: در چشم نوزاد تازه متولد شده، پزشک یک بار بلافاصله پس از زایمان، ۱ سانتی متر از پماد را به حفره کوچک زیر چشم کودک می زند. پماد نباید از چشم نوزاد شسته شود.

قبل از استفاده از پماد استریل چشمی اریترولیدین

اگر به اریترومایسین، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده پماد چشمی اریترومایسین حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای دیگری با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. سایر داروهای چشمی را حتما ذکر کنید.

اگر باردار هستید، یا در دوران شیردهی هستید به پزشک اطلاع دهید. اگر در حین استفاده از پماد چشمی اریترومایسین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

باید بدانید که بعد از استفاده از پماد چشمی ممکن است برای مدت کوتاهی دید شما تار شود. قبل از رانندگی یا انجام سایر فعالیت‌هایی که نیاز به دید خوب دارند، صبر کنید تا بتوانید به طور معمول ببینید.

اگر از لنزهای تماسی نرم استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر عفونت چشمی دارید نباید از لنز استفاده کنید.

موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین
موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین

نحوه استفاده از پماد استریل چشمی اریترولیدین

در اینجا چند نکته مفید در مورد نحوه استفاده از پماد چشمی اریترومایسین آورده شده است:

دست ها را با آب و صابون بشوئید

یک آینه آماده داشته باشید تا بتوانید چشم خود را ببینید

سر را کمی به عقب خم کنید.

به آرامی پلک پایین خود را پایین بکشید تا یک شکاف کوچک بین چشم و پلک پایین ایجاد شود.

لوله پماد را طوری نگه دارید که نوک آن به سمت این شکاف باشد. آن را به اندازه ای نزدیک نگه دارید که پماد وارد چشم شود، اما نه آنقدر نزدیک که چشم را لمس کند.

به بالا نگاه کنید و از نوک آن دور شوید.

مقدار کمی از پماد را بدون تماس با نوک لوله با چشم خود در جیب پلک پایین فشار دهید. معمولا حدود ۱ سانتی متر، یعنی کمی کمتر از نیم اینچ از پماد کافی است. اما دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد مقدار آن رعایت کنید.

چشم خود را به آرامی ببندید و سپس آن را به مدت یک یا دو دقیقه بسته نگه دارید تا دارو جذب شود.

به آرامی از یک دستمال تمیز برای پاک کردن پماد اضافی روی مژه های خود استفاده کنید. از فشار دادن، فشار دادن یا مالش چشم خودداری کنید.

بلافاصله پس از استفاده درپوش را تعویض کنید.

مهم است که از پماد چشمی اریترومایسین تا زمان اتمام نسخه استفاده کنید، حتی اگر احساس بهتری داشته باشید. اگر مصرف اریترومایسین چشمی را خیلی زود متوقف کنید، ممکن است عفونت شما به طور کامل درمان نشود و باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

مطمئن شوید که درپوش روی لوله پماد محکم بسته شده باشد و دور از دسترس کودکان قرار گیرد. لوله را در دمای اتاق و دور از رطوبت نگهداری کنید. پماد را فریز نکنید.

پماد اریترولیدین برای چی خوبه

پماد اریترولیدین برای پيشگيری يا درمان عفونت های سطحی چشم، درمان گل مژه، پیشگیری از عفونت چشم نوزادان تازه متولد شده، ورم ملتحمه، درمان عفونت كلاميديا تراكوماتيس يا نيسريا گونوره تجویز می شود.

پماد استریل چشمی برای چیست

پماد استریل چشمی انواع مختلفی دارد و برای مشکلات مختلف چشم تجویز می شود. این پمادها می توانند آنتی بیوتیک یا حتی ویتامین باشند. پزشک بر اساس مشکل شما پماد استریل چشمی مناسب را برایتان تجویز خواهد کرد.

پماد اریترولیدین ۳ گرم

پماد اریترولیدین ۳ گرم یک آنتی بیوتیک موضعی برای درمان عفونت های چشمی است. در فرمولاسیون این پماد ۰.۵% اریترومایسین بر پایه وازلین بکار رفته است. این پماد توسط شرکت های دارویی مختلف تولید شده و از داروخانه ها قابل خریداری است.

نحوه استفاده از پماد چشمی برای کودکان

از آنجاییکه کودکان نمی توانند خودشان از پماد چشمی استفاده کنند شما باید ابتدا دست های خود را شسته و پلک پایین چشم کودک را پایین بکشید. سپس مقدار مناسبی از پماد را در فاصله بین پلک و چشم کودک تخلیه کنید و از او بخواهید چشم های خود را ببندد تا دارو جذب شود.

پماد اریترولیدین برای زخم

پماد اریترولیدین معمولا برای عفونت های چشمی تجویز می شود. این پماد یک آنتی بیوتیک است که می توان برای زخم های سطحی نیز با تجویز پزشک از آن استفاده کرد.

تداخلات با پماد استریل چشمی اریترولیدین

بدون اطلاع پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی از هیچ محصول چشم دیگری استفاده نکنید. فهرستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. بعضی از اقلام ممکن است با داروی شما تداخل اثر داشته باشد. اگر علائم شما طی ۲ تا ۳ روز بهبود نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین
موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین

پماد استریل چشمی اریترولیدین برای چیست

پماد چشمی اریترومایسین برای عفونت های باکتریایی چشم در بزرگسالان و عفونت های شایع چشم در نوزادان استفاده می شود.

ملتحمه باکتریایی

اریترومایسین چشمی معمولا برای ورم ملتحمه باکتریایی تجویز می شود که می تواند باعث قرمزی و تورم چشم شود. با این حال، همه ورم ملتحمه توسط باکتری ایجاد نمی‌شوند و با این پماد قابل درمان هستند. استفاده از پماد چشمی برای ورم ملتحمه باکتریایی می‌تواند به بهبود سریع‌تر شما کمک کند و اجازه دهد زودتر به مدرسه یا محل کار برگردید.

کراتیت باکتریایی

کراتیت باکتریایی عفونت قرنیه (قسمت شفافی که قسمت رنگی چشم را می پوشاند) است که توسط باکتری ایجاد می شود. همچنین می توان آن را با پماد چشمی اریترومایسین درمان کرد.

بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک ها است که توسط باکتری های روی پوست یا قاعده مژه ها یا مشکلات غدد چربی در پلک ها ایجاد می شود.

یووئیت عفونی

یووئیت می تواند توسط باکتری، ویروس، قارچ یا انگل ایجاد شود. هنگامی که باکتری ها علت هستند، ممکن است از پمادهای آنتی بیوتیکی به عنوان بخشی از درمان استفاده شود. یووئیت به تورم و تحریک لایه میانی چشم به نام uvea اشاره دارد.

ورم ملتحمه نوزادان

پماد اریترومایسین به عنوان یک وسیله بی ضرر و مقرون به صرفه برای درمان ورم ملتحمه نوزادان استفاده می شود که به آن افتالمیا نوزادان نیز می گویند. اریترومایسین چشمی می تواند به جلوگیری از از دست دادن بینایی ناشی از باکتری هایی که می توانند در طول زایمان وارد چشم کودک شوند، کمک کند.

کلامیدیا و سوزاک عفونت‌های مقاربتی هستند که توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شوند که می‌توانند در حین زایمان از طریق کانال تولد مادر وارد چشم نوزاد شوند و به طور دائم به قرنیه آسیب وارد کنند. نوزادان معمولاً بلافاصله پس از تولد، پماد چشمی اریترومایسین (۰.۵٪) را در هر چشم دریافت می کنند. اریترومایسین تنها پماد آنتی بیوتیکی است که برای استفاده در نوزادان توصیه می شود.

پزشک شما بر اساس تاریخچه سلامت، علائم و معاینه چشم تعیین می کند که آیا یک ویروس، باکتری یا آلرژن باعث ورم ملتحمه می شود یا خیر. پزشک شما ممکن است نمونه ای از ترشحات چشمی را از چشم عفونی جمع آوری کرده و برای شناسایی علت آن به آزمایشگاه بفرستد.

لنزهای تماسی و پماد استریل چشمی اریترولیدین

استفاده از لنزهای تماسی در طول درمان توصیه نمی شود. پماد می تواند باعث شود لنز تماسی از موقعیت مناسب خود خارج شود یا ممکن است لنز را بپوشاند و دید شما را تار کند. استفاده از لنز نیز می تواند باعث تحریک یا تشدید مشکل چشم شما شود. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید استفاده از لنزهای تماسی را از سر بگیرید. اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

مطمئن شوید که تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه و همچنین محصولاتی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا سایر مکمل های غذایی را به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر از قطره چشمی یا داروی چشمی استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین
موارد مصرف، نحوه استفاده و عوارض پماد استریل چشمی اریترولیدین

اقدامات احتیاطی در مصرف پماد استریل چشمی اریترولیدین

اگر به اریترومایسین یا هر دارویی در این گروه دارویی حساسیت دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین باید پزشک خود را از هرگونه حساسیت دیگری که دارید مطلع کنید زیرا این پمادها ممکن است دارای مواد غیرفعال مانند روغن معدنی و نفت خام باشند که همچنان می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند. پس از استفاده از پماد، ممکن است برای مدت کوتاهی تاری دید داشته باشید. از رانندگی، کار با هر گونه ابزار یا ماشین آلات خطرناک یا انجام هر کاری که نیاز به دید واضح دارد خودداری کنید.

خطرات عبور این پماد به شیر مادر مشخص نیست. اگر در حال شیردهی هستید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا استفاده از پماد اریترومایسین بی خطر است یا خیر.

عوارض پماد چشمی اریترولیدین

هنگام استفاده از پماد چشمی اریترومایسین، ممکن است عوارض جانبی رایجی مانند:

  • سرخی
  • نیش زدن
  • سوزش
  • تاری دید موقت

استفاده طولانی مدت از پماد چشمی اریترومایسین ممکن است منجر به عفونت قارچی شود، احتمالا به این دلیل که آنتی بیوتیک میکروارگانیسم های طبیعی چشم را از بین می برد. اگر متوجه علائم چشمی جدیدی شدید یا اگر علائم چشمی شما بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش های آلرژیک شدید به پماد چشمی اریترومایسین نادر است، اما اتفاق می افتد. اگر علائم واکنش آلرژیک را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، از جمله:

  • راش
  • دشواری در تنفس
  • خارش
  • تورم صورت، زبان یا گلو

هشدار در مصرف پماد استریل چشمی اریترولیدین

داروها و مکمل ها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند. بنابراین، هنگامی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک پماد چشمی آنتی بیوتیک را تجویز می کند، مهم است که در مورد تمام داروهای بدون نسخه و نسخه ای که مصرف می کنید آگاه باشید. در موارد نادر، اریترومایسین می‌تواند بر کبد تاثیر منفی بگذارد، اما این مورد فقط در مورد اریترومایسین خوراکی و نه پماد مشاهده شده است.

آیا داروهای ژنریک بی خطر هستند

سازمان غذا و داروی ایالات متحده داروهای ژنریک را ملزم می‌کند که دارای ماده فعال، قدرت، شکل دوز و مسیر مصرف مشابه با نام تجاری دارو باشند.

پماد چشمی اریترولیدین برای جوش

از این پماد برای درمان جوش استفاده میشود.

پماد استریل چشمی اریترولیدین برای نوزادان

این دارو برای درمان مشکلات چشمی نوزادان مصرف میشود.

پماد اریترولیدین برای زخم

این پماد یک آنتی بیوتیک موضعی برای درمان زخم و پیشگیری از عفونت است.

پماد اریترولیدین برای گل مژه

گل مژه از مشکلات چشمی است که برای درمانش استفاده از این پماد تجویز میشود.

مصرف بیش از حد پماد استریل چشمی اریترولیدین

اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، با مرکز اورژانس تماس بگیرید. توجه: این دارو فقط برای شما است. با دیگران به اشتراک نگذارید.

دوز فراموش شده پماد استریل چشمی اریترولیدین

اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت از آن استفاده کنید. اگر زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، فقط آن دوز استفاده کنید. از مصرف دوزهای اضافی خودداری شود.

طریقه مصرف پماد چشمی اریترومایسین

پماد چشمی اریترومایسین یک کرم آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت چشم استفاده می شود. این پماد استریل مستقیماً روی چشم قرار می گیرد، جایی که آزادانه روی ملتحمه چشم جریان می یابد. پماد چشمی اریترومایسین عفونت های چشمی مانند ورم ملتحمه را درمان می کند. مشاهده شده است که بروز افتالمی در نوزادان پس از استفاده پماد چشمی اریترومایسین به طور چشمگیری کاهش می یابد. علاوه بر درمان عفونت های باکتریایی، پماد چشمی اریترومایسین یک درمان پیشگیرانه برای نوزادان نایسریا گونوره یا کلامیدیا تراکوماتیس در بدو تولد است.

اریترومایسین یک آنتی بیوتیک ماکرولید است که از جنس اکتینومیست Saccharopolyspora erythraea مشتق شده است. این پماد برای اولین بار از یک نمونه خاک از فیلیپین در سال ۱۹۴۹ جدا شد. اریترومایسین برای همه سنین بی خطر است و استفاده از آن جایگزین قطره نیترات نقره برای درمان چشم نوزادان شده است. پماد چشمی اریترومایسین فقط با نسخه در دسترس است. پماد باید با دست های تمیز استفاده شود. دوز برای عفونت های باکتریایی معمولاً نوار ۰.۴ اینچی (۱ سانتی متر) از کرم آنتی بیوتیکی است که در پلک پایین استفاده می شود. بسته به شدت و علت عفونت چشم، مقدار دوز می تواند متفاوت باشد. برای مصرف لازم است که پلک چشم را پایین کشیده و مقدار مناسبی از پماد را داخل چشم بزنید. سپس چشم ها را ببندید و به آرامی ماساژ دهید تا تمام سطح چشم به پماد آغشته شود.

عوارض جانبی رایج پماد چشمی اریترومایسین خفیف است و ممکن است شامل تحریک، خارش، قرمزی، اشک ریزش زیاد و حساسیت به نور باشد. ممکن است عوارض جانبی شدیدتری مانند ورم ملتحمه و بلفاریت نیز ایجاد شود. عفونت های باکتریایی ثانویه ممکن است از پماد آلوده یا دست های آلوده در استفاده از داروهای چشمی ایجاد شوند. برخی از بیماران به اریترومایسین حساسیت دارند و ممکن است تورم پلک ها و درد چشم را تجربه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا